Divize 6
Staroměstský jez se vrátil do 13. století
Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou v centru Prahy (foto) od jara 2021 rekonstruovali kolegové z divize 6. V předstihu se jim podařilo dokončit a zaplavit poslední úsek a všechny části jezu byly v průběhu července předány. Rekonstrukce měla za úkol vrátit památkově chráněnému dílu jeho historickou podobu, což se uskutečnilo s využitím unikátních postupů.
RED, foto archiv Metrostavu
Z
a připomenutí stojí samotná dodávka materiálu: v oboře Kněžičky na Nymbursku dřevorubci káceli přes 160 let staré a přes 30 metrů vysoké duby na roštovou konstrukci jezu. V závodech Vápenice a Hudčice na Příbramsku se zase lámaly a řezaly žulové bloky na kamennou výplň této konstrukce. K tomu každá betonáž na staveništi byla podívanou pro kolemjdoucí, protože autodomíchávače s betonem naší dceřiné společnosti TBG Metrostav musely na místo dopravit lodě.
Učili se za pochodu
Staroměstský jez během své existence prošel mnoha opravami. Ta poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho dřevěného roštu za beton. Nyní stavbaři co nejvíce využívali původní technologie, aby památce navrátili historickou podobu: dubový rošt ukotvili do dřevěných pilot a vyplnili je žulovými deskami. „Zatímco na prvním úseku jsme se zaučovali, s každým dalším jsme byli chytřejší a postupně se nám podařilo zdokonalit procesy natolik, že jsme si mohli dovolit významně zrychlit postup stavby. Finiš už bych přirovnal ke sprintu. A to nás ještě v dubnu přibrzdily vysoké průtoky, kvůli nimž jsme museli na pár týdnů vyklidit staveniště. Škoda že Vltava není v Praze širší a jez nemá víc úseků,“ říká vedoucí projektu Daniel Boďa.
přI obnově historického jezu se využilo betonáren TBG metrostav, které jsou poblíž řeky a centra města
Při rekonstrukci jezu se tedy původní betonová výplň vybourala, rozebral se dřevěný rošt a upravily dřevěné piloty. Na ně byl následně ukotven rošt nový. Po vybudování podkladního betonu se osadila výztuž základové desky a zalila se betonem podobně. Betonáž pak přinesla zmíněnou nevšední podívanou s autodomíchávači na hornopalubovém tlačném člunu. Stavbaři využili opět jedné z říčních betonáren TBG Metrostav, které jsou jako jediné k dispozici v bezprostřední blízkosti centra města.
Vzhledem k technické náročnosti stavby, postupům, které nejsou standardní na současných stavbách, a skutečnosti, že jde o rekonstrukci památkově chráněného jezu na velmi exponovaném místě v centru Prahy, je dokončení v předstihu výbornou vizitkou všech účastníků výstavby.
Investor, jímž je státní podnik Povodí Vltavy, byl s provedením prací spokojen. Svědčí o tom skutečnost, že stejné týmy, které realizovaly opravu Staroměstského jezu, o několik set metrů proti proudu zahájili práce na rekonstrukci Šítkovského jezu u Jiráskova mostu.
Vzor pro ostatní jezy
Staroměstský jez pochází ze 13. století a s konstrukcí tzv. pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí. V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť prošel mnoha menšími opravami; naposledy v letech 1964–1969, kde kamennou výplň dřevěného roštu nahradila výplň betonová. Od roku 1958 je jez památkově chráněný.