Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik staveb Metrostavu a Metrostavu DIZ bylo nominováno na titul Stavba roku 2023! Mezi nimi například rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany v Plzni (snímek z nominačního večera 4. září v Národním technickém muzeu).

Divize 6

Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou v centru Prahy (foto) od jara 2021 rekonstruovali kolegové z divize 6. V předstihu se jim podařilo dokončit a zaplavit poslední úsek a všechny části jezu byly v průběhu července předány. Rekonstrukce měla za úkol vrátit památkově chráněnému dílu jeho historickou podobu, což se uskutečnilo s využitím unikátních postupů.

RED, foto archiv Metrostavu

Z

a připomenutí stojí samotná dodávka materiá­lu: v oboře Kněžičky na Nymbursku dřevorubci káceli přes 160 let staré a přes 30 metrů vysoké duby na roštovou konstrukci jezu. V závodech Vápenice a Hudčice na Příbramsku se zase lámaly a řezaly žulové bloky na kamennou výplň této konstrukce. K tomu každá betonáž na staveništi byla podívanou pro kolemjdoucí, protože autodomíchávače s betonem naší dceřiné společnosti TBG Metrostav musely na místo dopravit lodě.

Učili se za pochodu

Staroměstský jez během své existence prošel mnoha opravami. Ta poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho dřevěného roštu za beton. Nyní stavbaři co nejvíce využívali původní technologie, aby památce navrátili historickou podobu: dubový rošt ukotvili do dřevěných pilot a vyplnili je žulovými deskami. „Zatímco na prvním úseku jsme se zaučovali, s každým dalším jsme byli chytřejší a postupně se nám podařilo zdokonalit procesy natolik, že jsme si mohli dovolit významně zrychlit postup stavby. Finiš už bych přirovnal ke sprintu. A to nás ještě v dubnu přibrzdily vysoké průtoky, kvůli nimž jsme museli na pár týdnů vyklidit staveniště. Škoda že Vltava není v Praze širší a jez nemá víc úseků,“ říká vedoucí projektu Daniel Boďa.

přI obnově historického jezu se využilo betonáren TBG metrostav, které jsou poblíž řeky a centra města

Při rekonstrukci jezu se tedy původní betonová výplň vybourala, rozebral se dřevěný rošt a upravily dřevěné piloty. Na ně byl následně ukotven rošt nový. Po vybudování podkladního betonu se osadila výztuž základové desky a zalila se betonem podobně. Betonáž pak přinesla zmíněnou nevšední podívanou s autodomíchávači na hornopalubovém tlačném člunu. Stavbaři využili opět jedné z říčních betonáren TBG Metrostav, které jsou jako jediné k dispozici v bezprostřední blízkosti centra města.

Vzhledem k technické náročnosti stavby, postupům, které nejsou standardní na současných stavbách, a skutečnosti, že jde o rekonstrukci památkově chráněného jezu na velmi exponovaném místě v centru Prahy, je dokončení v předstihu výbornou vizitkou všech účastníků výstavby.

Investor, jímž je státní podnik Povodí Vltavy, byl s provedením prací spokojen. Svědčí o tom skutečnost, že stejné týmy, které realizovaly opravu Staroměstského jezu, o několik set metrů proti proudu zahájili práce na rekonstrukci Šítkovského jezu u Jiráskova mostu.

Vzor pro ostatní jezy

Staroměstský jez pochází ze 13. století a s konstrukcí tzv. pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí. V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť prošel mnoha menšími opravami; naposledy v letech 1964–1969, kde kamennou výplň dřevěného roštu nahradila výplň betonová. Od roku 1958 je jez památkově chráněný.

Energetika

Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav DIZ vystupuje v tendru na dostavbu pátého dukovanského bloku v roli neexkluzivního partnera usilujícího o pozici v rámci provádění hlavní stavební části. Společnost je i členem Czech Power Industry Alliance (CPIA), která byla založena v září 2015 a která sdružuje jedny z nejvýznamnějších firem schopných se účastnit takto náročné výstavby.

RED, foto archiv Metrostavu a Shutterstock

F

inální nabídky by EPC dodavatelé měli předložit v říjnu tohoto roku. Společně se CPIA je prosazováno co největší zapojení českého průmyslu, které může být prokazatelně až na úrovni dvou třetin dodávek.

Stavba jakékoliv elektrárny, o to více jaderné, je složitý, náročný a velmi komplexní proces. „Potkávají se zde nejsložitější konstrukční postupy, které dnes existují. Jen u betonů je potřeba řešit pro tento projekt speciálně vyvinuté směsi betonů s velmi vysokými třídami pevností, většinou se samozhutnitelností kvůli vysoké hustotě výztuže. Pro ukládání betonů se vy­užívá řízeného tlakové lití, řešit se musí vlivy přehřívání masivních bloků, předpínání skutečně velkých prvků. Komplikovaná je i kombinace s ocelovými konstrukcemi a obrovskými zabudovanými prvky, které se na stavbě vyskytují ve velké míře. Prakticky jakákoliv část na jaderném a ve značné míře i na turbínovém ostrově vyžaduje unikátní pracovní postupy zpracované speciálně pro danou část stavby. Z obecného pohledu složitost představuje samotná velikost projektu a vysoké nároky na jakost díla. V tomto kontextu je nutné v dostatečném předstihu řešit dostupnost potřebného personálu, jeho ubytování v lokalitě, zajištění denní logistiky tisíců lidí jak po staveništi, tak mimo něj včetně podpůrných služeb. Z velikosti projektu vyplývá i schopnost organizovat velké množství techniky, pracovníků a činností v byť plošně rozsáhlém, avšak stále omezeném prostoru staveniště, a to vše při zajištění kvality, u které se nepřipouštějí jakékoliv úlevy,“ přibližuje Ing. Lukáš Zedník (na snímku), zástupce ředitele závodu 08 společnosti Metrostav DIZ a zároveň ředitel nabídky Dukovany 5.

Bohaté zkušenosti z jaderných zakázek

Společnost Metrostav DIZ je k řešení specifik souvisejících s výstavbou nových jaderných zdrojů u nás a případně i na dalších trzích, kde naše Skupina působí, plně připravena. „Za největší referenci považuji, že jsme schopni stabilně působit jako dodavatel stavebních a stavebně-technologických zakázek v rámci všech českých a slovenských jaderných elektráren, tedy Temelína, Dukovan, Jaslovských Bohunic i Mochovců. V rámci Skupiny se nemalou měrou podílíme na vyřazování bloku V1 v Jaslovských Bohunicích. Účastnili jsme se výstavby nové JE Hanhikivi ve Finsku, tedy do doby, než byl projekt zastaven. Kolegové tam stihli provést hlavní stavební jámu a přístupové kanály chladicí vody. Aktuálně realizujeme v areálech jaderných elektráren asi 20 projektů,“ uzavírá Lukáš Zedník.

 

Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext
Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2023, Metrostav Norge
Metrostav 16/2023, Ptáme se
Metrostav 16/2023, Fotosloupek
Metrostav 16/2023, Program Erasmus
Metrostav 16/2023, Číslo
Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena
Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext

Moderní dům respektující historický kontext

Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2023, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 16/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2023, Program Erasmus

Program Erasmus

Metrostav 16/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6

Metrostav DIZ závod 6

Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena

Poděbradská přístaviště otevřena

8

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven (318644): (2/3) (4 ms)

Rendering Staroměstský jez se vrátil do 13. století (318643): (1/3) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7717/item1051048.mp4 (9 ms)

 i7717/item1051099-small.jpg

 i7717/item1050946.svg

 i7717/item1051098.svg

 i7717/item1051105-small.jpg

 i7717/item1050949.svg

 i7717/item1051104-small.jpg

 i7717/vth412557-1.jpg

 i7717/vth412562-1.jpg

 i7717/vth412575-1.jpg

 i7717/vth412578-1.jpg

 i7717/vth412581-1.jpg

 i7717/vth412585-1.jpg

 i7717/vth412619-1.jpg[p1]

 i7717/vth412670-1.jpg[p1]

 i7717/vth412678-1.jpg[p1]

 i7717/vth412684-1.jpg[p1]

 i7717/vth412691-1.jpg[p1]

 i7717/vth412767-1.jpg[p1]