Metrostav Norge
Nový projekt v centru města Tromsø
Kolegové ze společnosti Metrostav Norge AS začínají pracovat na další zakázce v Norsku – konkrétně koncem srpna podepsali smlouvu na nový tunelový projekt! Jedná se o rehabilitace a rozšíření stávajících silničních tunelů v centru města Tromsø, které leží 400 km za polárním kruhem a přezdívá se mu „brána Arktidy“ nebo také „Paříž severu“.
RED, foto Metrostav Norge AS
S
oučástí subdodávky pro norskou firmu B&G jsou zejména ražby technických komor a rozšíření propojovacího tunelu mezi dvěma podzemními kruhovými objezdy. Celkový objem ražeb činí 47 000 m3. Projektový tým pod vedením Petra Šlajse a Jiřího Růta už je na místě a připravuje se na první odpal. Zakázka je rozdělena na dvě fáze, první z nich by měla být dokončena do konce tohoto roku.
Očekává se, že tento projekt přinese cenné zkušenosti a důležité know-how pro vstup na trh s rehabilitacemi a izolacemi tunelů. Podobných zakázek bude v Norsku bezesporu více. Tato severská země je právem označována za království tunelů, je zde na tisíc tunelů s celkovou délkou téměř tisíc kilometrů. Zároveň je tu i nejdelší silniční tunel na světě – Lærdalský tunel. Měří 24,5 kilometru a podstatně zkrátil cestu z norské metropole Oslo do města Bergen.
v norsku jsou stovky tunelů a zakázky na jejich sanace či rozšíření přinesou cenné zkušenosti
TUNEL FÁMJIN A MOST mezi ostrovy
Společnost Metrostav Norge aktuálně realizuje další projekty. Připomenout lze tunel Grenland na projektu E18 v Porsgrunnu. Ražby zde byly zahájeny 28. dubna za účasti českého velvyslance v Norském království. Další silniční tunel razí kolegové na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy. Dílo o délce 1,2 km spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar a nahradí úzkou horskou cestu, která je zejména v zimním období obtížně průjezdná. Tunel bude mít šířku 8,5 metru a profil 65 m čtverečních. Tým razičů má za úkol vyrazit celkem 80 000 m3 horniny a provedení izolace na ploše 9000 m2. Ražby probíhají skandinávskou metodou Drill & Blast.
Další velký projekt se týká silničního mostu na západním pobřeží středního Norska. Jedná se o betonový most, který překlene úžinu mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Nahradí původní most vybudovaný v roce 1968, který již nesplňuje technické a bezpečnostní parametry na aktuální dopravní zatížení a po dokončení nového přemostění bude stržen. Stavbaři se zde musejí vyrovnat s drsnými severskými podmínkami, a to především při přepravě technologií a materiálu po moři. Přejeme hodně zdaru a bezpečný průběh všech prací!