Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Program Erasmus

Student na stáži v Norsku

Počátkem letošního roku se vydal student Štěpán Kapsa (foto)z FAST VUT do Norska, kde se v rámci pracovní stáže programu Erasmus podílí na stavbě mostu Nerlandsøybrua a sbírá cenné zkušenosti pod vedením našich kolegů z Metrostavu Norge.

Mgr. Pavlína Mertl, foto Metrostav

J

sem tu k ruce ostatním technikům. Velká výhoda je, že si mohu v rámci takové velké stavby vyzkoušet různé profese. Líbí se mi, že to není stereotypní práce. Navíc člověk na takovém velkém projektu cítí zodpovědnost za vše, co udělá,“ dodává. Štěpán se na začátku musel mnoho naučit a zvyknout si na nové prostředí. Pracuje tři týdny v měsíci, zbylý týden využívá k cestování a poznávání Norska.

Ačkoliv Štěpán Kapsa při studiu pracoval v projekční kanceláři, být blízko samotné stavby mu přijde zásadní. „Při každodenním sledování postupu výstavby člověku dochází hodně věcí, na které pouze teoretické pochopení problému nestačí. Myslím si, že tato stáž mi dává do studia nový pohled na věc a schopnost nad dalšími návrhy přemýšlet jinak. Díky tomu, že se teď pohybuji mezi stavbou a kanceláří, jsem se toho hodně naučil,“ podotýká s tím, že pro budoucí profesi jsou stáže tohoto typu pro studenty velmi důležité.

číslo

Tolik staveb Metrostavu a Metrostavu DIZ bylo nominováno na titul Stavba roku 2023! Mezi nimi například rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany v Plzni (snímek z nominačního večera 4. září v Národním technickém muzeu).

Divize 6

Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou v centru Prahy (foto) od jara 2021 rekonstruovali kolegové z divize 6. V předstihu se jim podařilo dokončit a zaplavit poslední úsek a všechny části jezu byly v průběhu července předány. Rekonstrukce měla za úkol vrátit památkově chráněnému dílu jeho historickou podobu, což se uskutečnilo s využitím unikátních postupů.

RED, foto archiv Metrostavu

Z

a připomenutí stojí samotná dodávka materiá­lu: v oboře Kněžičky na Nymbursku dřevorubci káceli přes 160 let staré a přes 30 metrů vysoké duby na roštovou konstrukci jezu. V závodech Vápenice a Hudčice na Příbramsku se zase lámaly a řezaly žulové bloky na kamennou výplň této konstrukce. K tomu každá betonáž na staveništi byla podívanou pro kolemjdoucí, protože autodomíchávače s betonem naší dceřiné společnosti TBG Metrostav musely na místo dopravit lodě.

Učili se za pochodu

Staroměstský jez během své existence prošel mnoha opravami. Ta poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho dřevěného roštu za beton. Nyní stavbaři co nejvíce využívali původní technologie, aby památce navrátili historickou podobu: dubový rošt ukotvili do dřevěných pilot a vyplnili je žulovými deskami. „Zatímco na prvním úseku jsme se zaučovali, s každým dalším jsme byli chytřejší a postupně se nám podařilo zdokonalit procesy natolik, že jsme si mohli dovolit významně zrychlit postup stavby. Finiš už bych přirovnal ke sprintu. A to nás ještě v dubnu přibrzdily vysoké průtoky, kvůli nimž jsme museli na pár týdnů vyklidit staveniště. Škoda že Vltava není v Praze širší a jez nemá víc úseků,“ říká vedoucí projektu Daniel Boďa.

přI obnově historického jezu se využilo betonáren TBG metrostav, které jsou poblíž řeky a centra města

Při rekonstrukci jezu se tedy původní betonová výplň vybourala, rozebral se dřevěný rošt a upravily dřevěné piloty. Na ně byl následně ukotven rošt nový. Po vybudování podkladního betonu se osadila výztuž základové desky a zalila se betonem podobně. Betonáž pak přinesla zmíněnou nevšední podívanou s autodomíchávači na hornopalubovém tlačném člunu. Stavbaři využili opět jedné z říčních betonáren TBG Metrostav, které jsou jako jediné k dispozici v bezprostřední blízkosti centra města.

Vzhledem k technické náročnosti stavby, postupům, které nejsou standardní na současných stavbách, a skutečnosti, že jde o rekonstrukci památkově chráněného jezu na velmi exponovaném místě v centru Prahy, je dokončení v předstihu výbornou vizitkou všech účastníků výstavby.

Investor, jímž je státní podnik Povodí Vltavy, byl s provedením prací spokojen. Svědčí o tom skutečnost, že stejné týmy, které realizovaly opravu Staroměstského jezu, o několik set metrů proti proudu zahájili práce na rekonstrukci Šítkovského jezu u Jiráskova mostu.

Vzor pro ostatní jezy

Staroměstský jez pochází ze 13. století a s konstrukcí tzv. pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí. V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť prošel mnoha menšími opravami; naposledy v letech 1964–1969, kde kamennou výplň dřevěného roštu nahradila výplň betonová. Od roku 1958 je jez památkově chráněný.

 

Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext
Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2023, Metrostav Norge
Metrostav 16/2023, Ptáme se
Metrostav 16/2023, Fotosloupek
Metrostav 16/2023, Program Erasmus
Metrostav 16/2023, Číslo
Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena
Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext

Moderní dům respektující historický kontext

Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2023, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 16/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2023, Program Erasmus

Program Erasmus

Metrostav 16/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6

Metrostav DIZ závod 6

Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena

Poděbradská přístaviště otevřena

7

Sending statistics …

Rendering Staroměstský jez se vrátil do 13. století (318643): (1/3) (5 ms)

Rendering Program Erasmus (318641): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7717/item1051027-small.jpg

 i7717/item1051026.svg

 i7717/item1051048.mp4 (5 ms)

 i7717/item1051099-small.jpg

 i7717/item1050946.svg

 i7717/item1051098.svg

 i7717/vth412557-1.jpg (2x)

 i7717/vth412562-1.jpg (2x)

 i7717/vth412575-1.jpg (2x)

 i7717/vth412578-1.jpg (2x)

 i7717/vth412581-1.jpg (2x)

 i7717/vth412585-1.jpg (2x)

 i7717/vth412619-1.jpg (2x)

 i7717/vth412670-1.jpg[p1]

 i7717/vth412678-1.jpg[p1]

 i7717/vth412684-1.jpg[p1]

 i7717/vth412691-1.jpg[p1]

 i7717/vth412767-1.jpg[p1]