Ptáme se...
Ing. Jiří Kocián
Stavbyvedoucí divize 5 a instruktor odborného výcviku smluvních žáků
K Metrostavu, konkrétně k divizi 5, nastoupil před 20 lety v posledním ročníku vysoké školy. Postupně prošel několika pozicemi, pracoval na mnoha tunelových stavbách realizovaných divizí 5 a tato práce mu učarovala. Aktuálně působí jako stavbyvedoucí na stavbě metra I. D, kde realizuje ražby a věnuje se našim budoucím posilám – učňům v programu Stipendium.
Kolik žáků máte na starosti a jak program odborného výcviku probíhá?
V průběhu posledního roku k nám na stavbu nastoupili tři kluci, kteří prošli stipendijním programem. Jeden přímo po ukončení studia a dva po krátké zkušenosti na jiném projektu. Mladí kolegové jsou okamžitě po nástupu zařazeni do příslušné směny (pracujeme v režimu 24hodin/7dní v týdnu), se kterou chodí do práce v rámci turnusu (6 dní v práci, 6 dní volna). Snažíme se, aby se rovnou dostali do pracovního procesu, který odpovídá zaměření jejich dokončeného vzdělání. Pracují pod dozorem zkušených pracovníků. Necháváme je postupně si zvykat na pracovní prostředí, osvojit si bezpečnost práce a poznat náročnost vyplývající z turnusování. Dále se snažíme, aby se začlenili do pracovního kolektivu a osvojili si návyky jako ostatní kolegové. V budoucnu jim umožňujeme získání strojnických průkazů a mohou se učit na strojích, které na stavbě jsou. Samozřejmě vše postupně. Dáváme důraz na samostatnost v práci a odpovědnost za provedenou práci. Ne vždy se ale povede porozumět, co je cílem naším a co si představují noví pracovníci. Proto se hned na začátku snažíme vytičit si hranice a pracovní morálku, aby učni měli představu, jak si spolupráci představujeme.
Co mladé kolegy hlavně zajímá a baví je?
Mnoho otázek je spojených s prací v turnusech. Jakmile si ale tento způsob práce vyzkoušejí, jsou spokojeni. Učně samozřejmě láká zkušenost s řízením strojů v podzemí a jejich obsluha, to si myslím, že převládá. V době studia ale do podzemí ještě nemohou a také nemají strojnický průkaz, takže k práci na strojích je pustit nemůžeme. Obsluha stroje je spojená s velkou odpovědností v oblasti bezpečnosti. Už teď v době studia se jim snažíme bezpečnost práce vštípit, což má do budoucna velký význam. Dále musím konstatovat, že pracovníci, kteří k nám na projekt přišli, se docela rychle etablovali a mají snahu být samostatní a i pracovní morálka je na vysoké úrovni.
Jaké možnosti a uplatnění mají učni, kteří nastoupí k vám?
Možnosti v rámci ražeb tunelu jsou široké. Mohou se stát strojníky pracovních strojů, kdy se v podzemí nikdy nejedná o specializaci na jeden stroj, ale stanou se strojníky na většinu strojů, které v podzemí jsou. To je pro ně výhodné, mají širší záběr. V rámci pracovníků závěsu ražeb se z mladých kolegů rekrutují mechanici strojů do podzemí, zámečníci, uplatnění u nás nacházejí i elektrikáři. Všichni tvoří jeden tým a navzájem si pomáhají. Samozřejmě je zde i možnost práce na zahraničních projektech. A je potřeba si uvědomit, že dílo, na kterém se podílejí, tu bude minimálně vyšší desítky let a bude denně sloužit tisícům lidí. Mohou být v budoucnu hrdí, že za nimi je vidět kus práce, kterou mohou ukazovat třeba i svým dětem.
Za rozhovor děkuje David Kalců