Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Ing. Jiří Kocián

Stavbyvedoucí divize 5 a instruktor odborného výcviku smluvních žáků

K Metrostavu, konkrétně k divizi 5, nastoupil před 20 lety v posledním ročníku vysoké školy. Postupně prošel několika pozicemi, pracoval na mnoha tunelových stavbách realizovaných divizí 5 a tato práce mu učarovala. Ak­tuálně působí jako stavbyvedoucí na stavbě metra I. D, kde realizuje ražby a věnuje se našim budoucím posilám – učňům v programu Stipendium.

Kolik žáků máte na starosti a jak program odborného výcviku probíhá?

V průběhu posledního roku k nám na stavbu nastoupili tři kluci, kteří prošli stipendijním programem. Jeden přímo po ukončení studia a dva po krátké zkušenosti na jiném projektu. Mladí kolegové jsou okamžitě po nástupu zařazeni do příslušné směny (pracujeme v režimu 24hodin/7dní v týdnu), se kterou chodí do práce v rámci turnusu (6 dní v práci, 6 dní volna). Snažíme se, aby se rovnou dostali do pracovního procesu, který odpovídá zaměření jejich dokončeného vzdělání. Pracují pod dozorem zkušených pracovníků. Necháváme je postupně si zvykat na pracovní prostředí, osvojit si bezpečnost práce a poznat náročnost vyplývající z turnusování. Dále se snažíme, aby se začlenili do pracovního kolektivu a osvojili si návyky jako ostatní kolegové. V budoucnu jim umožňujeme získání strojnických průkazů a mohou se učit na strojích, které na stavbě jsou. Samozřejmě vše postupně. Dáváme důraz na samostatnost v práci a odpovědnost za provedenou práci. Ne vždy se ale povede porozumět, co je cílem naším a co si představují noví pracovníci. Proto se hned na začátku snažíme vytičit si hranice a pracovní morálku, aby učni měli představu, jak si spolupráci představujeme.

Co mladé kolegy hlavně zajímá a baví je?

Mnoho otázek je spojených s prací v turnusech. Jakmile si ale tento způsob práce vyzkoušejí, jsou spokojeni. Učně samozřejmě láká zkušenost s řízením strojů v podzemí a jejich obsluha, to si myslím, že převládá. V době studia ale do podzemí ještě nemohou a také nemají strojnický průkaz, takže k práci na strojích je pustit nemůžeme. Obsluha stroje je spojená s velkou odpovědností v oblasti bezpečnosti. Už teď v době studia se jim snažíme bezpečnost práce vštípit, což má do budoucna velký význam. Dále musím konstatovat, že pracovníci, kteří k nám na projekt přišli, se docela rychle etablovali a mají snahu být samostatní a i pracovní morálka je na vysoké úrovni.

Jaké možnosti a uplatnění mají učni, kteří nastoupí k vám?

Možnosti v rámci ražeb tunelu jsou široké. Mohou se stát strojníky pracovních strojů, kdy se v podzemí nikdy nejedná o specia­lizaci na jeden stroj, ale stanou se strojníky na většinu strojů, které v podzemí jsou. To je pro ně výhodné, mají širší záběr. V rámci pracovníků závěsu ražeb se z mladých kolegů rekrutují mechanici strojů do podzemí, zámečníci, uplatnění u nás nacházejí i elektrikáři. Všichni tvoří jeden tým a navzájem si pomáhají. Samozřejmě je zde i možnost práce na zahraničních projektech. A je potřeba si uvědomit, že dílo, na kterém se podílejí, tu bude minimálně vyšší desítky let a bude denně sloužit tisícům lidí. Mohou být v budoucnu hrdí, že za nimi je vidět kus práce, kterou mohou ukazovat třeba i svým dětem.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Velké výzvy Dvoreckého mostu

Veřejnost a novináři měli 16. srpna příležitost prohlédnout si stavbu nového mostu mezi Podolím a Zlíchovem, kterou realizuje sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most (foto).

Mostní konstrukce začíná vyrůstat z řeky vzhůru do své finální podoby. Most propojí existující tramvajové trati mezi smíchovskou a podolskou stranou řeky. Ušetří také vzácný čas autobusům MHD i pražské záchranné službě. Stavba se potýká s velkými výzvami, zejména kvůli neočekávaným geologickým podmínkám, a to v korytě Vltavy i na souši. Řešení složité geologie vyžaduje čas potřebný na doplňkový geologický průzkum, projekční práce i samotnou realizaci změn oproti zadání stavby.

Program Erasmus

Student na stáži v Norsku

Počátkem letošního roku se vydal student Štěpán Kapsa (foto)z FAST VUT do Norska, kde se v rámci pracovní stáže programu Erasmus podílí na stavbě mostu Nerlandsøybrua a sbírá cenné zkušenosti pod vedením našich kolegů z Metrostavu Norge.

Mgr. Pavlína Mertl, foto Metrostav

J

sem tu k ruce ostatním technikům. Velká výhoda je, že si mohu v rámci takové velké stavby vyzkoušet různé profese. Líbí se mi, že to není stereotypní práce. Navíc člověk na takovém velkém projektu cítí zodpovědnost za vše, co udělá,“ dodává. Štěpán se na začátku musel mnoho naučit a zvyknout si na nové prostředí. Pracuje tři týdny v měsíci, zbylý týden využívá k cestování a poznávání Norska.

Ačkoliv Štěpán Kapsa při studiu pracoval v projekční kanceláři, být blízko samotné stavby mu přijde zásadní. „Při každodenním sledování postupu výstavby člověku dochází hodně věcí, na které pouze teoretické pochopení problému nestačí. Myslím si, že tato stáž mi dává do studia nový pohled na věc a schopnost nad dalšími návrhy přemýšlet jinak. Díky tomu, že se teď pohybuji mezi stavbou a kanceláří, jsem se toho hodně naučil,“ podotýká s tím, že pro budoucí profesi jsou stáže tohoto typu pro studenty velmi důležité.

 

Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext
Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2023, Metrostav Norge
Metrostav 16/2023, Ptáme se
Metrostav 16/2023, Fotosloupek
Metrostav 16/2023, Program Erasmus
Metrostav 16/2023, Číslo
Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven
Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena
Metrostav 16/2023, Moderní dům respektující historický kontext

Moderní dům respektující historický kontext

Metrostav 16/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2023, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 16/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2023, Program Erasmus

Program Erasmus

Metrostav 16/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2023, Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Staroměstský jez se vrátil do 13. století

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav DIZ je k výstavbě nových jaderných bloků připraven

Metrostav 16/2023, Metrostav DIZ závod 6

Metrostav DIZ závod 6

Metrostav 16/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2023, Poděbradská přístaviště otevřena

Poděbradská přístaviště otevřena

5

Sending statistics …

Rendering Program Erasmus (318641): (1/2) (2 ms)

Rendering Fotosloupek (318640): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (318639): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7717/item1051023-small.jpg

 i7717/item1051024-small.jpg

 i7717/item1051025-small.jpg

 i7717/item1051027-small.jpg

 i7717/item1051026.svg