17
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
29. září 2021
ročník 33
Vlakem z Hostivaře rychleji a bezpečněji
Po 40 měsících stavby byla uvedena do provozu druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Po první čtyřkolejné trati v síti provozované Správou železnic se při slavnostní akci 24. září speciálním vlakem projeli i premiér Andrej Babiš, ministr dopravy Karel Havlíček a zástupci Metrostavu v čele s generálním ředitelem Jaroslavem Heranem.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
V
še potřebné pro obnovení železničního provozu jsme kompletně dodělali včetně nové stanice Praha-Zahradní Město doplněné o přestupní terminál MHD. Dalšího tři čtvrtě roku ale ještě budeme pracovat na dokončovacích úpravách,“ řekl ředitel výstavby Ing. Ladislav Šabach z divize 5. Stavbu provádí Metrostav jako lídr ve sdružení s firmami Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.
Narovnání tratě zkrátilo koleje o 232 m a díky zvýšení rychlosti na 120 km/h se doba jízdy v úseku zkrátila. Stavba se dotkla prakticky všech zařízení dráhy. Kromě jejich modernizace zanikla zastávka Praha-Strašnice a vznikla stanice Praha-Zahradní Město a zastávka Praha-Eden. Změny se týkaly i vršovického nádraží (hlavní foto), kde mimo nástupišť prošel přestavbou a prodloužením hlavní podchod.
Stavbaři museli za pochodu řešit řadu komplikací, které dílo v intravilánu hlavního města provázely. Mezi nejsložitější patřila vyvolaná přeložka vysokotlakého plynovodu s potrubím o průměru 500 mm a také nutnost přeprojektovat zastřešení nástupišť včetně navazujících prvků, protože dnes už téměř desetiletý projekt morálně zastaral. Všechny dotčené stanice a zastávky mají proto jiný vzhled, než byl původně navržený.
vznikly nové zastávky a díky zvýšení rychlosti na 120 km/hod se zkrátila doba jízdy
Za divizi 5 se na stavbě podíleli jednak kolegové ze železničního střediska, jehož zaměstnanci tam prováděli zejména práce na železničním svršku, spodku a nástupištích, a jednak kolegové z provozu VNT mosty, kteří měli na starost významné mostní objekty, zastřešení nástupišť a celý úsek stanice Praha-Zahradní Město – uzel Průběžná (foto dole).
„Nejsložitější byla koordinace celé stavby v návaznosti na přestavby mostů. Správa železnice totiž vyžadovala v co největší míře zachovat propustnost trati. Za to, že jsme vše zvládli ve smluvním termínu, si poděkování zaslouží kolegové z našeho střediska a z provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, kteří sami provedli většinu prací, ale i ostatní, kteří se na optimalizaci železnice podíleli,“ uzavírá Ing. Ladislav Šabach.
Železniční informace a čísla
České tranzitní železniční koridory
I. Německo – Děčín – Břeclav – Slovensko – 458 km
II. Polsko – Petrovice u Karviné – Břeclav – Rakousko – 213 km
III. Slovensko – Mosty u Jabl. – Cheb – Německo – 665 km
IV. Německo – Děčín – Horní Dvořiště – Rakousko – 365 km
IV. tranzitní železniční koridor – Optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hl. n., II. část
Rozsah stavby: km 177,570–183,640
Délka úpravy: 6 070 m
Dodavatelské sdružení: Metrostav 55 %, Swietelsky Rail CZ 40 %, SMP CZ 5 %
Délka nového žel. svršku: 23,174 km
Počet nástupišť: 9
Rekonstrukce mostů: 9
Plocha přístřešků a zastřešení: 6524 m2