Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

17

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

29. září 2021

ročník 33

Vlakem z Hostivaře rychleji a bezpečněji

Po 40 měsících stavby byla uvedena do provozu druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Po první čtyřkolejné trati v síti provozované Správou železnic se při slavnostní akci 24. září speciálním vlakem projeli i premiér Andrej Babiš, ministr dopravy Karel Havlíček a zástupci Metrostavu v čele s generálním ředitelem Jaroslavem Heranem.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

V

še potřebné pro obnovení železničního provozu jsme kompletně dodělali včetně nové stanice Praha-Zahradní Město doplněné o přestupní terminál MHD. Dalšího tři čtvrtě roku ale ještě budeme pracovat na dokončovacích úpravách,“ řekl ředitel výstavby Ing. Ladislav Šabach z divize 5. Stavbu provádí Metrostav jako lídr ve sdružení s firmami Swie­telsky Rail CZ a SMP CZ.

Narovnání tratě zkrátilo koleje o 232 m a díky zvýšení rychlosti na 120 km/h se doba jízdy v úseku zkrátila. Stavba se dotkla prakticky všech zařízení dráhy. Kromě jejich modernizace zanikla zastávka Praha-Strašnice a vznikla stanice Praha-Zahradní Město a zastávka Praha-Eden. Změny se týkaly i vršovického nádraží (hlavní foto), kde mimo nástupišť prošel přestavbou a prodloužením hlavní podchod.  

Stavbaři museli za pochodu řešit řadu komplikací, které dílo v intravilánu hlavního města provázely. Mezi nejsložitější patřila vyvolaná přeložka vysokotlakého plynovodu s potrubím o průměru 500 mm a také nutnost přeprojektovat zastřešení nástupišť včetně navazujících prvků, protože dnes už téměř desetiletý projekt morálně zastaral. Všechny dotčené stanice a zastávky mají proto jiný vzhled, než byl původně navržený.

vznikly nové zastávky a díky zvýšení rychlosti na 120 km/hod se zkrátila doba jízdy

Za divizi 5 se na stavbě podíleli jednak kolegové ze železničního střediska, jehož zaměstnanci tam prováděli zejména práce na železničním svršku, spodku a nástupištích, a jednak kolegové z provozu VNT mosty, kteří měli na starost významné mostní objekty, zastřešení nástupišť a celý úsek stanice Praha-Zahradní Město – uzel Průběžná (foto dole).

„Nejsložitější byla koordinace celé stavby v návaznosti na přestavby mostů. Správa železnice totiž vyžadovala v co největší míře zachovat propustnost trati. Za to, že jsme vše zvládli ve smluvním termínu, si poděkování zaslouží kolegové z našeho střediska a z provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, kteří sami provedli většinu prací, ale i ostatní, kteří se na optimalizaci železnice podíleli,“ uzavírá  Ing. Ladislav Šabach.

 

Železniční informace a čísla

České tranzitní železniční koridory

I.  Německo – Děčín – Břeclav – Slovensko – 458 km

II. Polsko – Petrovice u Karviné – Břeclav – Rakousko – 213 km

III. Slovensko – Mosty u Jabl. – Cheb – Německo – 665 km

IV. Německo – Děčín – Horní Dvořiště – Rakousko – 365 km

IV. tranzitní železniční koridor – Optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hl. n., II. část

Rozsah stavby:  km 177,570–183,640 

Délka úpravy: 6 070 m

Dodavatelské sdružení: Metrostav 55 %, Swietelsky Rail CZ 40 %, SMP CZ 5 %

Délka nového žel. svršku: 23,174 km

Počet nástupišť: 9

Rekonstrukce mostů: 9

Plocha přístřešků a zastřešení: 6524 m2

Krátce Aktuálně

Děti v Hejnicích mají novou školku

Tým divize 8 vedený Ing. Ondřejem Holcem na začátku září předal hotovou stavbu mateřské školy v Hejnicích (foto). Při této slavnostní příležitosti naši kolegové mateřince věnovali peněžitý dar 15 000 Kč, který převzala její ředitelka paní Mgr. Gabriela Ouhrabková.

Bezpečnost práce na prvním místě!

Za účasti zástupců odborového svazu byly 1. září zahájeny každoroční prověrky BOZP. V průběhu tří měsíců budou zkontrolovány všechny stavby a pracoviště společnosti Metrostav a.s., kterých je více než 230. Do prověrek jsou zahrnuta i pracoviště dceřiných společností Metrostav DIZ, SQZ, M stavebniny a Metrostav Facility i stavby Metrostavu na území SR.

Pozvánka na akci pro dobrou věc

V pátek 15. října proběhne v centrále naší společnosti další pokračování akce Daruj krev s Metrostavem. Letos se odběry krve (ilustrační foto) uskuteční již potřetí. Přihlašovat se můžete pomocí firemního intranetu.

BeMo

Spolupráce na tunelu Mont Royal v Kanadě

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) Canada pracuje na zajímavé zakázce v Montrealu: jde o rozšíření dvou více než 100 let starých jednokolejných tunelů na jeden dvojkolejný (foto). Staveniště se nachází přímo v centru města s překrytím pouhých cca 8 m pod ulicí Boulevard Robert-Bourassa.

Text a foto Norbert Fügenschuh (Virginia), Robert Dostál

P

ráce se týkají dílčího úseku mezi stanicí McGill a Gare Central. Zakázku BeMo Canada získalo v lednu 2021, aby pomohlo sdružení  NouvLR  (firmy SNC Lavelin – Dragados – Aecon – EPC a Pomerleau). Vrchní část nového průřezu tunelu totiž leží v dosti měkkém podloží (písčitohlinitá vrstva, ovšem stabilní a bez spodní vody) a ražba se má realizovat pod ochranou mikropilotových deštníků.

Již v závěru roku 2020 se zástupci BeMo zúčastnili setkání členů sdružení NouvLR s projektantem – firmou Hatch. Od března 2021 BeMo přímo na stavbě zastupuje zkušený vedoucí projektu a dva mistři na ražby.

Vlastní práce stavbaři zahájili koncem letošního června navrtáním prvního mikropilotového deštníku. Projekční řešení rozšíření tunelu není v souladu se zásadami NRTM. Spíše se jedná o koncepci poplatnou hornické metodě tzv. Ribs and lagging, která se uplatňuje v Severní Americe. Ribs jsou těžké pozinkované stavební IPB rámy o hmotnosti cca 130 kg/m, které jsou vyplněny stříkaným betonem. Protože při 30 cm širokých rámech nelze zabránit stínům při stříkání, jsou na jejich zadní stranu nainstalovány vstřikovací hadice a tyto jsou zalisovány.

rozšíření dvou tunelů ve složitých podmínkách probíhá pod ochranou mikropilotových deštníků

Při pracích na výstavbě dvou jednokolejných tunelů na počátku minulého století byla hornina rozvolněna za pomocí trhavin. Protože se však po takto provedených trhacích pracích nevybuchlé trhaviny v hornině nacházejí v bezprostřední blízkosti ostění tunelu a při mechanickém rozšíření tunelu by mohlo dojít k explozi, existuje úřední nařízení, podle něhož se zasahování do horniny v těchto místech může provádět pouze dálkově ovládaným přístrojem. Týká se to především frézování při zhotovení podpěr oblouků. Bagrista (používán je bagr Komatsu s frézovací nástavbou Antraquip) sedí ve vzdálenosti cca 60 m od pracoviště v kontejnerové buňce a místo zásahu pozoruje a řídí před sebou na obrazovce.

Práce jsou aktuálně od poloviny srpna ve stadiu zahájení ražby pod třetím z celkově 11 předpokládaných úseků s mikropilotovými deštníky. Délka ražby pod každým mikropilotovým deštníkem je 7 × 1,22 m, tedy 8,54 m. Předpokládá se, že k dokončení vnějšího pláště dojde v březnu 2022.

 

Metrostav 17/2021, Koridor
Metrostav 17/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2021, BeMo
Metrostav 17/2021, Ptáme se
Metrostav 17/2021, Fotosloupek
Metrostav 17/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 17/2021, Číslo
Metrostav 17/2021, Divize 3
Metrostav 17/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 17/2021, Divize 5
Metrostav 17/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 17/2021, Fotoreportáž
Metrostav 17/2021, Koridor

Koridor

Metrostav 17/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 17/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 17/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 17/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 17/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 17/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 17/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BeMo (182838): (1/2) (0 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (182837): (2/2) (1 ms)

Rendering Koridor (182836): (2/5) (20 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4511/item210836.svg

 i4511/item210901-small.jpg

 i4511/item210839.svg

 i4511/item210900.svg

 i4511/item210902-small.jpg

 i4511/item210910-small.jpg[p2]

 i4511/item210911-small.jpg[p2]

 i4511/item210912-small.jpg[p2]

 i4511/item210913.svg[p3]

 i4511/item210910-medium.jpg[p3]

 i4511/item210911-medium.jpg[p3]

 i4511/vth498128-1.jpg (2x)

 i4511/vth498129-1.jpg (2x)

 i4511/vth498130-1.jpg (2x)

 i4511/vth498131-1.jpg (2x)

 i4511/vth498132-1.jpg (2x)

 i4511/vth498133-1.jpg (2x)

 i4511/vth498134-1.jpg (2x)

 i4511/vth498135-1.jpg[p1]

 i4511/vth498136-1.jpg[p1]

 i4511/vth498137-1.jpg[p1]

 i4511/vth498138-1.jpg[p1]

 i4511/vth498139-1.jpg[p1]

 i4511/vth498140-1.jpg[p1]