Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo

Spolupráce na tunelu Mont Royal v Kanadě

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) Canada pracuje na zajímavé zakázce v Montrealu: jde o rozšíření dvou více než 100 let starých jednokolejných tunelů na jeden dvojkolejný (foto). Staveniště se nachází přímo v centru města s překrytím pouhých cca 8 m pod ulicí Boulevard Robert-Bourassa.

Text a foto Norbert Fügenschuh (Virginia), Robert Dostál

P

ráce se týkají dílčího úseku mezi stanicí McGill a Gare Central. Zakázku BeMo Canada získalo v lednu 2021, aby pomohlo sdružení  NouvLR  (firmy SNC Lavelin – Dragados – Aecon – EPC a Pomerleau). Vrchní část nového průřezu tunelu totiž leží v dosti měkkém podloží (písčitohlinitá vrstva, ovšem stabilní a bez spodní vody) a ražba se má realizovat pod ochranou mikropilotových deštníků.

Již v závěru roku 2020 se zástupci BeMo zúčastnili setkání členů sdružení NouvLR s projektantem – firmou Hatch. Od března 2021 BeMo přímo na stavbě zastupuje zkušený vedoucí projektu a dva mistři na ražby.

Vlastní práce stavbaři zahájili koncem letošního června navrtáním prvního mikropilotového deštníku. Projekční řešení rozšíření tunelu není v souladu se zásadami NRTM. Spíše se jedná o koncepci poplatnou hornické metodě tzv. Ribs and lagging, která se uplatňuje v Severní Americe. Ribs jsou těžké pozinkované stavební IPB rámy o hmotnosti cca 130 kg/m, které jsou vyplněny stříkaným betonem. Protože při 30 cm širokých rámech nelze zabránit stínům při stříkání, jsou na jejich zadní stranu nainstalovány vstřikovací hadice a tyto jsou zalisovány.

rozšíření dvou tunelů ve složitých podmínkách probíhá pod ochranou mikropilotových deštníků

Při pracích na výstavbě dvou jednokolejných tunelů na počátku minulého století byla hornina rozvolněna za pomocí trhavin. Protože se však po takto provedených trhacích pracích nevybuchlé trhaviny v hornině nacházejí v bezprostřední blízkosti ostění tunelu a při mechanickém rozšíření tunelu by mohlo dojít k explozi, existuje úřední nařízení, podle něhož se zasahování do horniny v těchto místech může provádět pouze dálkově ovládaným přístrojem. Týká se to především frézování při zhotovení podpěr oblouků. Bagrista (používán je bagr Komatsu s frézovací nástavbou Antraquip) sedí ve vzdálenosti cca 60 m od pracoviště v kontejnerové buňce a místo zásahu pozoruje a řídí před sebou na obrazovce.

Práce jsou aktuálně od poloviny srpna ve stadiu zahájení ražby pod třetím z celkově 11 předpokládaných úseků s mikropilotovými deštníky. Délka ražby pod každým mikropilotovým deštníkem je 7 × 1,22 m, tedy 8,54 m. Předpokládá se, že k dokončení vnějšího pláště dojde v březnu 2022.

Ptáme se...

Ing. Radomír Richter

Oblastní ředitel divize 1

Po studiu na Fakultě stavební VUT v Brně v roce 2000 pracoval pět let ve stavební firmě VCES. Do roku 2006 inženýr Richter působil v Čechách, poté se vrátil domů na Moravu, kde dostal nabídku pracovat v Metrostavu v severomoravské oblasti divize 1. V té době jej oblastní ředitel poprosil o třítýdenní výpomoc k výstavbě Obytného komplexu Nové Majdalenky v Brně, kde zůstal 15 let.

Letos jste usedl do křesla ředitele severomoravské oblasti. Je to pro vás velká změna?

V Brně jsem působil dlouho, a tak bych chtěl všem spolupracovníkům v Brně poděkovat za dosavadní spolupráci. Samozřejmě že po tolika letech působení v Brně pro mě nebylo a není jednoduché opustit nejbližší kolektiv pracovníků. Nicméně jsem byl potěšen nabídkou ujmout se funkce oblastního ředitele pro severomoravský region a vrátit se domů.

Na který svůj projekt z minulosti rád vzpomínáte?

Zakázek, na které vzpomínám, je mnoho. Na začátku každé z nich to není vždy idylické, ale po skončení projektu vám zůstanou v paměti jen ty dobré vzpomínky. Zmínil bych výstavbu OC Laugaricio Trenčín, která byla rozsáhlá a také první v mé nové pozici vedoucího projektu. Dále je to například Rekonstrukce areálu VUT v Brně, kde jsem studoval a po 11 letech se vrátil v roli zástupce generálního zhotovitele. Anebo Výstavba Univerzity Tomáše Bati, kde jsem měl čest spolupracovat s uznávanou prof. Ing. arch. Evou Jiřičnou, či náročná rekonstrukce Janáčkova divadla v Brně.

Jak byste představil vaše oblastní zastoupení?

Jsem v pozici oblastního ředitele necelé tři měsíce, ale vnímám ho jako jednu z nejvýznamnějších regionálních firem, kterou chceme více zviditelnit a prosadit se mezi silnou konkurencí v kraji. Působíme v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, zabýváme se především pozemními stavbami, provádíme kanalizace výkopové a bezvýkopové. Pracujeme převážně pro veřejný sektor, ale nevyhýbáme se ani privátním zakázkám. Na oblasti působí v dnešní době 39 THP pracovníků a osm dělníků. Zavedli jsme středisko HSV, které se zabývá realizací monolitických konstrukcí.

Na jakých stavbách v současnosti pracujete?

Máme sedm živých zakázek a musím podotknout, že jsou pro nás všechny důležité. Z těch významnějších bych určitě jmenoval např. Stavební úpravy krytého bazénu v Karviné. Dále provádíme Rekonstrukci domů 33-35 v Karviné, Revitalizaci nádraží Opava – západ, Vybudování rekreační oblasti Stříbrné jezero v Opavě či Odkanalizování místních částí Chlebovice, Skalice, Zelinkovice a Lysůvky u Frýdku-Místku.

Můžete zmínit některé z připravovaných projektů?

Nedávno jsme získali zakázku Rekonstrukce budovy v ulici Praskova v Opavě, kde čekáme v nejbližší době výzvu k podpisu smlouvy o dílo. Budoucnost naší oblasti vidím hlavně ve stabilizaci personálního obsazení, a i když situace v dnešní době není jednoduchá a předvídatelná, věřím, že se nám podaří vysoutěžit a zrealizovat zajímavé projekty a být úspěšní a konkurenceschopní.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Plavební kanál slavnostně zprovozněn

V sobotu 18. září byl oficiálně  zahájen provoz čtyř zdvižných mostů přes plavební kanál Vraňany–Hořín na Vltavě.

Poprvé tudy proplula největší česká osobní loď FLORENTINA (foto vlevo) a završily se tak stavební práce na modernizaci velké plavební komory Hořín (foto vpravo) i přestavba dalších celkem sedmi mostů, které nyní umožní proplutí až 7 m vysokým lodím přes plavební kanál. Památkově chráněné Zdymadlo Hořín tři roky modernizovali stavbaři divize 6 vedení Janem Prokešem a je svým způsobem unikátem. Původní 116 let staré obloukové přemostění zde bylo přebudováno na ocelový zdvižný most s kamenným obložením, čímž se průjezdní profil zvýšil skoro o pět metrů.

Metrostav 17/2021, Koridor
Metrostav 17/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2021, BeMo
Metrostav 17/2021, Ptáme se
Metrostav 17/2021, Fotosloupek
Metrostav 17/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 17/2021, Číslo
Metrostav 17/2021, Divize 3
Metrostav 17/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 17/2021, Divize 5
Metrostav 17/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 17/2021, Fotoreportáž

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (182841): (1/2) (1 ms)

Rendering Ptáme se (182840): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo (182838): (1/2) (2 ms)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogoa-26.png

 i4511/item210912-small.jpg

 i4511/item210913.svg

 i4511/item210914-small.jpg

 i4511/item210918-small.jpg

 i4511/item210858.svg

 i4511/vth226375-1.jpg

 i4511/vth225614-1.jpg

 i4511/vth226376-1.jpg

 i4511/vth226383-1.jpg

 i4511/vth226382-1.jpg

 i4511/vth226377-1.jpg

 i4511/vth225780-1.jpg

 i4511/vth226374-1.jpg[p1]

 i4511/vth226378-1.jpg[p1]

 i4511/vth226379-1.jpg[p1]

 i4511/vth225722-1.jpg[p1]

 i4511/vth226380-1.jpg[p1]

 i4511/vth226381-1.jpg[p1]