Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 18/2024

Metrostav DIZ závod 6

Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál

V Jihlavě začala rozsáhlá úprava území v okolí železniční stanice Jihlava město. Následně zde postupně vznikne Centrální dopravní terminál Jihlava, který propojí železniční, autobusovou a městskou dopravu. O úpravu stávajících pozemních komunikací a trolejbusové dráhy se postará sdružení tří firem, jehož součástí je i metrostav Diz závod 6.

Martina Vampulová, vizualizace město Jihlava

P

rvní etapa, která probíhá zároveň s rekonstrukcí nedaleké nádražní budovy, zahrnuje kromě úpravy přednádražních prostor i přestupní terminál pro potřeby MHD a veřejné linkové dopravy či pozemní parkoviště P+R s kapacitou 68 parkovacích míst. Nová bude také komunikace propojující části centrálního dopravního terminálu včetně okružní křižovatky. Změní se dopravní napojení ulic Havlíčkova a Pražská na okružní křižovatku a úpravy se dotknou i třídy Legionářů. Pro pěší vzniknou nové přístupové komunikace, v plánu je i výstavba několika opěrných zdí. Počítá se také s novým veřejným osvětlením, technickou i veřejnou infrastrukturou a moderním mobiliářem. Cestující se mohou těšit na nový informační systém.

Kde práce odstartují?

„Začínáme přípravu území pro zahájení samotné stavby. Jedná se o kácení zeleně v rozsahu potřebných záborů, sejmutí drnu na travnatých plochách, zřízení provizorní komunikace do měnírny a demoliční práce,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Tomáš Kříž. 

V následujících měsících by pak jeho tým měl zahájit hrubé zemní práce a připravit se na rea­lizaci zárubních zdí. Odstartují i práce na inženýrských sítích. Nejnáročnější část zakázky čeká stavbaře v místě napojení stávající okružní křižovatky na ulice Havlíčkova a Pražská. „Omezíme zde silniční dopravu a v krátkém čase budeme muset zrealizovat nové trolejové vedení a vybudovat inženýrské sítě včetně nových vrstev komunikace, abychom následně mohli provoz na tomto dopravně vytíženém místě opět spustit,“ uvádí Ing. Kříž.

koordinace s další stavbou

Podle vedoucího projektu bude průběh stavby závislý i na dobré komunikaci a koordinaci prací. Nejen mezi jednotlivými členy sdružení, ale také s firmou, která nedaleko modernizuje železniční stanici Jihlava město. Obě stavby jsou totiž technicky provázané. „Máme společné hranice staveniště, společné vjezdy a výjezdy ze stavby, vzájemně si budeme vstupovat na staveniště. Bude to tedy každodenní vzájemná koordinace tak, aby nám to nenarušovalo harmonogramy stavby,“ upřesňuje Ing. Kříž.

První etapa projektu by měla být dokončena přibližně za patnáct měsíců. Na ni pak v budoucnu naváže další fáze, která bude zahrnovat úpravu západní části centrálního dopravního terminálu včetně nového autobusového nádraží.

 

Nejen propojení více forem dopravy

Centrální dopravní terminál Jihlava by měl sloužit pro přestup mezi osobní drážní dopravou, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s odpovídajícím napojením na pěší, cyklistickou a individuální automobilovou dopravu. Vznikne v lokalitě stávajícího vlakového nádraží Jihlava město, k němuž bude v budoucnu přesunuto současné autobusové nádraží (v rámci druhé etapy projektu). Vlakové nádraží Jihlava město se má následně stát hlavním vlakovým nádražím pro osobní přepravu v Jihlavě a v budoucnu se předpokládá i jeho napojení na plánovanou vysokorychlostní trať Praha-Brno. Již po dokončení realizace I. etapy projektu bude zajištěna dopravní obsluha vybudované infrastruktury dopravního terminálu prostřednictvím vybraných linek meziměstské autobusové dopravy, u nichž je využití nového přestupního uzlu efektivní i při zachování polohy stávajícího autobusového nádraží. Projekt také sníží zatížení města individuální automobilovou dopravou.

Metrostav 18/2024

Metrostav DIZ závod 3

Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny

Vypadalo to jako stavba na zelené louce, ale už její založení svědčilo o opaku. Nová svazková základní škola VIDA v Chýni u Prahy (vizualizace) roste v oblasti bývalé pískovny. Původní těžební prostor sice prošel zemědělskou rekultivací, v podloží však i tak zůstala nesoudržná a obtížně hutnitelná písčitá zemina. To v kombinaci s mělkou hladinou podzemní vody potrápilo stavbaře při zakládání stavby.

Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby, vizualizace Dousek-Zaborsky

Š

kolu staví pro svazek obcí Chýně – Hostivice sdružení stavebních firem PKS stavby a Metrostav DIZ, závod 3. Z monolitické konstrukce budovy jsou hotová dvě ze tří pater (foto).

„Základy stojí kompletně na pilotách a jsou naprostý originál. Takřka každý metr čtvereční jsme museli konzultovat s geologem a statikem a přizpůsobit úpravu základové spáry a vyztužení základové desky zjištěným podmínkám. Práci navíc komplikovala podzemní voda, mělce navržená kanalizace a také náročná technologie hydroizolace,“ prozrazuje Ing. Jaromír Hotovec, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav DIZ. „Jsem rád, že jsme se doslova vyhrabali z nejhoršího a stavba nabrala pouze mírné zpoždění. V nadcházejících týdnech věřím, že se nám podaří vše dohnat a před zimou úspěšně uzavřít obálku.“

Udržitelné technologie

Projekt VIDA vynikne zelenými technolo­giemi a neobvykle rozsáhlým sportovištěm. Školní budovu bude ve studených obdobích vytápět a v horkých chladit kaskáda osmi tepelných čerpadel se zemním kolektorem zabudovaným pod fotbalovým hřištěm. Z dalších prvků udržitelného rozvoje lze uvést střešní fotovoltaiku, podlahové vytápění, masivní zateplení fasády s tloušťkou izolace až 36 cm, exteriérové žaluzie a také soustavu robustních akumulačních nádrží, z nichž bude možné využít dešťovou vodu v sociálním zázemí budovy.

Sportovní areál bude zahrnovat fotbalové hřiště s atletickou dráhou, tenisovými kurty a multifunkčním hřištěm. Ojedinělý je krytý atletický tunel, který patří k hlavní budově.

Rozsáhlá třípatrová budova o rozloze 7481 m2 je kvůli nezbytnému dorovnání svažitého terénu obehnána opěrnými betonovými stěnami. Z architektonického hlediska zaujme nejen keramickým fasádním obkladem a velkorysými prosklenými plochami, ale také zelenou střechou s odpočinkovými zónami. Hrubá stavba v podobě železobetonového monolitu by měla být dokončena v závěru října.

 

Pro 810 žáků

Výstavba školy VIDA v Chýni u Prahy začala v říjnu 2023 a měla by být dokončena před začátkem školního roku 2025/2026. Investorem projektu je svazek obcí Chýně – Hostivice. Na nákladech se podílejí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Modernizační fond, město Chýně a město Hostivice a Středočeský kraj.

Metrostav 18/2024

Divize 1

Na jižním okraji Plzně vyrostl nový bytový dům

Kolegové z divize 1 v Plzeňském kraji aktuálně staví současně několik bytových domů. Příkladem je atraktivní projekt v klidné části Plzně v Heyrovského ulici, který v létě dokončil tým pod vedením Václava Jindřicha.

RED, foto archiv Metrostavu

B

ytový dům je rozdělený do dvou vchodů o šesti podlažích, celkem je k dispozici 52 bytů v dispozicích od 1+kk až po 3+kk. Většina z nich má vlastní balkon, lodžii nebo terasu, byty jsou nejvíce orientovány na jih a západ. Jsou proto velmi dobře prosluněné a je z nich výhled do zeleně. Výše umístěné byty pak nabídnou pohled na vodní nádrž České údolí.

Podzemní podlaží nabízí 32 parkovacích stání a sklepní kóje. Vedle domu je pak k dispozici dalších 27 venkovních parkovacích stání. Samotné bytové domy odpovídají energetické třídě B. Vytápění domů je centrální a je zajištěno pomocí teplovodu.

U Borského parku

Stavba byla zahájena v červenci 2022, byty by měly být připravené k nastěhování do konce roku 2024. „Bytový dům je postavený kousek od hranice Borského parku, který je největším plzeňským parkem a jeho historie se píše od roku 1914. Jako zajímavost mohu zmínit, že investorem projektu je bývalý reprezentační cyklista Roman Kreuziger, nyní úspěšný plzeňský developer,“ uzavírá vedoucí projektu.

 

Metrostav 18/2024, Lepší podmínky pro studium i život
Metrostav 18/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 18/2024, Subterra
Metrostav 18/2024, Ptáme se
Metrostav 18/2024, Fotosloupek
Metrostav 18/2024, Divize 3
Metrostav 18/2024, Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál
Metrostav 18/2024, Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny
Metrostav 18/2024, Divize 1
Metrostav 18/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 18/2024, Metrem 50
Metrostav 18/2024, Naše projekty v soutěži stavba roku
Metrostav 18/2024, Lepší podmínky pro studium i život

Lepší podmínky pro studium i život

Metrostav 18/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 18/2024, Subterra

Subterra

Metrostav 18/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 18/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 18/2024, Divize 3

Divize 3

Metrostav 18/2024, Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál

Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál

Metrostav 18/2024, Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny

Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny

Metrostav 18/2024, Divize 1

Divize 1

Metrostav 18/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 18/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 18/2024, Naše projekty v soutěži stavba roku

Naše projekty v soutěži stavba roku

8

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (370412): (1/2) (1 ms)

Rendering Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny (370411): (2/3) (5 ms)

Rendering Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál (370410): (2/3) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9592/item1159633-small.jpg

 i9592/item1159631.svg

 i9592/item1159634-small.jpg

 i9592/item1159637-small.jpg

 i9592/item1159635.svg

 i9592/item1159636-small.jpg

 i9592/item1159639-small.jpg

 i9592/item1159638.svg