Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik návštěvníků se vejde a může si užívat městskou plaveckou halu Louny. Areál, který postavili kolegové z divize 8, byl opět oceněn, a to titulem Stavba Ústeckého kraje 2021.

Divize 3

unikátní Rekonstrukce činžovních domů

Tři historické domy, které shlížejí na náměstí Winstona Churchilla a jeho památník před budovou Vysoké školy ekonomické na pražském Žižkově, projdou po mnoha letech zásadní rekonstrukcí. V listopadu loňského roku se jí ujali pracovníci z divize 3, aby zdobeným domům vrátili jejich původní eleganci.

Martina Vampulová, vizualizace EDIT! architects

D

omy s čísly popisnými 11, 13 a 15, které tvoří část Seifertovy ulice, doplní jednopodlažní nástavby, aby se zmírnila výšková disproporce se sousedními výrazně vyššími objekty. Architekti z ateliéru edit! chtěli zachovat pro Žižkov typickou stupňovitě klesající střešní linii (vizualizace), která kopíruje sklon ulice. Při pohledu z ulice vznikne nad nynější římsou nová a zároveň se změní i sklon a krytina střech. Na základě statigrafického průzkumu a požadavků památkářů budou nové fasády i jinak barevné.

Uliční křídlo získá kromě jednoho patra nástavby i nové zobytněné krovy. Ve dvorní části počítá rekonstrukce s realizací nových pavlačí a výtahových šachet. Budou zde i umístěna parkovací stání a provedeny terénní a sadové úpravy, jež umožní vznik společných prostranství pro volný čas. 

Jde o památkově chráněné budovy a tak stavbaře čeká schvalování relativně velkého množství prvků a konstrukcí

„Jde o celkovou rekonstrukci objektů, z domů proto zůstanou zachovány v podstatě pouze základy, nosné stěny, klenby, schodiště a památkově chráněné prvky. Navíc od zahájení prací řešíme s investorem změny, které se týkají možnosti zachování původních dřevěných trámových stropů. Dále změny u parkingu a venkovních ploch, a to hlavně z důvodu složitější geologie, než předpokládal inženýrsko-geologický průzkum,“ říká vedoucí projektu Ing. Michal Bárta.

probíhají bourací práce

Rekonstrukce začala demolicemi venkovních objektů ve vnitrobloku a pokračuje bouracími pracemi uvnitř domů. Současně byly zahájeny zemní práce v suterénech a ve vnitrobloku. Poté se stavbaři zaměří na lokální zajištění stability původních kleneb a sanaci zděných konstrukcí. Začnou také budovat základy pro přístavbu.

„I bourací práce mohou být z určitého úhlu pohledu zajímavé,“ říká k současnému dění na staveništi vedoucí projektu. „Postupně zjišťujeme, jakým způsobem se stavby realizovaly před více než sto lety a v jaké kvalitě byly provedeny některé konstrukce,“ dodává. Až demolice vystřídá výstavba a práce postoupí k ocelobetonovým stropům, budou si stavbaři s nimi muset poradit i bez rozkrytí stávajících střech. Navíc budou muset dodržovat požadavky statika, a to bude znamenat vždy vybourat maximálně dvě patra a ihned poté provést nové stropy. „V optimálním případě bude možné bourat stropy mezi dvorním a uličním traktem fázově posunuté tak, abychom nevybourali vždy celé patro všech dotčených objektů najednou. To vše pochopitelně s důrazem na zachování prostorové stability objektů,“ popisuje Ing. Michal Bárta asi nejsložitější část celé rekonstrukce.

Pokud vše půjde podle plánu, rekonstrukce by měla skončit na podzim příštího roku.

Tisíce tun suti

Projednat a zajistit bylo potřeba poměrně složitě zábory pro postupné etapy stavby a montáž věžového jeřábu. Stavbaři také museli navrhnout logistiku odvozů materiálu z demolic a zemních prací. Tisíce tun suti je možné odvážet pouze pomocí malých kontejnerů z průjezdu do vnitrobloku, přičemž nesmějí být omezeni chodci na frekventované Seifertově ulici.

Divize 1

Tramvajový tunel v Brně: hrubá stavba finišuje

Jihomoravská metropole si připíše další „nej“. Nejdelší tramvajový tunel v České republice by zde měl být uveden do provozu už na sklonku tohoto roku. Jeden z největších současných dopravních projektů města – výstavba tramvajové tratě k univerzitnímu kampusu – má za sebou důležitý milník. Tým divize 1 dokončil hrubou stavbu tunelu, kterým povede větší část nově budované linky.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

S

tavba nové téměř kilometrové tratě probíhá od jara 2020. Trať se připojí k dosavadní brněnské síti rozvětvením v dopravním uzlu kolem zastávky Osová. Krátce za ním, před zástavbou městské čtvrti Starý Lískovec, se již zanoří do tunelu (snímky) až do vyústění na ulici Netroufalky, kde je ukončena dvojicí nástupišť před Fakultní nemocnicí v Brně-Bohunicích.

 „Dá se říct, že hrubá stavba tunelu je téměř dokončena. Pokračujeme s vystrojováním tunelu, chodníky, tělesem tramvajové trati a kabelážemi na stěnách. V příštích měsících nás čekají práce na pokládce kolejí, instalaci výtahů a eskalátorů, ale hlavně na provozních souborech a řídicím systému tunelu. Čili na tom, co bude něco jako nervová soustava a mozek díla,“ popisuje vedoucí projektu Ing. David Pohlodek.

další stavební objekty

Na budování tramvajového tunelu se jako subdodavatel podílela divize 6 a u sítí středisko IS divize 1 jihomoravské oblasti. Součástí zakázky jsou vedle dodávky tunelu s podzemní zastávkou a jižním portálem i další práce, a to zejména přeložky vodovodů, plynovodů a dešťové kanalizace. „I když se ostatní stavební objekty zdají v porovnání s budováním podzemní dráhy včetně zastávek méně podstatné, opak je pravdou. Přeložky inženýrských sítí a opravy místních komunikací, podmíněné funkčností po celou dobu výstavby, významně ovlivňují a určují tempo a rozsah prací,“ připomíná inženýr Pohlodek.

Město s provozem nové tramvajové linky počítá od prosince tohoto roku. „Pevně věřím, že i přes řadu komplikací, které nás potkaly a ještě potkávat budou, stavbu v tomto termínu dokončíme,“ říká vedoucí projektu. Stavbaři i obyvatelé okolních domů si přesto už po zahloubení tunelu oddechli. „Stavba prochází městskou zástavbou, takže každodenní narušování klidu při realizaci podzemních stěn bohužel patřilo k naší práci. Problémy byly rovněž s přístupem na staveniště a jeho velikostí, kterou investor při zadávání stavby podcenil.“

Nejdelší tramvajový tunel v ČR

Dokončuje se v Brně na nové trati k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Délka tunelu je 619 m, jeho nejvyšší zahloubení 12 m. Tramvaje vjedou do podzemí před sídlištěm Starý Lískovec. Jedna ze dvou nových zastávek (Nová Jihlavská) bude rovněž umístěna pod zemí. Nově budovaná tramvajová trať – prodloužení od přestupního uzlu Osová do zastávky Nemocnice Bohunice – měří celkem 960 m.

 

Metrostav 2/2022, Gabčíkovo
Metrostav 2/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 2/2022, Metrostav Development
Metrostav 2/2022, Ptáme se
Metrostav 2/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 2/2022, Fotosloupek
Metrostav 2/2022, Číslo
Metrostav 2/2022, Divize 3
Metrostav 2/2022, Divize 1
Metrostav 2/2022, Divize 1 a 5
Metrostav 2/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 2/2022, Sloupek odborů
Metrostav 2/2022, Fotoreportáž
Metrostav 2/2022, Gabčíkovo

Gabčíkovo

Metrostav 2/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 2/2022, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 2/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 2/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 2/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 2/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 2/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 2/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 2/2022, Divize 1 a 5

Divize 1 a 5

Metrostav 2/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 2/2022, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 2/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Article Divize 3 waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (214556): (2/3) (5 ms)

Rendering Divize 3 (214555): (1/2) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5273/item248951.mp4 (8 ms)

 i5273/item248953-small.jpg

 i5273/item248952.svg

 i5273/item248954-small.jpg

 i5273/item249058.svg

 i5273/item248955-small.jpg

 i5273/item248953-medium.jpg[p3]

 i5273/vth261708-1.jpg[p1]

 i5273/vth261506-1.jpg[p1]

 i5273/vth261709-1.jpg[p1]

 i5273/vth261710-1.jpg[p1]

 i5273/vth261711-1.jpg[p1]

 i5273/vth261712-1.jpg[p1]

 i5273/vth261570-1.jpg[p1]

 i5273/vth261713-1.jpg[p1]

 i5273/vth261718-1.jpg[p1]

 i5273/vth261715-1.jpg[p1]

 i5273/vth261686-1.jpg[p1]

 i5273/vth261826-1.jpg[p1]

 i5273/vth261717-1.jpg[p1]