Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

2

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

2. února 2022

ročník 34

Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu

Bezmála tři měsíce je v bezproblémovém provozu pravá plavební komora na slovenském vodním díle Gabčíkovo. Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 začal s její rekonstrukcí a modernizací před třemi lety a zkušenosti z její inovace přispěly k tomu, že přestavbu levé komory, na níž začal pracovat vloni 2. prosince, ukončí už za 415 dní – v lednu roku 2023.

Lenka Svobodová, foto Kateřina Kincelová

P

řijali jsme řadu opatření, která omezí problémy, s nimiž jsme se setkali při modernizaci první komory. Podstatnou a na první pohled viditelnou změnou je, že jsme na hranu levé plavební komory u horního ohlaví postavili stacionární jeřáb a do dna komory vybourali dva otvory o přibližných rozměrech 2 × 3 m. Tím totiž dojde k výraznému zrychlení přesunu materiálu z a do prostoru napouštěcího a vypouštěcího kanálu. Každý z nich má profil 4 × 4 m a přes dva metry silný strop – tedy dno komory –, je do nich přístup pouze šachtou s průměrem 800 mm, což nám značně komplikovalo práci,“ vysvětluje Ing. Liška.

Rekonstrukce a modernizace pravé komory trvala 864 dnů, o téměř rok déle, než bylo plánováno. K prodloužení díla přispěly neočekávané okolnosti zjištěné během prací na horním ohlaví komory, kde nebylo možné při přípravě na osazování horních vrat pokračovat podle původně odsouhlaseného postupu a došlo ke kompletní změně technického řešení u uložení ložiskových konzol. Do průběhu zakázky zasáhl i covid – omezení na hranicích a přijatá protiepidemická opatření měla za následek problémy s přesuny pracovníků i s výrobou a dodávkami částí díla. 

obří dílo na dunaji má zásadní význam: obě plavební komory ročně využije na 15 000 lodí!

Jako při každé rekonstrukci došlo i u VDG k několika zásadním změnám projektu. Kromě té u horních vrat to byly i úpravy hydraulického systému a zásadní změna u renovace podzákladí, kde v délce zhruba 600 m pomáhali při mechanickém těsnění dilatačních spár nátokového objektu potápěči.

U levé komory (foto dole) jsou už dnes zdemontovány téměř všechny ocelové konstrukce a probíhají demolice zálivkových betonů. Na základě zjištěného stavu dochází k revizi prováděcí dokumentace. Stavbaři už zajistili i dodávku většiny ocelových prvků – o výrobu a montáž těch klíčových se opět postará divize 3, injektážní práce při sanaci podzákladí znovu provedou kolegové z firmy Zakládání staveb.

Inovace a modernizace plavebních komor VDG zvýší bezpečnost a intenzitu lodní dopravy a představuje jeden z největších současných vodních projektů v Evropě.

 

Přínos vodního díla VDG

Výroba elektrické energie – osm vertikálních Kaplanových turbín by bylo schopno vyrobit až 720 MW. Bez nevybudované vyrovnávací nádrže u maďarského města Nagymaros může však být jejich výkon nejvýše poloviční. 

VDG chrání území před záplavami, které v minulosti působily v oblasti značné škody.

Reguluje hladinu Dunaje a umožňuje celoroční splavnost.

Stabilizace toku řeky znamenala i zlepšení environmentálních parametrů – třeba zvýšení kvality pitné vody.

Přehradní nádrž s rozlohou 46 km2 zvýšila možnosti rekreačního využití okolí Bratislavy.

Zdymadlo na VDG je i technickým unikátem. Patří k největším v Evropě – každá z jeho plavebních komor měří 34 × 275 m a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím překonat výškový rozdíl 16–23,3 m. Jejich dolní vrata měří 36 × 22 m, mají tloušťku dva metry a váží 1100 tun.

Krátce Aktuálně

Libeňský most opraví Metrostav TBR

Naše dceřiná společnost Metrostav TBR v lednu podepsala smlouvu s investorem TSK Praha na dlouho očekávanou rekonstrukci Libeňského soumostí (foto). Ředitelem výstavby je Ing. Martin Kulhavý, Ph.D., MBA.

protikorupční systém Compliance

Společnost Metrostav DIZ dosáhla koncem roku 2021 mimořádného úspěchu v oblasti zásad a pravidel Compliance. Její nově vytvořený Protikorupční systém Compliance byl certifikován podle mezinárodních standardů ISO 37001:2016 a ISO 37301:2021.

Bezpečnější Blanka

V noci z 18. na 19. ledna proběhla za přítomnosti médií sanace tečí v tunelovém komplexu Blanka. Naši spolupracovníci jich část zainjektovali polyuretanovou pěnou a následně odstranili z obkladů usazené výluhy. Pod zbylými drobnými tečemi budou vybudovány organizované svody do drenáží. Tím se tunelový komplex (foto) zbaví louží a občasného kapání vody ze stropů a bude bezpečnější.

nový administrační systém webu Metrostav.cz

Dne 20. ledna v rámci našeho webu proběhla úspěšně migrace na nové CMS Strapi. Na front-endu, tedy části, kterou vidí uživatel, se nic nezměnilo. Migrace se týkala administračního systému, tzv. back-endu. Strapi je moderní a velmi populární systém pro správu obsahu. Umožňuje přátelštější prostředí a širší možnosti při tvorbě a správě stránek než původní CMS.

 

Metrostav 2/2022, Gabčíkovo
Metrostav 2/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 2/2022, Metrostav Development
Metrostav 2/2022, Ptáme se
Metrostav 2/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 2/2022, Fotosloupek
Metrostav 2/2022, Číslo
Metrostav 2/2022, Divize 3
Metrostav 2/2022, Divize 1
Metrostav 2/2022, Divize 1 a 5
Metrostav 2/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 2/2022, Sloupek odborů
Metrostav 2/2022, Fotoreportáž
Metrostav 2/2022, Gabčíkovo

Gabčíkovo

Metrostav 2/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 2/2022, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 2/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 2/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 2/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 2/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 2/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 2/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 2/2022, Divize 1 a 5

Divize 1 a 5

Metrostav 2/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 2/2022, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 2/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (214549): (2/2) (0 ms)

Rendering Gabčíkovo (214548): (3/5) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5273/item248809.svg

 i5273/item248867-small.jpg

 i5273/item248864.svg

 i5273/item248866-small.jpg

 i5273/item248865-small.jpg

 i5273/item248898-small.jpg

 i5273/item248899-small.jpg