2
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
2. února 2022
ročník 34
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu
Bezmála tři měsíce je v bezproblémovém provozu pravá plavební komora na slovenském vodním díle Gabčíkovo. Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 začal s její rekonstrukcí a modernizací před třemi lety a zkušenosti z její inovace přispěly k tomu, že přestavbu levé komory, na níž začal pracovat vloni 2. prosince, ukončí už za 415 dní – v lednu roku 2023.
Lenka Svobodová, foto Kateřina Kincelová
P
řijali jsme řadu opatření, která omezí problémy, s nimiž jsme se setkali při modernizaci první komory. Podstatnou a na první pohled viditelnou změnou je, že jsme na hranu levé plavební komory u horního ohlaví postavili stacionární jeřáb a do dna komory vybourali dva otvory o přibližných rozměrech 2 × 3 m. Tím totiž dojde k výraznému zrychlení přesunu materiálu z a do prostoru napouštěcího a vypouštěcího kanálu. Každý z nich má profil 4 × 4 m a přes dva metry silný strop – tedy dno komory –, je do nich přístup pouze šachtou s průměrem 800 mm, což nám značně komplikovalo práci,“ vysvětluje Ing. Liška.
Rekonstrukce a modernizace pravé komory trvala 864 dnů, o téměř rok déle, než bylo plánováno. K prodloužení díla přispěly neočekávané okolnosti zjištěné během prací na horním ohlaví komory, kde nebylo možné při přípravě na osazování horních vrat pokračovat podle původně odsouhlaseného postupu a došlo ke kompletní změně technického řešení u uložení ložiskových konzol. Do průběhu zakázky zasáhl i covid – omezení na hranicích a přijatá protiepidemická opatření měla za následek problémy s přesuny pracovníků i s výrobou a dodávkami částí díla.
obří dílo na dunaji má zásadní význam: obě plavební komory ročně využije na 15 000 lodí!
Jako při každé rekonstrukci došlo i u VDG k několika zásadním změnám projektu. Kromě té u horních vrat to byly i úpravy hydraulického systému a zásadní změna u renovace podzákladí, kde v délce zhruba 600 m pomáhali při mechanickém těsnění dilatačních spár nátokového objektu potápěči.
U levé komory (foto dole) jsou už dnes zdemontovány téměř všechny ocelové konstrukce a probíhají demolice zálivkových betonů. Na základě zjištěného stavu dochází k revizi prováděcí dokumentace. Stavbaři už zajistili i dodávku většiny ocelových prvků – o výrobu a montáž těch klíčových se opět postará divize 3, injektážní práce při sanaci podzákladí znovu provedou kolegové z firmy Zakládání staveb.
Inovace a modernizace plavebních komor VDG zvýší bezpečnost a intenzitu lodní dopravy a představuje jeden z největších současných vodních projektů v Evropě.
Přínos vodního díla VDG
●
Výroba elektrické energie – osm vertikálních Kaplanových turbín by bylo schopno vyrobit až 720 MW. Bez nevybudované vyrovnávací nádrže u maďarského města Nagymaros může však být jejich výkon nejvýše poloviční.
●
VDG chrání území před záplavami, které v minulosti působily v oblasti značné škody.
●
Reguluje hladinu Dunaje a umožňuje celoroční splavnost.
●
Stabilizace toku řeky znamenala i zlepšení environmentálních parametrů – třeba zvýšení kvality pitné vody.
●
Přehradní nádrž s rozlohou 46 km2 zvýšila možnosti rekreačního využití okolí Bratislavy.
●
Zdymadlo na VDG je i technickým unikátem. Patří k největším v Evropě – každá z jeho plavebních komor měří 34 × 275 m a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím překonat výškový rozdíl 16–23,3 m. Jejich dolní vrata měří 36 × 22 m, mají tloušťku dva metry a váží 1100 tun.