Divize 1
Tramvajový tunel v Brně: hrubá stavba finišuje
Jihomoravská metropole si připíše další „nej“. Nejdelší tramvajový tunel v České republice by zde měl být uveden do provozu už na sklonku tohoto roku. Jeden z největších současných dopravních projektů města – výstavba tramvajové tratě k univerzitnímu kampusu – má za sebou důležitý milník. Tým divize 1 dokončil hrubou stavbu tunelu, kterým povede větší část nově budované linky.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
S
tavba nové téměř kilometrové tratě probíhá od jara 2020. Trať se připojí k dosavadní brněnské síti rozvětvením v dopravním uzlu kolem zastávky Osová. Krátce za ním, před zástavbou městské čtvrti Starý Lískovec, se již zanoří do tunelu (snímky) až do vyústění na ulici Netroufalky, kde je ukončena dvojicí nástupišť před Fakultní nemocnicí v Brně-Bohunicích.
„Dá se říct, že hrubá stavba tunelu je téměř dokončena. Pokračujeme s vystrojováním tunelu, chodníky, tělesem tramvajové trati a kabelážemi na stěnách. V příštích měsících nás čekají práce na pokládce kolejí, instalaci výtahů a eskalátorů, ale hlavně na provozních souborech a řídicím systému tunelu. Čili na tom, co bude něco jako nervová soustava a mozek díla,“ popisuje vedoucí projektu Ing. David Pohlodek.
další stavební objekty
Na budování tramvajového tunelu se jako subdodavatel podílela divize 6 a u sítí středisko IS divize 1 jihomoravské oblasti. Součástí zakázky jsou vedle dodávky tunelu s podzemní zastávkou a jižním portálem i další práce, a to zejména přeložky vodovodů, plynovodů a dešťové kanalizace. „I když se ostatní stavební objekty zdají v porovnání s budováním podzemní dráhy včetně zastávek méně podstatné, opak je pravdou. Přeložky inženýrských sítí a opravy místních komunikací, podmíněné funkčností po celou dobu výstavby, významně ovlivňují a určují tempo a rozsah prací,“ připomíná inženýr Pohlodek.
Město s provozem nové tramvajové linky počítá od prosince tohoto roku. „Pevně věřím, že i přes řadu komplikací, které nás potkaly a ještě potkávat budou, stavbu v tomto termínu dokončíme,“ říká vedoucí projektu. Stavbaři i obyvatelé okolních domů si přesto už po zahloubení tunelu oddechli. „Stavba prochází městskou zástavbou, takže každodenní narušování klidu při realizaci podzemních stěn bohužel patřilo k naší práci. Problémy byly rovněž s přístupem na staveniště a jeho velikostí, kterou investor při zadávání stavby podcenil.“
Nejdelší tramvajový tunel v ČR
Dokončuje se v Brně na nové trati k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Délka tunelu je 619 m, jeho nejvyšší zahloubení 12 m. Tramvaje vjedou do podzemí před sídlištěm Starý Lískovec. Jedna ze dvou nových zastávek (Nová Jihlavská) bude rovněž umístěna pod zemí. Nově budovaná tramvajová trať – prodloužení od přestupního uzlu Osová do zastávky Nemocnice Bohunice – měří celkem 960 m.