Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Kolem Prešova po novém obchvatu

Slovenská Národná diaľničná spoločnosť (obdoba českého ŘSD) koncem října slavnostně zprovoznila dálniční úsek D1 Prešov, západ – Prešov, jih (foto). Součástí je 2,2 km dlouhý tunel Prešov, jehož ražbu realizovali kolegové z divize 5.

Aktuálně z rekonstrukce luxusního hotelu

Přestavba bývalého hotelu InterContinental v Praze má za sebou demontážní a sanační část prací a skoro hotová je nová fasáda. Další činnosti budou náročnější na logistiku, a tak z důvodů bezpečnosti dostane staveniště nové pevné oplocení, na kterém se budou prezentovat základní aspekty projektu Staroměstská brána.

Obnovujeme památku v Žatci

Okrasné vitráže (foto) byly osazeny na synagoze v Žatci, kterou spolu s budovou sousedního rabinátu opravuje tým ústeckého zastoupení divize 8 vedený Danielem Lipertem. V obou budovách se pod dohledem památkářů rekonstruují střechy, okna, fasády i interiéry.

BeMo Tunnelling

BeMo rozšiřuje podzemní dráhu v Hamburku

Na konci minulého roku pověřila hamburská městská společnost Hamburger Hochbahn AG firmu BeMo Tunnelling (BeMo) výstavbou úseku Horner Geest na trase metra U4. Uvedená část je cca 1000 m dlouhá a zahrnuje jednokolejný tunel s rozšířenou částí nádraží, výstavbu dvou návazných stavebních objektů a jednoho podzemního křížení.

Rainer Gücker, Andreas Rabe, foto archiv BeMo Tunnelling

R

ealizace projektu probíhá ve spolupráci oddělení BeMo Inženýrské, průmyslové stavby a ocelové konstrukce z Dortmundu a Speciální zakládání z Berlína. Práce speciálního zakládání provádíme z větší části ve vlastní režii za podpory sesterské firmy Zakládání staveb. Součástí je také spolupráce na technologickém vývoji. Objednatelům a potenciálním zákazníkům lze taktéž nabídnout technické podpůrné činnosti při certifikačních, auditních a reklamačních procesech.

Stavební činnosti na tomto úseku probíhají převážně za provozu metra. Nová výstavba podzemní křižovatky metra je realizována podle technického návrhu BeMo, a to hloubeným způsobem. Jedná se o významné zjednodušení celé stavby tím, že nebudou nutné  razicí práce prováděné hornickým způsobem, jak bylo zvažováno v původním technickém řešení. To by s sebou neslo různé komplikace.

nová stanice METRA horner geest na trase u4 zlepší dopravní spojení ZHRUBA 13 000 LIDEM Z HAMBURKU

limity městské zástavby

V roce 2023 dojde k připojení navazujících objektů v rámci sedmiměsíční odstávky provozu metra. Díky našim technickým řešením bude výstavba co možná nejvíce urychlená. Pro tento účel budou vyhotoveny stropy z prefabrikovaných stropních dílů a značnou výzvu kvůli napjatým termínům budou v této souvislosti určitě představovat demoliční práce. Při provádění stavební činnosti uprostřed města je také nutné brát v potaz limitující okolní podmínky kvůli sousední zástavbě stejně jako ostatní trasy veřejné dopravy.

V průběhu zakázky již byly uskutečněny první práce na pažení stavební jámy, stejně jako zajištění jámy a zakotvení. Zahájen byl i výkop ve stavební jámě 11c. Práce jsou zde naplánovány do konce roku 2024. Zdař Bůh!

Čtyři linky, 93 stanic  

Metro v Hamburku funguje již od roku 1912 a je tak v Německu druhé nejdéle v provozu a zároveň je s délkou železniční sítě 104,961 km u našich západních sousedů druhou nejdelší podzemní drahou. Stanice jsou rozmístěny na čtyřech linkách označených systémem U1 až U4. Nejnověji otevřena byla roku 2012 linka právě linka U4.

Ptáme se...

Vladimír Pravda

vedoucí trhacích prací Metrostavu

Po maturitách ve strojní a báňské průmyslovce se Vladimír Pravda začal v 21 letech zabývat trhacími pracemi. Zkušenosti nabýval jako střelmistr při rizikovém trhání zejména v nestandardních situacích. V Metrostavu pracuje od roku 2007 a je tím, kdo trhací práce projektuje, vyřizuje pro ně povolení a vede agendu, která s nimi a se skladováním a použitím výbušnin souvisí. Naposledy řídil například odstřel komína nevyužívaného teplárenského areálu Brandl v Jablonci nad Nisou.

Kolegové o vás vždy slyší v souvislosti s nějakým odstřelem. Ten trvá pár vteřin. Čemu se věnujete, když nejste zrovna s trhavinou v terénu?

Každému odstřelu – použití trhavin obecně – předchází projektování, následuje povolovací proces se státní správou a teprve pak je možné přistoupit k realizaci. Takže v praxi to vypadá tak, že souběžně probíhá příprava trhacích prací na několika projektech a po absolvování procesu příprav a povolení jsou následně práce postupně realizovány tak, aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám při provádění jednotlivých staveb. Z našeho pohledu platí, že je lepší mít trhací práce připraveny k použití dřív, než jsou potřeba. V opačném případě bychom stavbu zbytečně brzdili.

Který odstřel teď připravujete?

Pracujeme například na přípravě trhacích prací pro divizi 6 u projektu nového nouzového přelivu přehrady Orlík (kolegové zde koncem října slavnostně zahájili rozsáhlou modernizaci protipovodňového opatření, pozn. red.). Tyto práce budou probíhat následující tři roky a celkem bude rozpojeno zhruba 70 000 m3 horniny. Dále máme připraveno několik demolic, přičemž nyní stojí náš tým před výzvou, kdy je požadována demolice několika ocelových konstrukcí s výškou přes 200 metrů.


Kde všude se v současné době uplatňují trhací práce?

V Metrostavu, ale i mimo něj je provádíme v podstatě pro všechny obory stavebnictví a těžebního průmyslu. Realizujeme demolice budov, komínů, výlomy stavebních základových jam, rozpojování hornin v podzemním stavitelství, dále při těžbě surovin na povrchu, tedy klasické lomové odstřely, ale také odstřely při dobývání surovin při podzemní těžbě.


Vyvíjejí se v oblasti trhavin nové technologie?

Ano, v našem případě se snažíme o využívání moderních technologií, které ve finále přinášejí úspory. Postupně se odkláníme od používání klasicky balených, tzv. náložkovaných trhavin (trhaviny balené do tvaru válečků) a snažíme se o co největší využívání moderně konstruovaných trhavin, zejména emulzního typu, které jsou vyráběny nabíjecími zařízeními přímo na pracovištích. Podobné je to i v oblasti rozbušek, kdy se od používání historických elektrických rozbušek až na výjimky plně přešlo na použití moderního neelektrického roznětu.


Který byl váš největší odstřel?

Pokud bychom velikost výbuchu měřili množstvím trhavin odpálených najednou, pak by to byl odstřel při povrchovém dobývání suroviny v kamenolomu o celkové náloži 15 200 kg.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 20/2021, Vítkov
Metrostav 20/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 20/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 20/2021, Ptáme se
Metrostav 20/2021, Fotosloupek
Metrostav 20/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 20/2021, Číslo
Metrostav 20/2021, Divize 6 v Jihočeském kraji
Metrostav 20/2021, Divize 9
Metrostav 20/2021, Divize 5
Metrostav 20/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 20/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 20/2021, Fotoreportáž
Metrostav 20/2021, Vítkov

Vítkov

Metrostav 20/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 20/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 20/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 20/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 20/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 20/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 20/2021, Divize 6 v Jihočeském kraji

Divize 6 v Jihočeském kraji

Metrostav 20/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 20/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 20/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 20/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 20/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (194855): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (194854): (1/2) (6 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (194853): (2/2) (6 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4802/item224969-small.jpg

 i4802/item224970-small.jpg

 i4802/item224972-small.jpg

 i4802/item224971.svg

 i4802/item224974-small.jpg

 i4802/vth498169-1.jpg (2x)

 i4802/vth498170-1.jpg (2x)

 i4802/vth498171-1.jpg (2x)

 i4802/vth498172-1.jpg (2x)

 i4802/vth498173-1.jpg (2x)

 i4802/vth498174-1.jpg (2x)

 i4802/vth498175-1.jpg (2x)

 i4802/vth498177-1.jpg[p1]

 i4802/vth498178-1.jpg[p1]

 i4802/vth498179-1.jpg[p1]

 i4802/vth498180-1.jpg[p1]

 i4802/vth498181-1.jpg[p1]

 i4802/vth498182-1.jpg[p1]