Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ závod 9

Tam, kde práce voní dřevem

Liebiegův palác v Liberci, Císařské lázně v Karlových Varech, CLAM-GALASSŮV palác v Praze ČI synagoga v Žatci. To jsou jen některé z historických skvostů, které v posledních letech prošly významnou rekonstrukcí. Na tom, aby se jim vrátila původní krása, se podílela celá řada kolegů především pak z provozu Obnovy památek. Jeho nedílnou součástí je vedle restaurátorského ateliéru v Záběhlicích i středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici (foto).

Martina Vampulová,
foto Petr Adámek

S

tředisko truhlářské výroby bylo založeno na začátku letošního roku s cílem rozšířit výrobní kapacity provozu a doplnit služby v oblasti výroby nových stavebně-truhlářských prvků, tedy oken, dveří a obkladů,“ říká vedoucí provozu Obnova památek Metrostavu DIZ Jan Kučera. Středisko podle jeho slov vzniklo na základě dlouhodobé potřeby řešit problémy s nedostatkem lidských zdrojů, strojního vybavení a prostor, které omezovaly činnost restaurátorského ateliéru v pražských Záběhlicích.

Středisko se specializuje zejména na výrobu replik původních oken a dveří, a to i požárních, a jeho pracovníci dokážou zajistit také všechny souvisejí práce spojené s montáží. „Umíme si poradit s výrobou dřevěných špaletových oken a dřevěných obkladů včetně všech typů povrchových úprav. Doplňkovou výrobou jsou pro nás také eurookna,“ upřesňuje vedoucí střediska Robert Kabát.

ovládají své řemeslo

Součástí areálu ve Hvozdnici je lakovna, sušárna a vlastní truhlárna. V jedné z budov se nachází ještě nezbytné kancelářské zázemí. Výroba probíhá na stále plně funkčních strojích z minulého století, které procházejí pravidelnou údržbou a pečlivým servisem. Ve středisku mohou na slovo vzatí odborníci pracovat třeba na osmi menších zakázkách nebo jedné velké. Možnosti jsou varia­bilní a závisejí na poptávce. V dílně se střídá 19 zaměstnanců od truhlářů až po lakýrníky a brusiče. „I když je dnes těžké najít kvalitní pracovníky v každém oboru, najít ovšem šikovného a spolehlivého lakýrníka je téměř nemožné. Jsem proto velmi rád, že všichni naši zaměstnanci jsou zruční odborníci ovládající své řemeslo,“ dodává Robert Kabát.

výroba probíhá na plně funkčních strojích z minulého století, které procházejí pravidelnou údržbou

Ačkoli se jednotlivé zakázky různí, vždy jsou podle Roberta Kabáta něčím zajímavé. A navíc spojené s vůní dřeva. Jemu a jeho kolegům dělá obzvlášť radost, když se mohou účastnit rekonstrukce budovy s výjimečnou historií podobně jako nedávno na pražské Kampě. Nyní pracují například na zakázce závodu 8 v Chomutově a s divizí 3 spolupracují na nových fasádních výplních při obnově historické části Nuselského pivovaru. A pro externí zadavatele připravují repliky oken do bytových domů v historické části Prahy.

Důraz na původní vzhled

Výjimečnost činnosti střediska truhlářské výroby spočívá především v komplexnosti, s jakou jeho pracovníci dokážou obstarat technicky složité repliky historických výplní, a také ve fungující spolupráci s externími partnery, díky níž jsou schopni připravit kompletní výrobky včetně všech zdobných částí a mechanismů. Při práci používají osvědčené postupy a kladou velký důraz na dodržení původního vzhledu výplní a splnění technických a normových požadavků. Ostatně přesvědčit se o tom můžete třeba na některé z dokončených rekonstrukcí.

Metrostav DIZ závod 6

Školní jídelna: rekonstrukce po šestadvaceti letech

Kuchyně a jídelna základní školy Poláčkova v Praze 4 je po krátkém přerušení opět v provozu (snímky). Tým Metrostavu DIZ závodu 6 dokončil v říjnu rozsáhlou rekonstrukci pravého křídla budovy. Kuchyně základní školy, otevřené na začátku šedesátých let minulého století, naposledy prošla inovací v roce 1997.

Blanka Růžičková,
foto Petr Adámek

P

ředmětem zakázky byla kompletní přestavba školní kuchyně a jejího zázemí. Jednalo se především o dispoziční změny a dodávku nové gastrotechnologie, kterou pro nás dodávala firma DSD Profi,“ popisuje provedené úpravy vedoucí projektu Ing. Tomáš Kuřík.

Jeho tým v první fázi prováděl bourací práce zděných příček, podlah a odstranění starých rozvodů energií. Po vybudování nových sádrokartonových příček a rozvodných sítí se pokládaly podlahy jako příprava pro gastrotechnologii. „V rámci rekonstrukce kuchyně došlo i k rekonstrukci jídelny, kde jsme prováděli především povrchové práce,“ doplňuje vedoucí projektu.

Kromě přestavby kuchyňského provozu a jeho zázemí, tedy prostor v přízemí a suterénu školní budovy, se upravoval i přilehlý pozemek, kde došlo k výměně vnějšího odlučovače tuků, přestavbě kanalizačního potrubí a instalaci nové venkovní vzduchotechniky. Součástí zakázky bylo rovněž provedení nových rozvodů kuchyně. Navíc se upravoval i strop. „Během provádění stavebních prací byl zjištěn nevyhovující stav části stropní desky nad školní kuchyní. Ve spolupráci s hlavním inženýrem projektu byly navrženy ocelové nosníky jako podpěrná konstrukce této části stropní desky. Tím došlo k navýšení požárního zatížení a nosníky i části stropní desky se musely zajistit pomocí požárních obkladů Ordexal,“ vysvětluje inženýr Kuřík.

Až 600 obědů denně

Nová kuchyně má výrazně vyšší kapacitu – místo dřívějších 390 může připravit až 600 obědů denně. Významnou inovací je také plně automatizovaný odlučovač tuků, jehož dodávku zajišťovali kolegové z Metrostavu stavebnin.

Práce probíhaly z větší části během prázdnin, ale kvůli pozdějšímu vydání stavebního povolení se protáhly do začátku školního roku. Vedení školy tento výpadek vyřešilo zajištěním obědů v nedaleké škole. „Spolupráce s vedoucí kuchyně a s vedením školy byla velice kladná a oboustranná,“ připomíná vedoucí projektu.

Rekonstrukce trvala asi čtyři měsíce. Krátký termín byl požadován kvůli provozu školy a i z důvodu omezení dopravy v oblasti. ZŠ Poláčkova se nachází na sídlišti Antala Staška nedaleko stanice metra Budějovická. „Pro stavbu jsme si zajistili dočasnou úpravu provozu v ulici Rabasova. Ta tak po nezbytnou dobu fungovala v úseku od vjezdu na staveniště po křižovatku s ulicí Poláčkova jako obousměrná. Bez této úpravy bychom jen obtížně naváželi stavební materiál a následně vybavení kuchyně,“ říká inženýr Kuřík.

Divize 1

Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto

Stavba administrativního centra v sousedství české automobilky spěje do finále. Tým Ivana Šmejkala z divize 1 aktuálně provádí úpravy interiérů a řeší klientské změny. Do této šestipodlažní budovy se nastěhuje až 1800 zaměstnanců!

RED, foto archiv stavby

N

ové sídlo Škody (foto) vyrůstá naproti dosavadnímu objektu vedení společnosti a jeho stavba ovlivňuje i část třídy V. Klementa. Sestěhují se sem různá oddělení firmy z celkem 11 jiných budov a prostor z několika lokalit po Mladé Boleslavi. Administrativní centrum bude praktičtější i úspornější. Také zaměstnanci by uvnitř měli najít lepší pracovní prostředí.

V řeči čísel: budova se skládá ze čtyř věží ve tvaru L, hrubý obestavěný prostor má objem 200 000 m3, plocha kanceláří bude činit 27 000 m2. Na stavbu bylo použito 26 000 m3 betonu, hmotnost betonářské oceli činí 3000 tun. Komplex je tedy rozsáhlý a je novou dominantou Mladé Boleslavi.

V září se na stavbu vypravila exkurze České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ČKAIT z Hradce Králové, kteří si prošli objekt, seznámili se s administrativní budovou a průběhem realizace. Pro tým Ivana Šmejkala byly během výstavby náročné klientské změny a skutečnost, že projektová dokumentace vznikla v Rakousku, smluvním jazykem je němčina a dokumenty musely být dvojjazyčné.

 

Metrostav 20/2023, Největší modernizace FTN za poslední půl století skončila
Metrostav 20/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 20/2023, Metrostav Slovakia
Metrostav 20/2023, Ptáme se
Metrostav 20/2023, Fotosloupek
Metrostav 20/2023, Podpora umění
Metrostav 20/2023, Číslo
Metrostav 20/2023, Tam, kde práce voní dřevem
Metrostav 20/2023, Školní jídelna: rekonstrukce po 26 letech
Metrostav 20/2023, Divize 1
Metrostav 20/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 20/2023, Obrazem z výstavby nového pražského mostu
Metrostav 20/2023, Největší modernizace FTN za poslední půl století skončila

Největší modernizace FTN za poslední půl století skončila

Metrostav 20/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 20/2023, Metrostav Slovakia

Metrostav Slovakia

Metrostav 20/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 20/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 20/2023, Podpora umění

Podpora umění

Metrostav 20/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 20/2023, Tam, kde práce voní dřevem

Tam, kde práce voní dřevem

Metrostav 20/2023, Školní jídelna: rekonstrukce po 26 letech

Školní jídelna: rekonstrukce po 26 letech

Metrostav 20/2023, Divize 1

Divize 1

Metrostav 20/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 20/2023, Obrazem z výstavby nového pražského mostu

Obrazem z výstavby nového pražského mostu

9

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (325847): (1/2) (1 ms)

Rendering Školní jídelna: rekonstrukce po 26 letech (325846): (2/4) (4 ms)

Rendering Tam, kde práce voní dřevem (325845): (1/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7927/item1068067-small.jpg

 i7927/item1067974.svg

 i7927/item1068066.svg

 i7927/item1068203-small.jpg

 i7927/item1068205.svg

 i7927/item1067977.svg

 i7927/item1068204-small.jpg

 i7927/item1068241-small.jpg

 i7927/item1068240.svg