Metrostav DIZ
Velká rekonstrukce stanice metra Florenc
Důležitou stanici metra v centru Prahy (foto) čeká výměna stropní desky. Práce spojené s demolicí starého a instalací nového zastřešení budou v této stanici, která patří s křížením linek C a B a výstupem na autobusové nádraží mezi nejvíce frekventované dopravní křižovatky hlavního města, probíhat jen s částečným omezením provozu. Na této logisticky náročné operaci bude pracovat společnost Metrostav DIZ jako lídr sdružení.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu
Z
ahájení rekonstrukce stanice Florenc je naplánováno na březen. V první etapě se kromě zemních a výkopových prací počítá s provizorním zastřešením stanice tak, aby stavbaři mohli přistoupit k demontáži původního stropu. Během postupné instalace nového zastřešení, která bude podle harmonogramu probíhat více než čtyři roky, nahradí všech 137 stávajících stropních nosníků a také více než čtyřicetimetrovou monolitickou konstrukci nacházející se pod povrchem rušné křižovatky ulic Křižíkova a Ke Štvanici.
Jak bude omezen provoz?
Hladký průběh výměny stropní desky bude do značné míry závislý na spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP). „Klíčová bude časová koordinace s přípravou pro vyzvednutí nosníků a dodávkou nových částí. Pro demontáž a následnou montáž jsou předem naplánovány víkendové výluky metra C, kdy v daném čase nebude stanice přístupná pro veřejnost,“ vysvětluje za Metrostav DIZ vedoucí projektu Ing. Vojtěch Lacina. Strop stanice zajišťují dva typy prefa nosníků, přičemž ty nejdelší mají pětadvacet metrů a hmotnost zhruba osmadvacet tun. Náročná bude rovněž manipulace s prvky monolitické betonové konstrukce.
Víkendové výluky jsou naplánovány na celou dobu výstavby stejně jako částečné omezení přístupu cestujících do některých částí stanice. „Celý proces je rozdělen do 3. etap a každá má několik fází pro demontáž a následně montáž nových prvků. Teprve po dokončení dané fáze je možné přistoupit k pracím na dalším úseku,“ popisuje harmonogram inženýr Lacina.
Stanice metra Florenc (dříve Sokolovská) byla budována mezi roky 1969–1974, tedy zhruba před 50 lety (dobové foto) v rámci výstavby trasy I.C. Na této lince je stanice hloubená, bezpilířová se stropem z prefabrikovaných nosníků, nad ním se nachází rozlehlý vestibul s pasáží spojující oba výstupy. Tato část metra byla také roku 2002 vyplavena povodní na Vltavě.
Co je součástí modernizace?
Pro DPP jde o jednu z největších staveb co do rozsahu a koordinace. Během výměny stropu se obnoví také hydroizolační vrstva nad celou stanicí, a to do hloubky dvou metrů. Modernizací projdou veřejné prostory přilehlého podchodu a také vestibul, kde budou pro snadnější výstup k nové odbavovací hale Ústředního autobusového nádraží (ÚAN) Florenc vybudovány dva nové eskalátory.