Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav TBR a Divize 5

Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový

Součástí železniční trati mezi Táborem a Pískem je také most přes vodní nádrž Orlík mezi obcemi Červená nad Vltavou a Vlastec. Jeho nosná konstrukce z roku 1889 je již dlouhodobě za hranicí své návrhové životnosti 100 let a nevyhovuje ani potřebám současného železničního provozu. Vlaky zde v současné době mohou jezdit rychlostí pouze 30 km/h, a je tudíž nezbytné most přestavět. Práce v náročném terénu se ujal Metrostav TBR a za Metrostav tým Milana Špičky z divize 5.

Martina Vampulová, foto a vizualizace stavba

D

osavadní most (foto) měl být podle původního plánu odstraněn, je proto potřeba vybudovat nový mostní objekt. Ten původní v roce 2021 Ministerstvo kultury ČR prohlásilo za kulturní památku.

Nový most bude jednokolejný s průběžným kolejovým ložem, který bude od toho původního odsunutý o několik metrů severním směrem. Hlavní mostní otvor bude tvořit železobetonový oblouk komorového průřezu o rozpětí 156 m se vzepětím 34,7 m (vizualizace). Délka přemostění bude dosahovat téměř 297 m a samotný most pak bude měřit 316, 3 m. „Mostovka je navržena jako spojitá dvoutrámová konstrukce z předpjatého betonu o dvanácti polích. Spodní stavba je také železobetonová s plošným založením na skalním podloží. Základové patky oblouku budou umístěny na březích vodní nádrže,“ popisuje nový most vedoucí projektu Milan Špička.

Od září loňského roku probíhá projektová příprava a zpracování realizační dokumentace, v prosinci stavbaři zahájili práce na přípravě území a přístupových komunikacích. „Během výluky, která trvá od konce února do poloviny dubna, musíme provést pažení stávajícího železničního tělesa v místě opěr nového mostu, odtěžit stavební jámy a provést pilotové založení pro jejich výstavbu. Poté bude následovat hloubení stavebních jam pro založení pilířů a patek oblouku a jejich postupná betonáž,“ říká vedoucí projektu.

Složité hloubení stavebních jam

Právě hloubení stavebních jam pro základové patky oblouku a pilířů číslo 3 a 9 může stavbaře nejvíce potrápit. Horninu na místě jam bude totiž třeba odtěžit po etážích za pomoci trhacích prací a postupně zajišťovat sítěmi zachycenými horninovými kotvami. Pravděpodobně nejnáročnější budou tyto práce u pilíře číslo 3, kdy bude potřeba tímto postupem odtěžit zhruba 9 000 m3 horniny z přibližně 30 m vysoké, téměř svislé skalní stěny.

Ze stavebního hlediska bude zajímavá výstavba obloukové konstrukce nového mostu, která bude probíhat systémem letmé betonáže s postupným vyvěšováním. Tento postup Milan Špička se svým týmem už úspěšně použil při stavbě mostu na dálnici D8 přes Oparenské údolí a stavbaři tedy vědí, co je čeká: práce náročná nejen na množství a přesnost měření, ale hlavně i na přesnost provedení konstrukcí. Bude také vyžadovat intenzivní spolupráci projektanta se stavbou. 

Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložka trati a provoz by měl být na nový most zaveden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Až poté by měl být nový most předán investorovi, kterým je Správa železnic.

Divize 8

Nová výrobní hala u Chomutova

Společnost Elkoplast může zahájit provoz v nové hale na okraji Chomutova. Ve výrobním areálu, který zde „na zelené louce“ vybudovala divize 8 Metrostavu, bude vyrábět velkoobjemové odpadové kontejnery a další produkty strojírenské kovovýroby.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

T

ým divize 8 zahájil práce na staveništi koncem předminulého roku. Přestože během výstavby řešil řadu problémů, dílo předal s mírným zpožděním letos v březnu. „Hned na začátku se ukázalo, že geologický průzkum z minulých let neodpovídá podmínkám srážkově nadprůměrného roku, v němž jsme prováděli založení. Proto jsme pro zajištění staveniště museli provést hloubkovou drenáž podél areálu, abychom udrželi hladinu spodní vody. Dále jsme řešili způsob provedení stabilizace podloží, jelikož se stavba nacházela na jílových vrstvách, které nebyly pro stabilizaci ideální, ale s ohledem na finanční nároky jejich výměny jsme provedli rozbory a s geotechnikem navrhli, jak provést stabilizaci,“ vzpomíná vedoucí projektu Daniel Lipert. Na jaře loňského roku byla stavba pozastavena kvůli covidu u dodavatelů prefa.

Příliš mnoho změn

Poměrně jednoduchou stavbu – dvoulodní prefabrikovanou halu, doplněnou o dvoupatrovou administrativní budovu a okolní zpevněné plochy pro uskladnění výrobků před expedicí –nejvíc zdržovalo velké množství změn. Na žádost investora se například kompletně měnila stavební připravenost pro nového dodavatele technologie, vzduchotechnika a vytápění aj.  

Průběh výstavby byl podle vedoucího projektu názornou ukázkou toho, jak se i taková stavba může zkomplikovat. „Kvůli změnám projektové dokumentace a následně změnám ve využití areálu jsme museli rušit již uzavřené tendry a provádět výběry dle nových zadání, a to s požadavkem, aby nedošlo k navýšení ceny. Což však ve většině případů nebylo při loňském pohybu cen materiálů možné splnit,“ připomíná Daniel Lipert. 

Problémy byly s termíny a koordinací. „Některé dodávky si investor zajišťoval samostatně, ale komunikace se stavbou probíhala pouze okrajově. Proto bych chtěl tímto poděkovat realizačnímu týmu, který to na této zakázce neměl jednoduché. Jmenovitě Ivě Jindrové, Martině Mankerové a Davidovi Kaškovi,“ říká vedoucí projektu.

Skupina Metrostav

Noví učni, noví budoucí kolegové!

V březnu podepsali zástupci Metrostavu – patroni smluvních žáků – smlouvu s 11 novými učni, kteří se rozhodli vyučit pro Metrostav. Jde o ověřenou spolupráci se školami na výchově vlastních dělníků.

Metrostav smluvním žákům umožňuje praktickou přípravu na budoucí povolání. Zaručuje se, že jim při studiu poskytne finanční podporu v podobě stipendia, náborového příspěvku a úhrady ubytování a stravování v domově mládeže. Žáci od nás dostanou pracovní oblečení, nářadí a po úspěšném vyučení s nimi uzavřeme pracovní poměr na dobu neurčitou.

Dětský sen se plní

Nejvíce zájemců o vstup do Učňovského programu se již tradičně hlásí z Akademie řemesel Praha. Jedním z nich je Martin Zabilanský (17), student prvního ročníku (foto), který si vybral obor Strojník. K technice má od dětství vztah, v jeho dvou letech mu doslova učaroval jeho první plastový bagr... A mezi stavebními stroji vyrůstal. Jeho rodina vlastní malou firmu se sběrnými surovinami a prodejem kameniva. „Stroje mě fascinovaly vždy,“ říká Martin. „A když jsem si vybíral obor, neváhal jsem. Smlouvu jsem podepsal s divizí 5, kde pracují s velkými a speciálními stroji.“

„Metrostav znám z obchodního hlediska, vím, čemu všemu se věnuje, a mám představu o budoucnosti syna. Zkušenost ve velké firmě je pro něho jedinečná a pozná, jestli je to ten směr, který mu bude vyhovovat,“ doplňuje maminka paní Zabilanská.          

Pro Martina bude kromě osvojení si pracovních návyků užitečná také práce v týmu a možnost si techniku „osahat“. 

RED, foto Zuzana Junková


 

SKM informuje

Z akcí Senior klubu Metrostav

Naši senioři v březnu absolvovali výlety vlakem do dvou značně rozdílných měst: do průmyslového Ústí nad Labem s krásně zrekonstruovaným secesním zámečkem Větruše, hradem Střekov a Mariánský mostem, který získal v roce 1999 cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí, a do Mariánských Lázní, které jsou právem zapsány na seznamu UNESCO.

Když připočteme krásné počasí, které oba dny prozářilo, je zřejmé, že účastníci byli spokojení. A čekají je další výlety:

13. dubna prohlídka pivovaru v Uněticích.

21. dubna výlet na novou rozhlednu Červená hlína v Černolicích.

4. května výlet do Polska.

16. května setkání v jídelně Metrostav.

18. května prohlídka Národního muzea.

Všechny akce jsou otevřeny i pro nečleny SKM. Podrobnější informace naleznete na webu skm.jabro.eu nebo v kalendáři SKM:  https://1url.cz/1Km3V

Fotografie z uskutečněných akcí jsou k dispozici na skmetrostav.rajce.idnes.cz.

Za výbor SKM Milana Kellerová


 


Vzpomínáme a děkujeme!

Smutná zpráva zasáhla kolegy i přátele: dne 5. 4. nás ve věku nedožitých 78 let navždy opustil bývalý tiskový mluvčí naší společnosti pan Ing. František Polák.

Nositel titulu Osobnost Metrostavu, jenž v naší firmě působil 22 let. Ale hlavně člověk, který získal sympatie nejen nás ze společnosti. Ve vystoupeních v tisku trpělivě argumentoval, uměl názory Metrostavu i své obhájit, nikdy nebyl arogantní a přispěl svým jednáním k uklidnění leckdy vyhrocené atmosféry, někdy také s humorem jemu vlastním. Dokázal zaujmout vysokoškoláka i prostého člověka.

František Polák absolvoval Střední lesnickou technickou školu v Písku a následně Fakultu stavební ČVUT v Praze. V praxi postupně zastával pozice přípraváře, hlavního inženýra a technického náměstka investora dopravních staveb.

Do Metrostavu nastoupil koncem roku 1993, nejprve jako vedoucí útvaru u obchodního ředitele, tiskovým mluvčím společnosti se stal v roce 2000. Práce v této funkci u naší firmy nebyla a není snadná. František Polák ji profesionálně zvládl a na veřejnost působil nejen svými mediálními vystoupeními. V informačním centru tunelového komplexu Blanka na Letné pravidelně a trpělivě vysvětloval problematiku této složité stavby a v souvislosti s komunikací ohledně Blanky se stal vítězem soutěže Mluvčí roku 2013 České republiky. Dlouhodobě také zastával funkci předsedy redakční rady čtrnáctideníku Metrostav, kde pomáhal vytvářet jeho obsah.

RED, foto archiv Metrostavu

 

Metrostav 6/2022, Konference
Metrostav 6/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 6/2022, Metrostav Facility
Metrostav 6/2022, Ptáme se
Metrostav 6/2022, Strategická konference
Metrostav 6/2022, Fotosloupek
Metrostav 6/2022, Číslo
Metrostav 6/2022, Divize 6
Metrostav 6/2022, Metrostav TBR a Divize 5
Metrostav 6/2022, Divize 8
Metrostav 6/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 6/2022, Sloupek odborů
Metrostav 6/2022, Fotoreportáž
Metrostav 6/2022, Konference

Konference

Metrostav 6/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 6/2022, Metrostav Facility

Metrostav Facility

Metrostav 6/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 6/2022, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 6/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 6/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 6/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 6/2022, Metrostav TBR a Divize 5

Metrostav TBR a Divize 5

Metrostav 6/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 6/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 6/2022, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 6/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (223699): (3/3) (1 ms)

Rendering Divize 8 (223698): (1/2) (3 ms)

Rendering Metrostav TBR a Divize 5 (223697): (2/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5497/item262340-small.jpg

 i5497/item262332.svg

 i5497/item262339-small.jpg

 i5497/item262343-small.jpg

 i5497/item262342.svg

 i5497/item262345-small.jpg[p2]

 i5497/item262349-small.jpg[p2]

 i5497/item262344-small.jpg[p2]

 i5497/vth275989-1.jpg (2x)

 i5497/vth275729-1.jpg (2x)

 i5497/vth275739-1.jpg (2x)

 i5497/vth276167-1.jpg (2x)

 i5497/vth276063-1.jpg (2x)

 i5497/vth275765-1.jpg (2x)

 i5497/vth275994-1.jpg (2x)

 i5497/vth275778-1.jpg[p1]

 i5497/vth275812-1.jpg[p1]

 i5497/vth275830-1.jpg[p1]

 i5497/vth275853-1.jpg[p1]

 i5497/vth275861-1.jpg[p1]

 i5497/vth275880-1.jpg[p1]

 i5497/item262343-medium.jpg[p3]