-
Metrostav
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
Konference
6
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
12. dubna 2022
ročník 34
dox 2022: Příležitosti a hrozby
V úterý 29. března pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Po tříleté pauze kvůli covidovým opatřením se uskutečnila Strategická konference, kde byly shrnuty hospodářské výsledky Skupiny, představeny velké projekty a nastíněn plán strategie pro naDcházející čas.
RED, foto archiv Metrostavu
řipomenutím nelehkého období pandemie zahájil svůj projev prezident Skupiny Metrostav pan Ing. František Kočí (hlavní foto). „Scházíme se po několika letech, neboť pandemie covidu-19 ochromila život nejen našich společností, ale i náš pracovní a osobní život. Pokud bych měl ale na tomto období hledat něco pozitivního, pak to, že jsme se dokázali přizpůsobit situaci, že jsme flexibilní, a zpětně hodnoceno jsme toto období zvládli dobře.“
Pan prezident dále připomněl, že v loňském roce Metrostav slavil výročí 50 let od svého založení, a ačkoliv nebylo možné uskutečnit všechny plánované akce, podařilo se zorganizovat koncert a vydat knihu, která je nejen průvodcem po významných stavbách a událostech, ale je i poděkováním všem, kteří spojili svůj život s Metrostavem.
Na strategické konferenci se letos díky rozvoji koncernu sešlo nejvíce vedoucích manažerů firem skupiny
Začátek roku narušila 24. února ruská invaze na Ukrajinu. František Kočí účastníky ujistil, že jsme k situaci nezůstali lhostejní, a připomněl přímou finanční pomoc, kterou Metrostav poskytl válkou sužované zemi, zajištění ubytování rodinným příslušníkům našich ukrajinských zaměstnanců či rychle zorganizovanou sbírku humanitární pomoci.
Úctyhodný vývoj
Část programu věnoval prezident zhodnocení hospodaření. Za poslední tři roky jsme dosáhli úctyhodného vývoje, kdy konsolidovaný obrat Skupiny odhadujeme na 44,2 miliardy Kč. „Výsledky to jsou v kontextu situace, kterou jsem popsal v úvodu, velmi dobré a rád bych všem, kteří k nim přispěli, poděkoval.“
Nastíněny byly výsledky a aktuální zaměření a plány společností s dlouhodobou tradicí Subterra, Pragis, Metrostav Slovakia a společností, které podnikají v silničním stavitelství v ČR. Segment developmentu se v uplynulém období vyvíjel velmi dobře, což dokazuje vysoký počet prodaných bytů. Významná je role servisních společností Metrostav stavebniny, SQZ, Metrostav Facility a další.
TRESTNĚPRÁVNÍ prevence
Důležitým tématem letošní Strategické konference bylo seznámení s novinkami a nastavením pravidel jednání a chování ve společnostech Skupiny tak, aby ve shodě s právními předpisy a etickým kodexem bylo eliminováno riziko trestní odpovědnosti. V této části vystoupil Ing. Ivan Hrdina, jenž byl 1. února 2022 jmenován do pozice Compliance Officer Metrostavu. Přítomné seznámil se zavedením Compliance Management Systému (CMS) ve firmách Metrostav DIZ a Metrostav. Sdělil také, že trestněprávní compliance jako systém je dlouhodobě zaváděný ve Skupině Metrostav už od roku 2016, je pravidelně externě auditován, ale protože se objevují požadavky na prokázání účinnosti, vedení společnosti se rozhodlo o implementaci CMS a jeho následnou akreditaci. Ing. Hrdina zároveň připomenul protikorupční pravidla.
Velké projekty, velké výzvy
V první polovině konference prezident Kočí hovořil i o strategii na nadcházející období. Zdůraznil, že jsou před námi velké projekty, jakými jsou výstavba první etapy pražského metra D, prodloužení metra v Hamburku či možnost ucházet se o dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany.
Jsou před námi ale i hrozby v podobě vysoké inflace, nedostatku kvalifikovaného personálu a dopadů soudních řízení. V nadcházejících letech 2022 až 2025 se Skupina zaměří na rozvíjení vlastních kapacit, zahraniční podnikání, práci s personálem a bude pokračovat v digitalizaci svých procesů.
„Náš úspěch je založen na odbornosti, loajalitě a spolupráci,“ zakončil svoji řeč František Kočí.
V závěru setkání proběhla diskuze, kde například jednatel Metrostav stavebnin Ing. Petr Nicek odpovídal na problematiku zdražování stavebních materiálů. Konference byla věnována také odborným příspěvkům o vybraných zajímavých projektech.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Estakáda v Brně roste
Na plno běží výstavba velkých mostů na nové části Velkého městského okruhu (VMO) v Brně (foto). Půl kilometru dlouhou estakádu překlenující maloměřické seřaďovací nádraží budou tvořit dvě nosné konstrukce mostu o 37 polích mostovky a 38 pilířů. Stavbu realizuje ve sdružení naše dceřiná společnost Metrostav DIZ ve spolupráci s Metrostav TBR.
Metrostav pro studenty
Posluchači stavebních oborů měli příležitost potkat se s Metrostavem na veletrhu pracovních příležitostí FAST JOB DAYS 2022, který se uskutečnil 4. až 6. dubna v budově VUT v Brně. V našem stánku byly představeny možnosti pracovního uplatnění a nabídka ucházet se o motivační stipendium.
volby do dozorčí rady
Do dozorčí rady Metrostav a.s. byli voliteli z divizí a centrály zvoleni na další období Ing. Jiří Karnet a Ing. Petr Půta. Volební účast byla 95,65 %. Kolegům blahopřejeme a přejeme úspěch ve výkonu funkcí.
Den vody přinesl ocenění našim stavbám
Úprava ohlaví PK Hořín, Modernizace Úpravny vody Želivka a Rozšíření ČOV Uhlířské Janovice – tři projekty, které získaly ocenění Vodohospodářská stavba roku 2021! Zástupci divize 6 si diplomy převzali na vodohospodářské konferenci (foto) v pražském Kongresovém centru k příležitosti Světového dne vody. Gratulujeme!
Metrostav Facility
Metrostav Facility
dejte prostor odborníkům
Metrostav Facility s.r.o. jako dceřiná společnost Metrostav a.s. a člen koncernu Skupina Metrostav samostatně působí na trhu od roku 2016. jejím hlavním posláním je správa, údržba a provoz nemovitostí ve vlastnictví Skupiny Metrostav.
Text a foto Metrostav Facility
polečnost má aktuálně ve správě cca 50 objektů a staví jak na dlouholeté odborné zkušenosti a praxi svých pracovníků, tak na synergii, zkušenostech, zázemí a silné podpoře Skupiny Metrostav.
Metrostav Facility nabízí komplexní portfolio činností a služeb v oblasti správy, údržby a provozu jakož i úklidu, péče o zeleň, ostrahy a obsluhy recepcí všech typů objektů až po energetický management. Primárně naše služby poskytujeme v rámci Skupiny Metrostav, kde zajišťujeme komplexní správu objektů Palmovka Park I. a II., Zenklova, Ovocný trh a areálu stavebního dvora v Horních Počernicích. Letos se budeme spolupodílet na významných investičních akcích v areálu SDHP jako např. rekonstrukci jeřábové dráhy a přístavku k hale J01.
komplexní facility služby společnost poskytuje v 85 procentech spravovaných PROJEKTŮ
Dále společnost zajištuje předpředávací úklidy v objektech realizovaných jednotlivými divizemi Metrostav a.s. jako např. pro divizi 6 stavební úklid bytového komplexu Park Zličín. Po kolaudaci stavby může společnost zajistit pozáruční správu objektu, tedy administraci a řešení reklamací, sledování revizí a řešení havárií. Společnost takto spravuje pro divizi 8 objekt UJEP v Ústí nad Labem (foto).
V oblasti bytové správy Metrostav Facility nyní spravuje 1853 bytových jednotek (BJ), z toho v rámci vlastnického portfolia Skupiny 59 BJ. V tomto segmentu je využívána synergie Skupiny, a to v propojení prostřednictvím jednotlivých divizí Metrostavu, přímo na externí developery. Tímto způsobem byly do bytové správy získány objekty Zahálka (244 BJ), Hodkovičky (106 BJ) a Tulipa (473 BJ). Společnost též spolupracuje s naším developerem, společností Metrostav Development. Konkrétně jde o správu 850 BJ projektu Na Vackově.
Pro rok 2022 je plánováno navýšení objemu počtu bytů ve správě, cca o 500 až 700 BJ. Je počítáno s projekty, jako jsou další etapy Zahálky v Modřanech, Byty u Parku, Malešický háj a Rezidence Vinohradská. V rámci technické správy nemovitostí má společnost ve svém portfoliu zákazníky, jako jsou VZP ČR, Ministerstvo kultury a AFI Europe.
V budoucnu by chtěl Metrostav Facility poskytovat služby energetického managementu budov, což je v současné době zvyšujících se nákladů na energie trend. A také by se chtěl zaměřit na poskytování komplexního vzdáleného monitoringu budov.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Luděk Stehlík
PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA SPOLEČNOSTI PROCKERT & HYNEK
Po absolvování studia na VŠE v roce 1988 se do svých 29 let živil jako profesionální hokejista. Po ukončení sportovní kariéry pracoval ve společnosti K&K jako stavbyvedoucí a od roku 1994 přešel do rodinné společnosti, která se zabývala výstavbou plynovodů. Od roku 2006 Ing. Stehlík začal pracovat pro Metrostav, v divizi 1 jako vedoucí střediska Inženýrských sítí a v období 2007 až 2015 byl oblastním ředitelem pro Jihomoravský kraj. Od roku 2021 je předsedou představenstva společnosti Prockert & Hynek a.s.
Můžete připomenout hlavní zaměření vaší společnosti?
Nosnou výrobní činností je dodávka potrubních systémů v provedení ocel nebo plasty. Dominantní část objemu našich prací tvoří výstavba, rekonstrukce a přeložky plynovodů všech tlakových hladin. Naše společnost zabezpečuje pro skupinu GasNet a Pražskou plynárenskou a.s. odstraňování havárií a úniků na plynovodech.
Jakou spolupráci či služby nabízíte Skupině Metrostav?
To, co umíme nejlépe, tedy výstavbu, rekonstrukce a opravy inženýrských sítí. V současné době se jedná především o přeložky plynovodů všech tlakových hladin, dimenzí i materiálů.
A které významné stavby nyní uskutečňujete?
Jako každý rok i letos naše společnost realizuje desítky kilometrů plynovodů, které se skládají z menších staveb pro investory GasNet a Pražská plynárenská a.s., dohromady za cca 150 milionů Kč. S ohledem na objem a komplikovanost prací tak mohu uvést například rekonstrukci plynovodu VTL DN 500 Dřínov – Byškovice, 3. etapa, nebo VTL DN 200 Hojsova Stráž 2. etapa.
Jaké nové technologie budou hrát roli do budoucna?
Je to vypořádání se s pohledem společnosti na ochranu životního prostředí a politického tlaku na zavádění bezemisních technologií, respektive získávání energie z obnovitelných zdrojů. Je potřeba se připravit na dobu, kdy v energetice bude spotřeba zemního plynu utlumována z důvodu přechodu na obnovitelné zdroje energie. Největší potenciál při zavádění bezemisní technologie do energetiky má vodík. Dle názoru Evropské komise bude zemní plyn, aby na něj bylo pohlíženo jako na ekologické palivo, muset obsahovat minimálně 30 procent vodíku nebo bioplynu. Obě tyto komodity lze získat z obnovitelných zdrojů.
Čím konkrétně lze přispět?
Vodík a bioplyn mají potenciál pro náhradu části zemního plynu. Nevýhodou této vize je nedostatečná infrastruktura. Toto je šance pro firmy se stejným předmětem podnikání, protože bez technických úprav stávající infrastruktury na zemní plyn se vyšší využití vodíku nebo bioplynu, které je společensky vyžadováno, neobejde. To s sebou přinese ještě vyšší nároky na odbornost pracovníků a přesné dodržování technologických postupů tak, aby byla zachována dosavadní úroveň bezpečnosti práce, která je u činností a zásahů na vyhrazeném plynovém zařízení vyžadována.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Strategická konference
Strategická konference
prezentace firem i unikátní technická řešení
Jádro Strategické konference tvořily odborné příspěvky, během nichž byly představeny technicky náročné stavby a aktuality z vybraných společností.
RED, foto archiv Metrostavu
uto část zahájil Ing. Jiří Horčička (foto) představením velké stavby – prodloužení metra ve Stockholmu – tunel Järfälla. Hlavním dodavatelem je SBT Sverige AB, Metrostav Norge AS je subdodavatel. Vedoucí projektu poodhalil náročné ražby pod tunelem dálničního obchvatu.
Ředitel firmy Metrostav Infrastructure Ing. Zdeněk Ludvík představil společnost jako prémiovou značku pro silniční stavitelství a zmínil moderní technologie a důležité dopravní stavby, mezi nimiž jsou třeba úsek dálnice D3 u Třebonína či D6 přeložka Krupá.
Povzbudivé zprávy z oblasti developmentu za poslední tři roky přednesl generální ředitel společnosti Metrostav Development Ing. Ondřej Buršík. Mimo jiné zdůraznil, že za rok 2021 se v Praze podařilo prodat 517 bytů – nejvíce v historii firmy.
Ing. Luděk Stehlík představil firmu Prockert & Hynek, která je od listopadu 2020 členem Skupiny.
Za BeMo Tunnelling se konference zúčastnil Dipl. Ing. Rainer Gücker, který přítomným ukázal stavbu prodloužení metra v Hamburku U4 Horner Geest.
Závěr odborných příspěvků patřil také metru – konkrétně provoznímu úseku I.D v Praze. Ing. Miroslav Filip, ředitel divize 5 Subterra, podrobněji popsal první etapu výstavby.
Fotosloupek
fotosloupek
Obrazem z nové tramvajové trati v Brně
Bleskový pohled na stavbu v jihomoravské metropoli ukazuje posun ve výstavbě tramvajové tratě k univerzitnímu kampusu.
Instalované přístřešky naznačují podobu jedné z nových moderních zastávek. Co se týká tunelu, který realizují kolegové z divize 1, jeho hrubá stavba byla již dokončena a blíží se pokládka kolejí. Tunel je dlouhý 619 m a je nejdelším tunelem pro tramvajovou dopravu v ČR. Soupravy do něj vjedou před sídlištěm Starý Lískovec a jedna z nových zastávek bude umístěna pod zemí. Tunel končí vedle kampusu a nedaleko parkoviště u Fakultní nemocnice Brno. Cestující by se zde poprvé měli svézt koncem letošního roku.
Číslo
číslo
90
O tolik procent se sníží emise jemných prachových částic Elektrárny Tušimice, kde kolegové divize 3 letos pokračují v druhé etapě rekonstrukce elektrostatických odlučovačů na látkové.
Divize 6
Divize 6
BETONÁŽ MASARYČKY: VELKÝ PROJEKT V SRDCI PRAHY
V prostoru mezi vlakovou stanicí Praha Masarykovo nádraží a ulicí Na Florenci vyrostla železobetonová kostra, která vymezila objem i tvar polyfunkční budovy Masaryk Centre I. zvané Masaryčka. Betonáři divize 6 vedení Ing. Vladislavem Horáčkem ji dokončili na začátku dubna. Architektka objektu Zaha Hadid jim připravila odlišnou práci, než jakou běžně provádějí. Její objekty totiž charakterizují nepravidelnosti, oblé tvary, šikmé linie či ustupující podlaží.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
oslední betonáž smršťovacího pruhu proběhla už 29. března. Stavbu jsme potom 5. dubna uzavřeli vybudováním složitého monolitického schodiště na Rotatting piazza. Za 14 měsíců prací jsme v rušném městském centru uložili do bednění více než 23 000 kubíků betonu a na 3000 tun oceli. Zásobování jeřábů bylo možné pouhým jediným příjezdem na staveniště a jednalo se tak o logisticky velmi náročnou zakázku,“ zavzpomínal Bc. Radek Čermák, který s Radimem Mádrem řídil práce na místě jako stavbyvedoucí.
Divizi 6 zakázku zvládla zhotovit včas i přes nepřízeň počasí a omezení vyvolaná pandemií choroby covid-19, kvůli nimž byla celá stavba v září 2021 na 14 dní uzavřena, a další týden trvalo, než se opět rozeběhla naplno.
Skelet rotující piazzy
„Jako u všech podobných děl byly i u Masaryčky nejsložitější suterény, kde byla spousta výškových úrovní. Náročné byly i betonáže vzduchotechnických kanálů s výškou dutiny kolem jednoho metru, které jsou zavěšené pod stropy 1. podzemního až 2. nadzemního podlaží. Šikmé sloupy neměly stejné úhly naklonění a korunou složitosti bylo vybudování rotující piazzy. Tvar budovy se totiž točí kolem středních bodů jednotlivých podlaží, takže fasáda v patrech na jedné straně o něco ustupuje a na protilehlé naopak stále více vyčnívá. Od každého slyším, že stavba vyrostla nad zem do své krásy ve velice krátkém čase – jedno podlaží jsme stavěli nejvýše 23 dní. Je jen škoda, že z našich konstrukcí nebude po opláštění budovy skoro nic vidět, protože všichni kolegové z týmu nechali na stavbě kus svého života a jako poděkování by si zasloužili i dlouhodobé uznání širší veřejnosti,“ uzavírá Radek Čermák.
zakázku se podařilo řádně dokončit i přes nepřízeň počasí, kdy zima loni v únoru zpozdila pokládku hydroizolací
U Masarykova nádraží vyroste díky poslednímu návrhu architektky Zahy Hadid komplex objektů, z nichž Masaryk Centre I. má tvarem připomínat lokomotivu a tendr. Vzhled jeho fasády zase inspirovaly koleje a zlatá barva charakteristická pro pražské věže. Masaryčka tak krásně zapadne do okolní zástavby. Splní tím jedno ze základních pravidel studia Zahy Hadid, které říká, že skvělý architektonický návrh sám o sobě nestačí, musí posílit identitu lokality využitím typických místních prvků.
Z historie oblasti
Proměny území Masarykova nádraží vždy určovaly významné celoměstské změny. Tou první byl v roce 1348 vznik Nového Města pražského a jeho opevnění, které lokalitu rozdělilo na dvě odlišné části. Druhou změnou bylo v roce 1845 zřízení pražského státního nádraží jako koncové stanice c. k. Severní státní dráhy. Toto rozsáhlé území se ve 20. století stalo předmětem úvah mnoha městských plánovačů. Regulační plány z období druhé světové války dokonce navrhovaly nádraží přemístit. Svou pozici v jádru města si však udrželo.
Metrostav TBR a Divize 5
Metrostav TBR a Divize 5
Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový
Součástí železniční trati mezi Táborem a Pískem je také most přes vodní nádrž Orlík mezi obcemi Červená nad Vltavou a Vlastec. Jeho nosná konstrukce z roku 1889 je již dlouhodobě za hranicí své návrhové životnosti 100 let a nevyhovuje ani potřebám současného železničního provozu. Vlaky zde v současné době mohou jezdit rychlostí pouze 30 km/h, a je tudíž nezbytné most přestavět. Práce v náročném terénu se ujal Metrostav TBR a za Metrostav tým Milana Špičky z divize 5.
Martina Vampulová, foto a vizualizace stavba
osavadní most (foto) měl být podle původního plánu odstraněn, je proto potřeba vybudovat nový mostní objekt. Ten původní v roce 2021 Ministerstvo kultury ČR prohlásilo za kulturní památku.
Nový most bude jednokolejný s průběžným kolejovým ložem, který bude od toho původního odsunutý o několik metrů severním směrem. Hlavní mostní otvor bude tvořit železobetonový oblouk komorového průřezu o rozpětí 156 m se vzepětím 34,7 m (vizualizace). Délka přemostění bude dosahovat téměř 297 m a samotný most pak bude měřit 316, 3 m. „Mostovka je navržena jako spojitá dvoutrámová konstrukce z předpjatého betonu o dvanácti polích. Spodní stavba je také železobetonová s plošným založením na skalním podloží. Základové patky oblouku budou umístěny na březích vodní nádrže,“ popisuje nový most vedoucí projektu Milan Špička.
Od září loňského roku probíhá projektová příprava a zpracování realizační dokumentace, v prosinci stavbaři zahájili práce na přípravě území a přístupových komunikacích. „Během výluky, která trvá od konce února do poloviny dubna, musíme provést pažení stávajícího železničního tělesa v místě opěr nového mostu, odtěžit stavební jámy a provést pilotové založení pro jejich výstavbu. Poté bude následovat hloubení stavebních jam pro založení pilířů a patek oblouku a jejich postupná betonáž,“ říká vedoucí projektu.
Složité hloubení stavebních jam
Právě hloubení stavebních jam pro základové patky oblouku a pilířů číslo 3 a 9 může stavbaře nejvíce potrápit. Horninu na místě jam bude totiž třeba odtěžit po etážích za pomoci trhacích prací a postupně zajišťovat sítěmi zachycenými horninovými kotvami. Pravděpodobně nejnáročnější budou tyto práce u pilíře číslo 3, kdy bude potřeba tímto postupem odtěžit zhruba 9 000 m3 horniny z přibližně 30 m vysoké, téměř svislé skalní stěny.
Ze stavebního hlediska bude zajímavá výstavba obloukové konstrukce nového mostu, která bude probíhat systémem letmé betonáže s postupným vyvěšováním. Tento postup Milan Špička se svým týmem už úspěšně použil při stavbě mostu na dálnici D8 přes Oparenské údolí a stavbaři tedy vědí, co je čeká: práce náročná nejen na množství a přesnost měření, ale hlavně i na přesnost provedení konstrukcí. Bude také vyžadovat intenzivní spolupráci projektanta se stavbou.
Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložka trati a provoz by měl být na nový most zaveden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Až poté by měl být nový most předán investorovi, kterým je Správa železnic.
Divize 8
Divize 8
Nová výrobní hala u Chomutova
Společnost Elkoplast může zahájit provoz v nové hale na okraji Chomutova. Ve výrobním areálu, který zde „na zelené louce“ vybudovala divize 8 Metrostavu, bude vyrábět velkoobjemové odpadové kontejnery a další produkty strojírenské kovovýroby.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
ým divize 8 zahájil práce na staveništi koncem předminulého roku. Přestože během výstavby řešil řadu problémů, dílo předal s mírným zpožděním letos v březnu. „Hned na začátku se ukázalo, že geologický průzkum z minulých let neodpovídá podmínkám srážkově nadprůměrného roku, v němž jsme prováděli založení. Proto jsme pro zajištění staveniště museli provést hloubkovou drenáž podél areálu, abychom udrželi hladinu spodní vody. Dále jsme řešili způsob provedení stabilizace podloží, jelikož se stavba nacházela na jílových vrstvách, které nebyly pro stabilizaci ideální, ale s ohledem na finanční nároky jejich výměny jsme provedli rozbory a s geotechnikem navrhli, jak provést stabilizaci,“ vzpomíná vedoucí projektu Daniel Lipert. Na jaře loňského roku byla stavba pozastavena kvůli covidu u dodavatelů prefa.
Příliš mnoho změn
Poměrně jednoduchou stavbu – dvoulodní prefabrikovanou halu, doplněnou o dvoupatrovou administrativní budovu a okolní zpevněné plochy pro uskladnění výrobků před expedicí –nejvíc zdržovalo velké množství změn. Na žádost investora se například kompletně měnila stavební připravenost pro nového dodavatele technologie, vzduchotechnika a vytápění aj.
Průběh výstavby byl podle vedoucího projektu názornou ukázkou toho, jak se i taková stavba může zkomplikovat. „Kvůli změnám projektové dokumentace a následně změnám ve využití areálu jsme museli rušit již uzavřené tendry a provádět výběry dle nových zadání, a to s požadavkem, aby nedošlo k navýšení ceny. Což však ve většině případů nebylo při loňském pohybu cen materiálů možné splnit,“ připomíná Daniel Lipert.
Problémy byly s termíny a koordinací. „Některé dodávky si investor zajišťoval samostatně, ale komunikace se stavbou probíhala pouze okrajově. Proto bych chtěl tímto poděkovat realizačnímu týmu, který to na této zakázce neměl jednoduché. Jmenovitě Ivě Jindrové, Martině Mankerové a Davidovi Kaškovi,“ říká vedoucí projektu.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Noví učni, noví budoucí kolegové!
V březnu podepsali zástupci Metrostavu – patroni smluvních žáků – smlouvu s 11 novými učni, kteří se rozhodli vyučit pro Metrostav. Jde o ověřenou spolupráci se školami na výchově vlastních dělníků.
Metrostav smluvním žákům umožňuje praktickou přípravu na budoucí povolání. Zaručuje se, že jim při studiu poskytne finanční podporu v podobě stipendia, náborového příspěvku a úhrady ubytování a stravování v domově mládeže. Žáci od nás dostanou pracovní oblečení, nářadí a po úspěšném vyučení s nimi uzavřeme pracovní poměr na dobu neurčitou.
Dětský sen se plní
Nejvíce zájemců o vstup do Učňovského programu se již tradičně hlásí z Akademie řemesel Praha. Jedním z nich je Martin Zabilanský (17), student prvního ročníku (foto), který si vybral obor Strojník. K technice má od dětství vztah, v jeho dvou letech mu doslova učaroval jeho první plastový bagr... A mezi stavebními stroji vyrůstal. Jeho rodina vlastní malou firmu se sběrnými surovinami a prodejem kameniva. „Stroje mě fascinovaly vždy,“ říká Martin. „A když jsem si vybíral obor, neváhal jsem. Smlouvu jsem podepsal s divizí 5, kde pracují s velkými a speciálními stroji.“
„Metrostav znám z obchodního hlediska, vím, čemu všemu se věnuje, a mám představu o budoucnosti syna. Zkušenost ve velké firmě je pro něho jedinečná a pozná, jestli je to ten směr, který mu bude vyhovovat,“ doplňuje maminka paní Zabilanská.
Pro Martina bude kromě osvojení si pracovních návyků užitečná také práce v týmu a možnost si techniku „osahat“.
RED, foto Zuzana Junková
SKM informuje
Z akcí Senior klubu Metrostav
Naši senioři v březnu absolvovali výlety vlakem do dvou značně rozdílných měst: do průmyslového Ústí nad Labem s krásně zrekonstruovaným secesním zámečkem Větruše, hradem Střekov a Mariánský mostem, který získal v roce 1999 cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí, a do Mariánských Lázní, které jsou právem zapsány na seznamu UNESCO.
Když připočteme krásné počasí, které oba dny prozářilo, je zřejmé, že účastníci byli spokojení. A čekají je další výlety:
13. dubna prohlídka pivovaru v Uněticích.
21. dubna výlet na novou rozhlednu Červená hlína v Černolicích.
4. května výlet do Polska.
16. května setkání v jídelně Metrostav.
18. května prohlídka Národního muzea.
Všechny akce jsou otevřeny i pro nečleny SKM. Podrobnější informace naleznete na webu skm.jabro.eu nebo v kalendáři SKM: https://1url.cz/1Km3V
Fotografie z uskutečněných akcí jsou k dispozici na skmetrostav.rajce.idnes.cz.
Za výbor SKM Milana Kellerová
Vzpomínáme a děkujeme!
Smutná zpráva zasáhla kolegy i přátele: dne 5. 4. nás ve věku nedožitých 78 let navždy opustil bývalý tiskový mluvčí naší společnosti pan Ing. František Polák.
Nositel titulu Osobnost Metrostavu, jenž v naší firmě působil 22 let. Ale hlavně člověk, který získal sympatie nejen nás ze společnosti. Ve vystoupeních v tisku trpělivě argumentoval, uměl názory Metrostavu i své obhájit, nikdy nebyl arogantní a přispěl svým jednáním k uklidnění leckdy vyhrocené atmosféry, někdy také s humorem jemu vlastním. Dokázal zaujmout vysokoškoláka i prostého člověka.
František Polák absolvoval Střední lesnickou technickou školu v Písku a následně Fakultu stavební ČVUT v Praze. V praxi postupně zastával pozice přípraváře, hlavního inženýra a technického náměstka investora dopravních staveb.
Do Metrostavu nastoupil koncem roku 1993, nejprve jako vedoucí útvaru u obchodního ředitele, tiskovým mluvčím společnosti se stal v roce 2000. Práce v této funkci u naší firmy nebyla a není snadná. František Polák ji profesionálně zvládl a na veřejnost působil nejen svými mediálními vystoupeními. V informačním centru tunelového komplexu Blanka na Letné pravidelně a trpělivě vysvětloval problematiku této složité stavby a v souvislosti s komunikací ohledně Blanky se stal vítězem soutěže Mluvčí roku 2013 České republiky. Dlouhodobě také zastával funkci předsedy redakční rady čtrnáctideníku Metrostav, kde pomáhal vytvářet jeho obsah.
RED, foto archiv Metrostavu
Sloupek odborů
Sloupek odborů
KONFERENCE ZÁKLADNÍ ORGANIZACE
V konferenčním sále centra vzdělávání Palmovka Parku II se 23. března uskutečnila Konference Základní organizace OS Stavba Metrostav. Zúčastnilo se jí 53 delegátů a na konferenci zavítali i pozvaní hosté z vedení Metrostavu a Odborového svazu.
Ing. Petr Půta
ersonální ředitel Metrostavu pan Ing. Ladislav Profota se ve svém příspěvku zmínil o personálních aspektech fungování firmy zejména s ohledem na nedostatek pracovních sil na stavbách napříč Skupinou. Zmínil spolupráci se středními a vysokými školami, kde firma dlouhodobou spoluprací s těmito institucemi získává úspěšně nové zaměstnance a učně. Personální ředitel připomněl, že v souladu s výsledky kolektivního vyjednávání (navýšení minimálních mzdových tarifů) došlo již k 1. lednu k navýšení mezd a firma počítá s jejich další úpravou.
Společnost si je vědoma personálních problémů i v kontextu ukrajinské krize. Poohlíží se z toho důvodu po možných personálních alternativách, např. v zemích bývalé Jugoslávie. Personální problémy mohou nastat zejména s ohledem na vysoký počet zaměstnaných ukrajinských dělníků také u subdodavatelů. Zásobník práce je nicméně naplněn na cca 18 měsíců dopředu, což je s ohledem na okolnosti (covid-19, ukrajinská krize) pozitivní údaj. Personální ředitel v této souvislosti zmínil také soudní procesy týkající se Metrostavu, které se budou projednávat v průběhu dubna. Firma neočekává v této souvislosti jako možný dopad krácení pracovních míst, předpokládá se možný finanční dopad.
Místopředseda Odborového svazu Stavba ČR pan Stanislav Augustin se ve svém vystoupení věnoval především odborové problematice na úrovni odvětví. Připomněl sociální dialog se sociálním partnerem, což je Svaz podnikatelů ve stavebnictví a průběh kolektivního vyjednávání k uzavření dodatku vyšší oborové kolektivní smlouvy. Část svého příspěvku věnoval také personálním problémům. Je zřejmé, že na trhu jsou standardem dlouhé dodací lhůty jednotlivých řemesel.
V pracovní části konference zhodnotili delegáti dosavadní činnost za uplynulé období na základě předložené zprávy, projednali a schválili výsledky hospodaření za předchozí rok 2021 včetně účetní závěrky a dále schválili rozpočet na rok 2022 včetně plánu práce a plánu oprav a investic do rekreačních středisek.
Konference byla seznámena i se závěry revizní komise. Pro letošní rok přistoupila Základní organizace, zejména s ohledem na nedávnou pandemii a její dopady do provozování rekreačních středisek, k některým úsporným opatřením. Aktuálně úspěšně ukončená zimní sezona signalizuje, že problémy spojené s pandemií jsou snad již definitivně za námi. Konference na závěr uložila výboru základní organizace několik úkolů a přijetím usnesení ke všem projednávaným bodům byla konference zakončena.
Fotoreportáž
Fotoreportáž
strategické vize i Velké setkání
RED, foto archiv Metrostavu
Strategická konference se letos uskutečnila v nových prostorách Centra současného umění. Šlo o technicky špičkově vybavený multifunkční sál DOX+ s kapacitou 450 až 700 osob, který vznikl podle návrhu architektonického studia Petr Hájek ARCHITEKTI. Poutavé prezentace našich odborníků zde doslova zářily!
Během přestávek měli možnost se pozdravit a pohovořit vrcholní představitelé Skupiny. Na snímku zleva: expert úseku prezidenta Skupiny Ing. Josef Neuwirth, vedoucí útvaru interního auditu a compliance Skupiny Metrostav Ing. Ivan Hrdina, generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran a obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA.
V rámci odborných příspěvků Ing. Miroslav Filip, ředitel divize 5 Subterra, poutavě poodhalil podobu pražského metra D, fáze výstavby a práce v první etapě. V pozadí je na snímku vidět model budoucí přestupní stanice Pankrác.
Hned vedle sálu se účastníci konference v přízemí i v patře mohli během pauzy občerstvit. V neklidné době a po tříleté pauze od poslední Strategické konference šlo o velice příjemné dopoledne.
Po skončení hlavního programu byli všichni pozváni na tematické výstavy v DOXu Nadějné vyhlídky (různí umělci) a Tolik jiné přítomnosti (Patrik a Helena Hábovi). Za rok znovu na shledanou!
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
1_Fotosloupek – Fotogalerie
Nová tramvajová trať se napojí před sídlištěm Starý Lískovec u Osové a ihned se zanoří pod zem.
Hloubený tunel pod Mikuláškovým náměstím a ulicí Jihlavskou je dlouhý 619 m. Díky tomu, že velká část tratě povede tunelem v hloubce až devět metrů, se lidé z okolních domů nemusejí bát hluku od tramvají.
Také jedna z nových zastávek – s pracovním názvem Nová Jihlavská – je v podzemí.
Půjde o stanici s jedním ostrovním nástupištěm.
Ze zastávky už vedou betonové schody na povrch. Nad nimi je připevněná bílá železná konstrukce, která je zastřešená sklem, takže dolů na zastávku bude svítit denní světlo.
Trať bude pokračovat tunelem k vyústění v ulici Netroufalky a zamíří do úvraťové konečné stanice Nemocnice Bohunice. Díky tomuto novému spojení se v místě ulehčí dopravě a lidé se ke Kampusu dostanou rychleji.
3_Divize 6 – Fotogalerie
Stavbaři se museli vypořádat se skeletem rotující piazzy mezi budovami. Fasáda v patrech na jedné straně o něco ustupuje a na protilehlé naopak více vyčnívá.
Obě budovy budou mít několik kancelářských podlaží a dvě patra obchodních prostor s perfektní dostupností z ulice, z vlakových nástupišť a také z vyvýšeného přestřešení s parkovou úpravou.
Do ŽB kostry Masaryčky bylo uloženo více než 23 000 kubíků betonu a na 3000 tun oceli. Vše během 14 měsíců!
V prvním a druhém podlaží jsou plánované komerční prostory, ve třetím až šestém podlaží budou kanceláře. Celkem má být v budově asi 4300 metrů čtverečních kanceláří.
K lepšímu se změní celá a mnohem větší oblast kolem historického nádraží a sousedící Florence. Součástí by mělo být také zastřešení kolejiště parkem, který poskytne dostatek místa k odpočinku a propojí Prahu 1 s Karlínem a Žižkovem.
- 262245.svg
- 262246.svg
- 262273.svg
- 262305.svg
- 262306.jpg
- 262307.jpg
- 262308.jpg
- 262309.jpg
- 262310.svg
- 262311.jpg
- 262312.jpg
- 262313.svg
- 262314.jpg
- 262315.jpg
- 262317.svg
- 262318.jpg
- 262319.jpg
- 262320.jpg
- 262321.jpg
- 262322.jpg
- 262323.jpg
- 262324.svg
- 262325.jpg
- 262326.jpg
- 262327.jpg
- 262328.jpg
- 262329.jpg
- 262330.jpg
- 262332.svg
- 262339.jpg
- 262340.jpg
- 262342.svg
- 262343.jpg
- 262344.jpg
- 262345.jpg
- 262349.jpg
- 262350.svg
- 262351.jpg
- 262352.jpg
- 262353.jpg
- 262354.jpg
- 262355.jpg
- 262356.jpg
- 262358.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Zelený ostrov mezi paneláky
Během 365 dnů od převzetí staveniště vyroste na táborském Sídlišti nad Lužnicí nový parkovací dům pro 241 aut. Postaví ho pracovníci Metrostavu DIZ a Památek Tábor.
Liberec: závod 8 začíná s rekonstrukcí bazénu
Oprava libereckého bazénu, původně plánovaná na duben a zpožděná kvůli námitkám a interním procesům, začala. Zahrnuje přestavbu 50metrového bazénu a kompletní rekonstrukci celého objektu.
Výstavba největší silniční zakázky ŘSD startuje
V pátek 12. října zahájilo sdružení firem včetně tří ze Skupiny Metrostav výstavbu přes 21 km dlouhé části dálnice D11 vedoucí k polské hranici.
Návrat hodinové věže
V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti byla 15. října na své místo přesunuta hodinová věž. Do původní podoby se navrací i zdobné prvky a hotové jsou například také železobetonové obvodové stěny na levém křídle.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007