Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 08/2024

Ptáme se...

Ing. Kateřina Horníková, Ph.D.

Samostatná přípravářka společnosti Metrostav DIZ

Vystudovala obor konstrukce pozemních staveb se zaměřením na statiku staveb na Fakultě stavební ČVUT, kde získala inženýrský titul. Své působení na akademické půdě se rozhodla prodloužit navazujícím prezenčním doktorským studiem v oboru konstrukce a dopravní stavby. Již v průběhu inženýrského studia začala pracovat ve stavební firmě, do Skupiny Metrostav nastoupila v roce 2017.

Co vás přivedlo k Metrostavu?

Chuť po změně. Do firmy jsem nastoupila s vidinou toho, že se budu moci podílet na významných a velkých projektech a zároveň získám podporu k tomu, abych mohla dokončit své doktorské studium.

Na jakém projektu v rámci své pozice aktuálně působíte?

Pracuji na výstavbě nádražní budovy Praha-Bubny, na níž náš závod 3 wspolupracuje s kolegy z Metrostavu TBR. V rámci této stavby působím na pozici vedoucí přípravy, tedy vedu tým přípravářů a společně zajišťujeme subdodávky, zpracováváme změnové listy, kontrolujeme projekt z hlediska úplnosti a technické správnosti a podílím se na řízení ekonomiky zakázky.

Na ČVUT jste se zaměřila na výzkum odolnosti betonových konstrukcí vůči požáru a výbuchu. Můžete prozradit, o co jde?

V rámci výzkumu jsem se snažila popsat účinky těchto extrémních zatížení na konstrukce tak, aby je bylo možné zohlednit již při samotném návrhu stavby. Téma je ve vědeckých kruzích bohužel velmi neprobádané a plné zajímavých jevů, které je potřeba pochopit a popsat. Každý ví, že když v bytovém domě vybuchne plyn a v objektu začne hořet, je to velký problém a většinou je pak nutné dům zbourat. Nebylo by tedy skvělé navrhnout konstrukci tak, aby nebyla po takové katastrofě nutná její demolice, anebo dokonce tak, aby se lidem ve vedlejším bytě nic nestalo? Takovéto extrémní situace jsou největší motivací pro podobné výzkumy.

V jaké fázi tento výzkum je? A jaké má využití v praxi?

Výzkum postupuje drobnými krůčky, ale od první myšlenky už ušel pořádný kus cesty. Podařilo se nám kvantifikovat první vlivy požáru a výbuchu na konstrukce a aktuálně s kolegy dokončujeme vědecký článek, kde budeme získané poznatky prezentovat. První dílčí výsledky již publikovány byly a publikace jsou hojně citovány a velmi kladně hodnoceny. Mně a zbytku týmu to dělá velkou radost. Výsledkem výzkumu by pak v ideálním případě mělo být sestavení normového postupu, jak navrhovat konstrukce odolné těmto typům zatížení a ochránit kritickou infrastrukturu státu a ideálně i běžné stavební objekty.

Co vás nasměrovalo ke stavařině a co vám v rámci vaší profese dělá radost?

Ke stavařině jsem se dostala v podstatě náhodou. Odmala jsem byla technicky a velice pragmaticky smýšlející člověk a v jisté životní fázi se stavařina jevila jako dobrý nápad a svého rozhodnutí nelituji. Radost mi především udělá to, když se mohu po letech projít po objektu, na jehož stavbě jsem se podílela, a vidím, že vše slouží a žije svým novým životem.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Metrostav 08/2024

fotosloupek

Vzpomínka na dvounápravovou tramvaj

V souvislosti s oslavami 50. výročí zahájení provozu metra měli zaměstnanci Metrostavu a Metroprojektu 25. dubna možnost účastnit se speciální jízdy muzejní tramvajovou soupravou (snímky). 

Jde o dvounápravové vozy (motorový z roku 1930 a vlečný z roku 1942), které jezdily až do úplného ukončení provozu starých tramvají v květnu 1974. Stav tramvajové soupravy je z této doby zcela unikátně zachován. Kromě samotné projížďky proběhla krátká komentovaná prohlídka v Muzeu MHD v Praze ve Střešovicích spojená s přednáškou na téma ukončení provozu dvounápravových tramvají a profese průvodčích.

Metrostav 08/2024

metrem 50

Mosty na trasách pražského metra

Květnový list letošního kalendáře Metrostavu je věnován mostům pražského metra. Praha je totiž pestrá nejen svou kulturou, svou historií, svými stavbami, ale také svou geologickou stavbou a morfologií terénu. A metro tak na některých úsecích vyjede z podzemí rovnou nad terén.

RED, foto archiv Metrostavu

P

říkladem je Nuselské údolí, které v moderní době představuje nepříjemnou překážku pro dopravní spojení Pankráce s Novým Městem. Metro ji překonává díky Nuselskému mostu. Obří dílo z předpjatého betonu tvoří jeden kompaktní konstrukční celek bez dilatačních spár. Je dlouhý 603,30 m a má pět polí teo­retických rozpětí 68,25 + 3 × 115,5 + 68,25 m.

Nuselský most, ač je v síti pražského metra mostem nejvýznamnějším, není mostem jediným. Po mostech jezdí soupravy metra ještě v dalších třech případech. Na trase C se jedná o most přes železniční trať těsně za stanicí Kačerov směrem ke stanici Roztyly.

Další dva mosty jsou na trase B. Na traťovém úseku Lužiny–Hůrka překonává mostní konstrukce údolí Prokopského potoka (foto). Směrově a výškově je trasa úseku předurčena polohou stanic a tvoří ji dva protisměrné oblouky s poloměrem 350 m. Mostní konstrukci tvoří spojitý nosník o 9 polích délky 30 m, 7 × 45 m a 30 m. 

Podrobněji na: https://www.metrostav.cz/cs/metrem50_5-2024

 

Metrostav 8/2024, Čtyři sály barokní nádhery
Metrostav 8/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 8/2024, SQZ
Metrostav 8/2024, Ptáme se
Metrostav 8/2024, Fotosloupek
Metrostav 8/2024, Metrem 50
Metrostav 8/2024, Číslo
Metrostav 8/2024, Přestavba ruiny bývalých jeslí v Teplicích
Metrostav 8/2024, Bourací práce Libeňského mostu pokračují
Metrostav 8/2024, Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 8/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 8/2024, Lidé Metrostavu
Metrostav 8/2024, Jubilejní jízda metrem
Metrostav 8/2024, Čtyři sály barokní nádhery

Čtyři sály barokní nádhery

Metrostav 8/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 8/2024, SQZ

SQZ

Metrostav 8/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 8/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 8/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 8/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 8/2024, Přestavba ruiny bývalých jeslí v Teplicích

Přestavba ruiny bývalých jeslí v Teplicích

Metrostav 8/2024, Bourací práce Libeňského mostu pokračují

Bourací práce Libeňského mostu pokračují

Metrostav 8/2024, Metrostav DIZ závod 6

Metrostav DIZ závod 6

Metrostav 8/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 8/2024, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 8/2024, Jubilejní jízda metrem

Jubilejní jízda metrem

5

Sending statistics …

Rendering Metrem 50 (350759): (1/2) (2 ms)

Rendering Fotosloupek (350758): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (350757): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9024/item1118612-small.jpg

 i9024/item1118613-small.jpg

 i9024/item1118614-small.jpg

 i9024/item1118615-small.jpg

 i9024/item1118680.svg

 i9024/vth453068-1.jpg (2x)

 i9024/vth453014-1.jpg (2x)

 i9024/vth453022-1.jpg (2x)

 i9024/vth453025-1.jpg (2x)

 i9024/vth453031-1.jpg (2x)

 i9024/vth453131-1.jpg (2x)

 i9024/vth453046-1.jpg (2x)

 i9024/vth453084-1.jpg[p1]

 i9024/vth453102-1.jpg[p1]

 i9024/vth453109-1.jpg[p1]

 i9024/vth453202-1.jpg[p1]

 i9024/vth453132-1.jpg[p1]

 i9024/vth453130-1.jpg[p1]

 i9024/item1118613-medium.jpg[p3]

 i9024/item1118614-medium.jpg[p3]