V údolí Vltavy na jihu Prahy

vzniká nová část Modřan

19. srpna 2019 / 14–15 / XXXI

více v článku na str. 5

Ptáme se: Ing. Františka Kočího,

prezidenta Skupiny Metrostav str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Metrostav Slovakia představuje

developerské projekty str. 2

Letní příloha: historie a současnost

splavnění českých řek str. 3

Kilometry pro dobrou věc

Stavba nové budovy základní školy

v Líbeznicích téměř hotova str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Milník na D48

U stavby dálnice D48

mezi Novým Jičínem

a Rychalticemi byl počátkem

srpna splněn první milník:

tým divize 4 pod vedením

Ing. Jiřího Capila zprovoznil

první jízdní pás v délce 12 km

(foto). Na místě dochází k přebudování původní silnice

na dálnici a práce jsou náročné zejména kvůli koordinaci

147 stavebních objektů rozložených po celé délce trasy.

Kromě významného podílu veškerých výrobních provozů

divize 4 se na výstavbě tohoto dálničního úseku podílí také

provoz ocelových konstrukcí divize 3.

K 50. výročí vzniku naší firmy

připravujeme speciální publikaci

Kronika Metrostavu

Pokud vlastníte historické fotografie

z našich staveb, akcí nebo oslav

a chcete se podělit o vzpomínky

nebo se zapojit do příprav,

pište na

e‑mail: kronika@metrostav.cz

V Buštěhradu testujeme zelené střechy

Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT

ve svém sídle v Buštěhradu dlouhodobě zkouší a ověřuje

různé typy vegetačních střech. Na projektu spolupracuje

Metrostav a cílem je posoudit různé skladby zelených

střech s ohledem na spolehlivost jejich funkce, nároky

na údržbu a další vlastnosti. Získané poznatky mohou

významně přispět k energeticky úspornému ochlazování

budov a jejich okolí během horkých dnů.

Projekt Zelené Město 3 pokračuje

Metrostav navazuje další etapou rezidenčního projektu

Zelené Město 3 developerské společnosti Daramis, ve

kterém postupně vznikne 63 luxusních bytů ve třech

bytových domech. Komplex roste v pražských Hrdlořezích

v Praze 9, respektive na rozhraní Prahy 3 a 9 poblíž

křižovatky ulic Spojovací, Koněvova a Českobrodská.

V blízkosti je kompletní občanská vybavenost. Dokončení

výstavby je naplánováno na leden 2021.

Společné foto účastníků a výtečná nálada těsně před náročným svátkem cyklistů Metrostav Handy Cyklo Maratonem, jehož je Metrostav generálním partnerem. Na start z ulice

Tkalcovská u centrály Metrostavu a budov Palmovka Open Parku se letos za náš koncern závodníci Skupiny Metrostav, Metrostavu a Subterry postavili v úterý 30. července

v 10.30 hodin. Do bojů s kilometry vyrazilo 12 čtyřčlenných týmů a 31 osmičlenných týmů, dvě dvojčlenné skupiny startovaly z Břeclavi. Jako každý rok platí, že kdokoliv se

zúčastnil, vyhrál. Organizátoři Metrostav Handy Cyklo Maratonu neradi říkají závod – je to více benefiční cyklojízda. Více informací naleznete ve fotoreportáži na straně 6.

Foto archiv Cesta za snem

Velké zkušenosti s rekonstrukcemi nemocnic

Zázemí pro atrakci

V mnoha zdravotnických areálech doslova od českého

Chebu až po slovenské Košice se už lékaři i pacienti

setkali s logem Metrostavu. Namátkou i v Praze, Plzni,

Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Karlových Va‑

rech, Kolíně, Jablonci, Opavě či Ostravě. Ve Fakultní

nemocnici Brno třeba už tři čtvrtě roku pracuje tým

Ing. Vítězslava Přikryla na celkovém zateplení šesti

pavilonů. Ještě významnější zakázku tu letos 15. dub‑

na zahájil i jeho kolega z jihomoravského regionu di‑

vize 1 – Ing. Radovan Jašek. Spolu s kolegy tu během

30 měsíců provede stavební úpravy a přístavbu pavi‑

lonu G, který slouží pro místní psychiatrickou kliniku.

„Stavba probíhá nejen za plného provozu zbytku nemocnice, ale přímo i samotné kliniky psychiatrie. Nesmíme jakkoliv omezit její chod a také dopravní trasy v areálu.

Čtyři etapy díla proto máme naplánované tak, aby se jednotlivá psychiatrická oddělení mohla postupně stěhovat

do nových nebo zrekonstruovaných prostor. Musíme dodržovat noční klid, hlučnost či prašnost nesmějí překročit

limity hygienické normy a všechny zásadní práce musíme

konzultovat nejen s investorem, ale se zdravotníky. To

ale jistě znají všichni moji kolegové z Metrostavu, kteří

V srpnu se v relaxačním resortu Dolní Morava na Par‑

dubicku rozjela nová atrakce – Mamutí horská dráha.

K jejímu provozu přispěl Metrostav, konkrétně tým

divize 9 pod vedením Ing. Davida Hlaváče.

Mamutí bobová dráha nabízí adrenalinovou jízdu v délce přes tři kilometry, a je tak nejdelší dráhou svého druhu

v ČR a druhou nejdelší v Evropě. Pyšní se 25 zatáčkami, 360° otáčkou ve výšce 12 m nad zemí, osmičkovou

smyčkou či podzemním tunelem. Metrostav zajistil výstavbu stanic této bobové dráhy (foto) s přípravou pro

její technologii u zakázky nástavba horní a dolní stanice

čtyřsedadlové lanové dráhy, která vede od hotelu Vista.

Stavbaři divize 9 působili v oblíbeném turistickém

resortu Dolní Morava již potřetí: poprvé to bylo 60 bytů

pro zaměstnance areálu U Slona, které byly dokončeny

v srpnu roku 2018, podruhé pracovali pod horní stanicí

lanovky Sněžník na panoramatické restauraci Skalka

s výhledem na horské hřebeny i Stezku v oblacích. Stavba

restaurace s hygienickým zázemím byla zahájena v srpnu

2017 a pro veřejnost se nové zařízení otevřelo o víkendu

před loňskými vánočními svátky.

kdy v nemocnici pracovali,“ popisuje Ing. Radovan Jašek

podmínky, za kterých stavbaři pracují.

Pavilon v bruselském stylu

Areál Fakultní nemocnice Brno – komplex až 74 let starých

49 budov se zhruba 1300 lůžky – tvoří dominantu městské části Bohunice. Pavilon G, navržený v tzv. bruselském

stylu, byl otevřen roku 1965. Skládá se ze tří navazujících

objektů rozvržených na půdorysu písmene L. Hlavní šestipodlažní objekt je vyzdívaný železobetonový skelet, navazující budovy jsou z cihel se železobetonovými stropy.

Nové přístavby – jednopodlažní budova D denního

stacionáře a částečně dvoupodlažní budova F s akutní

a příjmovou částí s lůžky a šestipodlažní komunikační

vertikálou – vytvoří uzavřená venkovní atria (vizualizace).

Provoz kliniky vylepší komunikační vertikála E.

Stavba moderní budovy v Argentinské míří do finále

Rušná křižovatka na rohu pražských ulic Plynární a Argentinská v Praze získala novou dominantu. Dosavadní

proluku zaplnila šestipatrová prosklená budova AOB

(Argentinská Office Building), jejíž stavba se blíží ke

konci. Tým pod vedením Ing. Jiřího Paulera z divize 9

projekt prováděl s využitím procesu BIM za pomoci moderních softwarových nástrojů. Více informací

o stavbě se dočtete v některém z následujících čísel.

Odstrojit až na nosnou kostru

Zakázku do 29. září 2021 dokončí sdružení, v němž kromě

Metrostavu jako lídra působí firmy OHL ŽS (32 %) a UNISTAV CONSTRUCTION (22 %). Jejich společní externí

dodavatelé teď právě přepojují rozvody TZB, provádějí

speciální zakládání a monolitické konstrukce přístaveb.

Původní pavilon G odstrojí až na základní nosnou kostru,

kterou musejí stavbaři nejen sanovat – což už také zahájili,

ale často i zesilovat včetně provedení protipožární ochrany. S tím vším už mají zkušenosti i pracovníci divize 9

Metrostavu, kteří stejně rekonstruovali dětskou část pražské Fakultní nemocnice Motol. „Pro nás bude nejsložitější

splnit postupové termíny – milníky – jednotlivých etap. Tu

první nultou jsme už dokončili, druhý milník nás čeká na

jaře příštího roku, kdy musejí být hotové nové budovy D,

E i F a plně funkční budovy A, B i C,“ konstatuje Ing. Jašek.

Foto Petr Adámek

Lenka Svobodová, vizualizace FN Brno

Metrostav_14_15_2019.indd 1

–red–, foto Drahoslav Ramík

15.08.19 12:57