V údolí Vltavy na jihu Prahy
vzniká nová část Modřan
19. srpna 2019 / 14–15 / XXXI
více v článku na str. 5
Ptáme se: Ing. Františka Kočího,
prezidenta Skupiny Metrostav str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Metrostav Slovakia představuje
developerské projekty str. 2
Letní příloha: historie a současnost
splavnění českých řek str. 3
Kilometry pro dobrou věc
Stavba nové budovy základní školy
v Líbeznicích téměř hotova str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Milník na D48
U stavby dálnice D48
mezi Novým Jičínem
a Rychalticemi byl počátkem
srpna splněn první milník:
tým divize 4 pod vedením
Ing. Jiřího Capila zprovoznil
první jízdní pás v délce 12 km
(foto). Na místě dochází k přebudování původní silnice
na dálnici a práce jsou náročné zejména kvůli koordinaci
147 stavebních objektů rozložených po celé délce trasy.
Kromě významného podílu veškerých výrobních provozů
divize 4 se na výstavbě tohoto dálničního úseku podílí také
provoz ocelových konstrukcí divize 3.
K 50. výročí vzniku naší firmy
připravujeme speciální publikaci
Kronika Metrostavu
Pokud vlastníte historické fotografie
z našich staveb, akcí nebo oslav
a chcete se podělit o vzpomínky
nebo se zapojit do příprav,
pište na
e‑mail: kronika@metrostav.cz
V Buštěhradu testujeme zelené střechy
Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT
ve svém sídle v Buštěhradu dlouhodobě zkouší a ověřuje
různé typy vegetačních střech. Na projektu spolupracuje
Metrostav a cílem je posoudit různé skladby zelených
střech s ohledem na spolehlivost jejich funkce, nároky
na údržbu a další vlastnosti. Získané poznatky mohou
významně přispět k energeticky úspornému ochlazování
budov a jejich okolí během horkých dnů.
Projekt Zelené Město 3 pokračuje
Metrostav navazuje další etapou rezidenčního projektu
Zelené Město 3 developerské společnosti Daramis, ve
kterém postupně vznikne 63 luxusních bytů ve třech
bytových domech. Komplex roste v pražských Hrdlořezích
v Praze 9, respektive na rozhraní Prahy 3 a 9 poblíž
křižovatky ulic Spojovací, Koněvova a Českobrodská.
V blízkosti je kompletní občanská vybavenost. Dokončení
výstavby je naplánováno na leden 2021.
Společné foto účastníků a výtečná nálada těsně před náročným svátkem cyklistů Metrostav Handy Cyklo Maratonem, jehož je Metrostav generálním partnerem. Na start z ulice
Tkalcovská u centrály Metrostavu a budov Palmovka Open Parku se letos za náš koncern závodníci Skupiny Metrostav, Metrostavu a Subterry postavili v úterý 30. července
v 10.30 hodin. Do bojů s kilometry vyrazilo 12 čtyřčlenných týmů a 31 osmičlenných týmů, dvě dvojčlenné skupiny startovaly z Břeclavi. Jako každý rok platí, že kdokoliv se
zúčastnil, vyhrál. Organizátoři Metrostav Handy Cyklo Maratonu neradi říkají závod – je to více benefiční cyklojízda. Více informací naleznete ve fotoreportáži na straně 6.
Foto archiv Cesta za snem
Velké zkušenosti s rekonstrukcemi nemocnic
Zázemí pro atrakci
V mnoha zdravotnických areálech doslova od českého
Chebu až po slovenské Košice se už lékaři i pacienti
setkali s logem Metrostavu. Namátkou i v Praze, Plzni,
Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Karlových Va‑
rech, Kolíně, Jablonci, Opavě či Ostravě. Ve Fakultní
nemocnici Brno třeba už tři čtvrtě roku pracuje tým
Ing. Vítězslava Přikryla na celkovém zateplení šesti
pavilonů. Ještě významnější zakázku tu letos 15. dub‑
na zahájil i jeho kolega z jihomoravského regionu di‑
vize 1 – Ing. Radovan Jašek. Spolu s kolegy tu během
30 měsíců provede stavební úpravy a přístavbu pavi‑
lonu G, který slouží pro místní psychiatrickou kliniku.
„Stavba probíhá nejen za plného provozu zbytku nemocnice, ale přímo i samotné kliniky psychiatrie. Nesmíme jakkoliv omezit její chod a také dopravní trasy v areálu.
Čtyři etapy díla proto máme naplánované tak, aby se jednotlivá psychiatrická oddělení mohla postupně stěhovat
do nových nebo zrekonstruovaných prostor. Musíme dodržovat noční klid, hlučnost či prašnost nesmějí překročit
limity hygienické normy a všechny zásadní práce musíme
konzultovat nejen s investorem, ale se zdravotníky. To
ale jistě znají všichni moji kolegové z Metrostavu, kteří
V srpnu se v relaxačním resortu Dolní Morava na Par‑
dubicku rozjela nová atrakce – Mamutí horská dráha.
K jejímu provozu přispěl Metrostav, konkrétně tým
divize 9 pod vedením Ing. Davida Hlaváče.
Mamutí bobová dráha nabízí adrenalinovou jízdu v délce přes tři kilometry, a je tak nejdelší dráhou svého druhu
v ČR a druhou nejdelší v Evropě. Pyšní se 25 zatáčkami, 360° otáčkou ve výšce 12 m nad zemí, osmičkovou
smyčkou či podzemním tunelem. Metrostav zajistil výstavbu stanic této bobové dráhy (foto) s přípravou pro
její technologii u zakázky nástavba horní a dolní stanice
čtyřsedadlové lanové dráhy, která vede od hotelu Vista.
Stavbaři divize 9 působili v oblíbeném turistickém
resortu Dolní Morava již potřetí: poprvé to bylo 60 bytů
pro zaměstnance areálu U Slona, které byly dokončeny
v srpnu roku 2018, podruhé pracovali pod horní stanicí
lanovky Sněžník na panoramatické restauraci Skalka
s výhledem na horské hřebeny i Stezku v oblacích. Stavba
restaurace s hygienickým zázemím byla zahájena v srpnu
2017 a pro veřejnost se nové zařízení otevřelo o víkendu
před loňskými vánočními svátky.
kdy v nemocnici pracovali,“ popisuje Ing. Radovan Jašek
podmínky, za kterých stavbaři pracují.
Pavilon v bruselském stylu
Areál Fakultní nemocnice Brno – komplex až 74 let starých
49 budov se zhruba 1300 lůžky – tvoří dominantu městské části Bohunice. Pavilon G, navržený v tzv. bruselském
stylu, byl otevřen roku 1965. Skládá se ze tří navazujících
objektů rozvržených na půdorysu písmene L. Hlavní šestipodlažní objekt je vyzdívaný železobetonový skelet, navazující budovy jsou z cihel se železobetonovými stropy.
Nové přístavby – jednopodlažní budova D denního
stacionáře a částečně dvoupodlažní budova F s akutní
a příjmovou částí s lůžky a šestipodlažní komunikační
vertikálou – vytvoří uzavřená venkovní atria (vizualizace).
Provoz kliniky vylepší komunikační vertikála E.
Stavba moderní budovy v Argentinské míří do finále
Rušná křižovatka na rohu pražských ulic Plynární a Argentinská v Praze získala novou dominantu. Dosavadní
proluku zaplnila šestipatrová prosklená budova AOB
(Argentinská Office Building), jejíž stavba se blíží ke
konci. Tým pod vedením Ing. Jiřího Paulera z divize 9
projekt prováděl s využitím procesu BIM za pomoci moderních softwarových nástrojů. Více informací
o stavbě se dočtete v některém z následujících čísel.
Odstrojit až na nosnou kostru
Zakázku do 29. září 2021 dokončí sdružení, v němž kromě
Metrostavu jako lídra působí firmy OHL ŽS (32 %) a UNISTAV CONSTRUCTION (22 %). Jejich společní externí
dodavatelé teď právě přepojují rozvody TZB, provádějí
speciální zakládání a monolitické konstrukce přístaveb.
Původní pavilon G odstrojí až na základní nosnou kostru,
kterou musejí stavbaři nejen sanovat – což už také zahájili,
ale často i zesilovat včetně provedení protipožární ochrany. S tím vším už mají zkušenosti i pracovníci divize 9
Metrostavu, kteří stejně rekonstruovali dětskou část pražské Fakultní nemocnice Motol. „Pro nás bude nejsložitější
splnit postupové termíny – milníky – jednotlivých etap. Tu
první nultou jsme už dokončili, druhý milník nás čeká na
jaře příštího roku, kdy musejí být hotové nové budovy D,
E i F a plně funkční budovy A, B i C,“ konstatuje Ing. Jašek.
Foto Petr Adámek
Lenka Svobodová, vizualizace FN Brno
Metrostav_14_15_2019.indd 1
–red–, foto Drahoslav Ramík
15.08.19 12:57