strana 2
Velké dílo v Brně
PTÁME SE
I když se už do loňského listopadu týmu Ing. Radomíra
Richtera z jihomoravského regionu divize 1 podařilo
včas dokončit klíčovou první etapu rekonstrukce Ja‑
náčkova divadla v Brně (foto č. 1) tak, aby mohl pro‑
běhnout prestižní festival, práce pokračovaly dalšími
etapami. Využili jsme období letních prázdnin, kdy má
divadlo přestávku, a prošli se novými interiéry.
Působivé je bezesporu foyer (foto č. 2), které nese
podobu z roku 1965 ovšem ve zbrusu novém kabátě.
Stavbaři zde repasovali podhledy, svítidla, obklady, dlažby
či omítky. Rekonstrukcí si prošly interiéry v podstatě celého divadla, jejíž rozsah na malém prostoru nelze popsat.
Nové jsou třeba prostory zázemí pro zaměstnance (foto
č. 3), studia (foto č. 4), jevištní technologie (foto č. 5),
střešní konstrukce, ale také strojovna a vzduchotechnika
(foto č. 6). Aktuálně se v rámci modernizace Janáčkova
divadla dokončují přístupové plochy v rámci třetí etapy.
Ing. Františka Kočího,
prezidenta Skupiny Metrostav
–red–, foto Drahoslav Ramík
1
Aktivity developmentu Metrostav Slovakia
1
2
3
Developerské aktivity skupiny Metrostav jsou na Slo‑
vensku zastřešované společností Metrostav Slovakia
prostřednictvím úseku developmentu. Cílem je přiná‑
šet na trh kvalitní rezidenční projekty, přičemž je třeba
reagovat na specifika řešených staveb i na rychle se
měnící požadavky zájemců o bydlení.
Samotná myšlenka vlastního developmentu ve společnosti Metrostav Slovakia sahá do roku 2010, kdy se
podařilo získat Bytový dům Nejedlého. Jeho původní
vlastník totiž nezvládal svou úlohu při jeho realizaci.
Projekt jsme nakonec celý úspěšně zastřešili a to nám
otevřelo cestu pro další příležitosti. Následovaly Bytový
dům Košická, City Park Ružinov a Devínka pod lesem
(vizualizace č. 1). Do dnešního dne se podařilo zhotovit
a prodat 935 bytových jednotek, 25 komerčních prostor
a zhruba 1300 parkovacích stání. Je předpoklad, že v prosinci se podaří zasmluvnit tisící byt u stavby Kopčianka.
Nové byty v žádaných lokalitách
Nyní Metrostav Slovakia odevzdává rezidenční projekt City Park Ružinov, který je jedním z největších v Bratislavě.
Situovaný je v širším centru hlavního města v části Ružinov. Tato lokalita patří mezi nejžádanější v hlavním městě.
Komplex tvoří tři výškové budovy propojené v suterénu třemi podzemními podlažími s parkovacím stáním
pro rezidenty a zčásti veřejnými garážemi. Celkově bylo
dokončeno 432 bytů, 117 apartmánů, 16 prostor s komerčním využitím a 783 parkovacích míst. Všechny byty
a apartmány jsou zkolaudovány a předány.
Development dále dokončuje rezidenční projekt Devínka pod lesom. Jedná se o moderní komplex tvořený třemi
terasovitými bloky, který nabízí příjemné bydlení s množstvím příležitostí pro volnočasové aktivity či relaxaci po
práci. Hotovo je 123 bytů, z toho 12 bytových jednotek
má velkometrážní terasy s výhledem na Devínsku kobylu.
Všechny byty jsou již předány.
Přeměna průmyslové zóny
V rychle se rozvíjející části Bratislavy Petržalka Metrostav
Slovakia připravuje bytový komplex Kopčianka (vizualizace č. 2). Tvoří ho čtyři bytové domy s 12 podlažími,
celkově se uvažuje o počtu 308 bytů. Projekt významně
přispěje k přeměně původně průmyslové zóny na klidnou čtvrť plnou zeleně. Mezi další výhody patří dobrá
občanská vybavenost, bohatá infrastruktura s výborným
dopravním spojením do centra města.
Stojí za to zmínit také nejnovější projekt – bytový dům
Hyla v městské části Bratislavy Dúbravka. Měl by nabídnout celkem 20 bytů, 6 apartmánů a 35 parkovacích stání.
Development taktéž řeší investiční záměry na dalších
pozemcích v Devíně i Čadci a posuzuje vícero zajímavých
projektů v Bratislavě a v Košicích.
Ing. Ladislav Madara,
foto archiv Metrostav Slovakia
2
Jazyková výuka aneb kolik řečí znáš...
4
5
I v letošním roce začne v podzimních měsících v naší
společnosti výuka jazyků. Metrostav věnuje jazykové
vybavenosti svých zaměstnanců dlouhodobě zvýšenou
pozornost. V letošním roce v individuální přípravě na
složení certifikované zkoušky B2 a C1 pokračuje 49 za‑
městnanců a další kolegové se do studia zapojí od září.
Novinkou jazykového programu naší společnosti pro
následující školní rok je opětovná podpora přípravy složení certifikátů znalosti B1. Jedná se ze strany vedení
Metrostavu o velmi podstatné rozšíření podpory jazykové výuky pro další okruh zaměstnanců i s výhledem
na prohlubování jejich znalostí při pokračování studia na
vyšší certifikáty v dalších letech. V uzavíraných dohodách
o jazykové výuce bude jistě opět dominovat anglický jazyk, ale zájem je i o studium němčiny, polštiny či ruštiny.
Individuální výuka cizí řeči je zaměřena ke zdokonalení jazykových dovedností i schopnosti komunikovat v oblasti
ekonomiky a stavebnictví. Centrum vzdělávání Skupiny
Metrostav dlouhodobě zajišťuje jazykovou výuku ve spolupráci s partnerskými jazykovými školami – Spěváček
a Threshold Training Associates.
Lektoři našich partnerských škol jsou připraveni poskytovat výuku, tak jak se o tom již přesvědčili dosavadní
úspěšní nositelé certifikátů, ve vysoké kvalitě a na různých místech naší republiky.
ků s kulturními rozdíly života v oblastech jejich budoucího
působení. V letošním roce si díky podpoře vedení divize 5
velmi intenzivně a úspěšně rozšiřoval své znalosti norštiny tým Ing. Aleše Gotharda.
Stalo se tradicí, že ve spolupráci s jazykovými školami
je připravována i skupinová jazyková výuka v otevřených
kurzech. Ta je určená pro všechny zaměstnance firem
Skupiny Metrostav a jejich rodinné příslušníky. Kurzy konané v odpoledních hodinách v Centru vzdělávání úspěšně probíhají od roku 2015. V případě zájmu o otevřené
jazykové kurzy kontaktujte: petr.furst@metrostav.cz.
Další informace nejen o jazykovém programu naleznete
na http://skupina.metrostav.cz/vzd .
Věříme, že po provedených jazykových auditech zahájí úspěšné studium další zaměstnanci společnosti Metrostav a budou ve své přípravě úspěšní. Přejeme všem
účastníkům kurzů radost ze studia.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Vývoj počtu studujících
V následujícím školním roce je díky rozšíření podpory
studia na certifikaci B1 předpoklad zvýšení zájemců.
2014
611
2015
601
2016
6
Metrostav_14_15_2019.indd 2
Speciálně pro naše týmy v cizině
Pro přípravu projektových týmů realizace zakázek v zahraničí Centrum vzdělávání nabízí i intenzivní týmovou
jazykovou výuku. Ta je zaměřena i na seznámení účastní-
607
2017
574
2018
549
2019
úroveň
553
A2
B1
B2
C1
C2
Od 1. července převzal štafetu po Jiřím Bělohlavo‑
vi a byl ustanoven prezidentem Skupiny Metrostav
a předsedou představenstva Metrostavu a.s. František
Kočí Skupinu dobře zná – nastoupil do ní před 35 lety
a přes ekonomické pozice v divizi 6 i v centrále vy‑
stoupal po profesním žebříčku až do funkce ředitele
ekonomiky výroby Metrostavu a.s. Jako viceprezident
Skupiny působil od února 2010.
V jaké kondici se Skupina nyní nachází?
Hospodářské výsledky za celou Skupinu za loňský rok
jsou velmi dobré a po několika letech, kdy stavebnictví
spíše klesalo, je tendence vzestupná. Metrostavu i všem
ostatním firmám koncernu se v minulém roce dařilo. Dosáhli jsme obratu přes 35 miliard korun a hospodářský
výsledek je více než 900 milionů korun. Tyto parametry
znamenají, že jsme největší stavební seskupení na trhu
v České republice a na Slovensku.
Jaké faktory k těmto dobrým výsledkům přispěly?
Myslím si, že to souvisí s celkovým oživením ekonomiky
v České republice i v Evropě. Veřejné investice se zlepšily
a nabídka projektů na stavebním trhu je o hodně lepší.
Potěšitelné je, že oproti předchozím letům se nám podařilo významně doplnit zásobník práce. Týká se to nejenom
Metrostavu, který v loňském roce uzavřel smlouvy v hodnotě 25 miliard korun a na letošní a příští rok má daleko
lepší zásobník práce, ale i všech ostatních firem.
Kde případně máme ještě rezervy?
Celková čísla o našem fungování jsou jedna věc, na druhé
straně si myslím, že v řadě segmentů a teritorií se ještě
nabízí prostor pro zlepšení. Ne všechny naše firmy jsou
v takové kondici, v jaké bychom si přáli. V příštích měsících na to budeme reagovat a máme připravené určité
náměty a návrhy, jak situaci vylepšit.
Chystáte nějaké zásadní změny?
Zásadní změny neplánuji. Nicméně abychom udrželi výkonnost Skupiny a abychom si zachovali stávající pozici,
si nějaké změny v našem fungování, v personálu, v organizaci i v tom, jak na některých trzích působíme, vyžádá.
Na co byste se v následujícím období chtěl zaměřit?
Rád bych podpořil zvyšování naší odborné zdatnosti
a kompetencí. V některých oborech bychom jako největší
stavební skupina měli hrát významnější roli. Chceme být
aktivnější v silničním stavitelství. V tomto segmentu ještě
nejsme tam, kde bychom chtěli být. Rovněž budu podporovat budování vlastních odborných kapacit, neboť lidské
zdroje jsou již dnes limitujícím faktorem dalšího rozvoje.
Co vás ve Skupině za poslední dobu potěšilo?
Nejvíce potěší spokojený zákazník a musím říct, že u řady
projektů, zejména v zahraničí, investoři dokážou ocenit
práci, kterou jsme pro ně udělali. Týká se to zejména
severských zemí a Islandu, kde dokončujeme naši třetí
zakázku – tunel Dýrafjörður. Jméno tam máme dobré.
Totéž platí i v Německu – třeba v loňském roce společnost
BeMo Tunnelling (BeMo) dokončila projekt lehkého metra
v Karlsruhe a náš zákazník vyjádřil velkou spokojenost
nad kvalitou a způsobem realizace díla. Rád bych také
vyzdvihl spolupráci BeMo a Subterry na německém trhu.
Ale těší mě i všechny další stavby, které jsme v poslední
době dokončili. Zejména bych rád vzpomenul rekonstrukci Národního muzea v Praze. Na tomto náročném projektu se ukázalo, že disponujeme dostatečnou kvalifikací,
abychom společně s našimi partnery a subdodavateli
dokázali úspěšně realizovat takto náročnou rekonstrukci.
Ve funkci „prvního muže“ Skupiny jste několik týdnů.
Jaké jsou vaše pocity?
V první řadě vnímám odpovědnost za další vývoj koncernu. Chtěl bych přispět k tomu, aby se Skupina dále posunula tak, jako to dokázali moji předchůdci. Předpoklady
pro to máme, disponujeme kvalitním a motivovaným
managementem ve většině společností, který poctivě
a svědomitě pracuje na svých úkolech, přičemž na to
máme dostatek zdrojů.
Za rozhovor děkuje David Kalců
15.08.19 12:57