Metrostav Norge
Metrostav Norge razí tunel na Faerských ostrovech
Velký úspěch zaznamenali kolegové ze společnosti Metrostav Norge, když v loňském roce získali svou první zakázku na Faerských ostrovech a na podzim začali razit silniční tunel na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 km spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar a nahradí úzkou horskou cestu, která je zejména v zimním období obtížně průjezdná.
Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu
S
tavbaři uložili 4. prosince k portálu tunelu sošku sv. Barbory, kterou posvětil zde žijící farář původem z Liverpoolu. Svatá Barbora je patronkou havířů a nyní ochraňuje i naše kolegy během ražby (foto).
Nový tunel bude mít šířku 8,5 metru a profil 65 m čtverečních. Tým razičů bude mít za úkol vyrazit celkem 80 000 m3 horniny a následně provést izolace na ploše 9000 m2. Ražby budou probíhat skandinávskou metodou Drill & Blast, kterou kolegové vybudovali desítky kilometrů tunelů především v Norsku, Finsku a na Islandu.
„Vstupujeme do neznámého prostředí mimo Evropskou unii i Evropský hospodářský prostor a musíme se vypořádat i s jazykovou bariérou, protože jazyky kontraktu jsou i faerština a dánština. Na druhou stranu některé rizikové parametry jako odloučené staveniště, komplikované zásobování či silný vítr už nám jsou z jiných severských zemí důvěrně známé a umíme se s nimi vypořádat,“ vysvětluje výrobní ředitel za Metrostav Norge AS Jiří Horčička.