Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Ve Vrchlabí se dnes může sportovat celý rok

Po desetiletích čekání otevřelo 27. prosince 2022 město Vrchlabí své vlastní aquacentrum. Jeho výstavbu řídil tým Ing. Ondřeje Matouška z Metrostavu DIZ, železobetonové konstrukce vybudovalo středisko divize 8 Metrostavu a do bazénu i na další lákavé atrakce včetně tobogánu pozval milovníky vody sám pohádkový Krakonoš.

Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu

S

tavbu (snímky) jsme ukončili přesně podle smlouvy 30. listopadu. Po provedení všech požadovaných testů a zkoušek při plné zátěži jsme potom 27. prosince zahájili spolu s otevřením aquacentra rok jeho zkušebního provozu, abychom odstranili případné nedostatky, které se u takovéto technologicky složité stavby mohou pokaždé vyskytnout. Byla to první bazénová hala, kterou jsem stavěl, takže jsem získával zcela nové zkušenosti nejen s moderní bazénovou technologií, která k čištění vody využívá ozon a UV lampy, takže množství chloru ve vodě je nižší než obvyklé, ale i s požadavky na připravenost pro osazení nerezových van,“ vzpomíná vedoucí projektu.

Aquacentrum se zelenou střechou má dvě ze tří podlaží zapuštěná pod zem a přes jeho prosklenou šikmou fasádu mohou plavci sledovat dění na přírodním koupališti, které v zimě za mrazu slouží bruslařům.

VODA V HLAVNÍ ROLI OD ZAČÁTKU

„Základové poměry na staveništi byly složité zejména pro mělkou úroveň hladiny tlakové podzemní vody, což si vyžádalo vybudování unikátní spodní stavby, která se skládá ze základových desek ve čtyřech úrovních s výškovým rozdílem až čtyři metry. Ze stavební jámy jsme přitom pomocí šesti čerpadel odváděli každý den kolem 40 kubíků vody. Dostat objekt ze země prostě bylo velmi složité. Ve všech směrech náročná však byla celá stavba. Ovlivnila ji totiž nejen proticovidová opatření, ale i válka na Ukrajině, které způsobily nedostatek dělníků a některých materiálů. A to jsme ještě měli štěstí, že na nás byla přívětivá příroda, protože zima byla na místní poměry velmi mírná,“ konstatoval Ing. Matoušek.

K přestřižení symbolické pásky při otevření nového bazénu se vedle účastníků výstavby připojil i vládce nedalekých hor – Krakonoš. Pod jeho patronací si jistě vodomilové vodní svět ve Vrchlabí oblíbí.

Až na jaře provedou technici Metrostavu DIZ kontrolu sadových úprav a osetí okolních pozemků, jistě si po pracovní době najdou čas i na vyzkoušení díla, které vybudovali. „Pro mě bude nejpříjemnější ponoření do relaxačního bazénu, kde věřím, že si každý najde svoji oblíbenou část – perličkové koupele, masážní trysky, chrliče nebo proudovou řeku,“ uzavírá Ing. Matoušek.

Nové vrchlabské sportoviště

Aquacentrum nabízí plavecký bazén se čtyřmi 25m dráhami. Obsahuje i 60 m dlouhý tobogán, venkovní i vnitřní vířivku, parní kabinu, desetimetrovou skluzavku a dvě další s podobou slona i jiné atrakce. Z nové vyhlídkové věže je krásný rozhled po celém areálu Vejsplachy.

Metrostav Norge

Metrostav Norge razí tunel na Faerských ostrovech

Velký úspěch zaznamenali kolegové ze společnosti Metrostav Norge, když v loňském roce získali svou první zakázku na Faerských ostrovech a na podzim začali razit silniční tunel na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 km spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar a nahradí úzkou horskou cestu, která je zejména v zimním období obtížně průjezdná.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu

S

tavbaři uložili 4. prosince k portálu tunelu sošku sv. Barbory, kterou posvětil zde žijící farář původem z Liverpoolu. Svatá Barbora je patronkou havířů a nyní ochraňuje i naše kolegy během ražby (foto). 

Nový tunel bude mít šířku 8,5 metru a profil 65 m čtverečních. Tým razičů bude mít za úkol vyrazit celkem 80 000 m3 horniny a následně provést izolace na ploše 9000 m2. Ražby budou probíhat skandinávskou metodou Drill & Blast, kterou kolegové vybudovali desítky kilometrů tunelů především v Norsku, Finsku a na Islandu.

„Vstupujeme do neznámého prostředí mimo Evropskou unii i Evropský hospodářský prostor a musíme se vypořádat i s jazykovou bariérou, protože jazyky kontraktu jsou i faerština a dánština. Na druhou stranu některé rizikové parametry jako odloučené staveniště, komplikované zásobování či silný vítr už nám jsou z jiných severských zemí důvěrně známé a umíme se s nimi vypořádat,“ vysvětluje výrobní ředitel za Metrostav Norge AS Jiří Horčička.

Skupina Metrostav

Přeliv na Orlíku roste i v zimě

Pohled z ptačí perspektivy odhaluje, že rozsáhlá rekonstrukce na Orlíku, která má vodní dílo zabezpečit před negativními vlivy povodňových průtoků, je nepřehlédnutelná na obou stranách přehrady. Díky zatím mírné zimě v průběhu ledna práce pokračují nepřetržitě.

Mimo budování skluzu na vzdušní straně hráze kolegové z divize 6 připravují vtokový objekt SO 01 a prioritou je včasné dokončení horní jímky (foto), tak aby se mohly rozeběhnout i betonářské práce na vtoku. Ten se bude nacházet v blízkosti točny a rampy na pravém břehu Vltavy a bude rozdělen na tři samostatné oddilatované části, přičemž každá bude mít samostatný hrazený otvor. 

Povodí Vltavy počítá s tím, že po dokončení by měl přeliv ustát průtok 5300 krychlových metrů za vteřinu, což odpovídá desetitisícileté vodě. Když to srovnáme s katastrofálními povodněmi v srpnu 2002, tehdy teklo hrází téměř 3000 krychlových metrů. Stavba doplňkového bezpečnostního přelivu ale ještě nějaký čas potrvá – hotovo by mělo být za necelé 4 roky.

V současnosti slouží k převádění vody za povodní hrazený korunový přeliv o třech polích a v blocích pod přelivy jsou dále situovány dvě spodní výpusti. V podhrází při levém břehu je umístěna vodní elektrárna.

Lodě i auta letos pojedou

Rekonstrukce si vyžádala snížení hladiny na kótu 339 metrů nad mořem. Do jara by ale měla být jímka v horní části hráze dokončena a následně vodohospodáři začnou hladinu pomalu zvedat. Povodí Vltavy počítá s tím, že lodní výtah, který modernizovali také kolegové z divize 6 a v sezoně 2022 již sloužil, začne převážet lodě od května, kdy začne nová plavební sezona a významně by neměla být narušena ani rekreační sezona. Silnici III/0046 vedoucí přes korunu hráze plánují vodohospodáři načas uzavřít až v roce 2024.

RED, foto Petr Adámek


 

Metrostav má talent!

Závěrečnými prezentacemi projektů se loni uzavřel program Mladých talentů, který je jednou z příležitostí, jak pracovat s potenciálem ve Skupině Metrostav.

Cílem programu je podpora kolegů, kteří stojí na začátku své kariéry. Součástí půlročního programu jsou aktivity zaměřené na rozvoj osobnosti, mentoringový program, který propojuje naše mladé talenty se zkušenými kolegy, a rovněž zapojení účastníků do vybraných projektů.

Program Mladých talentů bude pokračovat třetím během i v letošním roce. Přejeme našim mladým kolegům hodně úspěchů do dalších let!

Mgr. Jana Kroupová


 

Sloupek odborů

Dodatek kolektivní smlouvy

S ohledem na všeobecně tíživou situaci (vysoká inflace, zdražování energií apod.) iniciovaly odbory jednání se zástupci vedení Skupiny Metrostav o změnách parametrů kolektivních smluv. Z průběhu kolektivního vyjednávání mezi zástupci obou stran vyplynuly změny dvou parametrů kolektivních smluv.

K 1. 1. 2023 dochází k navýšení minimálních mzdových tarifů o 8 % a zároveň se zvyšuje stravenkový paušál ze stávajících 70 Kč nově na 85 Kč.

Ve čtvrtek 15. 12. 2022 podepsali zástupci orgánů společností Skupiny Metrostav a zástupci Koordinačního odborového orgánu Skupiny Metrostav následující dokumenty s výše popsanými změněnými parametry. Dodatek č. 1 Vzorové kolektivní smlouvy společností Skupiny Metrostav a Dodatek č. 1 Kolektivní smlouvy Metrostav a.s. i Vzorový vnitřní předpis (na rok 2023) společností Skupiny Metrostav, ve kterých nepůsobí odborová organizace. Rovněž byl podepsán dodatek Kolektivní smlouvy č. 1 společnosti Metrostav Infrastructure a.s. a také nová Kolektivní smlouva společnosti MI Roads a.s. Vzhledem ke složitější struktuře Skupiny Metrostav a z toho vyplývající se rozšiřování působení odborové organizace i do dalších dceřiných firem budou nové kolektivní smlouvy (nebo jejich dodatky) v nejbližších dnech podepsány ve shodných parametrech i u dalších společností Skupiny (TBR a.s., Metrostav DIZ, Metrostav Facility s.r.o.).

Všechna ostatní ustanovení kolektivních smluv na rok 2022 a 2023 se nemění a zůstávají dále v platnosti.

Ing. Petr Půta


 

Významné výročí v Senior klubu Metrostav

Ve čtvrtek 29. prosince 2022 oslavil člen Senior klubu Metrostav (SKM) pan PhDr. Přemysl Červenka (na snímku vlevo) významné jubileum – 100. narozeniny. Nemohli u toho chybět zástupci klubu, kteří mu předali drobné dárky, květiny a blahopřání od vedení společnosti.

Hodinka povídání utekla jako voda, a i když se nám nechtělo končit, museli jsme uvolnit místo dalším gratulantům. Ještě jednou vám, pane Červenko, do dalších let přejeme hodně zdraví!

Jan Brodský, předseda SKM


 

ŠKOLENÍ CODEXIS

Zaměstnanci Metrostavu mají možnost účastnit se vzdělávacího online setkání o softwaru CODEXIS. Jde o komplexní systém navržený pro efektivní práci s informacemi ze všech oblastí práva.

Čtyři termíny v období od 24. ledna 2023 naleznete na firemním intranetu, kde je také možnost se zaregistrovat. Odborný školitel představí nejpoužívanější funkce programu a zároveň poskytne několik tipů a triků. Věříme, že toto školení pro vás bude přínosné.

RED

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 01/2023, Most
Metrostav 01/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 01/2023, Metrostav TBR
Metrostav 01/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 01/2023, Ptáme se
Metrostav 01/2023, Fotosloupek
Metrostav 01/2023, Spolupráce se školami
Metrostav 01/2023, Číslo
Metrostav 01/2023, Divize 6
Metrostav 01/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 01/2023, Metrostav Norge
Metrostav 01/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 01/2023, Fotoreportáž
Metrostav 01/2023, Most

Most

Metrostav 01/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 01/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 01/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 01/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 01/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 01/2023, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 01/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 01/2023, Divize 6

Divize 6

Metrostav 01/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 01/2023, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 01/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 01/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

11

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (279013): (2/2) (0 ms)

Rendering Metrostav Norge (279012): (1/2) (3 ms)

Rendering Metrostav DIZ (279011): (2/3) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6728/item969824-small.jpg

 i6728/item969823.svg

 i6728/item969825-small.jpg

 i6728/item969826-small.jpg

 i6728/item969834.svg

 i6728/item969827-small.jpg

 i6728/item969828-small.jpg