Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

1

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

18. ledna 2023

ročník 35

Blansko: elegantní most už slouží pro dopravu

Obyvatelé Blanska se před vánočními svátky dočkali otevření nadjezdu, který spojuje centrum města s dosud oddělenou částí Staré Blansko. Stavbaři dokončili práce, které umožnily částečné zprovoznění nového obloukového mostu, jenž převádí automobilovou dopravu nad železniční koridor a zároveň přemosťuje řeku Svitavu. Most zatím slouží jen pro vozidla, pro pěší se otevře na jaře.

Blanka Růžičková, foto Viktor Vaculík

Z

provoznění pro dopravu je pro město důležitý mezník. Jedinou přímou spojnicí na Staré Blansko byl dosud přejezd přes frekventovanou železniční trať, kde věčně stažené závory značně komplikovaly dopravní situaci v celém okolí. Během prosince, kdy byl navíc v rámci rekonstrukce koridoru původní přejezd definitivně zrušen, byli obyvatelé této části města odkázáni na objízdnou trasu v délce 11 kilometrů.

Rozsáhlá stavba, jejíž součástí jsou i okružní křižovatky a propojení na obousměrnou komunikaci, byla zahájena v červenci 2021. Metrostav DIZ je zde generálním dodavatelem, na organizaci a vedení prací na mostní konstrukci se podílela divize 5, stavební objekt subdodavatelsky zajišťovala divize 1 Metrostavu.

S předáním díla se počítalo vloni v říjnu, ale dokončovací práce ještě pokračují. „O termínu dokončení a předání díla jednáme s investorem, náš předpoklad je v květnu 2023. Most byl zprovozněn pro dopravu od 19. prosince 2022, chodci se po něm budou procházet až na jaře,“ vysvětluje za Metrostav DIZ, závod 1, vedoucí projektu Robert Škarecký.

stavba s výškou oblouku 12 m od mostovky je novou dominantou města

Jako hlavní důvod prodlužování termínů uvádí geologické podmínky, odlišné od zadávací dokumentace a zjištěné až po zahájení prací. „Tyto problémy se objevily při zakládání mostních opěr. Nová zjištění nám znemožnila vybudování původně uvažované prostorové systémové skruže pro umístění výsuvné dráhy mostu, jejíž založení bylo uvažováno plošně. V té chvíli jsme museli hledat variantní řešení a tím nakonec bylo hlubinné založení skruže na pilotách a zcela odlišná konstrukce výsuvné dráhy,“ popisuje vedoucí projektu.

Nový obloukový most byl sestaven na výsuvné dráze mimo jeho definitivní polohu. Jeho umístění bylo složitou operací, při níž bylo třeba přesunout celou konstrukci včetně oblouků a částečně zabetonované mostovky, tj. kompaktní celek o hmotnosti přibližně 1000 tun.

V průběhu prací se řešily i běžné problémy. Práce probíhaly za provozu na železnici, což znamenalo komplikace s přístupem na druhou stranu mostu. „V podstatě obě strany stavby oddělovala řeka Svitava a šest kolejí železničního koridoru,“ shrnul Robert Škarecký. Elegantní stavba se podle jeho mínění stane po dokončení novou dominantou města.

Nový obloukový most v číslech

1000 tun – váha konstrukce, která byla jako celek vysouvána do správné polohy

77,6 m – celková délka hlavního nosného ocelového oblouku „Langrův trám“ se dvěma estakádními poli z předpjatého betonu před a za obloukem

158,4 m – celková délka nosné konstrukce

9 m – výška mostu nad terénem 

12 m – výška oblouku od mostovky 

8,33% – stoupání i klesání, jež musejí vozidla překonat při přejezdu mostu

Krátce Aktuálně

Åstfjordbrua na Prima ZOOM

S radostí oznamujeme, že film o norském mostu Åstfjordbrua (foto), který měl premiéru v říjnu loňského roku v kině Atlas, odvysílá v neděli 12. února ve 20.00 hod. televizní stanice Prima ZOOM! Snímek dokumentuje nejen náročnou stavbu mostu, ale také život našich kolegů, kteří pracují na zahraničních projektech.

Estakáda v Plzni finišuje

Na druhou polovinu února je naplánován termín, kdy dojde k otevření poslední části Západního okruhu Plzně, na kterém ve sdružení pracují kolegové z divizí 5 a 1. Nová komunikace, jejímž spoluinvestorem je město, vede od Křimické po Karlovarskou třídu. Měří 3,5 km a navazuje na první etapu dokončenou v roce 2014. Součástí úseku je 1,2 km dlouhá estakáda, tři křižovatky, čtyři mosty a tři biokoridory. Převedení tranzitní dopravy po okruhu uleví především centru Plzně.

Exkurze u modernizace nádraží

Odborní pedagogové měli možnost prohlédnout si naši stavbu (foto). Jihočeská hospodářská komora (Jhk) pro ně ještě v loňském roce totiž uspořádala na vlakovém nádraží v Českých Budějovicích exkurzi na rekonstrukci historické budovy. Průvodcem byl Jan Prokeš, který je vedoucím tohoto projektu. Rozsáhlou modernizaci nádraží realizuje sdružení zhotovitelů vedené jihočeským zastoupením divize 6 Metrostavu. Foto: Jhk

 

Metrostav 01/2023, Most
Metrostav 01/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 01/2023, Metrostav TBR
Metrostav 01/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 01/2023, Ptáme se
Metrostav 01/2023, Fotosloupek
Metrostav 01/2023, Spolupráce se školami
Metrostav 01/2023, Číslo
Metrostav 01/2023, Divize 6
Metrostav 01/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 01/2023, Metrostav Norge
Metrostav 01/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 01/2023, Fotoreportáž
Metrostav 01/2023, Most

Most

Metrostav 01/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 01/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 01/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 01/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 01/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 01/2023, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 01/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 01/2023, Divize 6

Divize 6

Metrostav 01/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 01/2023, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 01/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 01/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (279004): (2/2) (1 ms)

Rendering Most (279003): (2/11) (14 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6728/item969640.svg

 i6728/item969694-small.jpg

 i6728/item969695.svg

 i6728/item969690.svg

 i6728/item969693-small.jpg

 i6728/item969692.svg (6x)

 i6728/item969700-small.jpg

 i6728/item969701-small.jpg