1
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
18. ledna 2023
ročník 35
Blansko: elegantní most už slouží pro dopravu
Obyvatelé Blanska se před vánočními svátky dočkali otevření nadjezdu, který spojuje centrum města s dosud oddělenou částí Staré Blansko. Stavbaři dokončili práce, které umožnily částečné zprovoznění nového obloukového mostu, jenž převádí automobilovou dopravu nad železniční koridor a zároveň přemosťuje řeku Svitavu. Most zatím slouží jen pro vozidla, pro pěší se otevře na jaře.
Blanka Růžičková, foto Viktor Vaculík
Z
provoznění pro dopravu je pro město důležitý mezník. Jedinou přímou spojnicí na Staré Blansko byl dosud přejezd přes frekventovanou železniční trať, kde věčně stažené závory značně komplikovaly dopravní situaci v celém okolí. Během prosince, kdy byl navíc v rámci rekonstrukce koridoru původní přejezd definitivně zrušen, byli obyvatelé této části města odkázáni na objízdnou trasu v délce 11 kilometrů.
Rozsáhlá stavba, jejíž součástí jsou i okružní křižovatky a propojení na obousměrnou komunikaci, byla zahájena v červenci 2021. Metrostav DIZ je zde generálním dodavatelem, na organizaci a vedení prací na mostní konstrukci se podílela divize 5, stavební objekt subdodavatelsky zajišťovala divize 1 Metrostavu.
S předáním díla se počítalo vloni v říjnu, ale dokončovací práce ještě pokračují. „O termínu dokončení a předání díla jednáme s investorem, náš předpoklad je v květnu 2023. Most byl zprovozněn pro dopravu od 19. prosince 2022, chodci se po něm budou procházet až na jaře,“ vysvětluje za Metrostav DIZ, závod 1, vedoucí projektu Robert Škarecký.
stavba s výškou oblouku 12 m od mostovky je novou dominantou města
Jako hlavní důvod prodlužování termínů uvádí geologické podmínky, odlišné od zadávací dokumentace a zjištěné až po zahájení prací. „Tyto problémy se objevily při zakládání mostních opěr. Nová zjištění nám znemožnila vybudování původně uvažované prostorové systémové skruže pro umístění výsuvné dráhy mostu, jejíž založení bylo uvažováno plošně. V té chvíli jsme museli hledat variantní řešení a tím nakonec bylo hlubinné založení skruže na pilotách a zcela odlišná konstrukce výsuvné dráhy,“ popisuje vedoucí projektu.
Nový obloukový most byl sestaven na výsuvné dráze mimo jeho definitivní polohu. Jeho umístění bylo složitou operací, při níž bylo třeba přesunout celou konstrukci včetně oblouků a částečně zabetonované mostovky, tj. kompaktní celek o hmotnosti přibližně 1000 tun.
V průběhu prací se řešily i běžné problémy. Práce probíhaly za provozu na železnici, což znamenalo komplikace s přístupem na druhou stranu mostu. „V podstatě obě strany stavby oddělovala řeka Svitava a šest kolejí železničního koridoru,“ shrnul Robert Škarecký. Elegantní stavba se podle jeho mínění stane po dokončení novou dominantou města.
Nový obloukový most v číslech
1000 tun – váha konstrukce, která byla jako celek vysouvána do správné polohy
77,6 m – celková délka hlavního nosného ocelového oblouku „Langrův trám“ se dvěma estakádními poli z předpjatého betonu před a za obloukem
158,4 m – celková délka nosné konstrukce
9 m – výška mostu nad terénem
12 m – výška oblouku od mostovky
8,33% – stoupání i klesání, jež musejí vozidla překonat při přejezdu mostu