Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo Tunnelling

Stavba obří válcovny u Ilsenburgu v závěrečné fázi

Projekt Adjustage II, haly 6, 7 a 8, na kterém společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od června 2018, míří do finále. Stavba byla z velké části předána a probíhají dokončovací práce. Stojí za to připomenout použité technologie a zajímavé momenty.

Franz Lenkenhoff, Robert Dostál

V

prosinci 2019 byla se zákazníkem Ilsenburger Grobblech GmbH dohodnuta paušální cena a sjednány nové termíny. Dohodnuté realizované části hal byly 14. dubna 2020 předány investorovi k montáži strojního zařízení. V létě téhož roku byly provedeny dodatečné práce na infrastruktuře mimo haly a po dokončení ocelové konstrukce zbývalo ještě zrealizovat technické vybavení budov, práce na potrubí a kabeláž.

V roce 2020 bylo na staveništi několik vysoce zajímavých činností. Vlastní ocelová konstrukce se svými téměř 6000 tunami představovala další velkou výzvu. Stavební projektové práce ohledně dodávky a montáže ocelových konstrukcí musely být ze strany investora přizpůsobeny pokročilému projektování technologií. Jak Sdružení Neubau Adjustage Ilsenburg, tak i investor posílili své týmy o zkušené odborníky a stavební procesy byly radikálně pozměněny. Například statické výpočtové systémy musely být uzpůsobeny tak, aby bylo možné u ocelové konstrukce bezpečně unést vysoké teplotní zatížení +80 °C.

vybudování obří haly vyžadovalo velmi náročné postupy a především obtížné manévry s jeřáby

Zvláštní bod představovaly velké portálové jeřáby pro účely přemostění konstrukcí chladicího lůžka při překlenutí haly o délce 24, 36 a 48 m. Jeřáby o váze 300 tun včetně hlavních podpěr jako nedílné součásti hlavní nosné konstrukce byly během projektu kompletně přepracovány a vyrobeny.

Nad již vybudovaným železobetonovým sklepem s chladicím ložem byly postaveny dočasné mosty, aby se vytvořily cesty pro SPMT (Self Propelled Modular Transporter), s jejichž pomocí mohly být portálové nosníky zasunuty a naskládány speciálními zvedacími Jack-systémy (foto). Za zmínku stojí i technické vybavení budovy, které zahrnuje klasické napájení včetně vytápění, větrání, sanitárního zařízení, bezpečnostního a venkovního osvětlení, uzemnění a ochranu před bleskem, stejně jako vysokou úroveň vybavení zásuvkovými rozdělovači v závislosti na provozu.

Síť pro zásobování médií zahrnuje celkem 16 000 m potrubí pro pitnou vodu, různá potrubí chladicí vody, dálkové vytápění, technické plyny jako kyslík, dusík, acetylen a argon. Dále byla vytvořena zásobovací síť pro bezolejový stlačený vzduch, dodávku a likvidaci oleje pro výrobní zařízení a také dodávku zemního plynu pro pece na ohřev těžkých plechů.

Ptáme se...

Ing. Filip Kalina

Vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů

Do Metrostavu nastoupil v roce 2015 ještě v průběhu studií ČVUT a u projektu ELI v Dolních Břežanech nabral první zkušenosti s informačním modelem budovy, zkráceně BIM (Building Information Modelling). Odtud jeho cesta vedla do Úseku výrobně-technického ředitele, nyní vede útvar specializovaný na práci s BIM a digitálními nástroji.

Digitalizace, BIM – to jsou pojmy, které se ve stavebnictví objevují stále častěji. Můžete je stručně vysvětlit?

Digitalizace je obecnější pojem, který zahrnuje implementaci a integraci digitálních aplikací do stavebního segmentu. S tím je spojen také přenos prováděných pracovních postupů a činností do digitálního prostředí. BIM jako takový je součástí digitalizace. Jde o přímé nasazení nástrojů pro vytváření modelů a práci s informacemi v nich obsažených. 

Čím vším se aktuálně zabýváte?

Má činnost by se dala charakterizovat stále velkým učením, jelikož se změnou pozice je nutné se obeznámit s velkým množstvím nových povinností. Obecně se dá říci, že práce je teď rozdělena mezi dvě hlavní oblasti: výrobní a předvýrobní přípravu projektů a poté na činnost spojenou se zaváděním digitálních nástrojů a adaptaci i řešení našich interních procesů pomocí těchto aplikací. V oblasti konkrétních projektů je to práce spojená s projektem rekonstrukce hotelu InterContinental, v rámci interní digitalizace se soustředíme hlavně na digitalizace kontrol kvality a nasazení aplikace pro provádění těchto kontrol přímo na stavbách.

Můžete zmínit některé přínosy BIM?

Práce s modely by měla usnadnit přístup a zajistit aktuálnost technických parametrům a požadavků na jednotlivé prvky staveb. Zároveň by práce s modely měla také zjednodušit přípravu výkazů výměr pro ocenění a celkovou technickou koordinaci projektu.

Jak se daří digitalizaci ve stavebnictví uvádět do praxe, případně u kterých projektů se s ní můžeme setkat?

S digitalizací je to jako se vším novým a neznámým. Očekávání jsou velká a bohužel software a digitální marketing často slibuje nemožné. Technická standardizace je v této oblasti také ještě v začátcích, nicméně postupnými kroky se nám daří jednotlivé střípky, nástroje a postupy testováním na našich projektech uvádět v život. Staveb, na kterých již model více či méně využíváme, je celá řada. Uvedu dvě, jež byly zde v novinách již dříve zmiňovány – provedení 3D scanu historického objektu Císařských lázní či kontrola modelů po stránce koordinace u rekonstrukce hotelu InterContinental.

Je obtížné získávat odborníky, kteří mají s danou problematikou zkušenosti?

Ano i ne. BIM teoretiků se vždy najde dostatek, ale zkušených praktiků, kteří skutečně s modely umějí a dokážou pracovat napříč softwarovými nástroji, je v České republice velmi omezené množství. Daleko větší potenciál proto vidím ve výchově a přípravě našich vlastních kapacit a práci s novými absolventy.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Vrata obřího zdymadla

Vodní dílo Gabčíkovo na Slovensku, na jehož rekonstrukci pracují stavbaři z divize 8 vedení Ing. Radkem Liškou, Ph.D, fascinuje velikostí plavební komory (PK) i vrat.

Ta dolní o rozměrech jedné vrátně 19,6 x 22 m a hmotnosti 460 tun jsou již déle osazena. „Dolní vrata dokončena z pohledu ocelových konstrukcí. Dále probíhají kompletace elektroinstalací (vnitřní vybavení vrat) a zprovozňování hydraulického systému k uvedení konstrukce do fáze funkčních zkoušek,“ vysvětluje Radek Liška. Na horních vratech se dokončují montážní a svářecí práce a konstrukce se připravuje k provedení PKO. Koncem dubna by měla být horní vrata připravena k zahájení funkčních zkoušek.

 

Metrostav 06/2021, Byty
Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 06/2021, Nevšední architektura
Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 06/2021, Ptáme se
Metrostav 06/2021, Fotosloupek
Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat
Metrostav 06/2021, Číslo
Metrostav 06/2021, Divize 9
Metrostav 06/2021, BES a divize 5
Metrostav 06/2021, Divize 3
Metrostav 06/2021, Divize 5
Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 06/2021, Fotoreportáž
Metrostav 06/2021, Byty

Byty

Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 06/2021, Nevšední architektura

Nevšední architektura

Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 06/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav 06/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 06/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 06/2021, BES a divize 5

BES a divize 5

Metrostav 06/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 06/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 06/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (162375): (1/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (162374): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (162373): (1/3) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4039/item184573-small.jpg

 i4039/item184574.svg

 i4039/item184567.svg

 i4039/item184579-small.jpg

 i4039/item184580-small.jpg

 i4039/item183364.svg