Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Ing. Filip Kalina

Vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů

Do Metrostavu nastoupil v roce 2015 ještě v průběhu studií ČVUT a u projektu ELI v Dolních Břežanech nabral první zkušenosti s informačním modelem budovy, zkráceně BIM (Building Information Modelling). Odtud jeho cesta vedla do Úseku výrobně-technického ředitele, nyní vede útvar specializovaný na práci s BIM a digitálními nástroji.

Digitalizace, BIM – to jsou pojmy, které se ve stavebnictví objevují stále častěji. Můžete je stručně vysvětlit?

Digitalizace je obecnější pojem, který zahrnuje implementaci a integraci digitálních aplikací do stavebního segmentu. S tím je spojen také přenos prováděných pracovních postupů a činností do digitálního prostředí. BIM jako takový je součástí digitalizace. Jde o přímé nasazení nástrojů pro vytváření modelů a práci s informacemi v nich obsažených. 

Čím vším se aktuálně zabýváte?

Má činnost by se dala charakterizovat stále velkým učením, jelikož se změnou pozice je nutné se obeznámit s velkým množstvím nových povinností. Obecně se dá říci, že práce je teď rozdělena mezi dvě hlavní oblasti: výrobní a předvýrobní přípravu projektů a poté na činnost spojenou se zaváděním digitálních nástrojů a adaptaci i řešení našich interních procesů pomocí těchto aplikací. V oblasti konkrétních projektů je to práce spojená s projektem rekonstrukce hotelu InterContinental, v rámci interní digitalizace se soustředíme hlavně na digitalizace kontrol kvality a nasazení aplikace pro provádění těchto kontrol přímo na stavbách.

Můžete zmínit některé přínosy BIM?

Práce s modely by měla usnadnit přístup a zajistit aktuálnost technických parametrům a požadavků na jednotlivé prvky staveb. Zároveň by práce s modely měla také zjednodušit přípravu výkazů výměr pro ocenění a celkovou technickou koordinaci projektu.

Jak se daří digitalizaci ve stavebnictví uvádět do praxe, případně u kterých projektů se s ní můžeme setkat?

S digitalizací je to jako se vším novým a neznámým. Očekávání jsou velká a bohužel software a digitální marketing často slibuje nemožné. Technická standardizace je v této oblasti také ještě v začátcích, nicméně postupnými kroky se nám daří jednotlivé střípky, nástroje a postupy testováním na našich projektech uvádět v život. Staveb, na kterých již model více či méně využíváme, je celá řada. Uvedu dvě, jež byly zde v novinách již dříve zmiňovány – provedení 3D scanu historického objektu Císařských lázní či kontrola modelů po stránce koordinace u rekonstrukce hotelu InterContinental.

Je obtížné získávat odborníky, kteří mají s danou problematikou zkušenosti?

Ano i ne. BIM teoretiků se vždy najde dostatek, ale zkušených praktiků, kteří skutečně s modely umějí a dokážou pracovat napříč softwarovými nástroji, je v České republice velmi omezené množství. Daleko větší potenciál proto vidím ve výchově a přípravě našich vlastních kapacit a práci s novými absolventy.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Vrata obřího zdymadla

Vodní dílo Gabčíkovo na Slovensku, na jehož rekonstrukci pracují stavbaři z divize 8 vedení Ing. Radkem Liškou, Ph.D, fascinuje velikostí plavební komory (PK) i vrat.

Ta dolní o rozměrech jedné vrátně 19,6 x 22 m a hmotnosti 460 tun jsou již déle osazena. „Dolní vrata dokončena z pohledu ocelových konstrukcí. Dále probíhají kompletace elektroinstalací (vnitřní vybavení vrat) a zprovozňování hydraulického systému k uvedení konstrukce do fáze funkčních zkoušek,“ vysvětluje Radek Liška. Na horních vratech se dokončují montážní a svářecí práce a konstrukce se připravuje k provedení PKO. Koncem dubna by měla být horní vrata připravena k zahájení funkčních zkoušek.

Metrostav Ankara Inşaat

Stavba tunelů lanovky v Istanbulu finišuje

Generální konzul České republiky v Istanbulu pan Jiří Čistecký, obchodní rada Jan Ondřejka a hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů Ing. Marek Gasparovič se zúčastnili prohlídky (foto) projektu podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü, kterou staví naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat.

RED, foto archiv Ing. Marka Gasparoviče

L

anovka se bude podobat té na pražský Petřín, ale povede podzemním tunelem, jenž se uprostřed trasy rozšíří kvůli umístění výhybny. Podzemní dráha spojí luxusní čtvrť Bebek na pobřeží evropského břehu Bosporu s o sto metrů výš ležícím pahorkem Hisarüstü, kde se napojí na metro M6. Na svahu, pod kterým povede, stojí historická pevnost Rumelihisarı, jejíž název se nejčastěji překládá jako Pevnost v zemi Římanů. Je ale situována mimo trasu tunelu. Spolu s dolní stanicí lanovky vznikne na pobřeží moře nová cyklostezka.

Do prorážky horní a dolní části traťového tunelu zbývá posledních 40 m. Oba staniční tunely jsou již vyraženy a opatřeny definitivním ostěním stejně jako výhybna a velká část traťových a pomocných tunelů.

Stavbyvedoucí projektu Çağrihan Karstarli v průběhu prohlídky prezentoval technické parametry stavby. Slavnostní dokončení montáže lanovky by mělo proběhnout v den státního svátku založení Turecké republiky 29. října 2021. Následně proběhnou komplexní zkoušky elektrotechnologického zařízení tohoto EPC projektu a zkušební provoz.

 

Metrostav 06/2021, Byty
Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 06/2021, Nevšední architektura
Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 06/2021, Ptáme se
Metrostav 06/2021, Fotosloupek
Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat
Metrostav 06/2021, Číslo
Metrostav 06/2021, Divize 9
Metrostav 06/2021, BES a divize 5
Metrostav 06/2021, Divize 3
Metrostav 06/2021, Divize 5
Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 06/2021, Fotoreportáž
Metrostav 06/2021, Byty

Byty

Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 06/2021, Nevšední architektura

Nevšední architektura

Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 06/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav 06/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 06/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 06/2021, BES a divize 5

BES a divize 5

Metrostav 06/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 06/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 06/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

6

Sending statistics …

Rendering Metrostav Ankara Inşaat (162376): (1/2) (3 ms)

Rendering Fotosloupek (162375): (1/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (162374): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4039/item184579-small.jpg

 i4039/item184580-small.jpg

 i4039/item183364.svg

 i4039/item184583-small.jpg

 i4039/item184582.svg