Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Nevšední architektura

kostel Na Barrandově slouží

Stavbaři Metrostavu dokončili poslední součást kostela Krista Spasitele na Barrandově – monumentální světlík se zlatým orámováním (foto). O Velikonocích se tak v kostele konaly bohoslužby a další duchovní aktivity.

RED, foto Petr Adámek

S

lavnostní otevření kostela, který stavěl tým divize 9 pod vedením Josefa Majera, proběhlo již na konci loňského roku: 22. listopadu ho posvětil pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka. Architektura kostela Krista Spasitele je dílem Ateliéru Žiš­ka. Návrh kombinuje moderní přístupy a technologie s tradičními prvky. Půdorys ve tvaru kříže obklopuje příčnou loď a nad ní se symbolicky vznáší zlatý prstenec přinášející do chrámu světlo.

Tento kostel je zároveň jednou z nejmodernějších sakrálních budov v České republice. Má zateplenou fasádu, podlahové vytápění, tepelné čerpadlo s hlubinnými vrty i výtah.

BeMo Tunnelling

Stavba obří válcovny u Ilsenburgu v závěrečné fázi

Projekt Adjustage II, haly 6, 7 a 8, na kterém společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od června 2018, míří do finále. Stavba byla z velké části předána a probíhají dokončovací práce. Stojí za to připomenout použité technologie a zajímavé momenty.

Franz Lenkenhoff, Robert Dostál

V

prosinci 2019 byla se zákazníkem Ilsenburger Grobblech GmbH dohodnuta paušální cena a sjednány nové termíny. Dohodnuté realizované části hal byly 14. dubna 2020 předány investorovi k montáži strojního zařízení. V létě téhož roku byly provedeny dodatečné práce na infrastruktuře mimo haly a po dokončení ocelové konstrukce zbývalo ještě zrealizovat technické vybavení budov, práce na potrubí a kabeláž.

V roce 2020 bylo na staveništi několik vysoce zajímavých činností. Vlastní ocelová konstrukce se svými téměř 6000 tunami představovala další velkou výzvu. Stavební projektové práce ohledně dodávky a montáže ocelových konstrukcí musely být ze strany investora přizpůsobeny pokročilému projektování technologií. Jak Sdružení Neubau Adjustage Ilsenburg, tak i investor posílili své týmy o zkušené odborníky a stavební procesy byly radikálně pozměněny. Například statické výpočtové systémy musely být uzpůsobeny tak, aby bylo možné u ocelové konstrukce bezpečně unést vysoké teplotní zatížení +80 °C.

vybudování obří haly vyžadovalo velmi náročné postupy a především obtížné manévry s jeřáby

Zvláštní bod představovaly velké portálové jeřáby pro účely přemostění konstrukcí chladicího lůžka při překlenutí haly o délce 24, 36 a 48 m. Jeřáby o váze 300 tun včetně hlavních podpěr jako nedílné součásti hlavní nosné konstrukce byly během projektu kompletně přepracovány a vyrobeny.

Nad již vybudovaným železobetonovým sklepem s chladicím ložem byly postaveny dočasné mosty, aby se vytvořily cesty pro SPMT (Self Propelled Modular Transporter), s jejichž pomocí mohly být portálové nosníky zasunuty a naskládány speciálními zvedacími Jack-systémy (foto). Za zmínku stojí i technické vybavení budovy, které zahrnuje klasické napájení včetně vytápění, větrání, sanitárního zařízení, bezpečnostního a venkovního osvětlení, uzemnění a ochranu před bleskem, stejně jako vysokou úroveň vybavení zásuvkovými rozdělovači v závislosti na provozu.

Síť pro zásobování médií zahrnuje celkem 16 000 m potrubí pro pitnou vodu, různá potrubí chladicí vody, dálkové vytápění, technické plyny jako kyslík, dusík, acetylen a argon. Dále byla vytvořena zásobovací síť pro bezolejový stlačený vzduch, dodávku a likvidaci oleje pro výrobní zařízení a také dodávku zemního plynu pro pece na ohřev těžkých plechů.

Ptáme se...

Ing. Filip Kalina

Vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů

Do Metrostavu nastoupil v roce 2015 ještě v průběhu studií ČVUT a u projektu ELI v Dolních Břežanech nabral první zkušenosti s informačním modelem budovy, zkráceně BIM (Building Information Modelling). Odtud jeho cesta vedla do Úseku výrobně-technického ředitele, nyní vede útvar specializovaný na práci s BIM a digitálními nástroji.

Digitalizace, BIM – to jsou pojmy, které se ve stavebnictví objevují stále častěji. Můžete je stručně vysvětlit?

Digitalizace je obecnější pojem, který zahrnuje implementaci a integraci digitálních aplikací do stavebního segmentu. S tím je spojen také přenos prováděných pracovních postupů a činností do digitálního prostředí. BIM jako takový je součástí digitalizace. Jde o přímé nasazení nástrojů pro vytváření modelů a práci s informacemi v nich obsažených. 

Čím vším se aktuálně zabýváte?

Má činnost by se dala charakterizovat stále velkým učením, jelikož se změnou pozice je nutné se obeznámit s velkým množstvím nových povinností. Obecně se dá říci, že práce je teď rozdělena mezi dvě hlavní oblasti: výrobní a předvýrobní přípravu projektů a poté na činnost spojenou se zaváděním digitálních nástrojů a adaptaci i řešení našich interních procesů pomocí těchto aplikací. V oblasti konkrétních projektů je to práce spojená s projektem rekonstrukce hotelu InterContinental, v rámci interní digitalizace se soustředíme hlavně na digitalizace kontrol kvality a nasazení aplikace pro provádění těchto kontrol přímo na stavbách.

Můžete zmínit některé přínosy BIM?

Práce s modely by měla usnadnit přístup a zajistit aktuálnost technických parametrům a požadavků na jednotlivé prvky staveb. Zároveň by práce s modely měla také zjednodušit přípravu výkazů výměr pro ocenění a celkovou technickou koordinaci projektu.

Jak se daří digitalizaci ve stavebnictví uvádět do praxe, případně u kterých projektů se s ní můžeme setkat?

S digitalizací je to jako se vším novým a neznámým. Očekávání jsou velká a bohužel software a digitální marketing často slibuje nemožné. Technická standardizace je v této oblasti také ještě v začátcích, nicméně postupnými kroky se nám daří jednotlivé střípky, nástroje a postupy testováním na našich projektech uvádět v život. Staveb, na kterých již model více či méně využíváme, je celá řada. Uvedu dvě, jež byly zde v novinách již dříve zmiňovány – provedení 3D scanu historického objektu Císařských lázní či kontrola modelů po stránce koordinace u rekonstrukce hotelu InterContinental.

Je obtížné získávat odborníky, kteří mají s danou problematikou zkušenosti?

Ano i ne. BIM teoretiků se vždy najde dostatek, ale zkušených praktiků, kteří skutečně s modely umějí a dokážou pracovat napříč softwarovými nástroji, je v České republice velmi omezené množství. Daleko větší potenciál proto vidím ve výchově a přípravě našich vlastních kapacit a práci s novými absolventy.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 06/2021, Byty
Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 06/2021, Nevšední architektura
Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 06/2021, Ptáme se
Metrostav 06/2021, Fotosloupek
Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat
Metrostav 06/2021, Číslo
Metrostav 06/2021, Divize 9
Metrostav 06/2021, BES a divize 5
Metrostav 06/2021, Divize 3
Metrostav 06/2021, Divize 5
Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 06/2021, Fotoreportáž
Metrostav 06/2021, Byty

Byty

Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 06/2021, Nevšední architektura

Nevšední architektura

Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 06/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav 06/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 06/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 06/2021, BES a divize 5

BES a divize 5

Metrostav 06/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 06/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 06/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (162374): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (162373): (1/3) (4 ms)

Rendering Nevšední architektura (163477): (1/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4039/item184504-small.jpg

 i4039/item184516.svg

 i4039/item184510.svg

 i4039/item184573-small.jpg

 i4039/item184574.svg

 i4039/item184567.svg

 i4039/item184579-small.jpg