-
Metrostav
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
Byty
6
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
15. dubna 2021
ročník 33
Zelený trojúhelník se proměnil v Unicity
Osm domů (foto) postavil ve třech etapách jedné zakázky – od listopadu 2016 do dubna 2021 – tým Ing. Pavla Brázdila z plzeňského zastoupení divize 1. Vyrostly na Borských Polích nedaleko areálu Západočeské univerzity a obsahují 542 bytů – od garsonek po 3+kk, 434 parkovacích míst a několik komerčních prostor.
Lenka Svobodová, foto Miroslav Chaloupka
současné době – při poslední třetí etapě – si koupené byty přebírají klienti a ostatní prostory investor. Zhruba polovina bytových jednotek je totiž nabízena k pronájmu a jsou dokončeny ve standardu, jenž vyžadoval. Do konce dubna pak skončí i práce na oplocení předzahrádek, zbylé sadové úpravy a dětská hřiště doplní herní prvky. Ve stejné době se uskuteční i poslední z řady kolaudací, která se bude týkat komunikací vybudovaných ve všech etapách díla, protože ty zatím fungují jen v režimu předčasného užívání.
ZMĚNY A SOUBĚH ETAP
„Zakázka prošla v průběhu výstavby řadou proměn. Jednalo se nejen o dodatečné klientské změny v bytech podle požadavků kupujících, které se nejvíc týkaly obkladů a dlažeb či podlahových krytin, ale také o změny ze strany objednatele. Ty nastaly zejména ve 2. etapě prací, kdy byly do přízemí dodatečně doplněny prádelny. Ve skutečnosti asi budou spíš sloužit jako společenské prostory, které budou moci obyvatelé domu využívat k relaxaci. Ve vnitrobloku domů vznikl park s mnoha herními prvky pro odpočinek i sport. V době výstavby 3. etapy jsme pak podle samostatné smlouvy s objednatelem vytvořili v jedné z prvně postavených budov tři komerční prostory pro pekárnu, bistro a fitness,“ říká Ing. Brázdil, vedoucí projektu, kterému stavbaři zkráceně říkali Zelený trojúhelník.
Všechny byty vznikly moderní architekturou a promyšleným dispozičním řešením
Na železobetonové kostře klasicky navržených bytových domů pracovali při prvních dvou etapách díla betonáři divize 6, při poslední třetí etapě je nahradili zaměstnanci Metrostavu ze střediska HSV Plzeň.
„Souběh jednotlivých etap byl náročný. Museli jsme zajistit plynulý provoz stavby, ale zároveň nesměli narušit funkčnost předaných bytů a s ní spojený očekávaný komfort bydlení již nastěhovaných klientů,“ vzpomíná Ing. Brázdil. A doplňuje: „Chtěl bych poděkovat nejen svému týmu, ale i subdodavatelským firmám, protože i přes potíže vyvolané covidem, které kvůli nedostatku řemeslníků vedly až k přerušení některých činností, jsme vždy dokázali aktualizovat harmonogram prací tak, že jsme zasmluvněné termíny splnili bez zásadních dopadů na dokončení celého díla a plánované předávání bytů.“
Krátce aktuálně
Krátce Aktuálně
Citlivá rekonstrukce
Bytový dům v Husově ulici v Českých Budějovicích je dalším projektem, se kterým se naše společnost uchází o titul v soutěži PRESTA jižní Čechy. Objekt byl vystavěn po demolici původních staveb a podařilo se ho citlivě zasadit mezi starší budovy tak, aby respektoval okolní výstavbu i funkci území. Realizační tým divize 6 vedl Ing. Milan Hromádka.
Díky Metrostavu čistší vzduch v Plzni
Stavbaři divize 3 vedení Davidem Novým dokončili v Plzeňské teplárenské rekonstrukci odsiřovacího zařízení a elektrostatického odlučovače. Cílem stavby bylo snížení emisí tuhých znečišťujících látek (dále jen „TZL“) a SO2.
Nové termíny akce Daruj krev 2021
V pátek 9. dubna měla proběhnout akce Daruj krev s Metrostavem. Ze strany Ústřední vojenské nemocnice v Praze (ÚVN) byl ale tento odběr zrušen a stanoven náhradní termín na 14. května. Všem, kdo se připojí, děkujeme! V letošním roce by se tato prospěšná akce měla opakovat také 30. července a 15. října.
Nevšední architektura
Nevšední architektura
kostel Na Barrandově slouží
Stavbaři Metrostavu dokončili poslední součást kostela Krista Spasitele na Barrandově – monumentální světlík se zlatým orámováním (foto). O Velikonocích se tak v kostele konaly bohoslužby a další duchovní aktivity.
RED, foto Petr Adámek
lavnostní otevření kostela, který stavěl tým divize 9 pod vedením Josefa Majera, proběhlo již na konci loňského roku: 22. listopadu ho posvětil pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka. Architektura kostela Krista Spasitele je dílem Ateliéru Žiška. Návrh kombinuje moderní přístupy a technologie s tradičními prvky. Půdorys ve tvaru kříže obklopuje příčnou loď a nad ní se symbolicky vznáší zlatý prstenec přinášející do chrámu světlo.
Tento kostel je zároveň jednou z nejmodernějších sakrálních budov v České republice. Má zateplenou fasádu, podlahové vytápění, tepelné čerpadlo s hlubinnými vrty i výtah.
BeMo Tunnelling
BeMo Tunnelling
Stavba obří válcovny u Ilsenburgu v závěrečné fázi
Projekt Adjustage II, haly 6, 7 a 8, na kterém společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od června 2018, míří do finále. Stavba byla z velké části předána a probíhají dokončovací práce. Stojí za to připomenout použité technologie a zajímavé momenty.
Franz Lenkenhoff, Robert Dostál
prosinci 2019 byla se zákazníkem Ilsenburger Grobblech GmbH dohodnuta paušální cena a sjednány nové termíny. Dohodnuté realizované části hal byly 14. dubna 2020 předány investorovi k montáži strojního zařízení. V létě téhož roku byly provedeny dodatečné práce na infrastruktuře mimo haly a po dokončení ocelové konstrukce zbývalo ještě zrealizovat technické vybavení budov, práce na potrubí a kabeláž.
V roce 2020 bylo na staveništi několik vysoce zajímavých činností. Vlastní ocelová konstrukce se svými téměř 6000 tunami představovala další velkou výzvu. Stavební projektové práce ohledně dodávky a montáže ocelových konstrukcí musely být ze strany investora přizpůsobeny pokročilému projektování technologií. Jak Sdružení Neubau Adjustage Ilsenburg, tak i investor posílili své týmy o zkušené odborníky a stavební procesy byly radikálně pozměněny. Například statické výpočtové systémy musely být uzpůsobeny tak, aby bylo možné u ocelové konstrukce bezpečně unést vysoké teplotní zatížení +80 °C.
vybudování obří haly vyžadovalo velmi náročné postupy a především obtížné manévry s jeřáby
Zvláštní bod představovaly velké portálové jeřáby pro účely přemostění konstrukcí chladicího lůžka při překlenutí haly o délce 24, 36 a 48 m. Jeřáby o váze 300 tun včetně hlavních podpěr jako nedílné součásti hlavní nosné konstrukce byly během projektu kompletně přepracovány a vyrobeny.
Nad již vybudovaným železobetonovým sklepem s chladicím ložem byly postaveny dočasné mosty, aby se vytvořily cesty pro SPMT (Self Propelled Modular Transporter), s jejichž pomocí mohly být portálové nosníky zasunuty a naskládány speciálními zvedacími Jack-systémy (foto). Za zmínku stojí i technické vybavení budovy, které zahrnuje klasické napájení včetně vytápění, větrání, sanitárního zařízení, bezpečnostního a venkovního osvětlení, uzemnění a ochranu před bleskem, stejně jako vysokou úroveň vybavení zásuvkovými rozdělovači v závislosti na provozu.
Síť pro zásobování médií zahrnuje celkem 16 000 m potrubí pro pitnou vodu, různá potrubí chladicí vody, dálkové vytápění, technické plyny jako kyslík, dusík, acetylen a argon. Dále byla vytvořena zásobovací síť pro bezolejový stlačený vzduch, dodávku a likvidaci oleje pro výrobní zařízení a také dodávku zemního plynu pro pece na ohřev těžkých plechů.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Filip Kalina
Vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů
Do Metrostavu nastoupil v roce 2015 ještě v průběhu studií ČVUT a u projektu ELI v Dolních Břežanech nabral první zkušenosti s informačním modelem budovy, zkráceně BIM (Building Information Modelling). Odtud jeho cesta vedla do Úseku výrobně-technického ředitele, nyní vede útvar specializovaný na práci s BIM a digitálními nástroji.
Digitalizace, BIM – to jsou pojmy, které se ve stavebnictví objevují stále častěji. Můžete je stručně vysvětlit?
Digitalizace je obecnější pojem, který zahrnuje implementaci a integraci digitálních aplikací do stavebního segmentu. S tím je spojen také přenos prováděných pracovních postupů a činností do digitálního prostředí. BIM jako takový je součástí digitalizace. Jde o přímé nasazení nástrojů pro vytváření modelů a práci s informacemi v nich obsažených.
Čím vším se aktuálně zabýváte?
Má činnost by se dala charakterizovat stále velkým učením, jelikož se změnou pozice je nutné se obeznámit s velkým množstvím nových povinností. Obecně se dá říci, že práce je teď rozdělena mezi dvě hlavní oblasti: výrobní a předvýrobní přípravu projektů a poté na činnost spojenou se zaváděním digitálních nástrojů a adaptaci i řešení našich interních procesů pomocí těchto aplikací. V oblasti konkrétních projektů je to práce spojená s projektem rekonstrukce hotelu InterContinental, v rámci interní digitalizace se soustředíme hlavně na digitalizace kontrol kvality a nasazení aplikace pro provádění těchto kontrol přímo na stavbách.
Můžete zmínit některé přínosy BIM?
Práce s modely by měla usnadnit přístup a zajistit aktuálnost technických parametrům a požadavků na jednotlivé prvky staveb. Zároveň by práce s modely měla také zjednodušit přípravu výkazů výměr pro ocenění a celkovou technickou koordinaci projektu.
Jak se daří digitalizaci ve stavebnictví uvádět do praxe, případně u kterých projektů se s ní můžeme setkat?
S digitalizací je to jako se vším novým a neznámým. Očekávání jsou velká a bohužel software a digitální marketing často slibuje nemožné. Technická standardizace je v této oblasti také ještě v začátcích, nicméně postupnými kroky se nám daří jednotlivé střípky, nástroje a postupy testováním na našich projektech uvádět v život. Staveb, na kterých již model více či méně využíváme, je celá řada. Uvedu dvě, jež byly zde v novinách již dříve zmiňovány – provedení 3D scanu historického objektu Císařských lázní či kontrola modelů po stránce koordinace u rekonstrukce hotelu InterContinental.
Je obtížné získávat odborníky, kteří mají s danou problematikou zkušenosti?
Ano i ne. BIM teoretiků se vždy najde dostatek, ale zkušených praktiků, kteří skutečně s modely umějí a dokážou pracovat napříč softwarovými nástroji, je v České republice velmi omezené množství. Daleko větší potenciál proto vidím ve výchově a přípravě našich vlastních kapacit a práci s novými absolventy.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Vrata obřího zdymadla
Vodní dílo Gabčíkovo na Slovensku, na jehož rekonstrukci pracují stavbaři z divize 8 vedení Ing. Radkem Liškou, Ph.D, fascinuje velikostí plavební komory (PK) i vrat.
Ta dolní o rozměrech jedné vrátně 19,6 x 22 m a hmotnosti 460 tun jsou již déle osazena. „Dolní vrata dokončena z pohledu ocelových konstrukcí. Dále probíhají kompletace elektroinstalací (vnitřní vybavení vrat) a zprovozňování hydraulického systému k uvedení konstrukce do fáze funkčních zkoušek,“ vysvětluje Radek Liška. Na horních vratech se dokončují montážní a svářecí práce a konstrukce se připravuje k provedení PKO. Koncem dubna by měla být horní vrata připravena k zahájení funkčních zkoušek.
Metrostav Ankara Inşaat
Metrostav Ankara Inşaat
Stavba tunelů lanovky v Istanbulu finišuje
Generální konzul České republiky v Istanbulu pan Jiří Čistecký, obchodní rada Jan Ondřejka a hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů Ing. Marek Gasparovič se zúčastnili prohlídky (foto) projektu podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü, kterou staví naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat.
RED, foto archiv Ing. Marka Gasparoviče
anovka se bude podobat té na pražský Petřín, ale povede podzemním tunelem, jenž se uprostřed trasy rozšíří kvůli umístění výhybny. Podzemní dráha spojí luxusní čtvrť Bebek na pobřeží evropského břehu Bosporu s o sto metrů výš ležícím pahorkem Hisarüstü, kde se napojí na metro M6. Na svahu, pod kterým povede, stojí historická pevnost Rumelihisarı, jejíž název se nejčastěji překládá jako Pevnost v zemi Římanů. Je ale situována mimo trasu tunelu. Spolu s dolní stanicí lanovky vznikne na pobřeží moře nová cyklostezka.
Do prorážky horní a dolní části traťového tunelu zbývá posledních 40 m. Oba staniční tunely jsou již vyraženy a opatřeny definitivním ostěním stejně jako výhybna a velká část traťových a pomocných tunelů.
Stavbyvedoucí projektu Çağrihan Karstarli v průběhu prohlídky prezentoval technické parametry stavby. Slavnostní dokončení montáže lanovky by mělo proběhnout v den státního svátku založení Turecké republiky 29. října 2021. Následně proběhnou komplexní zkoušky elektrotechnologického zařízení tohoto EPC projektu a zkušební provoz.
Číslo
číslo
Tolik tun váží po dostrojení zvedací most plavební komory vodního díla Hořín na Vltavě, jehož modernizaci dokončuje divize 6.
Divize 9
Divize 9
Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt
Stavbaři divize 9 v areálu hradu a zámku v Bečově nad Teplou (foto) na Karlovarsku dokončují rekonstrukci horní zámecké budovy. Práce by měly být kompletně hotovy v závěru jara. Největší pozornost budí plánované uložení relikviáře svatého Maura, který slouží jako schránka na ostatky svatých.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto archiv Metrostavu
e to druhá nejvzácnější zlatnická movitá památka po korunovačních klenotech a vůbec nejvýznamnější románská klenotnická památka na českém území. A především má za sebou neuvěřitelnou historii, která trvá již úctyhodných devět století. Nejde však o jediný poklad, který budou Pluhovské domy uchovávat. Součástí expozice bude i unikátní historická sbírka alkoholických nápojů z 19. století, která byla v 80. letech 20. století objevena společně s relikviářem. Sbírka je stále v pitelné kondici a svojí cenou snese srovnání s lahvemi šampaňského vylovenými z Titaniku.
„Bylo nám velkou ctí podílet se na této prestižní zakázce a moc mě těší, že se nám daří úspěšně finišovat. Při této příležitosti bych rád připomenul nejnáročnější a také nejpozoruhodnější součásti stavby, které nás obohatily o řadu cenných zkušeností. Velkou výzvou byly především povalové stropy, které jsme museli rozebrat a po ošetření opět složit, případně doplnit původní technologií. Kvůli montáži nových stropů jsme také museli logisticky vyřešit složitý transport půltunových profilů, a to bez použití větší mechanizace, která se do areálu hradu nedostane,“ popisuje Radek Kučera, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.
pro relikviář vzniká speciální vitrína, jejíž provedení podléhalo schvalování bezpečnostních složek státu
„Nikdy nezapomenu na zážitek ze zimy, kdy stavbaři museli kvůli sněhu a mrazu improvizovat se zásobováním, protože nákladní dopravou se nedalo dostat na horní nádvoří. Říkám si, kolik staveb v Česku se asi může pochlubit tím, že se na ně vozil materiál motorovými sáněmi? Jsem rád, že ani tyto překážky nezpůsobily významnější zdržení projektu a že expozice by měla být otevřena nejpozději v září tohoto roku,“ říká Tomáš Wizovský, kastelán Státního hradu a zámku Bečov.
Do nově zrekonstruovaných prostor se kromě relikviáře svatého Maura přestěhuje z původní modré jídelny dolního zámku část stávající doprovodné expozice. Nově zde také vznikne veškeré provozní a návštěvnické zázemí pro moderní muzejně-galerijní expozice jako například multifunkční sál, kino, edukační prostor pro nejrůznější programy spojené s relikviářem, stylová kavárna, hradní shop a podobně.
Relikviář svatého Maura
vznikl na začátku 13. století na zakázku zámožného belgického rodu Rumigny. V 19. století jej zakoupil vévoda Alfred de Beaufort-Spontin a díky němu se po různých peripetiích nakonec ocitl na zámku v Bečově nad Teplou. Jeho potomci v roce 1939 relikviář ukryli spolu se 133 lahvemi koňaku a vína pod podlahu hradní kaple. Tam upadl v zapomnění až do 80. let, kdy se Christian Beaufort spojil s americkým hledačem pokladů, který pak vyrazil na tajnou misi do Československa. Jen díky shodě šťastných okolností a pečlivosti našich kriminalistů relikviář svatého Maura nakonec neopustil hranice a pod prkny podlahy gotické kaple opět spatřil světlo světa.
BES a divize 5
BES a divize 5
Rekonstrukce vytížené silnice na Rakovnicku
Stavbaři zhruba od 12. dubna pracují v Jesenici na opravě průtahu obcí – na 2. a 3. etapě rekonstrukce silnice I/27, kterou realizuje sdružení BES s.r.o. a divize 5.
RED
de o jeden společný tým bez rozlišení na práce divize 5 Metrostavu a na práce BES, investorem je ŘSD ČR. V rámci dvou plánovaných etap se bude rekonstruovat povrch komunikace v ulici Plzeňská, dojde k výstavbě nové kanalizace a vodovodu, opraví se propustky a UV, dojde k obnově zpevněných ploch a zeleně. V rámci 2. etapy jde o úsek v délce 780 m mezi křižovatkou I/27 x II/228 a železničním přejezdem, 3. etapa v sobě zahrnuje úsek začínající železničním přejezdem směrem ven z obce na Plzeň a končící cca 20 m za sjezdem k samotě U Velkého rybníka. Délka úseku je 538 m.
„Nejsložitější na celém projektu bude jednoznačně koordinace velkého souběhu prací a nastavení komunikace s majiteli nemovitostí v trase rekonstrukce. Jedná se o velmi vytíženou silnici první třídy Plzeň – Žatec, která prochází nejužším historickým středem obce. Respektive celá Jesenice u Rakovníka je postavená podél této silnice. Objízdné trasy jsou navíc velmi dlouhé, jsou naplánované až přes Rakovník. Dopravní obslužnost některých částí Jesenice bude velmi problematická,“ říká Ing. Karel Milichovský, MBA, z divize 5.
Dodejme, že stavba bude prováděna za plné uzavírky po etapách silničního provozu nebo po polovinách (etapa 3) v rámci kyvadlově řízené dopravy.
Divize 3
Divize 3
Areál bývalých pekáren ve Vysočanech čeká nová éra
Metrostav Development zde postaví pod názvem Vysočanský mlýn rezidenční areál v původní stopě továrních budov. Stavbaři divize 3 Metrostavu nyní provádějí demolici dosavadních budov jako přípravu pro budoucí výstavbu.
RED, foto archiv stavby
ealizace bytových domů je rozdělena do tří etap. V první, jejíž výstavba bude začínat letošní rok, jsou dva bytové domy o celkem 215 bytových jednotkách. Nyní jsou dokončeny demolice objektů jídelna a EMCA, které jsou v místech budoucí výstavby první etapy. Probíhá demolice objektu pekárny a menších částí objektu mlýna.
„Na této budově zachováváme celou čelní fasádu. Ta bude zajištěna příhradovou ocelovou konstrukcí (foto) a v rámci další výstavby zabudována do nového objektu, který vznikne na původním půdorysu budovy. Demolice probíhají z větší části těžkou technikou a zajímavostí je využití tzv. minibagrů, které jsou jeřábem vysazeny na střechu objektu a provádějí demolici horních pater,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Aleš Vejmola a dodává, že s kolegy z centrály Metrostavu a TBG Metrostavu pracují na možnosti zpětného využití suti do stavebních materiálů, což je v současné době náročné hlavně na využití prostoru na stavbě.
Divize 5
Divize 5
Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky
Od května loňského roku probíhá na železniční trati z pražského Smíchova do Černošic rozsáhlá rekonstrukce. Oprava přibližně desetikilometrového úseku probíhá z důvodu průjezdnosti koridorové trati po částech a je rozplánována až do roku 2023.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
ým Romana Šimáčka z divize 5 postupně na trati přestaví nebo opraví celkem osm mostních objektů, jeden podchod a provizorní lávku v železniční stanici Radotín. V březnu stavbaři dokončili most přes Karlickou ulici, který se během rekonstrukce rozšiřoval z dvoukolejného na tříkolejný. V budoucnu je navíc možnost ještě přidat čtvrtou kolej.
„Stavbu mostu Karlická jsme zahájili v polovině března loňského roku. Z důvodu zachování železničního provozu jsme museli rekonstrukci provádět po jednotlivých polovinách. Ulice Karlická byla kompletně uzavřena pro průjezd automobilovou dopravou a most jsme museli rozdělit záporovým pažením na demolovanou část a část, kde zůstal provoz zachován,“ popisuje postup prací stavbyvedoucí Roman Šimáček. Jako první se demolovala sudá kolej směrem do centra Radotína. Na uvolněném prostoru pak stavbaři vybudovali první polovinu nového mostu pro sudé koleje 2 a 4, které byly uvedeny do provozu loni v polovině srpna. Poté práce pokračovaly rekonstrukcí druhé poloviny mostu pro lichou skupinu kolejí. „Tato část musela být kompletně dokončena do začátku loňského prosince, aby mohl být obnoven silniční provoz pod mostem. Vlaky se na kolej číslo 1 vrátily až v polovině března, po dokončení navazujících prací mimo mostní objekt,“ upřesňuje stavbyvedoucí.
Na páteřní komunikaci
Nová nosná konstrukce mostu byla provedena jako šikmá polorámová železobetonová s příčlí tvořenou zabetonovanými ocelovými nosníky. Spodní stavba byla přizpůsobena úhlu křížení, který dosahuje asi 80°. Rozpětí mostu se zvětšilo na 18 m a celkově se zlepšilo prostorové uspořádání pod mostem.
„Průběh celé stavby byl náročný a především velmi sledovaný veřejností. Most se totiž nachází přímo v centru Radotína na páteřní komunikaci, která je pro průjezd touto městskou částí klíčová,“ dodává Roman Šimáček. I přesto se stavbu podařilo zahájit i dokončit ve velmi dobré kvalitě a v rámci plánovaného harmonogramu. Ten totiž neumožňuje žádné časové posuny, a to především z důvodu navazujících stavebních postupů a výluk železniční dopravy plánovaných až rok dopředu.
Původní most z roku 1872 a 1907 měl dvě jednokolejné ocelové nýtované konstrukce s prvkovou mostovkou o rozpětí 15 m a kamennou spodní stavbu z kyklopského zdiva. Ocelové konstrukce byly napadeny hloubkovou korozí a několikrát poškozeny nárazy automobilů z důvodu nízkého průjezdného profilu pod mostem. Most již celkově nevyhovoval současnému železničnímu provozu.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Noví smluvní žáci – budoucí kolegové
V březnu jsme podepsali 16 smluv s novými žáky, kteří se rozhodli vyučit pro Metrostav a Metrostav DIZ. V rámci své praxe budou docházet na naše stavby.
V době studia je budeme finančně podporovat a žáci se budou, pokud to situace dovolí, připravovat na budoucí povolání ve svých domovských střediscích, kam po skončení školy nastoupí. V letošním roce si více než v letech minulých uvědomují výhodu jistoty zaměstnání, kterou si podpisem smlouvy zajistili. Smluvním žákům přejeme mnoho úspěchů ve studiu a poté také v zaměstnání.
Metrostav spolupracuje na výchově vlastních dělníků se třemi smluvními školami – AŘ Praha – SŠ techn. na Zeleném pruhu, SPŠ stavební a SOŠ stavební a techn. v Ústí n/L a SOŠ a SOU stavebním v Kolíně. Kvůli rostoucí potřebě dělníků jsme do projektu zařadili i několik dalších škol, které dostaly status spolupracující školy: SŠ designu a řemesel v Kladně, SŠ řemeslná v Jaroměři, SŠ a MŠ v Liberci a SŠ strojní, stavební a dopravní v Liberci.
Text a foto Zuzana Junková
Malá sonda ze severu II
Ing. arch. Irena Klingorová, jež Skupinu Metrostav reprezentuje v terénním triatlonu, strávila díky pracovní nabídce období pandemie ve Švédsku. V minulém vydání našich novin popsala svou cestu k titulu v sérii extrémních závodů, nyní uvádí svou zkušenost o tom, jak Švédsko funguje v době pandemie.
Loni v únoru se covid‑19 začal šířit světem, ke konci března byla vyhlášená celosvětová pandemie. Postupně se uzavíraly hranice většiny států, hromadné akce a závody se rušily. Obličeje lidí zahalily roušky.
Švédsko v tu dobu zvolilo jinou cestu než většina okolních států. I když se v tu dobu často v médiích psalo, že tamní nařízení jsou nulová, prý tomu tak nebylo. „Opatření tu byla, ale jiná. A světe div se, ono to tu, především díky obrovské disciplinovanosti všech lidí, fungovalo. V tu chvíli jsem si uvědomila, jaké mám vlastně štěstí, že jsem tady na severu. Ve Švédsku společnost chtěla a stále chce maximálně snížit šíření viru a zároveň co nejméně omezit běžný život. To jde za určitých podmínek a omezení, které jsou zde striktně dodržovány každým bez výjimky, a proto tu všechno může fungovat skoro jako normálně. Záměrně uvádím skoro, protože určitá omezení a podmínky tu jsou a promítají se jak do běžného života, tak i do akcí, mezi nimiž je, respektive byla, i moje série závodů en Svenska Klassiker,“ říká Irena Klingorová. Třeba v případě sportu pořadatelé našli cestu, kterou bylo možné rozložit závod do delšího časového období, aby se závodníci na trati co nejméně potkávali.
Nyní Irena Klingorová věří, že pandemie se začne vyvíjet pozitivním směrem a svět se pomalu navrátí do normálu.
RED
Pět otázek k padesátinám Metrostavu
PĚT OTÁZEK K PADESÁTINÁM METROSTAVU
Ing. Jitka Neklanová
V Metrostavu pracuje od roku 1988, přičemž stála u transformace společnosti v 90. letech. inženýrka Neklanová (na snímku z roku 2004 během první konference TEK) řídí útvar ekonomických nástrojů řízení divizí.
Kde vás Metrostav vzal?
Do Metrostavu jsem přešla z GŘ „konkurenční“ VHJ Stavební závody Praha. Nastoupila jsem do úseku ekonomického náměstka. Pracovní náplní byla ekonomika firmy, tvorba a sledování plánu, rozbory nákladů a tvorba ekonomických podkladů, a to mne vždycky zajímalo. Po roce 1989 bylo nutné, aby se Metrostav stejně jako celé stavebnictví rychle vyrovnal s přechodem na tržní prostředí. Najednou začalo více záležet na pojmech jako cash flow, kalkulace, přímé náklady, režie a bylo nutné sledovat jejich strukturu, vývoj v čase a skutečný objem. Byla to nesmírně zajímavá práce.
Co vám Metrostav dal?
Jak už jsem řekla, zajímavou práci a příležitost podílet se na vývoji a nastavení systému ekonomického sledování. Pocit, že moje práce je potřebná, a i když to není přímo stavební výroba, výsledky jsou někde vidět. Když jsem nastoupila, vnímala jsem atmosféru firmy, takovou jakoby semknutost, která dodnes přetrvává. Slovo platilo, nebyla nutná další potvrzení. I když se hodně věcí změnilo, tu atmosféru vnímám stále.
Na co jste v práci vždy dbala?
Na vztahy. Měla jsem „štěstí“ na spolupracovníky. S kolegy se nám vždy dařilo vytvořit si prostředí, v němž jsou slušné a korektní vztahy, vzájemný respekt a podpora. Často jsme přijali do týmu buď čerstvého absolventa, nebo studenta budoucího stavebního inženýra nebo ekonoma. A protože pracujeme průběžně s komplexními informacemi o společnosti, pro schopného absolventa (absolventku) je možné získat poměrně rychle přehled o firmě a pomůže mu to rozhodnout se, čím by se chtěl zabývat dál. Je to správná cesta, všichni tito bývalí kolegové zastávají nyní manažerské pozice.
Co byste ráda předala dál?
Své přesvědčení, že v tak velké společnosti, jako je Metrostav, schopní lidé dostanou ve správný čas šanci svoje schopnosti uplatnit.
Co byste společnosti k padesátinám přála?
Aby zůstala jedničkou na trhu a měla vždy mnoho práce. Aby měla možnost uplatnit své specifické schopnosti a umění na zajímavých projektech. Aby si uchovala svoji atmosféru, slušnost a korektnost. Samá velká slova, ale já to tak vidím. To, co Metrostav dělá úspěšnou firmou, je i to, že její zaměstnanci jsou rádi, že jsou Metrostaváci.
RED, foto archiv Metrostavu
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Obrazem z obnovy Armádního muzea Žižkov
RED, foto archiv Metrostavu
Týmy z divize 1 a divize 3 pod vedením Ing. Martina Kocha již nějaký čas pracují na rozsáhlé rekonstrukci budov Armádního muzea Žižkov v Praze. Zvenku jsou již patrné kompletní repliky nových oken a rekonstrukce fasády z umělého kamene, která byla na základě rozhodnutí památkářů uvedena do původního stavu z roku 1932. Pouze viditelně zdegradovaná místa byla nahrazena novým umělým kamenem.
Stavební část zahrnuje rekonstrukci celé budovy i vybudování nových prostor, které vzniknou mimo jiné zastřešením dříve otevřené dvorany.
Hotov je již průhled ze vstupního foyeru do dvorany v místě, kde bude prosklená podlaha.
Ve všech sedmi výstavních sálech probíhají intenzivní práce na výstavbě expozic. Snímek zachycuje nejnižší místo budovy ve 2. podzemní podlaží, kde se bude nacházet expozice druhé světové války.
Zajímavá je tzv. konstrukce pyramidy a mosazné konstrukce s mléčným sklem, jež bude po instalaci speciálního osvětlení prosvětlovat prostor hlavního schodiště budovy. „Momentálně dokončujeme stavební a kompletační práce, nedávno byla dána do zkušebního provozu plynová kotelna a zahajujeme temperaci výstavních sálů systémy vzduchotechniky,“ doplňuje vedoucí projektu Martin Koch. Termín otevření muzea pro veřejnost je naplánován na podzim roku 2022.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
6 Fotosloupek – fotogalerie
Dolní vrata jsou takřka hotová. Připomeňme, že jejich díly vznikaly v Provozu ocelových konstrukcí divize 3 v pražských Horních Počernicích.
Plavební komory o délce 260 m, šířce 34 m a hloubce 30 m jsou po třiceti letech provozu na pokraji životnosti a bylo třeba zajistit jejich inovaci a modernizaci.
Horní ohlaví je osazeno horními spustnými segmentovými vraty o rozměrech přibližně 11 × 34 m a hmotnosti cca 310 t. Stavbaři zde dokončují svářecí práce.
4 BeMo Tunnelling - fotogalerie
Objekt obří válcovny Adjustage II se skládá
z trojlodní tovární haly dohromady o šířce 100 m při odstupňované délce od 290 m do 340 m. Vlastní ocelová konstrukce váží téměř 6000 tun.
Jako doplněk k těžké ocelové konstrukci haly byla postavena tzv. sekundární ocelová konstrukce. Pro ochranu strojů a zařízení před nárazem ocelových plechů ve výrobním procesu při přepravě halovými jeřáby bylo vloženo a zalito betonem do připravených prefabrikovaných dutin několik set těžkých ocelových nosných konstrukcí z nosníků HEM 300.
Celoplošné osvětlení haly je zajištěno energeticky úspornými LED svítidly.
Pro napájení halových mostových jeřábů elektrickou energií byly pro každý halový komplet nainstalovány portální nosníky s jeřábovými kabelovými smyčkami.
1 Byty – fotogalerie
Projekt Unicity se nachází v plzeňské části Borská pole, v těsné blízkosti areálu Západočeské univerzity. Všechny domy jsou založeny na pilotách, na nich jsou použity základové pasy a vlastní nosnou konstrukci tvoří kombinace železobetonové monolitické konstrukce a vyzdívek z tvárnic Porotherm.
Bytové domy poskytují celkem 542 bytových jednotek i nebytové prostory. K dispozici jsou byty od velikosti 1+kk (od 44 m²) až po 4+kk (98 m²).
Vnitroblok nabízí příjemné prostředí s udržovanou zelení. Vznikly zde předzahrádky a odpočinková zóna.
Nechybí ani dětské hřiště, sportovní víceúčelové hřiště a plochy pro fitness. Do konce dubna stavbaři dokončí zbylé sadové úpravy.
3 Nevšední architektura - fotogalerie
K unikátům stavby patří kruhový světlík, jehož zlatý prstenec se symbolicky vznáší a přináší do chrámu světlo.
Dominantou kostela Krista Spasitele je také skleněný 5,5 m vysoký kříž. Váží přes tunu a je složen ze tří kusů skla, které jsou spojené v křížení kovovou konstrukcí. Dílo vytvořilo Studio Lhotský ze Železného Brodu Pelechova.
Zlatý prstenec světlíku, který vhání přirozené světlo na kněžiště, je nepřehlédnutelný i na střeše budovy.
11 Divize 3 - Fotogalerie
Pohled ze střechy objektu těstárna: vlevo mlýn, v pozadí napravo jsou patrné dvě jámy po dokončené demolici objektů. Blíže k záběru je hromada cihelné suti připravená na další zpracování.
Demolovaný objekt pekárny, v pozadí budova S1, která je památkově chráněným objektem a je určena k celkové rekonstrukci v rámci návazných etap výstavby.
- 183346.svg
- 183347.svg
- 183350.svg
- 183364.svg
- 183392.jpg
- 183393.jpg
- 183394.jpg
- 183408.pdf
- 184327.svg
- 184341.jpg
- 184344.jpg
- 184424.jpg
- 184427.jpg
- 184431.jpg
- 184435.jpg
- 184499.jpg
- 184500.jpg
- 184504.jpg
- 184510.svg
- 184516.svg
- 184564.jpg
- 184565.jpg
- 184566.jpg
- 184567.svg
- 184573.jpg
- 184574.svg
- 184575.jpg
- 184576.jpg
- 184577.jpg
- 184578.jpg
- 184579.jpg
- 184580.jpg
- 184582.svg
- 184583.jpg
- 184586.svg
- 184587.jpg
- 184591.svg
- 184593.svg
- 184594.jpg
- 184595.jpg
- 184596.jpg
- 184597.svg
- 184601.jpg
- 184602.jpg
- 184603.jpg
- 184605.jpg
- 184606.jpg
- 184607.jpg
- 184608.jpg
- 184609.jpg
- 184610.jpg
- 184615.gif
- 184883.gif
- 184920.svg
- 184921.gif
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2012
Ročník 2023
Ročník 2022
Ročník 2021
Ročník 2007
Ročník 2008
Ročník 2009
Ročník 2010
Ročník 2011
Ročník 2020
Ročník 2013
Ročník 2014
Ročník 2015
Ročník 2016
Ročník 2017
Ročník 2018
Ročník 2019
Nový rok, nové příležitosti
Rok se chýlí ke konci a nastává čas bilancování. Uplynulé měsíce přinesly klidnější období, skupina se konsolidovala, posílila a čelila výzvám. Teď je čas připravit se na nové úkoly a příležitosti.
Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě
Pardubická divize 9 dokončila čtyři nové objekty v areálu dolní morava: jde o apartmánové domy, které zvýší kapacitu ubytování v rezortu. Od roku 2017 zde metrostav postavil již řadu staveb.
Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny
Čeští stavbaři budují v Norsku největší podzemní objekt v historii firmy. Gigantické kaverny budou využity k ukládání odpadu z výroby zinku.
Přátelské zastavení v čase adventním
Kolegové ze skupiny se během adventu setkávají na večírcích a koncertech. Akce zlepšují náladu, posilují vztahy a pomáhají zvládnout předvánoční shon. Pohoštění a hudba zajistily skvělou atmosféru.
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
Stipendium_2024
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007