Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 5

Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky

Od května loňského roku probíhá na železniční trati z pražského Smíchova do Černošic rozsáhlá rekonstrukce. Oprava přibližně desetikilometrového úseku probíhá z důvodu průjezdnosti koridorové trati po částech a je rozplánována až do roku 2023.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

T

ým Romana Šimáčka z divize 5 postupně na trati přestaví nebo opraví celkem osm mostních objektů, jeden podchod a provizorní lávku v železniční stanici Radotín. V březnu stavbaři dokončili most přes Karlickou ulici, který se během rekonstrukce rozšiřoval z dvoukolejného na tříkolejný. V budoucnu je navíc možnost ještě přidat čtvrtou kolej. 

„Stavbu mostu Karlická jsme zahájili v polovině března loňského roku. Z důvodu zachování železničního provozu jsme museli rekonstrukci provádět po jednotlivých polovinách. Ulice Karlická byla kompletně uzavřena pro průjezd automobilovou dopravou a most jsme museli rozdělit záporovým pažením na demolovanou část a část, kde zůstal provoz zachován,“ popisuje postup prací stavbyvedoucí Roman Šimáček. Jako první se demolovala sudá kolej směrem do centra Radotína. Na uvolněném prostoru pak stavbaři vybudovali první polovinu nového mostu pro sudé koleje 2 a 4, které byly uvedeny do provozu loni v polovině srpna. Poté práce pokračovaly rekonstrukcí druhé poloviny mostu pro lichou skupinu kolejí. „Tato část musela být kompletně dokončena do začátku loňského prosince, aby mohl být obnoven silniční provoz pod mostem. Vlaky se na kolej číslo 1 vrátily až v polovině března, po dokončení navazujících prací mimo mostní objekt,“ upřesňuje stavbyvedoucí.

Na páteřní komunikaci

Nová nosná konstrukce mostu byla provedena jako šikmá polorámová železobetonová s příčlí tvořenou zabetonovanými ocelovými nosníky. Spodní stavba byla přizpůsobena úhlu křížení, který dosahuje asi 80°. Rozpětí mostu se zvětšilo na 18 m a celkově se zlepšilo prostorové uspořádání pod mostem.

„Průběh celé stavby byl náročný a především velmi sledovaný veřejností. Most se totiž nachází přímo v centru Radotína na páteřní komunikaci, která je pro průjezd touto městskou částí klíčová,“ dodává Roman Šimáček. I přesto se stavbu podařilo zahájit i dokončit ve velmi dobré kvalitě a v rámci plánovaného harmonogramu. Ten totiž neumožňuje žádné časové posuny, a to především z důvodu navazujících stavebních postupů a výluk železniční dopravy plánovaných až rok dopředu.

Původní most z roku 1872 a 1907 měl dvě jednokolejné ocelové nýtované konstrukce s prvkovou mostovkou o rozpětí 15 m a kamennou spodní stavbu z kyklopského zdiva. Ocelové konstrukce byly napadeny hloubkovou korozí a několikrát poškozeny nárazy automobilů z důvodu nízkého průjezdného profilu pod mostem. Most již celkově nevyhovoval současnému železničnímu provozu.

Skupina Metrostav

Noví smluvní žáci – budoucí kolegové

V březnu jsme podepsali 16 smluv s novými žáky, kteří se rozhodli vyučit pro Metrostav a Metrostav DIZ. V rámci své praxe budou docházet na naše stavby.

V době studia je budeme finančně podporovat a žáci se budou, pokud to situace dovolí, připravovat na budoucí povolání ve svých domovských střediscích, kam po skončení školy nastoupí. V letošním roce si více než v letech minulých uvědomují výhodu jistoty zaměstnání, kterou si podpisem smlouvy zajistili. Smluvním žákům přejeme mnoho úspěchů ve studiu a poté také v zaměstnání.

Metrostav spolupracuje na výchově vlastních dělníků se třemi smluvními školami – AŘ Praha – SŠ techn. na Zeleném pruhu, SPŠ stavební a SOŠ stavební a techn. v Ústí n/L a SOŠ a SOU stavebním v Kolíně. Kvůli rostoucí potřebě dělníků jsme do projektu zařadili i několik dalších škol, které dostaly status spolupracující školy: SŠ designu a řemesel v Kladně, SŠ řemeslná v Jaroměři, SŠ a MŠ v Liberci a SŠ strojní, stavební a dopravní v Liberci.

Text a foto Zuzana Junková


Malá sonda ze severu II

Ing. arch. Irena Klingorová, jež Skupinu Metrostav reprezentuje v terénním triatlonu, strávila díky pracovní nabídce období pandemie ve Švédsku. V minulém vydání našich novin popsala svou cestu k titulu v sérii extrémních závodů, nyní uvádí svou zkušenost o tom, jak Švédsko funguje v době pandemie.

Loni v únoru se covid‑19 začal šířit světem, ke konci března byla vyhlášená celosvětová pandemie. Postupně se uzavíraly hranice většiny států, hromadné akce a závody se rušily. Obličeje lidí zahalily roušky.

Švédsko v tu dobu zvolilo jinou cestu než většina okolních států. I když se v tu dobu často v médiích psalo, že tamní nařízení jsou nulová, prý tomu tak nebylo. „Opatření tu byla, ale jiná. A světe div se, ono to tu, především díky obrovské disciplinovanosti všech lidí, fungovalo. V tu chvíli jsem si uvědomila, jaké mám vlastně štěstí, že jsem tady na severu. Ve Švédsku společnost chtěla a stále chce maximálně snížit šíření viru a zároveň co nejméně omezit běžný život. To jde za určitých podmínek a omezení, které jsou zde striktně dodržovány každým bez výjimky, a proto tu všechno může fungovat skoro jako normálně. Záměrně uvádím skoro, protože určitá omezení a podmínky tu jsou a promítají se jak do běžného života, tak i do akcí, mezi nimiž je, respektive byla, i moje série závodů en Svenska Klassiker,“ říká Irena Klingorová. Třeba v případě sportu pořadatelé našli cestu, kterou bylo možné rozložit závod do delšího časového období, aby se závodníci na trati co nejméně potkávali.

Nyní Irena Klingorová věří, že pandemie se začne vyvíjet pozitivním směrem a svět se pomalu navrátí do normálu.

RED

PĚT OTÁZEK K PADESÁTINÁM METROSTAVU

Ing. Jitka Neklanová

V Metrostavu pracuje od roku 1988, přičemž stála u transformace společnosti v 90. letech. inženýrka Neklanová (na snímku z roku 2004 během první konference TEK) řídí útvar ekonomických nástrojů řízení divizí.

Kde vás Metrostav vzal?

Do Metrostavu jsem přešla z GŘ „konkurenční“ VHJ Stavební závody Praha. Nastoupila jsem do úseku ekonomického náměstka. Pracovní náplní byla ekonomika firmy, tvorba a sledování plánu, rozbory nákladů a tvorba ekonomických podkladů, a to mne vždycky zajímalo. Po roce 1989 bylo nutné, aby se Metrostav stejně jako celé stavebnictví rychle vyrovnal s přechodem na tržní prostředí. Najednou začalo více záležet na pojmech jako cash flow, kalkulace, přímé náklady, režie a bylo nutné sledovat jejich strukturu, vývoj v čase a skutečný objem. Byla to nesmírně zajímavá práce. 

Co vám Metrostav dal?

Jak už jsem řekla, zajímavou práci a příležitost podílet se na vývoji a nastavení systému ekonomického sledování. Pocit, že moje práce je potřebná, a i když to není přímo stavební výroba, výsledky jsou někde vidět. Když jsem nastoupila, vnímala jsem atmosféru firmy, takovou jakoby semknutost, která dodnes přetrvává. Slovo platilo, nebyla nutná další potvrzení. I když se hodně věcí změnilo, tu atmosféru vnímám stále.

Na co jste v práci vždy dbala?

Na vztahy. Měla jsem „štěstí“ na spolupracovníky. S kolegy se nám vždy dařilo vytvořit si prostředí, v němž jsou slušné a korektní vztahy, vzájemný respekt a podpora. Často jsme přijali do týmu buď čerstvého absolventa, nebo studenta budoucího stavebního inženýra nebo ekonoma. A protože pracujeme průběžně s komplexními informacemi o společnosti, pro schopného absolventa (absolventku) je možné získat poměrně rychle přehled o firmě a pomůže mu to rozhodnout se, čím by se chtěl zabývat dál. Je to správná cesta, všichni tito bývalí kolegové zastávají nyní manažerské pozice.

Co byste ráda předala dál?

Své přesvědčení, že v tak velké společnosti, jako je Metrostav, schopní lidé dostanou ve správný čas šanci svoje schopnosti uplatnit.

Co byste společnosti k padesátinám přála?

Aby zůstala jedničkou na trhu a měla vždy mnoho práce. Aby měla možnost uplatnit své specifické schopnosti a umění na zajímavých projektech. Aby si uchovala svoji atmosféru, slušnost a korektnost. Samá velká slova, ale já to tak vidím. To, co Metrostav dělá úspěšnou firmou, je i to, že její zaměstnanci jsou rádi, že jsou Metrostaváci.

RED, foto archiv Metrostavu

 

Metrostav 06/2021, Byty
Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 06/2021, Nevšední architektura
Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 06/2021, Ptáme se
Metrostav 06/2021, Fotosloupek
Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat
Metrostav 06/2021, Číslo
Metrostav 06/2021, Divize 9
Metrostav 06/2021, BES a divize 5
Metrostav 06/2021, Divize 3
Metrostav 06/2021, Divize 5
Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 06/2021, Fotoreportáž
Metrostav 06/2021, Byty

Byty

Metrostav 06/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 06/2021, Nevšední architektura

Nevšední architektura

Metrostav 06/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 06/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2021, Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav Ankara Inşaat

Metrostav 06/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 06/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 06/2021, BES a divize 5

BES a divize 5

Metrostav 06/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 06/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 06/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 06/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 06/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

13

Sending statistics …

Rendering Pět otázek k padesátinám Metrostavu (163540): (1/1) (0 ms)

Rendering Skupina Metrostav (162382): (1/1) (0 ms)

Rendering Divize 5 (162380): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4039/item184601-small.jpg

 i4039/item184597.svg

 i4039/item184603-small.jpg

 i4039/item184605-small.jpg