Divize 6
Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně
Ačkoli se na letiště Václava Havla v Praze letadla i cestující vracejí zatím jen pozvolna a ještě nějakou dobu potrvá, než největší české letiště ožije ruchem obvyklým před pandemií koronaviru, už teď je jisté, že v té době budou v jeho jižní části ve zkušebním provozu fungovat dokončené dvě nové čistírny – odpadních a kontaminovaných vod.
Martina Vampulová, foto Jakub Červenka
J
ejich kapacita se díky náročné rekonstrukci zvětšila a letiště tak bude z hlediska zlepšování kvality odpadních vod připraveno na další rozvoj letecké dopravy v Praze.
Dokončené dílo předá tým Ing. Josefa Holady z divize 6, jenž pracuje jako lídr ve sdružení, do zkušebního provozu na konci června. V tu dobu bude mít za sebou náročné práce trvající déle než 20 měsíců. Stavbaři Metrostavu přitom nerekonstruovali a nepřipravovali obě čistírny na nárůst kapacity od samého počátku, jejich úkolem bylo dokončit rozestavěné dílo včetně všech provozních souborů, technického i technologického zařízení. „Vzhledem k tomu, že šlo o dokončení rozestavěného díla, museli jsme se vypořádat s komplikacemi, které by jinak nevznikly. Měli jsme ztížené přístupy k rozestavěným objektům, problematické bylo i nové napojování technologií na nedokončené objekty, jejichž poloha neodpovídala projektové dokumentaci,“ popisuje vedoucí projektu Josef Holada.
složitá byla koordinace jednotlivých prací, které jsme museli provádět na mnoha místech zároveň
Díky rekonstrukci se kapacita čistírny odpadních vod zvýšila z 9 500 jednotek EO (ekvivalentní obyvatel) na 89 570 EO. Mezi dosavadní nádrže bylo potřeba na velkém prostoru vybudovat nové, které stavbaři umístili pod úroveň terénu. To pochopitelně komplikovalo využití techniky. K dispozici tak měli pouze jeden věžový jeřáb, který nakonec umístili na dno jedné z rozestavěných nádrží. Práci jim ulehčovaly ještě dva mobilní jeřáby. Poradit si museli také s atypickými prvky bednění i lešení pro bezpečný přístup k objektům. Kromě čerpací stanice a usazovacích nádrží stavbaři dokončili i nátoková koryta a technické kanály sdružených sítí. Součástí zakázky bylo nejen rozšíření retenční kapacity, výstavba linek biologického čištění kontaminovaných srážkových vod včetně úpravy jedné z linek i na čištění splaškových vod, ale také úprava a měření v tzv. Kopaninském poldru, který slouží k ochraně vodních toků a obcí pod letištěm při přívalových deštích.
Stavbu v náročných podmínkách tým inženýra Holady zvládl skvěle. Přitom ale Letiště Praha není jediným místem, kde v současné době dokončuje čistírnu odpadních vod. Do závěru spěje i intenzifikace ČOV Kamenice, která by měla být uvedena do zkušebního provozu na začátku prázdnin. Divize 6 si tak bude moci na seznamu dokončených zakázek odškrtnout další dvě položky.
Pod náročným dozorem investora
Práce na pražském letišti mají svá specifika. Letiště má na každou profesi specializovanou organizační jednotku, se kterou je nutné všechny postupy a činnosti konzultovat a následně i nechávat schválit. Vzhledem k tomu, že stavbaři pod vedením Ing. Josefa Holady na pražském letišti již dříve postavili nové depo autocisteren, byli na tento méně obvyklý přístup investora předem připraveni.