Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 6

Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně

Ačkoli se na letiště Václava Havla v Praze letadla i cestující vracejí zatím jen pozvolna a ještě nějakou dobu potrvá, než největší české letiště ožije ruchem obvyklým před pandemií koronaviru, už teď je jisté, že v té době budou v jeho jižní části ve zkušebním provozu fungovat dokončené dvě nové čistírny – odpadních a kontaminovaných vod.

Martina Vampulová, foto Jakub Červenka

J

ejich kapacita se díky náročné rekonstrukci zvětšila a letiště tak bude z hlediska zlepšování kvality odpadních vod připraveno na další rozvoj letecké dopravy v Praze.

Dokončené dílo předá tým Ing. Josefa Holady z divize 6, jenž pracuje jako lídr ve sdružení, do zkušebního provozu na konci června. V tu dobu bude mít za sebou náročné práce trvající déle než 20 měsíců. Stavbaři Metrostavu přitom nerekonstruovali a nepřipravovali obě čistírny na nárůst kapacity od samého počátku, jejich úkolem bylo dokončit rozestavěné dílo včetně všech provozních souborů, technického i technologického zařízení. „Vzhledem k tomu, že šlo o dokončení rozestavěného díla, museli jsme se vypořádat s komplikacemi, které by jinak nevznikly. Měli jsme ztížené přístupy k rozestavěným objektům, problematické bylo i nové napojování technologií na nedokončené objekty, jejichž poloha neodpovídala projektové dokumentaci,“ popisuje vedoucí projektu Josef Holada.

složitá byla koordinace jednotlivých prací, které jsme museli provádět na mnoha místech zároveň

Díky rekonstrukci se kapacita čistírny odpadních vod zvýšila z 9 500 jednotek EO (ekvivalentní obyvatel) na 89 570 EO. Mezi dosavadní nádrže bylo potřeba na velkém prostoru vybudovat nové, které stavbaři umístili pod úroveň terénu. To pochopitelně komplikovalo využití techniky. K dispozici tak měli pouze jeden věžový jeřáb, který nakonec umístili na dno jedné z rozestavěných nádrží. Práci jim ulehčovaly ještě dva mobilní jeřáby. Poradit si museli také s atypickými prvky bednění i lešení pro bezpečný přístup k objektům. Kromě čerpací stanice a usazovacích nádrží stavbaři dokončili i nátoková koryta a technické kanály sdružených sítí.  Součástí zakázky bylo nejen rozšíření retenční kapacity, výstavba linek biologického čištění kontaminovaných srážkových vod včetně úpravy jedné z linek i na čištění splaškových vod, ale také úprava a měření v tzv. Kopaninském poldru, který slouží k ochraně vodních toků a obcí pod letištěm při přívalových deštích.

Stavbu v náročných podmínkách tým inženýra Holady zvládl skvěle. Přitom ale Letiště Praha není jediným místem, kde v současné době dokončuje čistírnu odpadních vod. Do závěru spěje i intenzifikace ČOV Kamenice, která by měla být uvedena do zkušebního provozu na začátku prázdnin. Divize 6 si tak bude moci na seznamu dokončených zakázek odškrtnout další dvě položky.

Pod náročným dozorem investora

Práce na pražském letišti mají svá specifika. Letiště má na každou profesi specializovanou organizační jednotku, se kterou je nutné všechny postupy a činnosti konzultovat a následně i nechávat schválit. Vzhledem k tomu, že stavbaři pod vedením Ing. Josefa Holady na pražském letišti již dříve postavili nové depo autocisteren, byli na tento méně obvyklý přístup investora předem připraveni.

Divize 5

Divize 5 pro turisty u Karlových Varů

V turisticky zajímavé oblasti CHKO Slavkovský les u letního kina v Karlových Varech pracuje tým divize 5 na opravách mostu přes řeku Teplá. Jeho nosná konstrukce totiž vykazovala značné závady.

RED

P

ůvodní most, který převádí místní komunikaci z ulice Slovenská na parkoviště autobusů a vedou přes něj turistické trasy a cyklostezky, bude nahrazen mostem novým. Hlavním důvodem jeho přestavby je špatný technický stav spodní stavby a nosné konstrukce. Nevyhovující je nefunkční hydroizolační systém a ocelové nosníky jsou napadeny korozí kvůli protékání vody skrz betonovou desku. 

„Při rekonstrukci dojde ke snesení stávající nosné konstrukce (NK) a demolici spodní stavby včetně části opěrné zdi podél koryta řeky Teplá a ke zřízení nové nosné konstrukce z předpjatých prefabrikovaných nosníků a monolitické desky. Spodní stavba bude vrubovým kloubem spojena s NK a hlubinně založena na mikropilotách. U opěry O1 bude funkci křídel plnit kamenná opěrná zeď, která bude vyspravena a spojena s novou ŽB opěrou s umožněním dilatace,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek.

Práce odstartovaly v dubnu, hotovo by mělo být se začátkem listopadu. Stavbaři musí hlubinné založení mostu realizovat tak, aby nedošlo k ovlivnění přírodních léčivých zdrojů lázeňského místa.

Divize 9

Z původní budovy zbude jen skelet a fasáda

Brutalistní stavba bývalého obchodního domu Prior Pardubice, dnes OD Tesco, má od března nepřehlédnutelnou dominantu – věžový jeřáb Liebherr 120HC. Probíhá zde rekonstrukce, která zahrnuje rozsáhlé úpravy včetně zásahu do nosných konstrukcí. Po jejím dokončení zde budou nové stropy, nový střešní plášť a nové rozvody všech instalací.

Blanka Růžičková, foto Jakub Červenka

S

oučástí projektu je rovněž další propojení s vedlejší budovou, objektem OC Atrium Palác Pardubice. Oba objekty mají od předminulého roku stejného majitele, společnost Atrium, a mají tak vytvořit jeden velký nákupní celek. K dosavadnímu spojovacímu krčku v přízemí přibude propojení podzemních garáží a v prvním patře. Výstavbu obchodního centra, dříve AFI Palác Pardubice, zajišťoval také Metrostav, a to v letech 2006–2009. Nynější rekonstrukci a dostavbu OD Tesco provádí oblastní zastoupení Metrostavu, divize 9 v Pardubicích, ve sdružení se společností Chládek a Tintěra, Pardubice. 

Horší stav stropů, než se čekalo

Stavbaři zahájili první práce v listopadu 2019, ale brzy je museli přerušit „Již v období 12/2019 jsme během provádění dalších průzkumných a demoličních prací zachytili nevyhovující stav stropních konstrukcí, které dle původního projektu měly být zachovány. Konkrétně šlo o nedostatečné uložení stropních ocelobetonových desek na stávající ocelovou konstrukci, nekvalitně provedenou betonáž stropů a v neposlední řadě korozi stávajících ocelových částí stropních desek i nosné konstrukce,“ připomíná oblastní ředitel divize 9, Ing. David Stříteský. 

Stavební práce se kvůli nutným změnám projektu, který se nakonec rozšířil o výměnu všech stropních konstrukcí včetně střešního pláště, znovu rozběhly až vloni na podzim. „Hledali jsme řešení a hodně času zabralo také vyjednávání s investorem ohledně cenových a časových dopadů rozšířené rekonstrukce a také nutné úpravy projektové dokumentace. Z původního objektu, který se stavěl v letech 1971–1974, zůstane jen vlastní ocelový skelet a fasádní opláštění,“ říká Ing. Stříteský. Nový harmonogram předpokládá dokončení celého projektu ve druhé polovině příštího roku.

Ve „skeletu“ se minulý měsíc dokončovaly demolice jednotlivých stropních konstrukcí a byla zahájena montáž nových stropů, které budou stejně jako stávající ocelové konstrukce následně ošetřeny novou protikorozní ochranou. Stavbaři už mají za sebou také technologicky zajímavé podchycení základů sousedního objektu Atrium Palác Pardubice. Součástí propojení s rekonstruovaným OD Tesco jsou nové podpůrné konstrukce stropu nad prvním podzemním podlažím Atrium Paláce a následné vyřezání otvoru o délce šestnáct metrů do  suterénní stěny tohoto objektu.

 

Metrostav 08/2021, Vrchlabí
Metrostav 08/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 08/2021, Metrostav DS
Metrostav 08/2021, Ptáme se
Metrostav 08/2021, Fotosloupek
Metrostav 08/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 08/2021, Číslo
Metrostav 08/2021, Divize 6
Metrostav 08/2021, Divize 5
Metrostav 08/2021, Divize 9
Metrostav 08/2021, Metrostav Infrastructure
Metrostav 08/2021, Lidé Metrostavu
Metrostav 08/2021, Ftoreportáž
Metrostav 08/2021, Vrchlabí

Vrchlabí

Metrostav 08/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 08/2021, Metrostav DS

Metrostav DS

Metrostav 08/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 08/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 08/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 08/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 08/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 08/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 08/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 08/2021, Metrostav Infrastructure

Metrostav Infrastructure

Metrostav 08/2021, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 08/2021, Ftoreportáž

Ftoreportáž

9

Sending statistics …

Rendering Divize 9 (170356): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 5 (170355): (1/2) (2 ms)

Rendering Divize 6 (170354): (1/3) (12 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4184/item193164-small.jpg

 i4184/item193104.svg

 i4184/item193165.svg

 i4184/item193227.gif

 i4184/item193169.svg

 i4184/item193171-small.jpg

 i4184/item193176.svg