Divize 6 a Metrostav TBR
Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou
Některé stavby a rekonstrukce vyžadují v určitých fázích specifické činnosti, bez NICHŽ by celé dílo nebylo vůbec možné realizovat. Mezi ně patří trhací práce, které jsou nezbytné pro výstavbu nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík (FOTO). Modernizace přelivů se ujala divize 6 a tým Ing. Miroslava Vlka z Metrostavu TBR realizuje část zemních prací zahrnujících i rozpojení skalních hornin, tedy vrtací a trhací práce.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
P
řehradní železobetonové konstrukce nového bezpečnostního přelivu na Orlíku jsou velmi masivní a musí být založeny v pevných skalních horninách s dostatečnou hloubkou uložení. Proto je třeba vybudovat ve svahu vedle hlavní hráze poměrně masivní zářez o rozměrech 30 × 10 × 600 m, který je zčásti veden ve skalních horninách. Jde o horniny v pevnostní třídě R2 až R3, konkrétně Amfibolit a nelze je rozpojit strojně, ale pouze trhacími pracemi. Ty od března loňského roku provádějí odborníci pod vedením Ing. Vlka.
„Trhací práce na Orlíku jsou specifické tím, že je provádíme ve svazích se sklonem přes 40 stupňů a v blízkost i těsnicí clony přehrady a elektrárny. To vyžaduje členění do menších záběrů,“ popisuje Ing. Vlk. Práce na záběru začínají vytyčením vrtacího schématu, odvrtáním celého pole a následným nabitím vrtů trhavinou. Odborníci musejí provést ucpávky a propojit vrty do schématu podle projektu. Následuje příprava na vlastní roznět. Odpal je ukončen zapojením roznětnice a stiskem tlačítka.
Přes 80 odpalů
Kromě sklonu svahů omezuje trhací práce i maximální možné zatížení kmitání podloží. Konstrukce hráze jsou osazeny snímači, které ihned po odpalu poskytnou informace o tom, zda byly limity dodrženy. Vedoucí trhacích prací a střelmistr tak mají možnost v reálném čase reagovat na vyvozený účinek odstřelu a případně upravit velikost náloží nebo časování roznětu, aby nedošlo k překročení stanovených hodnot. Maximální hodnota kmitu je stanovena na 5 mm, přičemž účinky trhacích prací se pohybují zhruba na polovině této hodnoty.
Při stavbě přelivu jsou nutné TRHACÍ PRÁCE. I takto specifické činnosti dokáže naše firma realizovat v rámci Skupiny
Do začátku května proběhlo už víc než 80 odpalů. Nejsou ovšem naplánovány v pravidelných intervalech, ale jsou závislé na odtěžení rozpojené horniny. Kromě toho práce přerušují i další činnosti jako například zajištění skalních stěn pilotami, kotvami a zřizováním převázek. Tým se musí řídit i geotechnickým monitoringem zadavatele a v neposlední řadě i provozním režimem plavebního řádu na Vltavě. „Kromě omezení silničního a pěšího provozu na hrázi dochází k omezení provozu lodního výtahu a současně i k omezení plavby na Vltavě. Lodě musejí vyčkat před lávkou přes Vltavu v Solenicích,“ vysvětluje vedoucí projektu s tím, že členové jeho týmu v podstatě koordinují všechny druhy dopravy v okolí.
V lomech i na dalších stavbách
Trhací práce Metrostavu TBR se zaměřují na povrchové dobývání surovin v lomech. Roční výkon se tam souhrnně pohybuje kolem jednoho milionu tun. Ve stavebních zakázkách jsou kolegové z Metrostavu TBR kromě Orlíku zapojeni do výstavby metra D, zřízení bezbariérového přístupu do stanice metra Jiřího z Poděbrad nebo se podílejí na demoličních pracích průmyslových objektů, komínů či haly.