Útvar marketingu
Sojka oslavila kulatiny
Systém obchodních informací (SOI) hovorově Sojka, je stěžejní aplikace Skupiny METROSTAV, KTERÁ umožňuje sledovat zakázku od prvotní informace na trhu až po JEJÍ realizaci. Nabízí strukturovaný reporting, např. statistiky úspěšnosti. Skupině poskytuje konkurenční výhodu. LeTOS slaví JIŽ 30. narozeniny!
RED, foto archiv Metrostavu
V
raťme se na počátek 90. let… Společnost zaměřená hlavně na výstavbu metra se měnila v univerzální stavební firmu. Zakázek přibývalo a ze strany vedení společnosti i jednotlivých divizí se začala prosazovat myšlenka sledovat projekty od podání nabídky až po realizaci. Vznikla potřeba mít dané informace k dispozici uceleně a na jednom místě. Na jaře 1993 byla vytvořena databáze, která evidovala zakázky v papírové formě.
Podobu počítačové aplikace získala v roce 1997, kdy byla prvně spuštěna a nesla již dodnes užívaný název Systém obchodních informací – zkráceně SOI. Jednalo se o první aplikaci tohoto druhu v rámci stavebního trhu v ČR a rychle se stala důležitým marketingovým a obchodním nástrojem naší společnosti. „Tato verze SOI poskytla základní evidenci zakázek a jejich sledování v digitální podobě. Zautomatizování celého procesu umožnilo sledovat více zakázek najednou a mít přehled o stavu každé z nich,“ vysvětluje Ing. Lukáš Holeček z Útvaru obchodního controllingu.
SOI JE KLÍČOVÁ APLIKACE SKUPINY METROSTAV PRO KOORDINACI MARKETINGU A OBCHODU
V dalších letech probíhal vývoj aplikace, byly přidávány nové moduly, funkce a rozšíření, které umožňovaly sledování dalších oblastí a aspektů jednotlivých projektů. Vznikla platforma pro koordinaci a řízení marketingových aktivit a obchodní činnosti Skupiny.
Dnešní podoba sytému nabízí ucelený přehled obchodních informací na jednom místě a zároveň každému uživateli umožňuje se „odkudkoliv“ k informacím dostat, systém je stále online k dispozici. Díky propracovanému systému přístupových práv je aplikace bezpečným úložištěm dat, která jsou často předmětem obchodního tajemství.
A co SOI především umí? „Nabízí strukturovaný reporting, například výrobní program jednotlivých společností i celé Skupiny, zásobník práce, zasmluvněné zakázky, přehledy ZCV, VNT a analýzy (podané nabídky a jejich úspěšnost), různé statistiky, analýzy trhu a mnoho dalšího,“ přibližuje vedoucí Útvaru obchodního controllingu Bc. Viktor Jeřábek. Sojka tedy umožňuje sdílení informací napříč celou Skupinou, je to zkrátka unikátní know-how, které je naší konkurenční výhodou na trhu. Do dalších let jí nezbývá než popřát kvalitní data, další dynamický rozvoj a hlavně spokojené uživatele.