Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav Norge AS

Izolatérský tým ve Stockholmu

Kolegové z Metrostav Norge AS mimo jiné pracují na traťových tunelech u projektu Järfälla ve Stockholmu, kde z dosavadní konečné stanice modré linky Akalla vzniká 4,1 km dlouhý nový úsek metra. Na stavbě nyní působí také náš izolatérský tým, který si zaslouží pozornost.

Ing. Jiří Horčička, foto archiv stavby

P

ráce na náročném projektu prodloužení metra probíhají pro hlavního dodavatele projektu SBT Sverige AB. V úsecích již dokončených ražeb se provádí mapování tekoucích míst, kde se následně tato místa lokálně izolují proti vodě. Ve stanicích a v oblastech, kde je zvýšená ochrana proti mrazu, jsou pak izolace prováděny kompletně v celém tunelovém profilu. Výška stropu v některých částech stanice dosahuje až 16 m, a tak je kvůli omezenému dosahu vrtacího vozu zapotřebí pravidelné vytváření a odtěžování provizorních ramp.

Společnost Metrostav Norge zde také převzala agendu veškerých technických kotev, kterých je více než 25 typů, a tak organizace při jejich vrtání a jejich následná kontrola je poměrně náročná. Předpokládaný rozsah izolací (foto) je na tomto projektu zhruba 65 000 m2. V polovině dubna jsme se nacházeli zhruba v jedné třetině, a tak je před námi ještě spousta práce. Motivací pro nás je fakt, že vzniká nový stabilní a zkušený tým pod vedením Petra Šlajse, který by měl v budoucnu doplňovat tunelářské práce po našich ražbách i na dalších projektech.

číslo

Tolik metrů bude rozpětí oblouku železničního mostu přes Vltavu v Červené, který budují kolegové z Metrostavu TBR. Dílo se po svém dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice.

Divize 6 a Metrostav TBR

Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou

Některé stavby a rekonstrukce vyžadují v určitých fázích specifické činnosti, bez NICHŽ by celé dílo nebylo vůbec možné realizovat. Mezi ně patří trhací práce, které jsou nezbytné pro výstavbu nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík (FOTO). Modernizace přelivů se ujala divize 6 a tým Ing. Miroslava Vlka z Metrostavu TBR realizuje část zemních prací zahrnujících i rozpojení skalních hornin, tedy vrtací a trhací práce.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

P

řehradní železobetonové konstrukce nového bezpečnostního přelivu na Orlíku jsou velmi masivní a musí být založeny v pevných skalních horninách s dostatečnou hloubkou uložení. Proto je třeba vybudovat ve svahu vedle hlavní hráze poměrně masivní zářez o rozměrech 30 × 10 × 600 m, který je zčásti veden ve skalních horninách. Jde o horniny v pevnostní třídě R2 až R3, konkrétně Amfibolit a nelze je rozpojit strojně, ale pouze trhacími pracemi. Ty od března loňského roku provádějí odborníci pod vedením Ing. Vlka.

„Trhací práce na Orlíku jsou specifické tím, že je provádíme ve svazích se sklonem přes 40 stupňů a v blízkost i těsnicí clony přehrady a elektrárny. To vyžaduje členění do menších záběrů,“ popisuje Ing. Vlk. Práce na záběru začínají vytyčením vrtacího schématu, odvrtáním celého pole a následným nabitím vrtů trhavinou. Odborníci musejí provést ucpávky a propojit vrty do schématu po­dle projektu. Následuje příprava na vlastní roznět. Odpal je ukončen zapojením roznětnice a stiskem tlačítka.

Přes 80 odpalů

Kromě sklonu svahů omezuje trhací práce i maximální možné zatížení kmitání podloží. Konstrukce hráze jsou osazeny snímači, které ihned po odpalu poskytnou informace o tom, zda byly limity dodrženy. Vedoucí trhacích prací a střelmistr tak mají možnost v reálném čase reagovat na vyvozený účinek odstřelu a případně upravit velikost náloží nebo časování roznětu, aby nedošlo k překročení stanovených hodnot. Maximální hodnota kmitu je stanovena na 5 mm, přičemž účinky trhacích prací se pohybují zhruba na polovině této hodnoty.

Při stavbě přelivu jsou nutné TRHACÍ PRÁCE. I takto specifické činnosti dokáže naše firma realizovat v rámci Skupiny

Do začátku května proběhlo už víc než 80 odpalů. Nejsou ovšem naplánovány v pravidelných intervalech, ale jsou závislé na odtěžení rozpojené horniny. Kromě toho práce přerušují i další činnosti jako například zajištění skalních stěn pilotami, kotvami a zřizováním převázek. Tým se musí řídit i geotechnickým monitoringem zadavatele a v neposlední řadě i provozním režimem plavebního řádu na Vltavě. „Kromě omezení silničního a pěšího provozu na hrázi dochází k omezení provozu lodního výtahu a současně i k omezení plavby na Vltavě. Lodě musejí vyčkat před lávkou přes Vltavu v Solenicích,“ vysvětluje vedoucí projektu s tím, že členové jeho týmu v podstatě koordinují všechny druhy dopravy v okolí.

V lomech i na dalších stavbách

Trhací práce Metrostavu TBR se zaměřují na povrchové dobývání surovin v lomech. Roční výkon se tam souhrnně pohybuje kolem jednoho milionu tun. Ve stavebních zakázkách jsou kolegové z Metrostavu TBR kromě Orlíku zapojeni do výstavby metra D, zřízení bezbariérového přístupu do stanice metra Jiřího z Poděbrad nebo se podílejí na demoličních pracích průmyslových objektů, komínů či haly.

 

Metrostav 08/2023, Začala modernizace liberecké nemocnice
Metrostav 08/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 08/2023, Útvar marketingu
Metrostav 08/2023, Ptáme se
Metrostav 08/2023, Fotosloupek
Metrostav 08/2023, Metrostav Norge AS
Metrostav 08/2023, Číslo
Metrostav 08/2023, Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou
Metrostav 08/2023, Zdařilá obnova historického mobiliáře pro kostel v Kolíně
Metrostav 08/2023, Betonáři divize 6 a TBG Metrostav
Metrostav 08/2023, Lidé Metrostavu
Metrostav 08/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 08/2023, Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero
Metrostav 08/2023, Začala modernizace liberecké nemocnice

Začala modernizace liberecké nemocnice

Metrostav 08/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 08/2023, Útvar marketingu

Útvar marketingu

Metrostav 08/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 08/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 08/2023, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 08/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 08/2023, Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou

Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou

Metrostav 08/2023, Zdařilá obnova historického mobiliáře pro kostel v Kolíně

Zdařilá obnova historického mobiliáře pro kostel v Kolíně

Metrostav 08/2023, Betonáři divize 6 a TBG Metrostav

Betonáři divize 6 a TBG Metrostav

Metrostav 08/2023, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 08/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 08/2023, Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero

Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero

7

Sending statistics …

Rendering Bez trhacích prací se na Orlíku neobejdou (293117): (1/2) (5 ms)

Rendering Metrostav Norge AS (293115): (1/2) (7 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7174/item1004787-small.jpg

 i7174/item1004786.svg

 i7174/item1004788.mp4 (5 ms)

 i7174/item1004789-small.jpg

 i7174/item1004981.svg

 i7174/vth382669-1.jpg

 i7174/vth382527-1.jpg (2x)

 i7174/vth382535-1.jpg (2x)

 i7174/vth382539-1.jpg (2x)

 i7174/vth382547-1.jpg (2x)

 i7174/vth382556-1.jpg (2x)

 i7174/vth382560-1.jpg (2x)

 i7174/vth382674-1.jpg (2x)

 i7174/vth382581-1.jpg[p1]

 i7174/vth382594-1.jpg[p1]

 i7174/vth382603-1.jpg[p1]

 i7174/vth382764-1.jpg[p1]

 i7174/vth382624-1.jpg[p1]