Ptáme se...
Ing. Rostislav Štajer, MBA
Zástupce výkonného ředitele a vedoucí útvaru marketingu
Na centrálu Metrostavu do Úseku obchodního ředitele (ÚOŘ) nastoupil v roce 2001, další působení Ing. Štajera bylo úzce spojeno s kolegy z centrály a z jednotlivých útvarů marketingu a obchodu v divizích. Postupně se stal vedoucím Útvaru marketingu a následně i zástupcem obchodního ředitele. Aktuálně spravuje ucelenou agendu činností úseku obchodního ředitele.
Pamatujete si na moment, který rozhodl, že jste se stal metrostavákem?
Po dokončení studií na ČVUT v Praze a absolvování základní vojenské služby jsem se rozhodoval, která z pracovních nabídek je tou správnou cestou. Příležitost být součástí týmu ÚOŘ byla s ohledem na dobré jméno společnosti Metrostav, obor, který jsem vystudoval a na další možný profesní růst a uplatnění jasnou volbou.
Můžete přiblížit činnost Útvaru marketingu Metrostavu?
Marketing ve stavebnictví je primárně zaměřen na průběžné shromažďování a reporting informací k zakázkám od prvotní informace (převážně veřejné zdroje) přes fázi obchodu (vlastní účast v soutěži a podání nabídky) až do fáze realizace po dokončení projektu (včetně informace pro reference). Útvar marketingu společně s Útvarem obchodního controllingu v čase zakázky monitoruje, dle platných pravidel eviduje a dle vývoje aktualizuje. Připravuje podklady a formuláře nutné pro projednání zakázek vedením společnosti. Na základě dat z aplikace SOI připravuje dílčí statistiky a analýzy jako například obchodní úspěšnost, přehledy ZCV, výrobní program, zasmluvněnost, zásoba práce apod. Útvar marketingu na pravidelné bázi sleduje a vyhodnocuje trendy stavebního trhu a jeho dílčí segmenty, klíčové investory a kondici naší konkurence.
Zmínil jste jeden z důležitých nástrojů, systém SOI, hovorově Sojku. Čím je pro vás cenná?
Jde o unikátní platformu a zdroj obchodních informací. Představuje vlastní v čase rozvíjené know-how (již devátá verze aplikace). Je bezpečným uložištěm obchodních informací k zakázkám s propracovanou strukturou práv a troufnu si tvrdit, že je uživatelsky přívětivá. V neposlední řadě je také automaticky provázána s ostatními aplikacemi Skupiny. Aktuálně se zabýváme vyšší mírou elektronizace dokumentů a automatickým work-flow pro uživatele, např. online reporting v prostředí Power BI. Plánujeme postupné zapojení umělé inteligence (AI) do vybraných činností.
Čemu váš útvar věnuje nyní největší pozornost?
Útvar marketingu v centrále společnosti úzce koordinuje aktivity marketérů v jednotlivých divizích a společnostech v rámci celé Skupiny Metrostav. Snažíme se uplatňovat nastavená pravidla a závazné postupy. Rozhodujeme sporné případy a tím předcházíme vnitřním neshodám v rámci celé Skupiny Metrostav. Aktuálně se „pereme“ s frontou předaných návrhů v Zakázkové komisi. Věřím, že tuto marketingovou výzvu dokážeme zvládnout. Na závěr bych chtěl všem kolegům z marketingu poděkovat za dosavadní spolupráci a jsem přesvědčen, že je dále na čem stavět.
Za rozhovor děkuje David Kalců