Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 8

Prestižní cena pro památku v Žatci!

Projekt obnovy žatecké synagogy získal „památkářského Oscara“ – cenu Patrimonium pro futuro, který projektu udělil Národní památkový ústav. Rekonstrukci synagogy realizovali naši kolegové z divize 8, vedoucím projektu byl Daniel Lipert.

RED s využitím tiskové zprávy NPÚ, foto archiv Metrostavu

O

bjekt s číslem popisným 200 zvítězil v kategorii Záchrana památky. Tato synagoga (foto) je druhou největší v Čechách, ale od roku 1938 neslouží svému účelu a po desetiletí chátrala. Ve vybydleném stavu ji společně se sousedním objektem rabinátu v roce 2013 koupil Ing. Daniel Černý a zahájil náročný proces záchrany obou budov a obnovy jejich společenského využití. Zachránil tak fyzickou podstatu dvou kulturních památek, ale přispěl k rehabilitaci a oživení další části historického centra města. 

Daniel Černý zaslouženě cenu převzal z rukou britského velvyslance. Investorovi i našim kolegům, kteří se na projektu podíleli, blahopřejeme!

číslo

Před tolika lety byla dotvořena konečná koncepce vodního díla Želivka-Švihov, naší největší vodárenské nádrže. Práce začaly o rok později, stavbu zahájil podnik Vodní stavby a v roce 1975 dokončil Metrostav.

Divize 5 a Metrostav TBR

Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v ČR

kolegové z divize 5 a Metrostavu TBR dokončili před vánocemi letmou betonáž nového mostu u Červené nad Vltavou (foto) a vytvořili tak největší železobetonový oblouk v České republice. S rozpětím 156 metrů o šest metrů překonává nedaleký Podolský most, dosavadního obloukového šampiona. Investorem je Správa železnic, projekt pak z dílny SUDOP PRAHA.

Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby

O

blouk je dutý, a dokonce i průchodný, což v budoucnu ocení zejména správce mostu při revizních prohlídkách. „Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 m a šířce 3,8 m. Pracovně jí říkáme duše,“ prozrazuje stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti Metrostav TBR. A dodává: „Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže!“

ocelová lana pouze dočasně

Kolemjdoucí laik by v současnosti snadno podlehl dojmu, že nový obloukový most se bude množstvím kotvicích závěsů podobat například Trojskému mostu v Praze. Ve skutečnosti však ocelová lana na Orlíku drží konstrukci pouze dočasně po dobu výstavby a propojení oblouku. Stavbaři je brzy demontují stejně jako dva provizorní betonové pylony, k nimž jsou lana ukotvena. Zajímavostí je, že náklon těchto pylonů při napínání lan v extrémech dosahoval až devět centimetrů! V další fázi výstavby vybudují stavbaři pilíře a dokončí nosnou konstrukci, která bude ležet právě na hotovém oblouku. Celkově stavba spolyká téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže.

obtížné bylo dodržet polygonální tvar i přesnost a vyrovnat se tak s výkyvy teplot a tím i s roztažností materiálů

Nový železniční most přes Orlík roste v osové vzdálenosti pouhých devíti metrů od původního ocelového mostu z 19. století, který je již v technicky nevyhovujícím a prakticky neopravitelném stavu. Po něm už v současnosti jezdí pouze osobní vlaky, a to sníženou rychlostí kvůli zmírnění dynamického namáhání konstrukce. Přestože součástí projektu je i demolice tohoto mostu, v dohledné době k ní pravděpodobně nedojde kvůli památkové ochraně díla a plánům na jeho možné využití.

Význam investice spočívá nejen v zajištění rychlejšího a komfortnějšího provozu mezi Táborem a Pískem. S touto tratí se totiž počítá jako s objízdnou trasou během rekonstrukce koridoru z Českých Budějovic.

Zkušební provoz koncem roku

Stavba s názvem Rekonstrukce mostu v km 41,791 trati Tábor–Písek spočívá v kompletní přestavbě jednokolejného železničního mostu. Stavební práce byly zahájeny v prosinci roku 2021 a měly by být kompletně dokončeny v létě roku 2025. Výluka k přepojení trati a uvedení mostu do zkušebního provozu je však v plánu již na podzim roku 2024.

 

Metrostav 1/2024, Nový parkovací dům v Liberci
Metrostav 1/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 1/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 1/2024, Ptáme se
Metrostav 1/2024, Fotosloupek
Metrostav 1/2024, Prestižní cena pro památku v Žatci
Metrostav 1/2024, Číslo
Metrostav 1/2024, Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem
Metrostav 1/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 1/2024, Metrostav TBR
Metrostav 1/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 1/2024, Budova plzeňského nádraží se otevírá
Metrostav 1/2024, Nový parkovací dům v Liberci

Nový parkovací dům v Liberci

Metrostav 1/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 1/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 1/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 1/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 1/2024, Prestižní cena pro památku v Žatci

Prestižní cena pro památku v Žatci

Metrostav 1/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 1/2024, Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem

Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem

Metrostav 1/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 1/2024, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 1/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 1/2024, Budova plzeňského nádraží se otevírá

Budova plzeňského nádraží se otevírá

7

Sending statistics …

Rendering Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem (339678): (1/2) (6 ms)

Rendering Prestižní cena pro památku v Žatci (339676): (1/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8692/item1090414-small.jpg

 i8692/item1090413.svg

 i8692/item1090415.mp4 (4 ms)

 i8692/item1090417-small.jpg

 i8692/item1090416.svg