Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 5 a Metrostav TBR

Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v ČR

kolegové z divize 5 a Metrostavu TBR dokončili před vánocemi letmou betonáž nového mostu u Červené nad Vltavou (foto) a vytvořili tak největší železobetonový oblouk v České republice. S rozpětím 156 metrů o šest metrů překonává nedaleký Podolský most, dosavadního obloukového šampiona. Investorem je Správa železnic, projekt pak z dílny SUDOP PRAHA.

Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby

O

blouk je dutý, a dokonce i průchodný, což v budoucnu ocení zejména správce mostu při revizních prohlídkách. „Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 m a šířce 3,8 m. Pracovně jí říkáme duše,“ prozrazuje stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti Metrostav TBR. A dodává: „Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže!“

ocelová lana pouze dočasně

Kolemjdoucí laik by v současnosti snadno podlehl dojmu, že nový obloukový most se bude množstvím kotvicích závěsů podobat například Trojskému mostu v Praze. Ve skutečnosti však ocelová lana na Orlíku drží konstrukci pouze dočasně po dobu výstavby a propojení oblouku. Stavbaři je brzy demontují stejně jako dva provizorní betonové pylony, k nimž jsou lana ukotvena. Zajímavostí je, že náklon těchto pylonů při napínání lan v extrémech dosahoval až devět centimetrů! V další fázi výstavby vybudují stavbaři pilíře a dokončí nosnou konstrukci, která bude ležet právě na hotovém oblouku. Celkově stavba spolyká téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže.

obtížné bylo dodržet polygonální tvar i přesnost a vyrovnat se tak s výkyvy teplot a tím i s roztažností materiálů

Nový železniční most přes Orlík roste v osové vzdálenosti pouhých devíti metrů od původního ocelového mostu z 19. století, který je již v technicky nevyhovujícím a prakticky neopravitelném stavu. Po něm už v současnosti jezdí pouze osobní vlaky, a to sníženou rychlostí kvůli zmírnění dynamického namáhání konstrukce. Přestože součástí projektu je i demolice tohoto mostu, v dohledné době k ní pravděpodobně nedojde kvůli památkové ochraně díla a plánům na jeho možné využití.

Význam investice spočívá nejen v zajištění rychlejšího a komfortnějšího provozu mezi Táborem a Pískem. S touto tratí se totiž počítá jako s objízdnou trasou během rekonstrukce koridoru z Českých Budějovic.

Zkušební provoz koncem roku

Stavba s názvem Rekonstrukce mostu v km 41,791 trati Tábor–Písek spočívá v kompletní přestavbě jednokolejného železničního mostu. Stavební práce byly zahájeny v prosinci roku 2021 a měly by být kompletně dokončeny v létě roku 2025. Výluka k přepojení trati a uvedení mostu do zkušebního provozu je však v plánu již na podzim roku 2024.

Metrostav DIZ závod 8

V děčínské nemocnici začala stavba nového pavilonu

Na začátku roku začala další etapa dostavby areálu Nemocnice Děčín. Stavbaři Metrostavu DIZ z týmu Lukáše Mareše převzali staveniště, na kterém během půl druhého roku vybudují nový pavilon péče o matku a dítě včetně hemodialyzačního střediska (vizualizace). Nadzemním spojovacím koridorem bude nový objekt propojen s dokončovaným pavilonem pro urgentní příjem a pavilonem I s operačními sály, centrální sterilizací a jednotkami intenzivní péče.

Martina Vampulová, foto archiv Krajské zdravotní nemocnice Ústeckého kraje

N

ež ale stavbaři budou moci vyhloubit stavební jámu, musejí nejprve zbourat dvoupodlažní, částečně podsklepenou budovu s pultovou střechou, kde se dříve nacházelo dětské oddělení a která pochází ze 30. let minulého století. Stavební jáma bude zajištěna kombinací záporových stěn s jednou řadou kotev a svahováním. Nový objekt bude založen celkem na 52 vrtaných pilotách o průměrech od 0,75 do 1,2 metru v délkách 9,5 až 23 metrů. „V důsledku nepříznivých geologických podmínek a vzhledem k tomu, že základová spára se nachází v hloubce 8,5 metru, bude zakládání stavby velice náročné,“ říká vedoucí projektu Lukáš Mareš (na druhém snímku vpravo). Pavilon péče o matku a dítě bude mít monolitický skelet v kombinaci nosných sloupů a stěn, vodorovné nosné konstrukce vytvoří železobetonové stropní desky a zastropení pak monolitická deska. Na jednoplášťové ploché střeše se osadí venkovní části chladicích jednotek. Celkem bude mít budova dvě podzemní a čtyři nadzemní podlaží.

komfort pro budoucí maminky

Ve dvou podzemních podlažích se umístí strojovny, rozvodny, technické koridory a další zázemí. V jednom z podlaží pod úrovní terénu pacientky najdou i dvě gynekologické ambulance. Do prvního nadzemního podlaží bude umístěno hemodialyzační oddělení a nefrologická ambulance. Druhé nadzemní podlaží bude určeno pro gynekologickou část a o poschodí výš se bude nacházet porodní oddělení. Ve čtvrtém nadzemním podlaží budou k dispozici pokoje pro ženy po porodu a oddělení šestinedělí. Do 3. NP bude navíc ústit i nadzemní koridor propojující pavilon péče o matku a dítě s urgentním příjmem a pavilonem I. „Konstrukce lávky bude sestávat ze dvou příhradových nosníků s taženými diagonálami. Na hlavní nosníky bude uložena podlaha, pochozí střecha a opláštění lávky, přičemž první část koridoru bude mít délku 22 metrů, ta druhá potom 48,5 metru,“ popisuje vedoucí projektu.

Vedle stavební části, nezbytných rozvodů a přeložek sítí se tým Lukáše Mareše postará i o zajištění dalšího zařízení specifického pro zdravotnictví. „Konkrétně půjde o kompletní rozvody medicinálních plynů včetně koncových prvků, nemine nás ani dodávka vestaveb čistých prostor včetně nerezového vybavení. A zajišťovat budeme i kompletní stavební připravenost pro hemodialyzační technologie,“ dodává s tím, že pavilon by měl být dokončen ve druhé polovině roku 2025.

Metrostav TBR

velká Přestavba Smíchovského nádraží je realitou

Zmodernizované nádraží, přestupní terminál i nová odbavovací hala. Tak bude za několik let vypadat stanice Praha-Smíchov. Společnost Metrostav TBR koncem roku podepsala smlouvu na její rekonstrukci. Do akce se pustí jako lídr sdružení se společnostmi OHLA ŽS, HOCHTIEF CZ a Elektrizace železnic Praha. Stavbaři v první etapě zrekonstruují koleje a nástupiště a přestaví i prodlouží oba podchody. Vizualizace Správa železnic.

RED s využitím tiskové zprávy Správy železnic

Z

ahájení hlavní fáze rekonstrukce vytíženého pražského nádraží předcházelo odstranění části kolejí a také původní lávky přes stanici. Nyní dojde ke kompletní přestavbě kolejiště, obnově tří stávajících nástupišť a vybudování jednoho nového. To budou využívat zejména vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici.

Rekonstrukcí projdou i oba podchody, navíc se prodlouží pod celým kolejištěm až do budoucího parkovacího domu, jehož investorem je hlavní město Praha. Samozřejmostí bude bezbariérový přístup na všechna nástupiště, který zajistí výtahy.

Most přes Nádražní ulici bude po dokončení prací tříkolejný, aby svou kapacitou odpovídal navazujícímu, v budoucnu rovněž tříkolejnému železničnímu mostu na Výtoni. Součástí prací bude také vybudování nové lávky do Radlické ulice. V rámci navazující etapy by se měla v budoucnu uskutečnit výstavba moderního terminálu Smíchov (vizualizace).

Nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, a to spolu s nádražím hlavním, na které bylo napojeno deset let po svém vzniku, a Masarykovým. Otevřeno bylo v roce 1862 pod názvem Praha (Česká západní dráha). Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století. Původní budovy se i kvůli poškození za druhé světové války nedochovaly.

 

Metrostav 1/2024, Nový parkovací dům v Liberci
Metrostav 1/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 1/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 1/2024, Ptáme se
Metrostav 1/2024, Fotosloupek
Metrostav 1/2024, Prestižní cena pro památku v Žatci
Metrostav 1/2024, Číslo
Metrostav 1/2024, Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem
Metrostav 1/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 1/2024, Metrostav TBR
Metrostav 1/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 1/2024, Budova plzeňského nádraží se otevírá
Metrostav 1/2024, Nový parkovací dům v Liberci

Nový parkovací dům v Liberci

Metrostav 1/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 1/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 1/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 1/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 1/2024, Prestižní cena pro památku v Žatci

Prestižní cena pro památku v Žatci

Metrostav 1/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 1/2024, Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem

Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem

Metrostav 1/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 1/2024, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 1/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 1/2024, Budova plzeňského nádraží se otevírá

Budova plzeňského nádraží se otevírá

9

Sending statistics …

Rendering Metrostav TBR (339680): (2/4) (1 ms)

Rendering Metrostav DIZ závod 8 (339679): (2/3) (4 ms)

Rendering Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem (339678): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8692/item1090417-small.jpg

 i8692/item1090416.svg

 i8692/item1090419-small.jpg

 i8692/item1090418.svg

 i8692/item1090420-small.jpg

 i8692/item1090424-small.jpg[p2]

 i8692/item1090425.svg[p3]

 i8692/item1090423.svg[p3]

 i8692/item1090422-small.jpg[p2]

 i8692/vth438075-1.jpg (2x)

 i8692/vth438078-1.jpg (2x)

 i8692/vth438083-1.jpg (2x)

 i8692/vth438172-1.jpg (2x)

 i8692/vth438142-1.jpg (2x)

 i8692/vth438093-1.jpg (2x)

 i8692/vth438096-1.jpg (2x)

 i8692/vth438100-1.jpg[p1]

 i8692/vth438107-1.jpg[p1]

 i8692/vth438120-1.jpg[p1]

 i8692/vth438132-1.jpg[p1]

 i8692/vth438153-1.jpg[p1]