BeMo Tunnelling
BeMo renovuje unikátní most v Kielu
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) v oblasti Speciálního zakládání pracuje na pěti zajímavých zakázkách, mezi kterými je od roku 2020 kromě prodloužení trasy metra U4 v Hamburku také novostavba výškového mostu Levensau ve městě Kiel na severu Německa.
Rainer Gücker, Robert Dostál, foto archiv BeMo
V
ýškový most Levensau (na snímku v popředí) překlenuje kanál, který spojuje Severní a Baltské moře. Použití průplavu zkracuje cestu přibližně o 250 námořních mil (460 km) oproti využití trase kolem Jutského poloostrova.
V rámci plánovaného rozšíření této důležité vodní cesty má kromě jiného starý most Levensau nahradit nový. Nedaleko se ještě nachází čtyřproudý most pro silniční provoz, který byl otevřen v roce 1984 a převzal roli hlavního přejezdu kanálu pro silnici Kiel–Šlesvicko. Starý most Levensau je ale stále využíván pro železniční a místní dopravu.
Náhradní novostavba mostu Levensau je atypická tím, že stará jižní mostní opěra má zůstat zachována, protože se v ní nachází největší zimoviště netopýrů v severní Evropě. V konečné podobě tak má stará mostní opěra zůstat místem usídlení pro netopýry, ovšem už bez nosné funkce.
jižní mostní opěra musí zůstat původní, protože v ní přezimuje početná kolonie 5000 netopýrů
Poté, co bude dno kanálu v těchto místech rozšířeno až na 75 m, vznikne příkrý svah dotýkající se opěrné zdi. Z tohoto důvodu se kvůli zajištění svahu musí zhotovit 36 velkých vrtaných pilot o průměru 1,5 m a délce více než 35 m. Z toho 10 kusů bude stát přímo pod stále používaným mostem. Pracovní výška je zde omezena na 5 m, což znamená, že musejí být nejenom osmkrát zasunuty armokoše pilot, ale vyžaduje to také speciální technologii zhotovení vyhloubení pro tyto vrtané piloty. Komplexní práce budeme i tentokrát provádět díky osvědčené spolupráci s kolegy a technikou z partnerské firmy Zakládání staveb.
Jako další výkony nutné pro realizaci tohoto neobvyklého, stejně tak ovšem i velmi zajímavého stavebního záměru, je třeba ještě uvést: 100 kotev typu GEWI (tloušťka = 50 mm) cca délky 15 m, dále cca 70 pramenových kotev (jako trvalé kotvy) v počtu až 9 pramenů délky 37 m a nosné pažené stěny, železobetonové prefabrikáty, monolitický beton a zemní práce.
Staveniště se nachází převážně v nábřežním svahu. Z toho plyne, že je nutné vyřešit velmi stísněnou přístupovou komunikaci a komplikované prostorové podmínky. V první etapě se tak nelze obejít bez pracovních plošin. Přípravné práce jsou v tomto směru nyní těsně před ukončením, následovat má zhotovení velkých pilot.