Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 9 a 3

Správný postup pro ekologickou likvidaci azbestu

Metrostav uspořádal ve středu 2. června 2021 setkání s rodiči dětí z přilehlé Základní školy náměstí Curieových v Praze. Stavbaři ubezpečili všechny zúčastněné, že likvidace azbestu v rámci rekonstrukce pražského hotelu InterContinental probíhá správným technologickým postupem a v souladu s hygienickými předpisy. Přestavbu legendárního hotelu realizuje sdružení divizí 9 a 3.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, vizualizace TaK Architects

P

racovníkům na stavbě, obyvatelům Prahy 1 ani kolemjdoucím tedy nehrozí žádná zdravotní rizika. I několik nedávno provedených nezávislých akreditovaných měření na staveništi ostatně potvrdilo nulové koncentrace azbestu v ovzduší. Poslední měření provedené dne 3. června 2021 přímo ve třídách školy nezávislou organizací nepřítomnost azbestu v ovzduší potvrdilo znovu. Stavbaři dále navrhli rodičům dětí, že jim budou na vyžádání průběžně poskytovat další informace.

„Obavám místních obyvatel rozumíme, a proto jsme se rozhodli po mediálně vypjatých týdnech aktivně vystoupit a podrobně vysvětlit veřejnosti zvolený technologický postup. S ekologickou likvidací azbestu máme dlouholeté zkušenosti a dosud nikdy se nám nestalo, že by při manipulaci s materiály došlo k uvolnění této rakovinotvorné látky do ovzduší. V případě hotelu InterContinental bylo do dnešního dne provedeno 27 kontrol a auditů všech možných úřadů. Se stejnými závěry: vše je v pořádku, obyvatelé mohou být klidní,“ vysvětluje Josef Majer, vedoucí projektu z divize 9.

bezpečnost a ochrana zdraví pracovníků i obyvatel v okolí staveb je pro metrostav samozřejmá priorita

Technologický postup likvidace azbestu schválený hygienickou stanicí umožňuje odstrojení fasády v režimu tzv. otevřeného kontrolovaného pásma. Stavbaři demontují kompletní fasádní panely bez jakéhokoliv zásahu do podstaty azbestového pláště a s bezpečnostním zapouzdřením pomocí speciálního fixačního prostředku. Demontáž provádějí pomocí jeřábu v jednotkách minut a přímo do uzavřeného kontejneru umístěného mimo objekt.

„Laická veřejnost by v návaznosti na některé nepřesné informace v médiích upřednostňovala tzv. uzavřené pásmo. Tato varian­ta by však naopak vyžadovala zasahování do azbestového pláště přímo v prostorách staveniště. Fasádní prvky bychom museli násilně dělit a následně ručně transportovat po cca 1 km dlouhé horizontální a vertikální dráze, a to při mnohanásobné zátěži a negativní expozici prostředí. Námi preferované řešení naopak uvolnění azbestu zcela vylučuje,“ vysvětluje Josef Majer.

Firma Mrozek a.s. jako subdodavatel Metrostavu na odstrojení budovy podala prostřednictvím akreditované firmy SKS spol. s. r. o. v dostatečném předstihu žádost o schválení technologického postupu likvidace azbestu. Příslušná hygienická stanice jej následně připomínkovala a schválila. Samotná ekologická likvidace začala až po uplynutí předepsaných legislativních lhůt.

Bezpečný podnik

Metrostav je mnohonásobným držitelem prestižního ocenění Bezpečný podnik. Uděluje jej již od roku 1996 Ministerstvo práce a sociálních věcí v součinnosti s Inspektorátem bezpečnosti práce za správně nastavené bezpečnostní procesy a jejich aplikaci v praxi.

Divize 1

S dvouměsíčním předstihem

V Brně dokončil tým Ing. Radomíra Richtera z jihomoravského regionu divize 1 stavbu parkovacího domu v Polní ulici (snímky). Objekt, který oproti minulosti zhruba ztrojnásobil kapacitu původního místního parkoviště v blízkosti justičního areálu, úřadu práce i DRFG Areny, dokončil dva měsíce před plánovaným termínem.

Lenka Svobodová, foto Jiří Hloušek

S

tavební práce jsme uzavřeli 21. května, kdy jsme dílo bez vad a nedodělků předali investorovi. Podařilo se nám tak splnit slib, který jsme mu na začátku projektu dali, a kolaudace mohla místo 8. srpna proběhnout už 25. května. A to i přesto, že jsme zakázku začínali i prováděli v době zasažené epidemií koronaviru, kdy nás zejména postihl velký odliv zahraničních dělníků. Práci nám také komplikovalo omezení kontaktů, především nemožnost osobních jednání se zástupci investora, projektanta či subdodavatelských firem. Naši stavbyvedoucí se museli potýkat i s nedostatkem prostoru pro jeřáby a další mechanizaci, a proto museli postup montáže prefa konstrukcí velmi pečlivě a podrobně plánovat. Některé prvky totiž vážily až 20 tun a museli jsme je osazovat do vzdálenosti téměř 30 m. Navíc nám nepřálo počasí – zima byla dlouhá a jarní deště nás omezovaly při dokončování stavby, a to především při provádění finálního povrchu pojízdných ploch, říká Ing. Richter.

pro 110 vozidel

Samotná stavba parkovacího domu jinak nebyla zvlášť náročná, jen termín realizace byl velice krátký. Čtyřpodlažní objekt vyrostl na bývalém parkovišti pro zhruba 40 aut za pouhý rok. Vytvořil ho prefabrikovaný železobetonový skelet a vodorovné železobetonové spřažené desky, jejichž základem byly prefabrikované dílce typu filigrán, které eliminovaly provádění bednění a převážnou část armovacích prací. Nadbetonávky a ostatní monolitické konstrukce při tom vlastními silami provedli zaměstnanci střediska HSV Brno, které vedl tým Ing. Ondřeje Kučery. Dodejme, že pro veřejnost se parkovací dům v Polní ulici otevřel navečer 8. června.

S výstavbou objektů pro parkování má Metrostav hned několik zkušenosti. Třeba v roce 2016 dokončil tým Ing. Tomáše Vařáka ze stejné divize i regionu parkovací dům Panenská pro 360 vozů, a to ve vzdálenosti pouhých 150 metrů od brněnského náměstí Svobody. Na rozdíl od toho v Polní měl objekt v Husově ulici kostru z monolitického železobetonu.

V Praze na Černém Mostě potom Metrostav ve sdružení s firmou BAK nedávno dokončil hrubou stavbu čtyřpodlažního parkovacího domu P+R s kapacitou 880 míst, který bude největším samostatně stojícím parkovištěm v Praze. Jeho zastavěná plocha dosáhne téměř 7 500 m2 a měl by se motoristům otevřít na začátku příštího roku

Parkovací dům Polní

Zastavěna plocha objektu: 1059 m2

Obestavěný prostor: 10 393 m2

Počet míst pro osobní vozy: 110

Počet míst pro kola: 25

Termín kolaudace: 25. 5. 2021

Slavnostní otevření: 8. 6. 2021

Divize 8

Obec u Liberce otevře po prázdninách novou školku

Severočeský tým divize 8 dokončil v květnu výstavbu mateřské školy v Šimonovicích. Stavbaři ji odevzdali v termínu, přesně za rok od zahájení výstavby. Obec plánuje její otevření na začátku září.

Blanka Růžičková, foto David Hofman

N

ovostavba dvoupodlažního nepodsklepeného objektu vyrostla v nové zástavbě rodinných domků v místě, které vytváří novou náves. Budova stojí na půdorysu ve tvaru dvou lichoběžníků, které jsou propojeny proskleným krčkem, a je rozdělena do čtyř oddělení – budou zde tři třídy a společná herna o velikosti 165 m2.

Součástí objektu jsou administrativní prostory pro vedení školy, technická zázemí, úklidové komory a skladové prostory. V Šimonovicích žije v současné době něco málo přes 1 300 obyvatel. Projekt nové školky počítá s umístěním 63 dětí a s osmi zaměstnanci.

Stavba běžela podle harmonogramu i v období, kdy jí počasí příliš nepřálo. „Od listopadu do března zde pod Ještědem nebyl snad jediný den, kdy by nepršelo, nemrz­lo nebo nesněžilo. Poslední sníh napadl 20. března,“ popisuje zimní měsíce v podhorské obci Petr Václavík. Výstavbu komplikoval i fakt, že v Šimonovicích souběžně probíhala rekonstrukce části příjezdové komunikace. Tu mimochodem také prováděl Metrostav. „Objízdné trasy vedly skrz zástavbu rodinných domků,“ vzpomíná stavbyvedoucí.

 

Metrostav 10/2021, Beton
Metrostav 10/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 10/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 10/2021, Ptáme se
Metrostav 10/2021, Fotosloupek
Metrostav 10/2021, Metrostav Development
Metrostav 10/2021, Číslo
Metrostav 10/2021, Divize 9 a 3
Metrostav 10/2021, Divize 1
Metrostav 10/2021, Divize 8
Metrostav 10/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 10/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 10/2021, Fotoreportáž
Metrostav 10/2021, Beton

Beton

Metrostav 10/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 10/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 10/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 10/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 10/2021, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 10/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 10/2021, Divize 9 a 3

Divize 9 a 3

Metrostav 10/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 10/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 10/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 10/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 10/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Sending statistics …

Rendering Divize 8 (173897): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 1 (173896): (2/4) (11 ms)

Rendering Divize 9 a 3 (173895): (1/2) (18 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4276/item197744-small.jpg

 i4276/item197743.svg

 i4276/item197746-small.jpg

 i4276/item197748.svg

 i4276/item197745.svg

 i4276/item197747-small.jpg[p2]

 i4276/item197755-small.jpg[p2]

 i4276/item197695.svg[p3]

 i4276/item197754.svg[p3]

 i4276/item197746-medium.jpg[p3]

 i4276/item197747-medium.jpg[p3]

 i4276/vth498046-1.jpg[p1]

 i4276/vth498047-1.jpg[p1]

 i4276/vth498048-1.jpg[p1]

 i4276/vth498049-1.jpg[p1]

 i4276/vth498050-1.jpg[p1]

 i4276/vth498051-1.jpg[p1]

 i4276/vth498052-1.jpg[p1]

 i4276/vth498053-1.jpg[p1]

 i4276/vth498054-1.jpg[p1]

 i4276/vth498055-1.jpg[p1]

 i4276/vth498056-1.jpg[p1]

 i4276/vth498057-1.jpg[p1]

 i4276/vth498058-1.jpg[p1]