Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

10

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

17. června 2021

ročník 33

Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny

Smysluplné propojení dvou staveb na území hlavního města Prahy, ale především významný příspěvek k udržitelnému rozvoji. To jsou dva hlavní důvody, proč se spojily týmy napříč firmou a začaly využívat recyklovaný beton.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Z

atímco kolegové z divize 1 pod vedením Ing. Petra Mlejnka staví podél Malešické ulice pod pražským Jarovem již pátou etapu obytného souboru investora Metrostav Development Na Vackově, tým v čele s Ing. Alešem Vejmolou z divize 3 zhruba pět kilometrů odtamtud provádí demolice bývalé pekárny Odkolek ve Vysočanech. A právě cihelný recyklát „od Odkolků“ se využije místo běžného kameniva do betonu Na Vackově. „Všechny zúčastněné strany vnímají využití recyklátu v betonové směsi jako zlepšení trvale udržitelného rozvoje, a proto byla spolupráce všech rychlá a bezproblémová,“ hodnotí dosavadní průběh Ing. Petr Mlejnek.


Řez - standardní beton


Řez - beton s cihelným recyklátem

V rámci demolic v areálu Odkolek vzniká směsná stavební suť, kterou je třeba zbavit odpadu, jako plastů, dřeva či kovů, a rozdělit na suť betonovou a cihelnou. „Tu cihelnou pak využijeme k dalšímu zpracování do betonu. Recyklace probíhá za použití drtičky a výsledný recyklát je poté dopraven na třídičku, která separuje požadované frakce,“ popisuje průběh přípravy recyklátu Ing. Aleš Vejmola s tím, že cihelný recyklát je podroben široké škále zkoušek. Následně se připravená drť už v požadované frakci dopraví přímo na betonárnu, kde probíhá výroba betonu. „Postup na betonárně je stejný jako u běžných betonů, nahrazeny jsou jen určité složky kameniva,“ upřesňuje Ing. Karolína Erbenová, obchodní náměstkyně  TBG Metrostav, kde se beton míchá a připravuje k dalšímu využití.

suť z demolic najde další uplatnění a ušetří běžně používané kamenivo. jeho zásoby se tenčí

Jak se liší beton z recyklátu?

Z hlediska pevností jsou oba mate­riály srovnatelné. Receptury recyk­lovaných betonů jsou upravené tak, aby splňovaly všechny požadavky dané konstrukce. „Oproti standardnímu betonu dosahuje ten z cihelného recyklátu nižšího modulu pružnosti, proto jeho použití nedoporučujeme do stropních konstrukcí,“ říká Ing. Karolína Erbenová s tím, že v současné době se beton z recyklátu používá na málo exponovaných konstrukcích z hlediska SVP, do budoucna se ale může jeho použití rozšířit. Z pohledu zpracovatelnosti při ukládce do konstrukcí se podle Ing. Marka Kubra z divize 6, který projekt využití recyklovaného betonu zastřešuje, obě betonové směsi chovají stejně. „Při stavbě železobetonových konstrukcí musíme hlídat, aby byla směs s cihelným recyklátem ukládána pouze do určených konstrukcí. Náročnější na koordinaci je pak uskladňování a vytváření zásob recyklátu v návaznosti na průběh demolic a vlastní přípravu recyklátu,“ vyjmenovává pouze drobné odlišnosti.

Během páté etapy výstavby obytného souboru Na Vackově využívá naše firma vlastní recyk­lovaný beton vůbec poprvé. Bude zde uloženo celkem 15 500 m3 betonových směsí, z toho přibližně 850 m3 bude s cihelným recyklátem. „Recyk­lovatelný beton budeme chtít i v budoucnu používat všude tam, kde to bude konstrukčně možné a bude to mít smysl z hlediska udržitelnosti. Aktuálně například jednáme s divizí 9 a TBG Metrostav o využití na projektu bytových domů Alfa a Beta Hagibor,“ dodává Ing. Kubr. A nejen to. Podle slov Ing. Petra Mlejnka bude společnost Metrostav postupně recyk­lovaný beton nabízet i dalším stavebníkům na trhu.


Krátce Aktuálně

Rekonstrukce dálnice D1 jde do finále

Dělníci Metrostav Infrastructure drtí cementobetonový povrch na posledním úseku 23 na nejstarší tuzemské dálnici D1. Již za pár týdnů projedou řidiči bez problémů opravený dálniční úsek na Vysočině. Od pondělí 7. června tam začalo odstraňování starého CBK a pokládka nového. Tým Ing. Jiřího Zapadla se snaží, aby cesta mezi Prahou a Brnem byla zase o něco rychlejší.

Most přes Orlík se dočká náhrady

Stavbaři divize 5 a Metrostavu TBR opraví most, který mezi obcemi Červená nad Vltavou a Vlastec převádí železniční trať přes orlickou přehradu. Ocelové konstrukce dosavadního mostu z roku 1889 mají nevyhovující zatížitelnost.

Slavnostní akt v Bečově nad Teplou

Na zámku a hradu Bečov, kde tým karlovarského zastoupení divize 9 pracuje na rekonstrukci tzv. Pluhovských domů, restaurátoři 28. května slavnostně zkontrolovali a uložili zpět do relikviáře sv. Maura ostatky svatých. Aktu se zúčastnil také kardinál Dominik Duka.

BeMo Tunnelling

BeMo renovuje unikátní most v Kielu

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) v oblasti Speciálního zakládání pracuje na pěti zajímavých zakázkách, mezi kterými je od roku 2020 kromě prodloužení trasy metra U4 v Hamburku také novostavba výškového mostu Levensau ve městě Kiel na severu Německa.

Rainer Gücker, Robert Dostál, foto archiv BeMo

V

ýškový most Levensau (na snímku v popředí) překlenuje kanál, který spojuje Severní a Baltské moře. Použití průplavu zkracuje cestu přibližně o 250 námořních mil (460 km) oproti využití trase kolem Jutského poloostrova.

V rámci plánovaného rozšíření této důležité vodní cesty má kromě jiného starý most Levensau nahradit nový. Nedaleko se ještě nachází čtyřproudý most pro silniční provoz, který byl otevřen v roce 1984 a převzal roli hlavního přejezdu kanálu pro silnici Kiel–Šlesvicko. Starý most Levensau je ale stále využíván pro železniční a místní dopravu.

Náhradní novostavba mostu Levensau je atypická tím, že stará jižní mostní opěra má zůstat zachována, protože se v ní nachází největší zimoviště netopýrů v severní Evropě. V konečné podobě tak má stará mostní opěra zůstat místem usídlení pro netopýry, ovšem už bez nosné funkce.

jižní mostní opěra musí zůstat původní, protože v ní přezimuje početná kolonie 5000 netopýrů

Poté, co bude dno kanálu v těchto místech rozšířeno až na 75 m, vznikne příkrý svah dotýkající se opěrné zdi. Z tohoto důvodu se kvůli zajištění svahu musí zhotovit 36 velkých vrtaných pilot o průměru 1,5 m a délce více než 35 m. Z toho 10 kusů bude stát přímo pod stále používaným mostem. Pracovní výška je zde omezena na 5 m, což znamená, že musejí být nejenom osmkrát zasunuty armokoše pilot, ale vyžaduje to také speciální technologii zhotovení vyhloubení pro tyto vrtané piloty. Komplexní práce budeme i tentokrát provádět díky osvědčené spolupráci s kolegy a technikou z partnerské firmy Zakládání staveb.

Jako další výkony nutné pro realizaci tohoto neobvyklého, stejně tak ovšem i velmi zajímavého stavebního záměru, je třeba ještě uvést: 100 kotev typu GEWI (tloušťka = 50 mm) cca délky 15 m, dále cca 70 pramenových kotev (jako trvalé kotvy) v počtu až 9 pramenů délky 37 m a nosné pažené stěny, železobetonové prefabrikáty, monolitický beton a zemní práce.

Staveniště se nachází převážně v nábřežním svahu. Z toho plyne, že je nutné vyřešit velmi stísněnou přístupovou komunikaci a komplikované prostorové podmínky. V první etapě se tak nelze obejít bez pracovních plošin. Přípravné práce jsou v tomto směru nyní těsně před ukončením, následovat má zhotovení velkých pilot.

 

Metrostav 10/2021, Beton
Metrostav 10/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 10/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 10/2021, Ptáme se
Metrostav 10/2021, Fotosloupek
Metrostav 10/2021, Metrostav Development
Metrostav 10/2021, Číslo
Metrostav 10/2021, Divize 9 a 3
Metrostav 10/2021, Divize 1
Metrostav 10/2021, Divize 8
Metrostav 10/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 10/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 10/2021, Fotoreportáž
Metrostav 10/2021, Beton

Beton

Metrostav 10/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 10/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 10/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 10/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 10/2021, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 10/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 10/2021, Divize 9 a 3

Divize 9 a 3

Metrostav 10/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 10/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 10/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 10/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 10/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BeMo Tunnelling (173890): (1/2) (0 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (173889): (2/2) (1 ms)

Rendering Beton (173888): (4/7) (17 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4276/item197662.svg

 i4276/item197723-small.jpg

 i4276/item197665.svg

 i4276/item197722.svg

 i4276/item197727-small.jpg

 i4276/item197726-small.jpg

 i4276/item197725-small.jpg

 i4276/item197734-small.jpg

 i4276/item197733-small.jpg

 i4276/item197735-small.jpg

 i4276/item197736.svg