Metrostav TBR
Vltavu překlene nový most z bílého betonu
Smíchov a Podolí spojí přes Vltavu nový Dvorecký most (vizualizace). Za 810 dní jej postaví Metrostav TBR, Strabag a Firesta. Most má sloužit městské hromadné dopravě, cyklostezkou propojit dvě nejdůležitější trasy v Praze A jeho součástí budou chodníky pro pěší.
Martina Vampulová, vizualizace MHMP
P
ůjde o trámový sdružený most komorového průřezu z předpjatého betonu s horní mostovkou. „Jeho délka bude dosahovat 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od 30 do 87 metrů. Nejdelší pole bude uprostřed Vltavy nad plavební dráhou,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík. Na mostě o šířce 16 metrů zabere sedm metrů tramvajová trať, která bude uzpůsobena i pro provoz autobusů a záchranných složek. Po obou stranách vzniknout chodníky a cyklostezka. „Uvnitř mostu jsou navržené tři komory, ve kterých bude na ocelové dráze pod stropem jezdit kamerový vozík s vysokou rozlišovací schopností. Ten bude veškerá data stavu mostu posílat do počítače v centru údržby v opěře,“ dodává Ing. Koukolík.
Přípravné práce na obou březích začnou koncem léta. Situace je o to složitější, že kilometr od budoucího Dvoreckého mostu se nachází ten Barrandovský, na kterém nyní probíhá rozsáhlá rekonstrukce.
cílem výstavby nového mostu v pražském podolí je zlepšit dopravní propojení na obou březích vltavy v jižní části města
Založení mostu ve složité geologii
V současné době je třeba rychle vypracovat a nechat schválit realizační projektovou dokumentaci na založení mostu, aby se stavba mohla zahájit bez zpoždění. „Už samotné založení mostu v obrovských jímkách ve Vltavě bude náročné, protože budeme pracovat v podmínkách složité geologie. Vltavou v těchto místech prochází řada tektonických poruch, které velice ztíží hlubinné založení na pilotách,“ upozorňuje vedoucí projektu a dodává: „Architektonické ztvárnění celé konstrukce navíc předpokládá minimum možností spínání složitého pohledového bednění. Nižší pilíře dokonce nemají nad základem žádná spínací místa a konstrukci bednění bude tvořit velká příhradová ocelová obálka spínaná mimo pilíře. Velké rozpětí polí nad řekou pak bude náročné pro založení skruží, neboť lodní doprava nesmí být přerušena.“ Kromě toho budou muset stavbaři pečlivě dodržovat náročné architektonické ztvárnění, kdy autoři požadují v předstihu na všechny větší konstrukční celky vzorky 1 : 1. Podle vedoucího projektu bude v současné době velice složité zajistit včas všechny důležité konstrukční materiály, přičemž některé jsou dokonce velmi unikátní. Jeden příklad za všechny: na mostě se počítá se 780 metrů dlouhým zábradlím z umělého kamene ve velice složitém tvaru s nezvyklým odstínem arktického granitu a s vestavěným LED páskem.
Na obou březích Vltavy vznikne i celá řada doplňujících objektů. Na straně Zlíchova to bude velká nájezdová ocelová rampa pro cyklisty, krásná schodiště včleněná do terénu a v opěře mostu vznikne objekt informačního centra PID s kavárnou. Na straně Podolí u Žlutých lázní se počítá s velkou sportovní arénou a zázemím pro údržbu mostu a okolí.
Zářící bílá brána do města
Návrh mostu z bílého betonu odkazuje ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.