Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Digitalizace

BIM ve stavebnictví 2022

Digitalizace českého stavebnictví, strategie a praktické zkušenosti. To byla hlavní témata odborné celostátní konference BIM 2022. Za Metrostav zde vystoupili naši kolegové Ing. Jaroslav Synek a Ing. Filip Kalina (foto).

RED, foto archiv Nadace ABF

S

etkání, které se uskutečnilo na Václavském náměstí 31 v Praze ve dnech 2. a 3. června, organizovala Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství za podpory dalších  odborných partnerů.

Prezentace „BIM v praxi“, kterou přednesl Ing. Filip Kalina, vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů, byla zaměřena na ukázku a popis technických a technologických kontrol, které je nutné před předáním modelu do realizace provést, abychom si byli jisti, že na publikovaná data je možno se spolehnout. Prezentace se zaměřila i na ukázky možných vad, jež se při těchto kontrolách vyskytují. Ing. Jaroslav Synek přednesl téma BIM a ČKAIT.

BEMO TUNNELLING

Aktuální projekty ve Velké Británii

Týmy dceřiné společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) pracují na dvou stavebních zakázkách: metro Paddington Link v Londýně a druhá etapa výstavby jaderné elektrárny Hinkley Point C. Pojďme si přiblížit stav prací i plány BeMa na území ostrovů.

Thomas Wechner, foto archiv společnosti BeMo Tunnelling

O

d března 2021 jsme aktivně pomáhali našemu partnerovi ve Velké Británii společnosti Tunnelcraft při realizaci projektu LUL Paddington Box Link v Londýně (foto). V rámci výstavby metra má být zhotoven 25 m dlouhý tunel se dvěma krátkými příčnými chodbami k již existujícím nástupištím ve stanici Paddington. Razicí práce byly úspěšně ukončeny v květnu 2022. Naši společnost v průběhu výstavby zastupovali dva inženýři, jeden ekonom a různé speciální stroje. Projektovali jsme také prováděcí dokumentaci.

Hinkley Point C

Podobně jako už v rámci etapy I, která zahrnuje práce na tunelu On Shore, podporuje společnost BeMo Tunnelling firmu UK Balfour Beatty a to formou vyslání odborníků specializovaných na injektážní a přípravné práce v rámci etapy II s označením Off-Shore Tunnel-Shaft-Connections. Jedná se o rozsáhlé zpevnění hornin, celkové předběžné vylepšení šesti šachetních propojení trvalo cca půl roku. Zahájení vlastních razicích prací v rámci etapy II bylo ohlášeno na jaro 2023 a tyto mají trvat cca dva roky.

Technici společnosti BeMo i různé speciální stroje se mimo jiné podílejí na ražbě tunelu metra v londýně

Zpracování nabídek pro Velkou Británii

Hlavní náplní činnosti společnosti BeMo ve Velké Británii je strategická a celé území ostrovů pokrývající akvizice na projekty výstavby tunelů na britském trhu. V červenci loňského roku jsme dokončili nabídku pro prestižní tunel na A303 Stonehenge. Letos v létě ještě očekáváme, že National Highways (obdoba české ŘSD) vynese rozhodnutí o naší konečné nominaci a podepsání smlouvy o dílo.

Od podzimu 2021 se ve sdružení s firmou Dragados ucházíme o projekt přečerpávací elektrárny Coire Glas ve Skotsku. I zde jsme v polovině května 2022 předložili nabídku pro etapu I. Pokud budeme úspěšní, musíme vstoupit do přímé soutěže s nominovaným subjektem na druhém místě v pořadí vítězných uchazečů.

Kromě výše popsaných nabídek v roce 2022 zamýšlíme, že bychom se zúčastnili dalších výběrových řízení, například na silniční projekt Lower Thamas Crossing, modernizaci a sanaci stanice metra Elephant & Castle v Londýně, Bean Tunnel a projekt na výstavbu vodovodů na západě Anglie HARP.  Zdař  Bůh!

Ptáme se...

Ing. Petr Koukolík

vedoucí projektu

V Metrostavu začal působit v roce 1998 na pozici přípraváře a následně jako stavbyvedoucí na projektu MO Zlíchov–Radlická. Následovaly stavby KOMOKO Modřany, most přes Rybný potok na dálnici D8, PPO Troja západ, Trojský most, cyklistická lávka v Čelákovicích, optimalizace traťového úseku Praha Hostivař I. část, optimalizace trati Lysá nad Labem I. část žst. Čelákovice, most Astfjordbrua v Norsku. Nyní má na starosti výstavbu mostní estakády v Plzni v pozici vedoucího projektu a nově i Dvorecký most

Působil jste na mnoha dopravních stavbách a postavil známé mosty – třeba lávku v Čelákovicích či Trojský most. Mosty vás zajímaly odjakživa?

Spíš to byla souhra náhod, za což jsem velmi rád. Mám vystudované pozemní stavby a shodou okolností jsem se dostal na stavbu MO Zlíchov–Radlická, jehož součástí byla i výstavba mostu. Následoval most přes Rybný potok a další mosty začaly navazovat. Postupně jsem si udělal autorizaci na mostní stavby a potřebné zkoušky na vedení prací pro Správu železnic.

Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?

Velmi rád vzpomínám na výstavbu již zmíněného mostu přes Rybný potok. Byly zde použity nové technologie jako výstavba pilířů pomocí taženého bednění, výsun nosné konstrukce probíhal v údolnicovém oblouku a vysouvalo se až 19 000 tun. Stavba byla vzdálena od civilizace, ale realizační kolektiv včetně investora, technického dozoru stavby a projektanta táhl za jeden provaz a výsledek tomu odpovídal. Mám to štěstí, že jsem se mohl podílet na výstavbě velmi zajímavých mostních projektů za použití nejnovějších technologií, které se dost často vyvíjely na našich projektech. Můžu jmenovat například samozhutnitelný beton, UHPC beton nebo výstavbu ve fjordu v Norsku.

Nyní mimo jiné pracujete v Plzni na části estakády západního okruhu. V jaké fázi stavba je?

V současné době je hotová nosná konstrukce včetně říms, jsou osazeny mostní dilatační závěry, přechodová oblast za opěrou. Probíhají práce na izolačním souvrství včetně ochrany litým asfaltem a montáž odvodnění. Čeká nás instalace příslušenství (PHS, svodidla), vozovkové souvrství a terénní úpravy pod estakádou.

Řešíte na této estakádě nějaký nezvyklý postup či technologii?

Pro mě byla zajímavá zejména výstavba části C, kde se zhotovily nosné konstrukce pomocí letmé betonáže, což byla technologie, kterou jsem osobně ještě nerealizoval. Nyní mohu konstatovat, že na provozu ŽBK a mostů umíme mostní konstrukce všemi známými technologiemi výstavby.

Mezi projekty, které budete řídit v roli vedoucího projektu, je stavba Dvoreckého mostu, o němž je podrobnější článek na str. 3. Těšíte se na tuto akci?

Pro mě i celý tým, se kterým mám tu čest pracovat, to bude další výzva v našem profesním životě. Stavba je tvarově velmi náročná, termín hraniční a umístění stavby bude logisticky složité, ale právě proto se na tuto akci těšíme a věřím, že most dokončíme v parametrech, které máme zadány.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 10/2022, Nemocnice
Metrostav 10/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 10/2022, Digitalizace
Metrostav 10/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 10/2022, Ptáme se
Metrostav 10/2022, Fotosloupek
Metrostav 10/2022, Spolupráce se školami
Metrostav 10/2022, Číslo
Metrostav 10/2022, Metrostav TBR
Metrostav 10/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 10/2022, Divize 3
Metrostav 10/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 10/2022, Fotoreportáž
Metrostav 10/2022, Nemocnice

Nemocnice

Metrostav 10/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 10/2022, Digitalizace

Digitalizace

Metrostav 10/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 10/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 10/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 10/2022, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 10/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 10/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 10/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 10/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 10/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 10/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (228539): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (228538): (1/2) (4 ms)

Rendering Digitalizace (228537): (1/2) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5652/item284925-small.jpg

 i5652/item284924.svg

 i5652/item284927-small.jpg

 i5652/item284926.svg

 i5652/item284928-small.jpg