Ptáme se...
Ing. Petr Koukolík
vedoucí projektu
V Metrostavu začal působit v roce 1998 na pozici přípraváře a následně jako stavbyvedoucí na projektu MO Zlíchov–Radlická. Následovaly stavby KOMOKO Modřany, most přes Rybný potok na dálnici D8, PPO Troja západ, Trojský most, cyklistická lávka v Čelákovicích, optimalizace traťového úseku Praha Hostivař I. část, optimalizace trati Lysá nad Labem I. část žst. Čelákovice, most Astfjordbrua v Norsku. Nyní má na starosti výstavbu mostní estakády v Plzni v pozici vedoucího projektu a nově i Dvorecký most
Působil jste na mnoha dopravních stavbách a postavil známé mosty – třeba lávku v Čelákovicích či Trojský most. Mosty vás zajímaly odjakživa?
Spíš to byla souhra náhod, za což jsem velmi rád. Mám vystudované pozemní stavby a shodou okolností jsem se dostal na stavbu MO Zlíchov–Radlická, jehož součástí byla i výstavba mostu. Následoval most přes Rybný potok a další mosty začaly navazovat. Postupně jsem si udělal autorizaci na mostní stavby a potřebné zkoušky na vedení prací pro Správu železnic.
Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?
Velmi rád vzpomínám na výstavbu již zmíněného mostu přes Rybný potok. Byly zde použity nové technologie jako výstavba pilířů pomocí taženého bednění, výsun nosné konstrukce probíhal v údolnicovém oblouku a vysouvalo se až 19 000 tun. Stavba byla vzdálena od civilizace, ale realizační kolektiv včetně investora, technického dozoru stavby a projektanta táhl za jeden provaz a výsledek tomu odpovídal. Mám to štěstí, že jsem se mohl podílet na výstavbě velmi zajímavých mostních projektů za použití nejnovějších technologií, které se dost často vyvíjely na našich projektech. Můžu jmenovat například samozhutnitelný beton, UHPC beton nebo výstavbu ve fjordu v Norsku.
Nyní mimo jiné pracujete v Plzni na části estakády západního okruhu. V jaké fázi stavba je?
V současné době je hotová nosná konstrukce včetně říms, jsou osazeny mostní dilatační závěry, přechodová oblast za opěrou. Probíhají práce na izolačním souvrství včetně ochrany litým asfaltem a montáž odvodnění. Čeká nás instalace příslušenství (PHS, svodidla), vozovkové souvrství a terénní úpravy pod estakádou.
Řešíte na této estakádě nějaký nezvyklý postup či technologii?
Pro mě byla zajímavá zejména výstavba části C, kde se zhotovily nosné konstrukce pomocí letmé betonáže, což byla technologie, kterou jsem osobně ještě nerealizoval. Nyní mohu konstatovat, že na provozu ŽBK a mostů umíme mostní konstrukce všemi známými technologiemi výstavby.
Mezi projekty, které budete řídit v roli vedoucího projektu, je stavba Dvoreckého mostu, o němž je podrobnější článek na str. 3. Těšíte se na tuto akci?
Pro mě i celý tým, se kterým mám tu čest pracovat, to bude další výzva v našem profesním životě. Stavba je tvarově velmi náročná, termín hraniční a umístění stavby bude logisticky složité, ale právě proto se na tuto akci těšíme a věřím, že most dokončíme v parametrech, které máme zadány.
Za rozhovor děkuje David Kalců