-
Metrostav
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
Nemocnice
10
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
15. června 2022
ročník 34
Modernizace největší jihočeské nemocnice
Metrostav už v krajské Nemocnici České Budějovice pracoval. Koncem roku 2019 se zapojil i do přestavby pavilonu CH, z jehož dvou budov vznikl po úpravách, nástavbách a přístavbách ucelený monoblok urgentní chirurgie spojený nadzemní chodbou se současně nadstavovaným pavilonem CH1. Vše v omezeném prostoru a při zachování nemocničního provozu. Dodavatelské sdružení, jehož podstatným členem byl jihočeský oblastní tým divize 6 vedený Ing. Petrem Míčkou, předalo hotové dílo investorovi začátkem května.
Lenka Svobodová, foto Jan Luxík
rámci první etapy dalšího rozvoje nemocnice vzniklo v obestavěném prostoru téměř 83 000 m3 za necelého dva a půl roku 12 operačních sálů (hlavní foto), centrální sterilizace, dvě stanice JIP, observační prostory navazující na urgentní příjem a čtyři standardní lůžkové stanice – vše se 164 lůžky a včetně potřebného zázemí. Nutné je připočítat i inženýrské sítě a řešení venkovních ploch.
„Sedmipodlažní vestavbu a nástavbu pavilonu CH (foto dole) jsme prováděli v prostoru nad příjezdovým koridorem sanitek zdravotnické záchranné služby, jejíž provoz jsme nesměli přerušit. Proto jsme zde až po úroveň prvního stropu pracovali ve dvou etapách – nejdřív jsme zachovali jejich příjezd z východu a pak ze západu. Nosnou konstrukci nové části pavilonu jsme vytvořili z železobetonového prefabrikovaného skeletu s ocelobetonovými průvlaky, které jsme použili pro zvětšení rozteče sloupů kvůli dodržení výškových úrovní podlaží nového a původního objektu,“ popisuje Ing. Míčka, jehož spolehlivému týmu při zakázce pomáhali nejen betonáři divize 6, ale i odborníci z centrály Metrostavu.
v objektu jsou nyní speciální technologie pro dezinfekci lékařských nástrojů
„Za nejsložitější ale považuji provedení funkčních zkoušek návazností technologií TZB a to včetně klimatizace, vzduchotechniky, MaR, požárních systémů, větrání únikových cest či záložního zdroje energie. Obtížná byla i koordinace výstavby operačních sálů, kde museli technici divize 6 spolupracovat se zástupci přímých dodavatelů nemocnice, kteří instalovali lékařskou technologii. Zajištění správného provozu specializovaných prostor bylo tak složité, že ho projektová dokumentace ani nemohla podchytit, a museli ho na místě řešit všichni účastníci výstavby najednou – projektanti, subdodavatelé, investor a často i lékaři,“ uzavírá Ing. Míčka.
Díky dobré práci týmu divize 6 už dnes investor v obou pavilonech CH i CH1 dokončuje nové nemocniční vybavení.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Kontrolní den na Malovance
Za přítomnosti zástupců investora proběhl kontrolní den stavby Multifunkčního operačního střediska Malovanka (MOS) v Praze. Zhotovitelem dokončení tohoto strategického objektu je sdružení Společnost VCES-Metrostav DIZ pro Malovanku, práce by měly být hotové v roce 2025. Foto: archiv VCES a.s.
Výtah na Orlíku předán investorovi
V pátek 27. května kolegové z divize 6 na hrázi orlické přehrady slavnostně předali investorovi Povodí Vltavy modernizovaný výtah pro rekreační lodě, který již počátkem května zahájil zkušební provoz. Ředitel divize 6 Ing. Milan Veselský zmínil, že tento projekt pro nás představoval výzvu zejména po technologické stránce. Zakázka byla zadaná v režimu design & build, což pro Metrostav znamenalo vyvinout celý technický koncept a ten pak převést do realizace.
Valná hromada u lanovky v Turecku
V Istanbulu u projektu podzemní lanovky Aşiyan – Hisarüstü proběhla 16. května valná hromada dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat spolu s jednáním představenstva. Setkání se zúčastnil předseda představenstva Ing. Václav Soukup z Útvaru zahraničního podnikání a člen představenstva Ferhat Bolat z naší turecké partnerské firmy. Součástí byla také prohlídka staveniště (foto), kde jsou tunelářské práce prakticky hotovy, je plně rozvinuta montáž a probíhají zkoušky dopravního zařízení.
Digitalizace
Digitalizace
BIM ve stavebnictví 2022
Digitalizace českého stavebnictví, strategie a praktické zkušenosti. To byla hlavní témata odborné celostátní konference BIM 2022. Za Metrostav zde vystoupili naši kolegové Ing. Jaroslav Synek a Ing. Filip Kalina (foto).
RED, foto archiv Nadace ABF
etkání, které se uskutečnilo na Václavském náměstí 31 v Praze ve dnech 2. a 3. června, organizovala Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství za podpory dalších odborných partnerů.
Prezentace „BIM v praxi“, kterou přednesl Ing. Filip Kalina, vedoucí útvaru digitalizace stavebních procesů, byla zaměřena na ukázku a popis technických a technologických kontrol, které je nutné před předáním modelu do realizace provést, abychom si byli jisti, že na publikovaná data je možno se spolehnout. Prezentace se zaměřila i na ukázky možných vad, jež se při těchto kontrolách vyskytují. Ing. Jaroslav Synek přednesl téma BIM a ČKAIT.
BeMo Tunnelling
BEMO TUNNELLING
Aktuální projekty ve Velké Británii
Týmy dceřiné společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) pracují na dvou stavebních zakázkách: metro Paddington Link v Londýně a druhá etapa výstavby jaderné elektrárny Hinkley Point C. Pojďme si přiblížit stav prací i plány BeMa na území ostrovů.
Thomas Wechner, foto archiv společnosti BeMo Tunnelling
d března 2021 jsme aktivně pomáhali našemu partnerovi ve Velké Británii společnosti Tunnelcraft při realizaci projektu LUL Paddington Box Link v Londýně (foto). V rámci výstavby metra má být zhotoven 25 m dlouhý tunel se dvěma krátkými příčnými chodbami k již existujícím nástupištím ve stanici Paddington. Razicí práce byly úspěšně ukončeny v květnu 2022. Naši společnost v průběhu výstavby zastupovali dva inženýři, jeden ekonom a různé speciální stroje. Projektovali jsme také prováděcí dokumentaci.
Hinkley Point C
Podobně jako už v rámci etapy I, která zahrnuje práce na tunelu On Shore, podporuje společnost BeMo Tunnelling firmu UK Balfour Beatty a to formou vyslání odborníků specializovaných na injektážní a přípravné práce v rámci etapy II s označením Off-Shore Tunnel-Shaft-Connections. Jedná se o rozsáhlé zpevnění hornin, celkové předběžné vylepšení šesti šachetních propojení trvalo cca půl roku. Zahájení vlastních razicích prací v rámci etapy II bylo ohlášeno na jaro 2023 a tyto mají trvat cca dva roky.
Technici společnosti BeMo i různé speciální stroje se mimo jiné podílejí na ražbě tunelu metra v londýně
Zpracování nabídek pro Velkou Británii
Hlavní náplní činnosti společnosti BeMo ve Velké Británii je strategická a celé území ostrovů pokrývající akvizice na projekty výstavby tunelů na britském trhu. V červenci loňského roku jsme dokončili nabídku pro prestižní tunel na A303 Stonehenge. Letos v létě ještě očekáváme, že National Highways (obdoba české ŘSD) vynese rozhodnutí o naší konečné nominaci a podepsání smlouvy o dílo.
Od podzimu 2021 se ve sdružení s firmou Dragados ucházíme o projekt přečerpávací elektrárny Coire Glas ve Skotsku. I zde jsme v polovině května 2022 předložili nabídku pro etapu I. Pokud budeme úspěšní, musíme vstoupit do přímé soutěže s nominovaným subjektem na druhém místě v pořadí vítězných uchazečů.
Kromě výše popsaných nabídek v roce 2022 zamýšlíme, že bychom se zúčastnili dalších výběrových řízení, například na silniční projekt Lower Thamas Crossing, modernizaci a sanaci stanice metra Elephant & Castle v Londýně, Bean Tunnel a projekt na výstavbu vodovodů na západě Anglie HARP. Zdař Bůh!
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Petr Koukolík
vedoucí projektu
V Metrostavu začal působit v roce 1998 na pozici přípraváře a následně jako stavbyvedoucí na projektu MO Zlíchov–Radlická. Následovaly stavby KOMOKO Modřany, most přes Rybný potok na dálnici D8, PPO Troja západ, Trojský most, cyklistická lávka v Čelákovicích, optimalizace traťového úseku Praha Hostivař I. část, optimalizace trati Lysá nad Labem I. část žst. Čelákovice, most Astfjordbrua v Norsku. Nyní má na starosti výstavbu mostní estakády v Plzni v pozici vedoucího projektu a nově i Dvorecký most
Působil jste na mnoha dopravních stavbách a postavil známé mosty – třeba lávku v Čelákovicích či Trojský most. Mosty vás zajímaly odjakživa?
Spíš to byla souhra náhod, za což jsem velmi rád. Mám vystudované pozemní stavby a shodou okolností jsem se dostal na stavbu MO Zlíchov–Radlická, jehož součástí byla i výstavba mostu. Následoval most přes Rybný potok a další mosty začaly navazovat. Postupně jsem si udělal autorizaci na mostní stavby a potřebné zkoušky na vedení prací pro Správu železnic.
Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?
Velmi rád vzpomínám na výstavbu již zmíněného mostu přes Rybný potok. Byly zde použity nové technologie jako výstavba pilířů pomocí taženého bednění, výsun nosné konstrukce probíhal v údolnicovém oblouku a vysouvalo se až 19 000 tun. Stavba byla vzdálena od civilizace, ale realizační kolektiv včetně investora, technického dozoru stavby a projektanta táhl za jeden provaz a výsledek tomu odpovídal. Mám to štěstí, že jsem se mohl podílet na výstavbě velmi zajímavých mostních projektů za použití nejnovějších technologií, které se dost často vyvíjely na našich projektech. Můžu jmenovat například samozhutnitelný beton, UHPC beton nebo výstavbu ve fjordu v Norsku.
Nyní mimo jiné pracujete v Plzni na části estakády západního okruhu. V jaké fázi stavba je?
V současné době je hotová nosná konstrukce včetně říms, jsou osazeny mostní dilatační závěry, přechodová oblast za opěrou. Probíhají práce na izolačním souvrství včetně ochrany litým asfaltem a montáž odvodnění. Čeká nás instalace příslušenství (PHS, svodidla), vozovkové souvrství a terénní úpravy pod estakádou.
Řešíte na této estakádě nějaký nezvyklý postup či technologii?
Pro mě byla zajímavá zejména výstavba části C, kde se zhotovily nosné konstrukce pomocí letmé betonáže, což byla technologie, kterou jsem osobně ještě nerealizoval. Nyní mohu konstatovat, že na provozu ŽBK a mostů umíme mostní konstrukce všemi známými technologiemi výstavby.
Mezi projekty, které budete řídit v roli vedoucího projektu, je stavba Dvoreckého mostu, o němž je podrobnější článek na str. 3. Těšíte se na tuto akci?
Pro mě i celý tým, se kterým mám tu čest pracovat, to bude další výzva v našem profesním životě. Stavba je tvarově velmi náročná, termín hraniční a umístění stavby bude logisticky složité, ale právě proto se na tuto akci těšíme a věřím, že most dokončíme v parametrech, které máme zadány.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Aquapark ve Vrchlabí roste
Ještě nedávno zde byly vidět unikátní základy, které se skládají ze základových desek ve čtyřech úrovních, nyní již hala nového aquaparku v areálu Vejsplachy ve Vrchlabí stojí.
Budova aquacentra, které od loňského dubna u brány Krkonoš buduje tým Ing. Ondřeje Matouška, je zasazena do svahu a dvě podlaží jsou uložena pod zem. Návštěvníci budou do bazénu vstupovat ze severu přes první nadzemní podlaží a na jihu bude v úrovni prvního podzemního podlaží přes prosklenou stěnu výhled do okolí. Aquapark kromě klasického plaveckého bazénu nabídne tobogán, vířivky i parní kabinu. Dílo by mělo být předáno do zkušebního provozu letos na podzim.
Spolupráce se školami
Spolupráce se školami
Nová posluchárna pro Akademii řemesel
Naše významná partnerská škola, Akademie řemesel Praha – SŠT Zelený pruh, vybudovala za podpory Metrostavu novou posluchárnu pro celoživotní vzdělávání. Kolegové z Provozu ocelových konstrukcí divize 3 vyrobili a namontovali konstrukci pro vytvoření stupňovité podlahy v prostoru původního kinosálu školy.
Mgr. Jana Kořínková, foto Akademie řemesel Praha
ednalo se o ocelovou konstrukci z jacklových profilů 0,6 × 0,6 × 3 m o celkové tonáži cca 2,1 t. Konstrukcí se vytvořilo osm nových schodišťových stupňů, pódium a místo vně objektu pro uložení vzduchotechniky. Montážní dílce schodišťových stupňů měly rozměry 5,8 × 0,9 × 0,3 až 1,1 m (podle jednotlivých výškových úrovní stávající konstrukce) a váha jednoho dílce se pohybovala okolo 120 kg, takže dílec se dal manipulovat uvnitř objektu bez jeřábové techniky.
Nabízela se tak možnost zapojit do realizace žáky školy, kteří studují obor strojní mechanik. Takzvaná TOP Kemp byla několikadenní řemeslná aktivita, při níž se žáci v praxi seznámili s odbornou prací techniků a svářečů při přípravě ocelových polotovarů podle technické dokumentace, s technologickým postupem a manipulací velkých ocelových dílů, kdy bylo třeba připravit montážní otvor v obvodové zdi kinosálu.
Metrostav podpořil realizaci učebny i finančně, když uhradil významnou část použitého materiálu. Přejeme Akademii řemesel, ať nová učebna dobře slouží!
Číslo
číslo
Tolik metrů je dlouhý vodácký areál v Troji, kde kolegové z Metrostav DIZ zajišťovali PPO a rekonstrukci 70m úseku dělicí stěny a dna slalomové dráhy. Ve dnech 10. až 12. 6. se zde uskutečnil Světový pohár.
Metrostav TBR
Metrostav TBR
Vltavu překlene nový most z bílého betonu
Smíchov a Podolí spojí přes Vltavu nový Dvorecký most (vizualizace). Za 810 dní jej postaví Metrostav TBR, Strabag a Firesta. Most má sloužit městské hromadné dopravě, cyklostezkou propojit dvě nejdůležitější trasy v Praze A jeho součástí budou chodníky pro pěší.
Martina Vampulová, vizualizace MHMP
ůjde o trámový sdružený most komorového průřezu z předpjatého betonu s horní mostovkou. „Jeho délka bude dosahovat 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od 30 do 87 metrů. Nejdelší pole bude uprostřed Vltavy nad plavební dráhou,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík. Na mostě o šířce 16 metrů zabere sedm metrů tramvajová trať, která bude uzpůsobena i pro provoz autobusů a záchranných složek. Po obou stranách vzniknout chodníky a cyklostezka. „Uvnitř mostu jsou navržené tři komory, ve kterých bude na ocelové dráze pod stropem jezdit kamerový vozík s vysokou rozlišovací schopností. Ten bude veškerá data stavu mostu posílat do počítače v centru údržby v opěře,“ dodává Ing. Koukolík.
Přípravné práce na obou březích začnou koncem léta. Situace je o to složitější, že kilometr od budoucího Dvoreckého mostu se nachází ten Barrandovský, na kterém nyní probíhá rozsáhlá rekonstrukce.
cílem výstavby nového mostu v pražském podolí je zlepšit dopravní propojení na obou březích vltavy v jižní části města
Založení mostu ve složité geologii
V současné době je třeba rychle vypracovat a nechat schválit realizační projektovou dokumentaci na založení mostu, aby se stavba mohla zahájit bez zpoždění. „Už samotné založení mostu v obrovských jímkách ve Vltavě bude náročné, protože budeme pracovat v podmínkách složité geologie. Vltavou v těchto místech prochází řada tektonických poruch, které velice ztíží hlubinné založení na pilotách,“ upozorňuje vedoucí projektu a dodává: „Architektonické ztvárnění celé konstrukce navíc předpokládá minimum možností spínání složitého pohledového bednění. Nižší pilíře dokonce nemají nad základem žádná spínací místa a konstrukci bednění bude tvořit velká příhradová ocelová obálka spínaná mimo pilíře. Velké rozpětí polí nad řekou pak bude náročné pro založení skruží, neboť lodní doprava nesmí být přerušena.“ Kromě toho budou muset stavbaři pečlivě dodržovat náročné architektonické ztvárnění, kdy autoři požadují v předstihu na všechny větší konstrukční celky vzorky 1 : 1. Podle vedoucího projektu bude v současné době velice složité zajistit včas všechny důležité konstrukční materiály, přičemž některé jsou dokonce velmi unikátní. Jeden příklad za všechny: na mostě se počítá se 780 metrů dlouhým zábradlím z umělého kamene ve velice složitém tvaru s nezvyklým odstínem arktického granitu a s vestavěným LED páskem.
Na obou březích Vltavy vznikne i celá řada doplňujících objektů. Na straně Zlíchova to bude velká nájezdová ocelová rampa pro cyklisty, krásná schodiště včleněná do terénu a v opěře mostu vznikne objekt informačního centra PID s kavárnou. Na straně Podolí u Žlutých lázní se počítá s velkou sportovní arénou a zázemím pro údržbu mostu a okolí.
Zářící bílá brána do města
Návrh mostu z bílého betonu odkazuje ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.
Metrostav DIZ
Metrostav DIZ
Velký projekt energetických úspor v Thomayerově nemocnici
Významná pražská nemocnice odstartovala více než roční modernizační maratón, jehož součástí je i velký projekt energetických úspor letošního roku v České republice. V areálu se podstatně sníží energetická náročnost provozu: během pěti let dosáhne úspora 18 GWh zemního plynu a 10 GWh elektřiny.
RED s využitím tiskové zprávy, foto archiv Metrostavu a ČTK
rojekt, který realizují ve sdružení společnosti Metrostav DIZ, ENESA z holdingu ČEZ ESCO a Metrostav, je realizován metodou energetických úspor se zárukou (EPC), a tak má tuto úsporu nemocnice garantovanou přímo ve smlouvě.
Půjde o největší stavební a energetickou modernizaci pavilonů Fakultní Thomayerovy nemocnice za posledních 40 let! Celkově tento projekt zahrnuje 20 objektů. Půjde o největší projekt EPC realizovaný ve fakultních nemocnicích v České republice; a to za plného provozu. Jednoznačným ekologickým přínosem bude roční úspora emisí CO2 ve výši 2 517 tun, stejné množství vyprodukuje za den provozu klasický elektrárenský blok o výkonu 100 MW.
ÚSPORA V KAŽDÉM DETAILU
Kromě zateplení střech i obvodových stěn a výměny oken a vchodových dveří se počítá rovněž s modernizací osvětlení. Téměř 11 500 svítidel bude nahrazeno LED osvětlením, které bude mít o 60 % nižší spotřebu energie ve srovnání se stávajícími typy, což představuje úsporu 4,6 milionu Kč ročně. V plánu je i instalace pokročilého systému regulace vytápění jednotlivých místností podle způsobu či času využití. Každá místnost si tak automaticky řídí dodávku tepla podle vlastní okamžité potřeby nezávisle na ostatních prostorách. V pokojích, sesternách či jídelnách tak bude možné udržovat vyšší teplotu než na chodbách, toaletách či schodištích – vždy s ohledem na vnitřní komfort a rozumnou spotřebu energie.
„Jsme rádi, že jsme při této velké zakázce mohli uplatnit naše bohaté zkušenosti se snižováním energetické náročnosti budov i v sektoru zdravotnických zařízení. Zdokonalující se izolační technologie přinášejí opravdu významné snížení spotřeby. Zároveň musíme postupovat co nejcitlivěji, abychom dodrželi vše, co je nutné při modernizaci památkově chráněných objektů,“ řekl během slavnostního zahájení projektu v pražské Krči Ing. Karel Volf, MBA, předseda sboru jednatelů společnosti Metrostav IZ.
O Fakultní Thomayerově nemocnici (FTN)
Patří mezi tradiční a největší zdravotnická zařízení v ČR, zřizovatelem je ministerstvo zdravotnictví. Historie nemocnice se začala psát již v roce 1928, kdy byla slavnostně otevřena u příležitosti 10. výročí vzniku Československa. V té době ještě jako Masarykovy domovy. V roce 2018 nemocnice oslavila své 90. výročí a zajišťuje zdravotní péči pro jednu z největších spádových oblastí v Praze. Zároveň zabezpečuje specializovanou léčbu v mnoha oborech pro pacienty z celé České republiky.
Divize 3
Divize 3
Viladomy Na Farkáně dokončeny
Divize 3 dokončila výstavbu dvou bytových objektů v Praze 5 v Radlicích. Nové viladomy, umístěné v atraktivní lokalitě charakterizované předválečnou vilovou zástavbou, vyrostly na návrší s názvem Farkáň.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
akázka zahrnovala výstavbu dvou oddělených třípatrových objektů se společným podzemním podlažím a zeleným atriem v úrovni prvního nadzemního podlaží.
Práce na staveništi začaly v prosinci 2020, předání díla proběhne přesně podle původního plánu během tohoto měsíce. Demolici původního objektu mateřské školy a další zemní práce zajišťoval pro divizi 3 tým Metrostav Infrastructure.
Kolaudace proběhla už letos v dubnu, poslední úpravy v květnu. „Stavba běžela až na pár výjimek v podstatě plynule se standardními problémy tak jako u jiných podobných zakázek,“ říká vedoucí projektu Ing. Petr Macháček. Průběžně se například řešil problém s místem. „Stavěli jsme v Praze, a tak jsme se museli vyrovnávat s nedostatkem prostoru na ZS, skladováním materiálů a jeho manipulací a parkovacích stání pro nás a naše subdodavatele,“ doplňuje.
Nové viladomy mají každý tři nadzemní a jedno společné podzemní podlaží. Oba objekty jsou situovány tak, že tvoří v podstatě uzavřený areál se společnou zahradou. V obou domech se dohromady nachází 22 bytů velikosti 1+kk až po 4+kk. V každém z nich je zajímavý výhled do okolí.
„Vytápění je zajištěno dvěma plynovými kondenzačními kotli a každá bytová jednotka je napojena samostatnou topnou větví z rozdělovače s radiátory na stěnách,“ popisuje další detaily inženýr Macháček.
Novostavba je dále v podzemní části provedena jako železobetonový monolitický krabicový systém s podélnými i příčnými stěnami. Prostorové ztužení objektu zajišťují ŽB jádra, kde je veden výtah a schodiště. Nosnou konstrukci tvoří od úrovně 1.NP stěnový zděný systém s příčnými a podélnými stěnami pro objekt A. V objektu B jde o kombinace železobetonu a vyzdívaných stěn z keramických bloků. Stropy jsou řešeny jako železobetonové monolitické stropní desky.
Oba viladomy mají sedlovou střechu opatřenou keramickou taškovou střešní krytinou. Prostor v nádvoří nad garážemi a terasy pro byty v 1.NP jsou řešeny jako zelená střecha s vegetační vrstvou a zpevněnými plochami: terasami z dřevoplastových prken a chodníky z dlažeb do štěrkopískového lože lemované ocelovými obrubníky.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Zdražování stavebních materiálů pod lupou
Trh se potýká s bezprecedentním růstem cen stavebních materiálů. Ing. Romanu Čechovi, zástupci výrobně-technického ředitele Metrostavu, a Ing. Petru Nickovi, řediteli společnosti Metrostav stavebniny, jsme k problematice položili tři otázky:
S čím se nyní kvůli vyšším cenám stavební firmy nejvíce potýkají?
Roman Čech: U probíhajících staveb to není pouze otázka vyšší ceny materiálů, ale i jeho nedostatku. Bavíme se kromě válcované a betonářské oceli třeba o zdicích materiálech, tepelných izolantech, stavební chemii nebo šalovacích překližkách. Nejsou výjimkou materiály, u nichž se zdražení pohybuje mezi jedním až dvěma sty procenty.
Petr Nicek: Navíc dříve měly nabídky dodavatelů platnost v týdnech, nyní je to ve dnech i v hodinách. Za takových podmínek se špatně plánuje – než dokončíte první kolo výběrového řízení, tak do druhého již často dostáváte vyšší ceny.
Roman Čech: U probíhajících staveb je snaha projednat alespoň částečnou kompenzaci této náhlé změny okolností s objednatelem. Stát zhotovitelům v dané věci zatím moc nepomáhá. U soukromých investorů je situace obdobná. Probíhají složitá jednání a dokladování navýšení cen. Věříme, že při tom budeme alespoň částečně úspěšní. Ostatně první vlaštovky se již objevují. U připravovaných zakázek zase nelze postupovat dosud obvyklým způsobem, kdy se soutěžila pevná a nepřekročitelná cena díla. Z tohoto důvodu se snažíme do smluv promítat inflační doložky nebo plovoucí cenu na vybrané komodity.
Můžeme nějak uvedené nejistoty eliminovat?
P. N.: Pouze do určité míry. Určitě je vhodné, aby si stavební firma u svého dodavatele včas alokovala potřebné množství materiálu a dostatečně s ním komunikovala. Tak roste šance materiál zajistit, případně navrhnout vhodné alternativy.
R. Č.: Za tímto účelem máme v rámci intranetu zřízenou informační stránku, která se věnuje pouze otázkám cen a dostupnosti nejproblémovějších materiálů a komodit. Fungovat bude tak dlouho, dokud se současné tržní zemětřesení nepřežene.
A jak vidíte další vývoj – budou materiály opět dostupnější a levnější?
R. Č.: Mnoho vrásek nám dělá betonářská ocel. Její ceny se už v létě loňského roku během několika měsíců vyšplhaly téměř na dvojnásobek oproti cenám z roku 2020. To však nebylo nic ve srovnání s nárůstem, který jsme zaznamenali na přelomu letošního února a března. Tehdy cena vyskočila o dalších téměř 80 procent. Zároveň nastala krátkodobá nedostupnost betonářské výztuže, ať už byla vyvolána skutečným výpadkem přísunu rudy, nebo jen obchodní taktikou hutí. Logicky tím nejvíce trpíme na velkých a dlouhodobých zakázkách, jelikož letos v březnu byla cena betonářské oceli v podstatě na trojnásobku hladiny oproti podzimu 2020. V současné době se situace začíná trochu zklidňovat, jak po stránce dostupnosti, tak i z pohledu cen, které již oproti zmíněné březnové špičce klesají. Přejme si, ať tento trend vydrží.
P. N.: Problémovými komoditami nad rámec již zmiňované oceli nadále budou dřevo a výrobky z něj, dále minerální izolace a v poslední době opět i polystyreny. Klesat rozhodně nebudou ani ceny zboží na bázi cementu a dalších výrobků, kde je silná vazba na emisní povolenky a cenu plynu.
R. Č.: Ale nebuďme přílišnými pesimisty. Máme dobrou pozici a jméno na trhu, silný nákup, vlastní stavebniny a průběžně aktualizované informace o cenách a dostupnosti problémových materiálů. A hlavně stovky erudovaných kolegů, kteří dovedou dobře stavět a jsou připraveni kvalifikovaně argumentovat v této nelehké době směrem k objednatelům. Kdo jiný by měl být schopen tuhle globální šlamastyku zvládnout.
RED
Metrostav na „své“ seniory nezapomíná
Vedení Metrostavu dlouhodobě podporuje Senior klub Metrostav (SKM) a jeho členy. V letošním roce již výbor klubu připravil pro své členy více než 50 akcí, kterých se zúčastnilo téměř 1100 zájemců!
Naši senioři během jara například navštívili historickou budovu Státní opery či se byli podívat v Muzeu fantastických iluzí. Velký zájem vzbudila návštěva Chrustenické šachty (foto), kde si členové klubu zavzpomínali na svoji práci v podzemí.
Jednou z akcí byla 26. května tradiční párty Metrostav, kam vedení pozvalo i členy SKM. Skutečnost překonala očekávání, množství atrakcí, fotografování, hudba od známých skupin, projížďka na lodi, výborné občerstvení a hlavně setkání s bývalými kolegy a vedením společnosti. Velký dík zaslouží také Útvar vztahů k veřejnosti Metrostavu za bezchybnou organizaci akce.
Jan Brodský, předseda SKM
Podpora mladým pianistům i letos
Společnost Metrostav se již poněkolikáté stala hrdým partnerem soutěže „Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons“, která je určena talentovaným klavíristům do 12 let. Je nám ctí podporovat nadané děti v jejich rozvoji a pomoci jim na jejich cestě za snem.
Soutěž ve spolupráci s GMHS pořádá Pražský hudební institut. Letos se přihlásilo celkem 61 dětí, které soutěžily v šesti kategoriích. Mladí pianisté hráli o víkendu 14.–15. května na Gymnáziu a Hudební škole hl. města Prahy na Žižkově. Nadaní malí umělci překvapili svými výkony nejen porotu. Absolutní vítězkou celého ročníku se stala Valentýna Ibriqi. Porota udělila rovněž řadu zvláštních ocenění za mimořádný výkon či provedení skladby. Cenu Nadace B. Martinů za interpretaci autorovy skladby získali Adam Nop a Matěj Korytář. Všechny děti byly obdarovány dárky od partnerů soutěže a rodiče i podporovatelé malých klavíristů mohli letos celou akci opět sledovat díky streamování.
KONCERT VÍTĚZŮ V LISTOPADU
Mladí umělci, kteří získali první místo, vystoupí ještě v rámci Koncertu vítězů a masterclassu profesora Ivana Klánského dne 12. listopadu 2022 v Koncertním sále Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy, ZUŠ na Žižkově. Vítězka si zde převezme hlavní cenu, kterou je klavírní stolička od firmy Drnek Piana.
RED
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Obrazem z obnovy
Clam-Gallasova paláceRED, foto archiv Subterra a Petr Adámek
Kolegové z divize 9 Ing. Marek Janeba, Tomáš Fidra a restaurátoři z dílny Metrostavu DIZ dokončují pro generálního dodavatele společnost Subterra revitalizaci Clam-Gallasova paláce v Praze na Malé Straně. Nahlédněme do některých obnovených prostor.
V prostorách pod názvem Zimní zahrada měl tým inženýra Janeby na starosti podlahu ve vzoru vídeňského kříže, lepenou papírovou tapetu, výzdobu stěn ze dřeva a papier mâché včetně dveří a supraport, fládrovaný sokl na lepené tapetě.
Palác sloužil jako hlavní městská rezidence rodu Gallasů. A to se promítá i v křídle do Husovy ulice, kde stavbaři a restaurátoři revitalizovali veškeré dřevěné prvky v místnosti – dveře, sokly, okenice a parkety z ořechového dřeva.
Novotou doslova září restaurované dřevěné prvky v křídle u Rotta, kde je s podlahou ve vzoru vídeňského kříže obnovena také lepená látková tapeta.
Pohled na strop v pánském salónu, kde byla použita technika fládrování – imitace dřev ruční malbou, která napodobuje přirozený vzhled vznikající při řezu dřevem.
V jiném barevném pojetí je provedeno křídlo do Husovy ulice. Zde tým Marka Janeby realizoval veškeré dřevěné prvky v místnosti: dveře, sokly, okenice včetně zlacení, dřevěné podlahy – parkety z ořechového dřeva.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
1_Nemocnice – Fotogalerie
Pacienti i lékaři se mohou těšit na špičkově vybavené pracoviště evropské úrovně.
Nové prostory budovalo sdružení firem OHLA ŽS a Metrostav od listopadu 2019 do května 2022.
Cílem zakázky byla větší koncentrace lékařské péče do jednoho místa a navýšení komfortu pacientů. V pavilonu budou čtyři standardní lůžkové stanice – vše se 164 lůžky a včetně potřebného zázemí.
Nové operační sály předčí i ty, jaké známe z populárních seriálů z nemocničního prostředí. Operovat se tu začne počátkem září.
Kromě 12 operačních sálů jsou v objektu k dispozici speciální technologie pro dezinfekci lékařských nástrojů.
Modernizované pracoviště se nachází v dostavěném pavilonu CH.
Přestavba je součástí uceleného projektu rekonstrukce nemocnice, jejímž cílem je přesun veškerých provozů z dolního areálu nemocnice do areálu horního.
6_Fotosloupek – Fotogalerie
Pohled od bazénové haly a od prosklené stěny. Patrný je již plavecký bazén, vlevo se bude nacházet whirlpool.
Přes prosklenou stěnu bude z areálu výhled na venkovní areál a nedaleké přírodní koupaliště.
Patrná je již také konstrukce relaxačního bazénu s proudovou řekou, která se nachází za plaveckým bazénem.
11_Divize 3 – Fotogalerie
Viladomy zapadají do okolní zástavby a jsou situovány tak, že tvoří v podstatě uzavřený areál se společnou zahradou.
V obou domech se dohromady nachází 22 bytů velikosti 1+kk až po 4+kk.
Byty jsou prosvětlené, některé z nich mají i terasu.
Objekty jsou umístěné v atraktivní lokalitě v Praze 5 charakterizované předválečnou vilovou zástavbou.
- 284847.svg
- 284848.svg
- 284850.svg
- 284907.svg
- 284908.jpg
- 284909.jpg
- 284915.jpg
- 284916.jpg
- 284917.jpg
- 284918.jpg
- 284919.jpg
- 284920.jpg
- 284921.jpg
- 284922.jpg
- 284923.jpg
- 284924.svg
- 284925.jpg
- 284926.svg
- 284927.jpg
- 284928.jpg
- 284929.jpg
- 284930.jpg
- 284931.jpg
- 284932.svg
- 284933.jpg
- 284934.jpg
- 284935.jpg
- 284936.svg
- 284937.jpg
- 284938.mp4
- 284939.svg
- 284940.jpg
- 284941.svg
- 284942.jpg
- 284943.jpg
- 284944.svg
- 284945.svg
- 284946.jpg
- 284947.jpg
- 284948.jpg
- 284949.jpg
- 284950.jpg
- 284951.jpg
- 284952.jpg
- 284953.jpg
- 284954.jpg
- 284955.jpg
- 284956.jpg
- 284957.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Lepší podmínky pro studium i život
Třetí zakázku v suchdolském areálu České zemědělské univerzity v Praze (ČZU) dokončil tým Metrostavu v čele s Ing. Václavem Petráškem 11. září. Už za čtyři dny pak začala zrekonstruovaná a o patro navýšená budova koleje G sloužit studentům ve zkušebním provozu.
Jihlavané se mohou těšit na centrální dopravní terminál
V Jihlavě začala rozsáhlá úprava území v okolí železniční stanice Jihlava město. Následně zde postupně vznikne Centrální dopravní terminál Jihlava, který propojí železniční, autobusovou a městskou dopravu. O úpravu stávajících pozemních komunikací a trolejbusové dráhy se postará sdružení tří firem, jehož součástí je i metrostav Diz závod 6.
Stavbu v Chýni trápilo zakládání v prostoru bývalé pískovny
Vypadalo to jako stavba na zelené louce, ale už její založení svědčilo o opaku. Nová svazková základní škola VIDA v Chýni u Prahy (vizualizace) roste v oblasti bývalé pískovny. Původní těžební prostor sice prošel zemědělskou rekultivací, v podloží však i tak zůstala nesoudržná a obtížně hutnitelná písčitá zemina. To v kombinaci s mělkou hladinou podzemní vody potrápilo stavbaře při zakládání stavby.
Naše projekty v soutěži stavba roku
Prestižní přehlídka Stavba roku se blíží do finále: ze 120 přihlášených staveb celkem 38 získalo nominaci na tituly Stavba roku 2024 a čtyři nominaci na titul Zahraniční stavba roku 2024. Výsledky hlasování budou vyhlášeny na slavnostním galavečeru v pátek 8. listopadu v Rudolfinu v Praze.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007