Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 6

Ochrana proti desetitisícileté povodni

Tým jihočeského oblastního zastoupení divize 6 pod vedením Jana Prokeše dokončil v květnu rekonstrukci vodního díla Hněvkovice (foto), která měla za úkol zlepšit jeho protipovodňovou funkci tak, aby vydrželo až desetitisíciletou velkou vodu. Zakázka pro státní podnik Povodí Vltavy zahrnovala zvýšení kapacity dvou ze tří polí bezpečnostního přelivu přehrady a z toho vyplývající úpravy plavební komory.

Lenka Svobodová, foto Jan Luxík

N

a objemu samotné nádrže se ale nic nezměnilo, stejně tak jako na její funkci zásobárny chladicí vody pro Jadernou elektrárnu Temelín. Snížením přelivné hrany dvou ze tří přelivů o 1,5 metru a úpravou plavební komory ale došlo k možnosti převedení zvýšeného průtoku Vltavy přes vodní dílo. Oproti původnímu stavu – kolem 1 750 m3/s – je nyní schopné bezpečně převést průtok až 2 600 m3/s,“ říká Ing. Otto Hrodek, který stavební práce řídil na místě spolu s Ing. Lukášem Havelkou, jenž se především věnoval technologické části zakázky.

Stavbaři nahradili nejen dva segmentové uzávěry bezpečnostního přelivu, ale původní horní vrata plavební komory prodloužili o 6 m a dolní vrata vyměnili za nová, o 2 m vyšší. Ta byla sestavena ze čtyř dílů, v celku měřila 7,2 × 13 m a jejich hmotnost se pohybovala kolem 70 tun. Kolegové je na místo usadili letos v březnu.  Technikům divize 6 pomáhali vlastními silami i její betonáři. Speciální práce pro vybudování hrazení v ochranných jímkách a statická zajištění železobetonových konstrukcí na horním ohlaví plavební komory prováděli pracovníci společnosti Zakládání staveb.

dílo bylo původně vybudováno jako zdroj technologické vody pro elektrárnu Temelín a je využíváno k výrobě elektřiny

svařování pod vodou

„Lokalitu jsme dobře znali z předchozích let včetně dotčených úředníků, investora a správců vodního díla. Věděli jsme, že stavba nesmí ohrozit bezproblémové dodávky chladicí vody do Jaderné elektrárny Temelín a hlavně provoz její čerpací stanice a místní malé vodní elektrárny. Prováděli jsme proto i atypické práce z plavidla. Svařování konstrukcí pod vodou dokonce museli zajišťovat potápěči. Před plavební komorou jsme se totiž pohybovali až v hloubce 17 m. Pod hladinou jinak normálně vrtáme, řežeme, vlepujeme kotvy, bouráme, odsáváme, čistíme, utěsňujeme i betonujeme. V našich vodách je však běžně viditelnost jen do 30 centimetrů, takže jsou k takovým činnostem zapotřebí zkušenosti, dobrý hmat a velká představivost,“ konstatuje vedoucí projektu Jan Prokeš.

Zakázka, kterou jeho tým právě dokončil, bezpečnost vodního díla, ale i všech obyvatel pod ním téměř zdvojnásobila. A co při ní bylo nejsložitější? „Nejspíše koordinace prací v zimním období během odstávky provozu v plavební komoře,“ uzavírá Ing. Hrodek.

VD Hněvkovice

Nachází se 5 km jižně od Týna nad Vltavou a 29 km severně od Českých Budějovic a spolu s vodním dílem Kořensko jsou nejnovějšími stupni Vltavské kaskády. S vlastní betonovou částí přehrady bylo započato v roce 1986 a skončeno v roce 1991. Vodní dílo tvoří betonová tížná hráz se třemi korunovými hrazenými přelivy. Celková délka koruny hráze je 191 m, výška nade dnem 23,5 m. Přes korunu hráze vede veřejná komunikace.

Divize 3

Humenné: dominanta města v obnovené podobě

Renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné, dnes sídlo Vihorlatského muzea, má za sebou rekonstrukci, která mu vrátila podobu z konce 19. století (foto). Tým divize 3 v oblasti pro Prešovský a Košický kraj zde prováděl rekonstrukční práce od roku 2015. Slavnostní předání díla, kterým de facto končí obnova exteriérů, proběhlo 21. června.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Z

ámeček, přesněji kaštel (slovensky kaštieľ), což je označení pro původní venkovské šlechtické sídlo, je národní kulturní památkou. Stavba, jejíž základy byly pravděpodobně vybudovány už na přelomu 13. a 14. století, kdy zde zřejmě stál vodní hrad, má čtvercový půdorys s centrálním dvorem. Pozdější zámeček si zde nechala postavit rodina Drugethovců v letech 1619 až 1641 a přestavěn byl koncem 19. století, kdy ho vlastnila dynastie Andrasyovců.

Budovy kaštelu s dvěma nadzemními a jedním podzemním podlažím, byly na konci druhé světové války poškozeny a původní střechu zničil v roce 1946 požár. Větších oprav se dočkaly až v 60. letech minulého století.

práce ve třech etapách

Během prvních dvou etap nynější rekonstrukce byla vyměněna střecha, obnoveny fasády, okna i arkády a došlo k obnově „Velkého balkonu“ na jižní straně. Ve třetí etapě zahájené v červnu 2020 stavbaři Metrostavu pracovali hlavně na rekonstrukci vnitřního nádvoří. „Zakázka zahrnovala vybudování vnitřní kanalizace a novou konstrukci dlažby. Kromě toho jsme pokračovali s restaurátorskými pracemi na fasádě a sloupoví balkonu. Součástí této etapy byla i dodávka elektroinstalace, svítidel, výrobků uměleckého kovářství a dalších drobných prvků. A také například tvorba aplikace pro návštěvníky muzea a skanzenu,“ přibližuje oblastní ředitel pro Prešovský a Košický kraj Ing. Ján Sekerák.

Nádvoří, na němž staré betonové dlaždice nahradila na ploše 1100 mtravertinová dlažba, se po rekonstrukci snížilo o půl metru. Stavbaři během výkopových prací odkryli zbytky původní kanalizace ze 17. století, tedy z doby, kdy bylo sídlo poprvé přestavěno do současného tvaru.

Všechny etapy rekonstrukce probíhaly za plného provozu muzea. „Nebylo to vždy jednoduché, občas došlo i na ostřejší výměny názorů s ředitelem muzea a jeho zaměstnanci, památkáři a dozorem. Ale našli jsme řešení a jeho výsledkem je krásně zrekonstruovaný kaštel,“ říká inženýr Sekerák.

„Je to pomyslná tečka za patnáctiletým úsilím,“ připomněl dlouhou cestu od příprav k vlastnímu dokončení obnovy zámečku při slavnostním předání díla také předseda Prešovského samosprávného kraje župan Milan Majerský. Akce, které se kromě dodavatelů zúčastnili také další představitelé města a kraje, se konala s půlročním zpožděním z důvodu pandemických opatření. Tým divize 3 Metrostavu předal stavbu už v prosinci minulého roku.

Zahraniční podnikání

most Gottleubatalbrücke v Pirně

Metrostav ve sdružení s BeMo získal v říjnu 2018 zakázku na výstavbu mostu přes údolí Gottleuby v Pirně. Po více než půlročním investorem nařízeném zastavením stavby za účelem dořešení otevřených témat v projektu stavby, byl 21. června proveden 92 m dlouhý výsuv na pilíř 80.

Doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D., vedoucí projektu

M

ost (foto) realizuje projektový tým, který je organizačně začleněn do Útvaru zahraničního podnikání, ocelovou konstrukcí vyrábějí a montují kolegové z divize 3. Hluboké údolí říčky Gottleuby je překročeno devíti mostními poli o rozpětích 68 – 92 – 116 – 120 – 120 – 124 – 108 – 92 – 76 m při konstantní výšce nosné konstrukce cca 3,5 m. Jedná se tedy o velice štíhlou nosnou konstrukci. Výstavba probíhá metodu postupného vysouvání. Celá ocelová konstrukce mostu se bude vysouvat po úsecích délky až 120 m směrem přes údolí. Maximální dosažená rychlost výsuvu 20 m/hod, maximální průhyb nosné konstrukce 1280 mm, hmotnost vysouvané konstrukce 1886 tun.

Nyní probíhá sestavování a svařování třetího taktu, výsuv by se měl uskutečnit v říjnu. Jak už bylo uvedeno v úvodu, došlo k přerušení výstavby. Podkladem pro soutěž byly výkresy ocelové konstrukce v podobnosti RDS a při vstupní technické radě měl být investorem předán kompletně schválený statický výpočet, který měl sloužit jako podklad pro návrh pomocných konstrukcí a výkresy výztuže betonových prvků. Tímto postupem si investor sliboval dosáhnout zkrácení trvání výstavby z cca 4,5 roku na 34 měsíců. Během dopracování dokumentace se ale ukázalo, že proces bude kvůli komplexním stavebním stavům mnohem složitější a že ke zkrácení výstavby nedojde, naopak že se prodlouží.

 

Metrostav 12–13/2022, Park Zličín
Metrostav 12–13/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 12–13/2022, Hospodářský výsledek
Metrostav 12–13/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 12–13/2022, Ptáme se
Metrostav 12–13/2022, Fotosloupek
Metrostav 12–13/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 12–13/2022, Číslo
Metrostav 12–13/2022, Divize 6
Metrostav 12–13/2022, Divize 3
Metrostav 12–13/2022, Zahraniční podnikání
Metrostav 12–13/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 12–13/2022, Osobnost
Metrostav 12–13/2022, Fotoreportáž
Metrostav 12–13/2022, Park Zličín

Park Zličín

Metrostav 12–13/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 12–13/2022, Hospodářský výsledek

Hospodářský výsledek

Metrostav 12–13/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 12–13/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 12–13/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 12–13/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 12–13/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 12–13/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 12–13/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 12–13/2022, Zahraniční podnikání

Zahraniční podnikání

Metrostav 12–13/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 12–13/2022, Osobnost

Osobnost

Metrostav 12–13/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Zahraniční podnikání (231320): (1/2) (1 ms)

Rendering Divize 3 (231319): (2/3) (4 ms)

Rendering Divize 6 (231318): (1/3) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5758/item317089-small.jpg

 i5758/item316995.svg

 i5758/item317088.svg

 i5758/item317099-small.jpg

 i5758/item317097.svg

 i5758/item317100-small.jpg

 i5758/item317103-small.jpg

 i5758/item317101.svg

 i5758/vth290038-1.jpg[p1]

 i5758/vth289771-1.jpg[p1]

 i5758/vth289917-1.jpg[p1]

 i5758/vth289776-1.jpg[p1]

 i5758/vth289921-1.jpg[p1]

 i5758/vth289799-1.jpg[p1]