BeMo Tunnelling
Výstavba mostu nad údolím Gottleuba nabírá rychlost
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) ve sdružení s Metrostavem realizuje v německé Pirně náročnou výstavbu mostu, který překlene údolí Gottleuba ve výšce 70 metrů. Za účinné podpory sdružení stavba běží a nyní představujeme dosažené milníky.
Rüdiger Schidzig
P
oté co během roku 2022 investor a jeho projektanti konečně přistoupili k řešení technických problémů ve statice a v dokumentaci k realizaci stavby, bylo u této jedinečné štíhlé mostní konstrukce v Pirně možné na začátku léta 2022 nejprve zrušit zastavení stavby pro část ocele a v červnu 2022 tak došlo k výsunu druhého mostního taktu.
Třetí takt musel být přímo na místě ještě enormně zesílen, ale díky nasazení našich ocelářů ho bylo možné ještě před Vánocemi vysunout. Poté to už šlo rychle – takt 4 s největším rozpětím 124 m, který musel být ještě ve výsuvné jámě také zesílen, byl vysunut v dubnu 2023. V srpnu následoval výsuv 120metrového 5. taktu, v prosinci proběhne 6. takt. Zbývající tři takty 7 až 9 mají být dokončeny do konce července 2024.
NOVÝ MOST u Českosaského švýcarska BUDE MĚŘIT 912 METRŮ A vyniká neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí
V roce 2023 byly paralelně opět zahájeny betonářské práce na hlavách pilířů, poté co došlo ke statické redukci výztuže na minimum. Vestavba ve štíhlém průřezu opěr byla místo obvyklého stykování výztuže přesahy nahrazena mnoha tisíci šroubových spojek na každou hlavu podpěry. Byla to skutečná výzva pro armovače. Do konce roku mají být hotovy všechny hlavy pilířů.
Projektování ovšem zdaleka u konce není. V popředí zájmu jsou nyní náběhy a přechod výztuže podpěr do ocelové nástavby. 3D projekce se opírá o skutečný model 1:1 zhotovený nahoře na Sonnensteinu, kde probíhá nácvik zabudování komplikované výztuže. I zde je na každý uzel zapotřebí mnoho dalších tisíc šroubových spojek a výztuž musí být zabudována na milimetr přesně. Oblasti pro vyplnění betonem, stejně jako vibrační trasy, byly v praxi otestovány na modelu 1:1 a znalecky posouzeno a vylepšeno mnoho dalších detailů, aby tím byla usnadněna pozdější skutečná realizace v 70metrové výšce, resp. aby bylo možné samotnou realizovatelnost vůbec prokázat.
Náš tým v oddělení přípravy stavebních prací se mezitím zabývá projektováním skruží pro zhotovení náběhů, vyztužení uzlů náběhů a pracovními metodami. Náběhová konstrukce se skládá ze dvou napůl symetrických částí – jedna vpravo, druhá vlevo od pilíře a plně vybavena vykazuje zhruba 280 tun vlastní váhy. Pracovní bezpečnost ve vysokých výškách, opakované použití a přesun konstrukcí k dalšímu pilíři má v tomto poměrně obtížném prostředí nejvyšší prioritu.
Poté co bylo na sklonku roku 2022 možné s investorem docílit první velké úpravy smluvního znění a zajistit smluvní jistoty, pokračují i nadále paralelně s technickými výkony smluvní jednání o kompletním a výjimečném stavebním záměru. Společným přáním ohledně termínu je zvládnout dokončení stavebního záměru do konce roku 2026 či do začátku roku 2027. Toto na jedné straně od sdružení vyžaduje neobvyklá opatření na urychlení výstavby, na straně druhé to působí také na investora jako motivace takové úsilí o urychlení výstavby smluvně podchytit, což opět pro sdružení a pro koncernovou Skupinu podniků Metrostav a BeMo to v tomto směru znamená nemalé nasazení sil.
Vzhledem ke stavu cca 50 % rozpracovanosti stavebního záměru je před námi stále kus cesty, který ze strany našich kolegů vyžaduje vytrvalost a týmového ducha. S nadmíru motivovaným a odborně zdatným týmem stavebníků a projektantů jsme ale vykročili na cestu, abychom společnými silami zvládli obě výzvy. Zdař Bůh!