Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Den otevřených dveří na nádraží v Plzni

V sobotu 5. srpna měla veřejnost možnost si prohlédnout probíhající rekonstrukci výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží. Pořadatelem akce byla Správa železnic a spolu se zástupci všech účastníků ve sdružení – Metrostav DIZ, OHLA-ŽS a AVERS byl téměř třem stovkám návštěvníků předveden aktuální stav obnovy památkově chráněné historické budovy.

výzva SportujeM má smysl

Léto je ve druhé polovině a s ním i prázdninová výzva SportujeM. Podpořte s námi vážně nemocnou Lucinku a přispějte svým pohybem nebo chůzí hendikepované Evě na vysněný adaptér k vozíku. Stačí jakákoliv aktivita zaznamenaná do aplikace STRAVA. Počítá se každý krok, minuta i kilometr! Výzva končí 31. srpna. Více na www.sportujemveskupine.cz a intranetu Skupiny Metrostav.

Golf pro paraple

V letošním roce jsme se opět stali hrdým generálním partnerem akce Golf pro Paraple, kterého se zúčastnilo 155 hráčů. Dvoudenní turnaj se uskutečnil na golfovém hřišti Cihelny v Karlových Varech 10. a 11. srpna. Smyslem celé akce je podpora činnosti Centra Paraple a zároveň propojení zdravých a hendikepovaných golfistů. Záštitu letos převzala manželka prezidenta České republiky paní Eva Pavlová. Součástí byla charitativní dražba, při které se ve prospěch Centra Paraple vybralo 1 570 000 Kč.

BeMo Tunnelling

Výstavba mostu nad údolím Gottleuba nabírá rychlost

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) ve sdružení s Metrostavem realizuje v německé Pirně náročnou výstavbu mostu, který překlene údolí Gottleuba ve výšce 70 metrů. Za účinné podpory sdružení stavba běží a nyní představujeme dosažené milníky.

Rüdiger Schidzig

P

oté co během roku 2022 investor a jeho projektanti konečně přistoupili k řešení technických problémů ve statice a v dokumentaci k realizaci stavby, bylo u této jedinečné štíhlé mostní konstrukce v Pirně možné na začátku léta 2022 nejprve zrušit zastavení stavby pro část ocele a v červnu 2022 tak došlo k výsunu druhého mostního taktu.

Třetí takt musel být přímo na místě ještě enormně zesílen, ale díky nasazení našich ocelářů ho bylo možné ještě před Vánocemi vysunout. Poté to už šlo rychle – takt 4 s největším rozpětím 124 m, který musel být ještě ve výsuvné jámě také zesílen, byl vysunut v dubnu 2023. V srpnu následoval výsuv 120metrového 5. taktu, v prosinci proběhne 6. takt. Zbývající tři takty 7 až 9 mají být dokončeny do konce července 2024.

NOVÝ MOST u Českosaského švýcarska BUDE MĚŘIT 912 METRŮ A vyniká neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí

V roce 2023 byly paralelně opět zahájeny betonářské práce na hlavách pilířů, poté co došlo ke statické redukci výztuže na minimum. Vestavba ve štíhlém průřezu opěr byla místo obvyklého stykování výztuže přesahy nahrazena mnoha tisíci šroubových spojek na každou hlavu podpěry. Byla to skutečná výzva pro armovače. Do konce roku mají být hotovy všechny hlavy pilířů.

Projektování ovšem zdaleka u konce není. V popředí zájmu jsou nyní náběhy a přechod výztuže podpěr do ocelové nástavby. 3D projekce se opírá o skutečný model 1:1 zhotovený nahoře na Sonnensteinu, kde probíhá nácvik zabudování komplikované výztuže. I zde je na každý uzel zapotřebí mnoho dalších tisíc šroubových spojek a výztuž musí být zabudována na milimetr přesně. Oblasti pro vyplnění betonem, stejně jako vibrační trasy, byly v praxi otestovány na modelu 1:1 a znalecky posouzeno a vylepšeno mnoho dalších detailů, aby tím byla usnadněna pozdější skutečná realizace v 70metrové výšce, resp. aby bylo možné samotnou realizovatelnost vůbec prokázat.

Náš tým v oddělení přípravy stavebních prací se mezitím zabývá projektováním skruží pro zhotovení náběhů, vyztužení uzlů náběhů a pracovními metodami. Náběhová konstrukce se skládá ze dvou napůl symetrických částí – jedna vpravo, druhá vlevo od pilíře a plně vybavena vykazuje zhruba 280 tun vlastní váhy. Pracovní bezpečnost ve vysokých výškách, opakované použití a přesun konstrukcí k dalšímu pilíři má v tomto poměrně obtížném prostředí nejvyšší prioritu.

Poté co bylo na sklonku roku 2022 možné s investorem docílit první velké úpravy smluvního znění a zajistit smluvní jistoty, pokračují i nadále paralelně s technickými výkony smluvní jednání o kompletním a výjimečném stavebním záměru. Společným přáním ohledně termínu je zvládnout dokončení stavebního záměru do konce roku 2026 či do začátku roku 2027. Toto na jedné straně od sdružení vyžaduje neobvyklá opatření na urychlení výstavby, na straně druhé to působí také na investora jako motivace takové úsilí o urychlení výstavby smluvně podchytit, což opět pro sdružení a pro koncernovou Skupinu podniků Metrostav a BeMo to v tomto směru znamená nemalé nasazení sil.

Vzhledem ke stavu cca 50 % rozpracovanosti stavebního záměru je před námi stále kus cesty, který ze strany našich kolegů vyžaduje vytrvalost a týmového ducha. S nadmíru motivovaným a odborně zdatným týmem stavebníků a projektantů jsme ale vykročili na cestu, abychom společnými silami zvládli obě výzvy. Zdař Bůh!

Ptáme se...

Ing. Marie Oczadly

vedoucí projektů Metrostavu DIZ

Během studia v posledním ročníku na Fakultě stavební ČVUT nastoupila v roce 2006 jako brigádník do divize 3 Metrostavu a.s., a to do pozice výrobní přípravářky. Pod vedením zkušených kolegů na stavbě komplexu bytových domů se Marii Oczadly zalíbila práce na stavbě a komunikace s dodavateli a zástupci investora. Mimo období, kdy byla na mateřské dovolené a poté zažila kratší zkušenost ve společnosti, která se zabývá technickým dozorem staveb, zůstala ve Skupině Metrostav dodnes.

Co rozhodlo, že jste se vydala na dráhu stavařky?

Je to tvůrčí a technická práce s viditelnými a hmatatelnými výsledky. Jak jsem zjistila až později, tak v komunitě stavařů jsou příjemní lidé, kteří více konají, než mluví a věci se tak posouvají snadněji kupředu. A ačkoliv se jedná o obor časově a psychicky velmi náročný, zůstává pro mne stále velmi zajímavý.

Vzpomenete si na začátek svého působení v Metrostavu?

Vzpomínám často, zejména na bývalé kolegy a kolegyně. Během své práce se s nimi potkávám dodnes, byť jsou třeba již součástí jiných stavebních společností, anebo jsme zůstali přáteli v osobním životě. Nabyté zkušenosti z prvních staveb využívám po celou dobu své stavařské praxe asi nejvíce. Některé stavební projekty mi v hlavě utkvěly pro svou architektonickou hodnotu. Mohu jmenovat Kongresové centrum Zlín a hotel Atrium v Otrokovicích. Jiné mám ve své paměti pro velké profesní ponaučení jako například polyfunkční dům Trinity v Bratislavě.

Jak na vás jako ženu muži na stavbě reagují?

Samozřejmě jsou většinou překvapení. Podle mého pozorování jsem pro mnoho z nich první ženou na pozici vedoucího projektu, se kterou se pracovně setkali. Věřím však, že s postupem času se na stavbách budou potkávat s ženami na inženýrských pozicích čím dál častěji.

Aktuálně řídíte výstavbu parkovacího domu u administrativní budovy krajského úřadu v Liberci nedaleko nákupního centra Forum. Můžete stručně představit tuto stavbu?

Stavíme otevřenou šestipodlažní budovu, která je neobvyklá svým statickým řešením nosné konstrukce. Jedná se o kombinaci ocelových sloupů a nosníků s filigránovými panely a monolitickou nadbetonávkou. Z důvodu požární odolnosti jsou všechny ocelové nosné konstrukce opatřeny požárním obkladem, střecha je navržena jako zelená. Významný architektonický prvek stavby tvoří monolitická železobetonová stěna s otiskem vlnitého plechu a zábradlí, které bude z vlnitého perforovaného plechu.

Jaké plány v rámci vaší kariéry máte do budoucna?

Nabírat zkušenosti ve stavebním oboru na pozici vedoucího projektu. Každý projekt je originál, liší se nosnými konstrukcemi, technologiemi, architekturou… A také lidmi, kteří se na projektu podílejí. Tato kombinace vždy způsobí, že z dokončeného projektu odcházíte zákonitě zkušenější.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 14–15/2023, Souběžná stavba ve dvou státech
Metrostav 14–15/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 14–15/2023, Ptáme se
Metrostav 14–15/2023, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2023, Stavba roku
Metrostav 14–15/2023, Číslo
Metrostav 14–15/2023, Rekonstrukce Průmyslového paláce v bodu zlomu
Metrostav 14–15/2023, Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér
Metrostav 14–15/2023, Metrostav DIZ závod 1
Metrostav 14–15/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2023, Tři otázky pro…
Metrostav 14–15/2023, Kilometry pro dobrou věc
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 1/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 2/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 3/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 4/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 5/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 6/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 7/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 8/9
Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 9/9
Metrostav 14–15/2023, Souběžná stavba ve dvou státech

Souběžná stavba ve dvou státech

Metrostav 14–15/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 14–15/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2023, Stavba roku

Stavba roku

Metrostav 14–15/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2023, Rekonstrukce Průmyslového paláce v bodu zlomu

Rekonstrukce Průmyslového paláce v bodu zlomu

Metrostav 14–15/2023, Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér

Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér

Metrostav 14–15/2023, Metrostav DIZ závod 1

Metrostav DIZ závod 1

Metrostav 14–15/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2023, Tři otázky pro…

Tři otázky pro…

Metrostav 14–15/2023, Kilometry pro dobrou věc

Kilometry pro dobrou věc

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 1/9

Letní příloha 1/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 2/9

Letní příloha 2/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 3/9

Letní příloha 3/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 4/9

Letní příloha 4/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 5/9

Letní příloha 5/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 6/9

Letní příloha 6/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 7/9

Letní příloha 7/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 8/9

Letní příloha 8/9

Metrostav 14–15/2023, Letní příloha 9/9

Letní příloha 9/9

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (313529): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (313528): (1/3) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (313527): (2/2) (5 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7607/item1038433-small.jpg

 i7607/item1038432-small.jpg

 i7607/item1038434-small.jpg

 i7607/item1038379.svg

 i7607/item1038380.svg

 i7607/item1038435-small.jpg