Metrostav DIZ závod 9
Rekonstrukce Průmyslového paláce v bodu zlomu
Obnova Průmyslového paláce, na které ve sdružení pracují kolegové ze závodu 9 Metrostavu DIZ, přešla do další stěžejní fáze: nyní již stavba vyhořelého levého křídla poroste směrem vzhůru. Tento zásadní milník v obnově historické budovy z roku 1891, na jejíž obrodu čekají Pražané i všichni návštěvníci již od roku 2008, započne psát nové dějiny jedné z nejdůležitějších historických budov v Praze.
RED s využitím tiskové zprávy, foto Výstaviště Praha
J
ako první nyní přijde na řadu vztyčení ocelové konstrukce na půdoryse vyhořelého levého křídla vyrobené v dílnách firmy Excon. Stavební práce na rekonstrukci paláce tak pokračují podle plánu.
Nová konstrukce je nejen identicky vyrobena dle původních návrhů, ale shoduje se také s konstrukcí v pravém křídle. Nyní je však mohutnější z důvodu nosnosti většího zatížení a také nových požadavků, jako je zateplený střešní plášť s technologickým zatížením zevnitř. Konstrukce musí rovněž vyhovět novodobým stavebním normám, v zásadě se však liší od té původní pouze tím, že je svařována, nikoliv nýtována.
Montáž ocelové konstrukce probíhá postupně. Před betonáží stropu suterénu byly osazeny kotevní desky, na které byly následně namontovány základové patky pro sloupy. Zvednutím prvního sloupu vazby ocelové konstrukce (foto) pomyslně odstartovala etapa renovace směrem vzhůru. Přibližně během měsíce je v plánu montáž dvou ocelových vazeb včetně propojujících vaznic na západní straně levého křídla, které tvoří devatenáct dílů, jež budou vzájemně propojeny. V dalších etapách přibude vždy jeden další rám příčných vazeb.
dominanta areálu výstaviště Praha se dočká repliky vyhořelého křídla
„Na staveništi stojí dva jeřáby, které budeme kombinovat vždy alespoň s jedním autojeřábem, někdy i dvěma a využijeme minimálně dvě montážní plošiny,“ popisuje Ing. David Čech, vedoucí projektu ze závodu 9 Metrostavu DIZ, který obnovu realizuje ve sdružení se společnostmi Avers, Syner a Metrostav. Každá vazba se podle něj skládá ze čtyř hlavních montážních dílů, po dvou sloupech a dvou příčlích. „Sloup a příčle se spojují montážními svařovanými spoji, vytvoří tak polovinu oblouku, který se ve spodní části uloží na kotevní patky a ve vrcholu spojiv, v místě kruhového čepu, s druhou polovinou oblouku,“ doplňuje inženýr Čech detaily.
Konstrukce pravého křídla a střední haly
Původní nosná ocelová konstrukce střední haly a pravého křídla pochází z roku 1891. V roce 1954 bylo pravé i levé křídlo upraveno a zesíleno, aby uneslo vestavbu. Stav konstrukce střední haly, v místech, kde nebyla vystavena nepříznivým podmínkám, odpovídá stáří a dosavadní údržbě, stačí zde tedy sanace s tím, že hotová je asi ze čtvrtiny. Veškeré stavební a rekonstrukční úpravy by měly skončit v roce 2025.
Tuny materiálu
Předpokládaná celková hmotnost všech prvků ocelové konstrukce levého křídla je 412,7 tuny.V levém křídle bude devět příčných vazeb s roztečí 11,85 m, složených z 36 dílů. Mezi vazbami je vždy 11 vaznic, celkově tedy 88 kusů.V levém křídle bylo vybetonováno 100 % základové desky a vnitřních sloupů suterénu bez přístavků, 70 % obvodových stěn, dosud bylo vybetonováno 3060 m3, tj. cca 380 mixů, a 700 tun výztuže.