Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 8

Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde do finále

Parkování v Praze bývá velký problém, proto řidiči vítají každou příležitost, kdy se počet parkovacích stání v hlavním městě zvýší. V současné době proto už netrpělivě vyhlížejí dokončení nového parkovacího domu P+R (foto) na Černém Mostě.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

D

oslova za pár týdnů by jej mělo sdružení firem BAK stavební společnost, jež je lídrem, a Metrostav, předat investorovi.

Na parkovišti s kapacitou 880 stání bude mimo jiné 22 míst pro držitele průkazu ZTP, 18 míst pro parkování rodin s dětmi, 8 míst pro nabíjení elektromobilů a 89 míst pro vozidla na alternativní pohon. Sousední záchytné parkoviště P+R Černý Most II zůstane nadále v provozu.

„Vzhledem k tomu, že na začátku října chceme dokončený parkovací dům předat investorovi, finišujeme na všech frontách. Dokončeny jsou nosné i nenosné konstrukce, výplně otvorů i zdravotně technické instalace,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Martin Frič z divize 8 a dodává, že momentálně běží na plné obrátky montáže elektrických rozvodů, měření a regulace a vzduchotechniky. Objekt postupně získává novou fasádu i střešní izolaci. Uvnitř parkovacího domu pokračuje stěrkování polyuretanových podlah a mění se i okolí nového objektu. Tým z divize 8 zahájil přestavbu křižovatky mezi Chlumeckou ulicí a parkovištěm Hornbachu.

třípatrový dům s kapacitou 880 stání zásadně zvýší kapacitu záchytných parkovišť na východě metropole

Celkem 53 změnových listů

Při pohledu do minulosti je přitom znát, že pracovníci pod vedením Ing. Friče mají za sebou náročnou práci. A to především proto, že nebyly dostatečně zkoordinovány jednotlivé části zadávací projektové dokumentace, což generovalo velké množství víceprací. „V tuto chvíli evidujeme celkem 53 změnových listů,“ uvedl vedoucí projektu. 

Po dokončení všech prací čekají stavbaře ještě nejen funkční zkoušky jednotlivých částí díla, ale i obnova povrchů vozovek a zprovoznění světelně řízených křižovatek v okolí. Vzhledem k velmi napjatému harmonogramu uvítal vedoucí projektu i velmi dobře fungující spolupráci jak v rámci sdružení s kolegy z BAK, tak s kolegy z divize 6 a společnosti Subterra. Stavbaři z divize 6 měli na starost monolitické konstrukce, Subterra je zase podepsaná pod montáží zdravotně technických instalací. Vlastní kapacita divize 8 zajišťovala silnoproudé rozvody a instalace a zámečnické konstrukce.

„Věřím, že závěrečné předání investorovi proběhne včas a bez problémů,“ říká v cílové rovince pečlivě sledované stavby Ing. Frič. Plánování a zkušenosti z výstavby parkovacího domu P+R na Černém Mostě totiž poslouží pro Technickou správu komunikací a Magistrát hlavního města Prahy jako vzor pro plánování podobných parkovacích objektů na dalších místech v Praze.

Beton doplní zeleň

Parkovací dům má rozměry 223 × 34 m a zabírá celkem 8 půlpater. Ta spodní se nacházejí částečně pod úrovní terénu a částečně nad ním. Poslední podlaží přikryje plochá střecha, aby byla vozidla chráněna před nepřízní počasí. Fasáda budovy je částečně pokryta zelení, aby se zlepšilo zdejší prostředí a zpříjemnilo okolí hlavní komunikace.

Divize 5

Prodloužený podchod se brzy otevře cestujícím

Na hlavním nádraží v Praze vrcholí práce na prodloužení severního podchodu (foto). Nová část propojí vestibul této klíčové železniční stanice v hlavním městě se Žižkovem (vizualizace). Správa železnic koncem září plánuje slavnostní otevření.

Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu, vizualizace Design: CALL CALL

N

a stavbě se koncem srpna dokončovaly pozemní komunikace, chodníky a úpravy nadzemní části výstupu na Žižkově. Rampa pro chodce tam vede před budovu Chur­chill Square a z ní je možné dále pokračovat do ulic Seifertova nebo Italská. Pro pěší jde o významné zkrácení trasy z nádražní budovy se stanicí metra C do rezidenční čtvrti a  k areálu Vysoké školy ekonomické.

Podchod se během stavby, která probíhala od května minulého roku, prodlužoval od původního ukončení pod 7. nástupištěm o dvacet podzemních metrů. Během této technologicky i logisticky náročné etapy bylo nutné provést řadu provizorních opatření. Týkaly se přeložky tří kolejí a hlavně kolektoru, kterým procházejí všechny sítě a kabely nezbytné pro řízení provozu nádraží. 

Výstavbu prodlouženého tunelu a nového výstupu o délce téměř 30 m zajišťoval tým divize 5 Metrostavu ve sdružení se společností Hochtief. Hlavní stavbyvedoucí Ing. Tomáš Kohout za Metrostav připomíná, že finální práce probíhaly pod velkým tlakem. Specifikem byly zájmy tří investorů – Správa železnic, Penta a Sudop Development –, které se protínaly hlavně na venkovních plochách a s nimiž musel projektant vše koordinovat. Investoři trvali na termínu zprovoznění, který se přitom už v průběhu stavby musel o měsíc prodloužit.  „Důvodem byly masivní klientské změny, po nichž bylo nutné přeprojektovat asi dvacet stavebních objektů a provozních souborů. Některé objekty, třeba zastřešení podchodu, se přitom změnily zásadně,“ vysvětluje Tomáš Kohout.

za pomoci 3d tiskárny

Na přání investorů byli navíc do procesu projektování přizváni také architekti, což znamenalo další komplikace. Jejich požadavky na změny se týkaly například „zachování vizuálního stylu budovy Churchill Square u výstupní rampy. „Projektová dokumentace byla dodávána po částech, pozdě a většina detailů se řešila atypicky nebo šlo o materiál s velmi dlouhou dobou dodání,“ připomíná inženýr Kohout. Mezi netypické patřila montáž železobetonové konstrukce zastřešení, která má nerezovou výztuž a části bednění zhotovované na 3D tiskárně.

Netradiční jsou také mnohé dokončovací a pohledové prvky, které se však zatím uplatní jen zčásti. Většina z nich zde byla instalována s ohledem na připravovanou opravu a vizuální sjednocení všech podchodů hlavního nádraží. „Architektonická soutěž na sjednocení a předělání povrchových úprav a jejich realizace bude teprve následovat. Část nového podchodu proto musí být z hlediska povrchových úprav (dlažby, obklady, podhledy, osvětlení, informační systém) v provizorním stavu, což bohužel negativně ovlivní výsledný dojem z realizovaného projektu,“ konstatuje Tomáš Kohout.

Divize 5 v Plzeňském kraji

Náročná operace v památkové rezervaci

Stavbaři divize 5 pokračují na rekonstrukci mostu přes řeku Radbuzu v Horšovském Týnu. Během druhé poloviny prázdnin zde za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice proběhlo náročné snesení staré konstrukce mostu. V následujících dnech pak byly osazeny nosníky tvořící nosnou konstrukci nového mostu.

RED, foto archiv stavby

M

ost, který spojuje středověké jádro města s jeho jižním předpolím, stavbaři opravují od května. Tým divize 5 zde v podstatě postaví nový most. Zvětší se jeho šířka z původních 5,6 m na 6,5 m a po obou stranách vzniknou chodníky.

Snášení původní konstrukce v polovině srpna žádalo tříměsíční přípravy, nešlo totiž o vůbec jednoduchou operaci. Například jižní část mostu vážila kolem 90 tun a v okolí mostu nebylo příliš mnoho místa jak pro usazení jeřábu, tak i pro manipulaci s těžkými částmi konstrukce. Náročná akce přilákala desítky lidí, kteří operaci sledovali z bezpečné vzdálenosti.

Kamiony pak oba díly starého mostu odvezly na místo určené projektem a v dalších dnech jeřáb usazoval na opravené kamenné pilíře nové nosníky (foto). „Pečlivé naplánování se vyplatilo a během 48 hodin starý most zmizel a vyrostl zde most nový. Což bylo velmi působivé,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Tomáš Hnojský.

 

Metrostav 16/2021, Vackov
Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 16/2021, SQZ
Metrostav 16/2021, Ptáme se
Metrostav 16/2021, Fotosloupek
Metrostav 16/2021, BeMo
Metrostav 16/2021, Číslo
Metrostav 16/2021, Divize 8
Metrostav 16/2021, Divize 5
Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji
Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 16/2021, Fotoreportáž
Metrostav 16/2021, Vackov

Vackov

Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 16/2021, SQZ

SQZ

Metrostav 16/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 16/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 16/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji

Divize 5 v Plzeňském kraji

Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 16/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Divize 5 v Plzeňském kraji (180528): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 5 (180527): (2/3) (3 ms)

Rendering Divize 8 (180526): (3/4) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4464/item207457-small.jpg

 i4464/item207456.svg

 i4464/item207488-small.jpg

 i4464/item207489-small.jpg

 i4464/item207467-small.jpg

 i4464/item207466.svg

 i4464/item207468-small.jpg

 i4464/item207470-small.jpg

 i4464/item207471.svg

 i4464/item207469.svg