Divize 5
Prodloužený podchod se brzy otevře cestujícím
Na hlavním nádraží v Praze vrcholí práce na prodloužení severního podchodu (foto). Nová část propojí vestibul této klíčové železniční stanice v hlavním městě se Žižkovem (vizualizace). Správa železnic koncem září plánuje slavnostní otevření.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu, vizualizace Design: CALL CALL
N
a stavbě se koncem srpna dokončovaly pozemní komunikace, chodníky a úpravy nadzemní části výstupu na Žižkově. Rampa pro chodce tam vede před budovu Churchill Square a z ní je možné dále pokračovat do ulic Seifertova nebo Italská. Pro pěší jde o významné zkrácení trasy z nádražní budovy se stanicí metra C do rezidenční čtvrti a k areálu Vysoké školy ekonomické.
Podchod se během stavby, která probíhala od května minulého roku, prodlužoval od původního ukončení pod 7. nástupištěm o dvacet podzemních metrů. Během této technologicky i logisticky náročné etapy bylo nutné provést řadu provizorních opatření. Týkaly se přeložky tří kolejí a hlavně kolektoru, kterým procházejí všechny sítě a kabely nezbytné pro řízení provozu nádraží.
Výstavbu prodlouženého tunelu a nového výstupu o délce téměř 30 m zajišťoval tým divize 5 Metrostavu ve sdružení se společností Hochtief. Hlavní stavbyvedoucí Ing. Tomáš Kohout za Metrostav připomíná, že finální práce probíhaly pod velkým tlakem. Specifikem byly zájmy tří investorů – Správa železnic, Penta a Sudop Development –, které se protínaly hlavně na venkovních plochách a s nimiž musel projektant vše koordinovat. Investoři trvali na termínu zprovoznění, který se přitom už v průběhu stavby musel o měsíc prodloužit. „Důvodem byly masivní klientské změny, po nichž bylo nutné přeprojektovat asi dvacet stavebních objektů a provozních souborů. Některé objekty, třeba zastřešení podchodu, se přitom změnily zásadně,“ vysvětluje Tomáš Kohout.
za pomoci 3d tiskárny
Na přání investorů byli navíc do procesu projektování přizváni také architekti, což znamenalo další komplikace. Jejich požadavky na změny se týkaly například „zachování vizuálního stylu budovy Churchill Square u výstupní rampy. „Projektová dokumentace byla dodávána po částech, pozdě a většina detailů se řešila atypicky nebo šlo o materiál s velmi dlouhou dobou dodání,“ připomíná inženýr Kohout. Mezi netypické patřila montáž železobetonové konstrukce zastřešení, která má nerezovou výztuž a části bednění zhotovované na 3D tiskárně.
Netradiční jsou také mnohé dokončovací a pohledové prvky, které se však zatím uplatní jen zčásti. Většina z nich zde byla instalována s ohledem na připravovanou opravu a vizuální sjednocení všech podchodů hlavního nádraží. „Architektonická soutěž na sjednocení a předělání povrchových úprav a jejich realizace bude teprve následovat. Část nového podchodu proto musí být z hlediska povrchových úprav (dlažby, obklady, podhledy, osvětlení, informační systém) v provizorním stavu, což bohužel negativně ovlivní výsledný dojem z realizovaného projektu,“ konstatuje Tomáš Kohout.