Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Průmyslový palác čeká dostavba

Po 13 letech od požáru, který zcela zničil levé křídlo paláce, se dominanta pražského Výstaviště  dočká velké rekonstrukce (vizua­lizace). Práce, které povede konsorcium vedené společností Metrostav DIZ, by měly začít ještě letos a potrvají do roku 2024.

RED, vizualizace MHMP

A

kce bude zahrnovat nejen dostavbu levého křídla, které zcela zničil požár v roce 2008, ale také kompletní opravu středního a pravého křídla.

Rekonstrukci této cenné pražské památky z roku 1891 provede Společnost pro Průmyslový palác Metrostav DIZ-AVERS-SYNER. Jde o firmy, které mají bohaté zkušenosti ze srovnatelných investičních akcí, například rekonstrukce Národního muzea. Podle Jana Kučery, vedoucího projektu z Metrostavu DIZ, mají stavby Průmyslového paláce a Národního muzea mnoho společného – pocházejí ze stejné doby a použily se na nich podobné technologie.

SQZ

Společnost SQZ rozšiřuje nabídku služeb

V rámci technického, investičního a personálního rozvoje se naší dceřiné společnosti SQZ podařilo v oblasti diagnostických a průzkumných prací u mostů a mostních konstrukcí získat Osvědčení k výkonu běžných prohlídek mostů (ilustrační foto) na pozemních komunikacích.

Text a foto společnost SQZ

J

e to krok k rozšíření nabídky služeb, které jsou nástavbové a mají vyšší přidanou hodnotu. Rozšiřuje se tím portfolio tvořící vrtné průzkumné a diagnostické práce na mostech, v tunelech a na vozovkách pozemních komunikací a průzkumné práce kanalizačních systémů.

Reference společnosti SQZ se tak v oblasti diagnostických činností v rámci prohlídek na mostních objektech rozšířily téměř o 120 objektů, a to pro Správu silnic Moravskoslezského kraje. 

georadarová metoda

Jedním ze zařízení, která se stále častěji používají při diagnostikách vozovek a mostů, je georadar. Georadarová metoda dle TP 233 nabízí celou řadu zajímavých aplikací. Dá se využít nejen pro jednorázové zjištění stavu konstrukce, ale také pro srovnání vývoje za určité časové období. V akreditovaném režimu se zařízení často využívá pro stanovení tloušťky stmelených vrstev konstrukce vozovky, dále pro stanovení prostorové polohy výztužných prvků ve spárách cementobetonových krytů vozovek a pro stanovení krytí či polohy zabudované výztuže v betonu na mostovkách. V posledních několika letech se zařízení používá také při diagnostickém průzkumu jako podklad pro upřesnění míst pro měření rázovým zařízením FWD, odběru jádrových vývrtů a provedení sond. 

společnost SQZ poskytuje laboratorní služby zejména v dopravním a inženýrském stavitelství

Jednou z průzkumných činností je lokalizace anomálií či nehomogenit v konstrukcích (dutin, delaminace vrstev, rozpad vrstvy, zavodnění konstrukce vozovky, aj.), dále zjištění množství a krytí výztuže nebo lokalizace a ověření vedení inženýrských sítí.

Jelikož SQZ dlouhodobě investuje do moderních destruktivních i nedestruktivních technologií, podařilo se právě také v této problematice rozšířit dosavadní americký georadarový systém o švýcarský systém, který se běžně používá k lokálnímu průzkumu dílčích konstrukčních prvků.

Konkrétním nasazením byla diagnostická činnost zaměřená na detekci předpínací výztuže (lokalizaci kabelových kanálků) georadarovou metodou na mostě na přeložce silnice II/322 přes D35 a na mostních rampách 07002 – I/48 Frýdek-Místek. Oba objekty jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ptáme se...

Ing. Jaroslav Synek, Ph.D.

Expert Útvaru technologií a materiálů

Do Metrostavu nastoupil v roce 1985 jako přípravář a následně stavbyvedoucí na stanici metra B Českomoravská. Později prošel řadou pozemních projektů (obytný soubor U Kříže, Makro Černý Most a Stodůlky, Tesco Plzeň aj.) jako vedoucí přípravy a zastupující vedoucí projektu. Do konce roku 2020 vedl 11 let Útvar technologií a materiálů (ÚTM). Nadále se věnuje činnostem spojeným s odborným rozvojem a vývojem.

Jakou problematikou se v rámci útvaru aktuálně zabýváte?

Zaměřuji se na jakost, která je vzhledem ke stále rostoucím požadavkům problémem stavebních projektů. Proto je nutné se jí systémově věnovat standardizovanými postupy a hledat vhodné rozvojové možnosti – aplikace pro firemní i obecné přípravné, výrobní a kontrolní procesy. Jakost je základem dalšího rozvoje firemních znalostí, know-how a je i tématem specializovaných kooperací i vývojových projektů.

Co především má ÚTM v rámci Metrostavu na starosti?

Úkolem tohoto útvaru je technická podpora všech fází projektů včetně řešení poruch a nedostatků s cílem eliminovat rizika probíhajících i připravovaných projektů. Ověřuje požadavky, technologie a jejich aplikace a komplexní jakost dodávky z hlediska záruk. Proto útvar tvoří specialisté na rizikové části projektů, pozemní i podzemní konstrukce, stavební fyziku a vnitřní prostředí, bezpečnost a kvalitu staveb. Řada z nás souběžně působí na Fakultě stavební ČVUT. Aktivních sledovaných a často dlouhodobých projektů včetně záručních problémů jsou desítky.

Zaměřujete se na kvalitu a technologii staveb. Jsou v této oblasti nějaké novinky?

Sledování vývoje oboru je dalším úkolem útvaru. Dnes jde o rozvoj digitálních technologií, nejen BIM, ale i změny projektových procesů. Jejich detailní znalost nám pak dovoluje kooperaci s ministerstvy, komorami a odbornými společnostmi na probíhajících změnách k vyšší efektivitě a reálné využitelnosti.

Jaké technologie ve vztahu ke stavebnictví stojí za to zmínit?

Digitalizace zasahuje do všech oblastí stavitelství, ovlivňuje technologie a související procesy od navrhování, výrobu až po kontrolní procesy. Dnes už zásadně ovlivňuje výsledky projektů. Její vliv na budoucnost je nezpochybnitelný, a proto hledáme a připravujeme pracovníky schopné digitální procesy využívat a řídit se znalostí rizik a příležitostí i kriticky je hodnotit z firemního hlediska. Proto z ÚTM vznikl Útvar digitalizace stavebních procesů, který se zaměřuje na tento vývoj.

A jaké jsou dlouhodobé výhledy?

Naše profese bude stejně jako dosud vyžadovat pracovníky s potřebnými vědomostmi, schopnostmi a motivací, navíc ale se znalostí základů aplikací digitálních stavebních procesů, které firmě umožní se dále rozvíjet v silném konkurenčním prostředí celé Evropy. Vyspělé firemní know-how zajistí potřebný rozvoj jejich znalostí. Díky aktivní spolupráci s vysokými školami vyhledáváme nadějné studenty, kteří mohou ve firmě dál růst a posunovat její výkony na potřebnou úroveň.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 16/2021, Vackov
Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 16/2021, SQZ
Metrostav 16/2021, Ptáme se
Metrostav 16/2021, Fotosloupek
Metrostav 16/2021, BeMo
Metrostav 16/2021, Číslo
Metrostav 16/2021, Divize 8
Metrostav 16/2021, Divize 5
Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji
Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 16/2021, Fotoreportáž
Metrostav 16/2021, Vackov

Vackov

Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 16/2021, SQZ

SQZ

Metrostav 16/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 16/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 16/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji

Divize 5 v Plzeňském kraji

Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 16/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (180521): (1/1) (0 ms)

Rendering SQZ (180520): (1/2) (4 ms)

Rendering Metrostav DIZ (180519): (1/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4464/item207446-small.jpg

 i4464/item207445.svg

 i4464/item207448-small.jpg

 i4464/item207449.svg

 i4464/item207450-small.jpg

 i4464/vth498114-1.jpg (2x)

 i4464/vth498115-1.jpg (2x)

 i4464/vth498116-1.jpg (2x)

 i4464/vth498117-1.jpg (2x)

 i4464/vth498118-1.jpg (2x)

 i4464/vth498119-1.jpg (2x)

 i4464/vth498120-1.jpg (2x)

 i4464/vth498121-1.jpg[p1]

 i4464/vth498122-1.jpg[p1]

 i4464/vth498123-1.jpg[p1]

 i4464/vth498124-1.jpg[p1]

 i4464/vth498125-1.jpg[p1]

 i4464/vth498126-1.jpg[p1]

 i4464/vth498127-1.jpg[p1]

 i4464/item207448-medium.jpg[p3]