Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

SQZ

Společnost SQZ rozšiřuje nabídku služeb

V rámci technického, investičního a personálního rozvoje se naší dceřiné společnosti SQZ podařilo v oblasti diagnostických a průzkumných prací u mostů a mostních konstrukcí získat Osvědčení k výkonu běžných prohlídek mostů (ilustrační foto) na pozemních komunikacích.

Text a foto společnost SQZ

J

e to krok k rozšíření nabídky služeb, které jsou nástavbové a mají vyšší přidanou hodnotu. Rozšiřuje se tím portfolio tvořící vrtné průzkumné a diagnostické práce na mostech, v tunelech a na vozovkách pozemních komunikací a průzkumné práce kanalizačních systémů.

Reference společnosti SQZ se tak v oblasti diagnostických činností v rámci prohlídek na mostních objektech rozšířily téměř o 120 objektů, a to pro Správu silnic Moravskoslezského kraje. 

georadarová metoda

Jedním ze zařízení, která se stále častěji používají při diagnostikách vozovek a mostů, je georadar. Georadarová metoda dle TP 233 nabízí celou řadu zajímavých aplikací. Dá se využít nejen pro jednorázové zjištění stavu konstrukce, ale také pro srovnání vývoje za určité časové období. V akreditovaném režimu se zařízení často využívá pro stanovení tloušťky stmelených vrstev konstrukce vozovky, dále pro stanovení prostorové polohy výztužných prvků ve spárách cementobetonových krytů vozovek a pro stanovení krytí či polohy zabudované výztuže v betonu na mostovkách. V posledních několika letech se zařízení používá také při diagnostickém průzkumu jako podklad pro upřesnění míst pro měření rázovým zařízením FWD, odběru jádrových vývrtů a provedení sond. 

společnost SQZ poskytuje laboratorní služby zejména v dopravním a inženýrském stavitelství

Jednou z průzkumných činností je lokalizace anomálií či nehomogenit v konstrukcích (dutin, delaminace vrstev, rozpad vrstvy, zavodnění konstrukce vozovky, aj.), dále zjištění množství a krytí výztuže nebo lokalizace a ověření vedení inženýrských sítí.

Jelikož SQZ dlouhodobě investuje do moderních destruktivních i nedestruktivních technologií, podařilo se právě také v této problematice rozšířit dosavadní americký georadarový systém o švýcarský systém, který se běžně používá k lokálnímu průzkumu dílčích konstrukčních prvků.

Konkrétním nasazením byla diagnostická činnost zaměřená na detekci předpínací výztuže (lokalizaci kabelových kanálků) georadarovou metodou na mostě na přeložce silnice II/322 přes D35 a na mostních rampách 07002 – I/48 Frýdek-Místek. Oba objekty jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ptáme se...

Ing. Jaroslav Synek, Ph.D.

Expert Útvaru technologií a materiálů

Do Metrostavu nastoupil v roce 1985 jako přípravář a následně stavbyvedoucí na stanici metra B Českomoravská. Později prošel řadou pozemních projektů (obytný soubor U Kříže, Makro Černý Most a Stodůlky, Tesco Plzeň aj.) jako vedoucí přípravy a zastupující vedoucí projektu. Do konce roku 2020 vedl 11 let Útvar technologií a materiálů (ÚTM). Nadále se věnuje činnostem spojeným s odborným rozvojem a vývojem.

Jakou problematikou se v rámci útvaru aktuálně zabýváte?

Zaměřuji se na jakost, která je vzhledem ke stále rostoucím požadavkům problémem stavebních projektů. Proto je nutné se jí systémově věnovat standardizovanými postupy a hledat vhodné rozvojové možnosti – aplikace pro firemní i obecné přípravné, výrobní a kontrolní procesy. Jakost je základem dalšího rozvoje firemních znalostí, know-how a je i tématem specializovaných kooperací i vývojových projektů.

Co především má ÚTM v rámci Metrostavu na starosti?

Úkolem tohoto útvaru je technická podpora všech fází projektů včetně řešení poruch a nedostatků s cílem eliminovat rizika probíhajících i připravovaných projektů. Ověřuje požadavky, technologie a jejich aplikace a komplexní jakost dodávky z hlediska záruk. Proto útvar tvoří specialisté na rizikové části projektů, pozemní i podzemní konstrukce, stavební fyziku a vnitřní prostředí, bezpečnost a kvalitu staveb. Řada z nás souběžně působí na Fakultě stavební ČVUT. Aktivních sledovaných a často dlouhodobých projektů včetně záručních problémů jsou desítky.

Zaměřujete se na kvalitu a technologii staveb. Jsou v této oblasti nějaké novinky?

Sledování vývoje oboru je dalším úkolem útvaru. Dnes jde o rozvoj digitálních technologií, nejen BIM, ale i změny projektových procesů. Jejich detailní znalost nám pak dovoluje kooperaci s ministerstvy, komorami a odbornými společnostmi na probíhajících změnách k vyšší efektivitě a reálné využitelnosti.

Jaké technologie ve vztahu ke stavebnictví stojí za to zmínit?

Digitalizace zasahuje do všech oblastí stavitelství, ovlivňuje technologie a související procesy od navrhování, výrobu až po kontrolní procesy. Dnes už zásadně ovlivňuje výsledky projektů. Její vliv na budoucnost je nezpochybnitelný, a proto hledáme a připravujeme pracovníky schopné digitální procesy využívat a řídit se znalostí rizik a příležitostí i kriticky je hodnotit z firemního hlediska. Proto z ÚTM vznikl Útvar digitalizace stavebních procesů, který se zaměřuje na tento vývoj.

A jaké jsou dlouhodobé výhledy?

Naše profese bude stejně jako dosud vyžadovat pracovníky s potřebnými vědomostmi, schopnostmi a motivací, navíc ale se znalostí základů aplikací digitálních stavebních procesů, které firmě umožní se dále rozvíjet v silném konkurenčním prostředí celé Evropy. Vyspělé firemní know-how zajistí potřebný rozvoj jejich znalostí. Díky aktivní spolupráci s vysokými školami vyhledáváme nadějné studenty, kteří mohou ve firmě dál růst a posunovat její výkony na potřebnou úroveň.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Den otevřené stavby Soběslav–Doubí

Nejen obyvatelé Soběslavi a blízkého okolí měli v polovině srpna příležitost prohlédnout si část IV. železničního koridoru v úseku Soběslav–Doubí.

Jde o jeden z úseků dálkového železničního tahu v České republice mezi Děčínem a Horním Dvořištěm. Tým divize 5 vedený Ing. Petrem Hanzalem staví v rámci sdružení polovinu černovické estakády a 30 m dlouhý most, který bude sloužit jako biokoridor.

Estakáda s téměř 835 m bude třetím nejdelším železničním mostem v České republice. Návštěvníci akce prošli 3 km dlouhou trasu a měli příležitost pohovořit také s naším stavbyvedoucím Ing. Tomášem Ptáčkem a seznámit se s parametry tohoto díla.

 

Metrostav 16/2021, Vackov
Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 16/2021, SQZ
Metrostav 16/2021, Ptáme se
Metrostav 16/2021, Fotosloupek
Metrostav 16/2021, BeMo
Metrostav 16/2021, Číslo
Metrostav 16/2021, Divize 8
Metrostav 16/2021, Divize 5
Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji
Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 16/2021, Fotoreportáž
Metrostav 16/2021, Vackov

Vackov

Metrostav 16/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 16/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 16/2021, SQZ

SQZ

Metrostav 16/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 16/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 16/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 16/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 16/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 16/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 16/2021, Divize 5 v Plzeňském kraji

Divize 5 v Plzeňském kraji

Metrostav 16/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 16/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 16/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (180522): (1/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (180521): (1/1) (0 ms)

Rendering SQZ (180520): (1/2) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4464/item207448-small.jpg

 i4464/item207449.svg

 i4464/item207450-small.jpg

 i4464/item207461-small.jpg

 i4464/item207462.svg

 i4464/vth498114-1.jpg

 i4464/vth498115-1.jpg

 i4464/vth498116-1.jpg[p1]