Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

17

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

30. září 2022

ročník 34

Rekonstrukce moderní památky

Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují jenom stavbaři. Pod vedením techniků z divizí 8 a 1 Metrostavu a ze společnosti Bau-stav upraví jeho dispozice, vymění technologie a v co největší možné míře zachovají původní objem i vzhled.

Lenka Svobodová, vizualizace Amadeus Real Estate a.s., foto Profimedia.cz

M

áj (vizualizace) sice nedávno oslavil pouhých 50 let od otevření, patří však mezi nejvýznamnější zástupce české architektury 70. let 20. století, a proto je památkově chráněný. Budovu kvůli rychlosti a kvalitě postavily dvě švédské firmy. Její velkorozponové nosné konstrukce – montovaný skelet s prefabrikovanými předpjatými stropními panely – se proto dochovaly v dobrém stavu. Lehký obvodový plášť ať prosklený, nebo plný z kovových kazet či trapézového plechu už ale neplní současné požadavky a obsahuje i azbest, proto ho nahradí tvarová a materiálová replika.

„Začali jsme vyklízením a bouráním a chystáme se zahájit práce na železobetonových konstrukcích, které provede naše divizní středisko HSV,“ vypočítává vedoucí projektu Ing. Pavel Kalouš z divize 8, která je lídrem dodavatelského sdružení. „Budeme muset vybourat a nově zbudovat dvě hlavní a jediná nosná jádra objektu, a to bude velmi náročné. Bourání totiž musíme provádět shora, zatímco stavět budeme odspodu. Vše ve stísněném a frekventovaném prostoru na rohu Národní třídy a Spálené ulice, takže koordinace činností zde bude složitá. I tím, že v budově nahradíme množství technologií a instalací, jež budou podle původního návrhu přiznané, a na estetickou kvalitu jejich provedení klade investor velký důraz.“

máj je konstrukcemi přirovnáván k muzeu Centre Georges pompidou v paříži

Zajímavostí zakázky bude dočasná přeložka splaškové kanalizace, která bude báňským způsobem proražena zevnitř objektu.

Na přestavbě Máje spolupracovali i autoři jeho původního návrhu. Pod jejich vedením se upraví téměř 17 000 m2 plochy objektu v osmi nadzemních a třech podzemních podlažích, tak aby vyhovovaly nejen gastronomii i obchodu – včetně zachovaného supermarketu – tak nově i sportovním, zábavním a kulturním aktivitám. Interiéry ale provedou pouze v základní připravenosti pro fit-outy. Vzhledem k tomu, že se okolí Máje změnilo – zejména dostavbou Quadria - , dojde i k částečným zástavbám nárožního podloubí či k rozšíření půdorysu do Národní třídy.

„Máme před sebou velkou výzvu a náročné dva roky tvrdé práce. Na stavbě se nám sešel perfektní tým a věřím, že jeden druhému budeme dobrým kolegou i oporou a společně stavbu dovedeme do zdárného konce,“ uzavírá Ing. Kalouš.

 

Chrám konzumu

Obchodní dům (OD) na rohu Národní třídy a Spálené ulice, nejčastěji nazývaný Máj, vznikl v letech 1972–1975 podle vítězného soutěžního návrhu trojice architektů z ateliéru SIAL – Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše. Po počátečních negativních reakcích některých Pražanů už dnes patří k běžnému městskému koloritu.

Od roku 2007 je památkově chráněný jako významný doklad architektury navazující na meziválečný funkcionalismus a předznamenávající styl high-tech. K neofunkcionalismu se OD hlásí důrazem na tenkost obvodového pláště prolamovaného pásovými okny i velkými skleněnými plochami či volnou dispozicí. 

Pro jeho high-tech styl se stalo charakteristické zvýraznění některých technologických prvků,  například zábradlí či přiznaného barevně zvýrazněného potrubí vzduchotechniky i plně prosklená eskalátorová hala, kterou od lehké fasády dělila nečleněná věž výtahů z pohledového betonu.

Krátce Aktuálně

Pro studenty v Hradci Králové

Ve středu 21. září byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná budova B Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové (foto). O kompletní rekonstrukci interiéru historické budovy včetně stavby nového křídla na náměstí Svobody se zasloužil tým Ing. Davida Čecha. Realizace probíhala od podzimu 2020 do letošního jara. Vizuálně nejatraktivnější výsledek rekonstrukce je obnova průčelí budovy včetně pozlaceného zábradlí a kamenných prvků mansardy.

BeMo postaví tunel pod Stonehenge!

Ve čtvrtek 8. září byla v Londýně ve 12.00 hod. tamního času podepsána smlouva mezi britským National Highways a sdružením firem Webuild, FCC a Bemo Tunnelling UK na zhotovení projektu A303 Stonehenge Tunnel. Jedná se o zakázku, jejímž cílem je vybudovat dálniční tunel se souvisejícími inženýrskými objekty přímo pod prehistorickým monumentem chráněným UNESCO. Projekt se nachází nedaleko městečka Salisbury.

Nové koupaliště v Dubici

Lidé z České Lípy a nejen oni se mohou těšit na nový venkovní areál ke koupání. Bazén s atrakcemi vyroste vedle zatopeného lomu v Dubici, v němž je kvůli přemnoženým sinicím už léta koupání hygieniky omezováno. Nové koupaliště ve sdružení postaví kolegové z Metrostav DIZ, vedoucím projektu je Ing. Aleš Kunca. Vizualizace: MěÚ Česká Lípa.

 

Metrostav 17/2022, Máj
Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění
Metrostav 17/2022, Ptáme se
Metrostav 17/2022, Fotosloupek
Metrostav 17/2022, Číslo
Metrostav 17/2022, Divize 3
Metrostav 17/2022, Metrostav TBR
Metrostav 17/2022, Divize 1
Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2022, Fotoreportáž
Metrostav 17/2022, Máj

Máj

Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění

Prestižní ocenění

Metrostav 17/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 17/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 17/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (238177): (2/2) (1 ms)

Rendering Máj (238176): (3/5) (14 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5924/item476521.svg

 i5924/item481825-small.jpg

 i5924/item481821.svg

 i5924/item481824-small.jpg

 i5924/item481826-small.jpg

 i5924/item481831-small.jpg[p2]

 i5924/item481830-small.jpg[p2]

 i5924/vth301980-1.jpg (2x)

 i5924/vth301986-1.jpg (2x)

 i5924/vth302022-1.jpg (2x)

 i5924/vth302071-1.jpg (2x)

 i5924/vth302073-1.jpg (2x)

 i5924/vth302086-1.jpg (2x)

 i5924/vth302089-1.jpg (2x)

 i5924/vth302118-1.jpg[p1]

 i5924/vth302161-1.jpg[p1]

 i5924/vth302165-1.jpg[p1]

 i5924/vth302214-1.jpg[p1]

 i5924/vth302261-1.jpg[p1]

 i5924/item481825-medium.jpg[p3]

 i5924/item481824-medium.jpg[p3]

 i5924/item481826-medium.jpg[p3]