Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav TBR

Obnova Libeňského soumostí startuje stavbou havarijní nádrže

Roky chátral, přitom je důležitý a unikátní. Řeč je o Libeňském mostě v Praze, přesněji o soumostí s celkem šesti celky. Od 1. března má společnost Metrostav TBR za úkol připravit projekt a podle něj provést jeho opravu. Tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. (na snímku vpravo) zahájil 20. září výstavbu vodohospodářských objektů havarijní nádrže, která je včetně napojení na již vybudovanou část kanálu součástí tohoto projektu.

RED, Foto Petr Adámek, vizualizace Jan Dousek, Radovan Záborský

C

ílem rekonstrukce je nejen oprava Libeňského mostu přes Vltavu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, ale i kompletní vybudování všech dalších mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od křižovatky Dělnická–Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka, Praha 8. Součástí rekonstrukce je také kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí.

Investor, jímž je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a. s., vypsala zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu se předpokládá, že první dva roky boudou probíhat zejména potřebné průzkumy a projektové práce včetně povolovacího řízení.

„Z probíhajících projekčních prací jsme dosud předložili dokumentaci pro stavební povolení provizorního mostu, kde projektant zapracoval nové požadavky Povodí Vltavy směřující k výškovému umístění mostu vzhledem ke zkušenostem z povodní. Následně jsme zpracovali dokumentaci pro provádění stavby vodohospodářských objektů havarijní nádrže a proplachovacího kanálu, tedy I. etapu,“ říká Martin Kulhavý.

Technicky složité dílo

Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V budoucnu tam bude piazzetta, na které se budou konat společenské akce a lidé se tam budou moci setkávat (vizua­lizace). Jako první zhruba za šest měsíců vzniknou havarijní nádrž a část proplachovacího kanálu.

V rámci přípravných prací celého projektu tak v těchto dnech tým Jiřího Nováka, zástupce ředitele výstavby pro inženýrské sítě, a hlavního stavbyvedoucí Stanislawa Rybczyńského přistupují k realizaci uvedených stavebních objektů. Vzhledem k povaze jde o dokončení technicky složitého a výjimečného díla na území hl. m. Prahy. Nádrž a proplachovací kanál budou ve výsledku plně sloužit k odvodu srážkových vod z území Palmovky do Vltavy.

Z plánovaných prací by kolegové z Metrostavu TBR chtěli v budoucnu pokračovat s dokončením II. etapy proplachovacího kanálu k zajištění jeho funkčnosti jako celku a výstavbou retenční nádrže. Radou hlavního města Prahy byla také 1. srpna schválena nová dopravně-architektonická studie Libeňského soumostí pro potřeby zakázky Design & Build. Dopady této studie do zadání projektu kolegové z Metrostavu TBR spolu s projektanty analyzují.

Divize 1

Nejdelší tramvajový tunel ve zkušebním provozu

Ve čtvrtek 15. září se na nové trati v Brně, která vede ze sídliště Starý Lískovec k univerzitnímu kampusu v Bohunicích, projela tramvajová souprava (foto). Vnořila se do 619 m dlouhého tunelu, který je zároveň nejdelším tramvajovým tunelem v ČR.

RED, foto ČTK

P

odzemní dílo, které je součástí bezmála kilometr dlouhé tramvajové trati, budovali ve sdružení kolegové z divize 1. Na výstavbě tunelu se jako subdodavatel podílela také divize 6 a u sítí středisko IS divize 1 jihomoravské oblasti.

Stavba nového úseku, který měří 960 m, probíhá od jara 2020. Trať se připojila k dosavadní brněnské síti v dopravním uzlu kolem zastávky Osová. Krátce za ním, před zástavbou městské čtvrti Starý Lískovec, se již zanoří do tunelu až do vyústění v ulici Netroufalky. Tam je ukončena dvojicí nástupišť před Fakultní nemocnicí v Brně-Bohunicích. Na trati vznikly dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská je umístěna pod zemí. Lidé z okolí se tak nebudou muset bát hluku od projíždějících tramvají.

Trať nyní přechází do zkušebního provozu. Během necelých tří měsíců je potřeba ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky. Do ostrého provozu s cestujícími brněnský dopravní podnik přejde od 11. prosince. Cestující se tak k nemocnici a kampusu dostanou rychleji a snadněji.

Skupina Metrostav

Trmická desítka

Společnost Metrostav DIZ se stala partnerem silničního běžeckého závodu Trmická desítka (foto), který je pro město jednou z hlavních sportovních akcí. Během druhého zářijového víkendu se konal již devátý ročník tohoto oblíbeného závodu.

Akce proběhla v sobotu 10. září dopoledne a silničního závodu na deset kilometrů se za běžecky příjemného počasí zúčastnilo 85 vytrvalců a vytrvalkyň, šest dvojic si vyzkoušelo stejnou trasu od zámku v Trmicích k pomníku Přemysla Oráče ve Stadicích v závodě na 2×5 km. Koncept závodu připomíná pověst o Přemyslu Oráčovi. Od zámku Trmice vede trasa běhu ke Královskému poli, kde podle pověsti o Přemyslovi poslové kněžny Libuše zastihli Přemysla Oráče a předali mu vzkaz, aby se stal jejím mužem a usedl na knížecí stolec.

Běžci při závodu zdolávají celou trasu v podstatě po silnici a za běžného provozu s tím, že je v doprovodu policistů. Jimi i všem organizátorům patří poděkování. Možnost sportovat měly také děti, na něž čekal minizávod kolem trmického zámečku.

RED, foto archiv Město Trmice


 

Hledání fotografie má šťastný konec

V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti v Holešovicích probíhá také záchrana historických prvků, jako jsou skleněné vitráže. V této souvislosti se pražský magistrát obrátil na veřejnost s tím, že hledá fotografii malované vitráže od českého malíře Mikoláše Alše ze štítu vyhořelého levého křídla, aby bylo možné vytvořit věrnou kopii velkoformátové malby. Podařilo se a restaurátoři tak mají k dispozici přesnou podobu unikátního díla na skle.

Do záchrany historického odkazu se mohli zapojit návštěvníci, kteří třeba v době před požárem v Průmyslovém paláci náhodně fotografovali. O hledání fotografie se dozvěděla knihovnice paní Kateřina Richterová z Městské knihovny v Praze a podařilo se jí dohledat snímek, který byl pořízen pouhé dva týdny před osudným požárem! Autorem byl Petr Šámal, který v roce 2008 studoval dějiny umění a pracoval na publikaci s názvem Umění jako dekorace a symbol.

Pan Šámal měl už tehdy k dispozici špičkový fotoaparát, takže snímek může sloužit k určení přesné barevnosti nově vznikající malby, kterou vytvoří restaurátor a umělecký sklář Zdeněk Kudláček. Ten využije také originální perokresbu od Mikoláše Alše, kterou zvětší a přenese na karton. Následně ji speciálními trojbřitými nůžkami rozstříhá tak, že na místě linky vznikne mezera odpovídající olověnému profilu, do něhož se jednotlivá skla vkládají.

RED s využitím tiskové zprávy MHMP


 

Naši lidé na FOR ARCH

Ve dnech 20. až 24. září se na Výstavišti Let­ňany konal již 33. ročník stavebního veletrhu FOR ARCH. Přinesl kompletní přehled novinek, trendů a produktů ze všech oblastí stavby a rekonstrukce domu. A vystoupili zde odborníci z naší společnosti.

Kromě nejnovějších technologií veletrh totiž nabídl bohatý doprovodný program určený pro profesionály. Se svými prezentacemi zde vystoupili kolegové z úseku výrobně-technického ředitele Ing. Jaroslav Synek a Ing. Filip Kalina.

Součástí veletrhu byla například konference BIM jako nástroj, ne cíl, kterou pořádá Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Tento kongres navázal na úspěšný první ročník konference o projektech BIM v resortu dopravy. Druhý ročník se věnoval spolupráci mezi projekčními a stavebními firmami, rozhraní a komunikaci v projektech BIM.

RED


 

Studenti na stavbě v Istanbulu

V polovině září navštívilo 16 studentů pražské Vysoké školy ekonomické stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Hisarüstü, kterou realizuje naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat.

Studenty (foto) doprovázel mimo jiné bývalý děkan Fakulty podnikohospodářské prof. Ivan Nový, CSc., a personální ředitel Metrostavu Ing. Ladislav Profota. Před pochůzkou po prakticky dokončené horní stanici, kde právě probíhal zkušební provoz obou vozů řízený z velínu, byl studentům představen projekt i naše turecká dceřiná firma. Vystoupil také generální konzul ČR v Istanbulu pan Jiří Čistecký s přínosnými informacemi o teritoriu, kde stavíme.

O celou organizaci návštěvy se vzorně postarali turečtí i čeští pracovníci stavby. Jednalo se možná o poslední exkurzi na rozpracovaném díle. Lanovka bude totiž brzy předána zákazníkovi a bude se možno po ní projet už jen jako pasažér.

Ing. Marek Gasparovič, foto archiv Metrostavu


 

Zruční učni soutěžili ve Vysokém Mýtě 

Pod názvem Řemeslo Skill 2022 proběhla 20 až 22. září ve Vysokém Mýtě soutěž, v jejímž rámci si učni stavebních oborů vyzkoušeli, co se již naučili ve svých domovských školách. Metrostav je dlouhodobým partnerem této akce.

Fandíme totiž týmům z našich partnerských škol a vážíme si odhodlání a zručnosti všech soutěžících. V oborech zedník, obkladač, montér suchých staveb, instalatér a truhlář zde soutěžilo přes 70 mladých řemeslníků z 23 škol. Akce se uskutečnila přímo na náměstí, takže veřejnost při té příležitosti měla možnost poradit se přímo na náměstí s profesními odborníky ohledně stavby domů či rekonstrukce bytů apod.

Předškoláci a žáci základních škol si zde mohli vyzkoušet různé řemeslné dovednosti. Starší děti, které se brzo budou rozhodovat, čemu se budou věnovat po základní škole, zde získaly lepší představu o studijních a učebních oborech v regionu.

RED

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 17/2022, Máj
Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění
Metrostav 17/2022, Ptáme se
Metrostav 17/2022, Fotosloupek
Metrostav 17/2022, Číslo
Metrostav 17/2022, Divize 3
Metrostav 17/2022, Metrostav TBR
Metrostav 17/2022, Divize 1
Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2022, Fotoreportáž
Metrostav 17/2022, Máj

Máj

Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění

Prestižní ocenění

Metrostav 17/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 17/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 17/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (238187): (3/3) (1 ms)

Rendering Divize 1 (238186): (1/2) (2 ms)

Rendering Metrostav TBR (238185): (2/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5924/item484463-small.jpg

 i5924/item484184.svg

 i5924/item484464-small.jpg

 i5924/item484477-small.jpg

 i5924/item484476.svg

 i5924/item484489-small.jpg

 i5924/item484488-small.jpg

 i5924/item484679-small.jpg